Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking diskusjonstråd

Re: FlyViking - diskusjonstråd

Er det useriøst også om en sykepleier i 50% stilling tjener 50% av hva en sykepleier i 100% stilling gjør?

Hvordan skal det forstås det du skriver her eller var det bare noe du fant på ?
 
Re: FlyViking - diskusjonstråd

Hvordan skal det forstås det du skriver her eller var det bare noe du fant på ?

Det skal forstås slik at hvis man ikke er heltidsansatt er det heller ingen grunn til å klage på at man ikke har heltidslønn. Nå vet jeg ikke om flygerne i FV er heltidsansatte, men med den produksjonen de har ville det nok kunne ført til mye betalt dødtid etter at dagens flygninger er utførte, så det ville vært rart å ha alle heltidsansatte. Når man tenker på lønn må man tenke på hvor mange timer noen jobber for den lønnen. Det er for øvrig deltidsansatte i cockpitene til både WF, NAS og SAS også.
 
Re: FlyViking - diskusjonstråd

Det skal forstås slik at hvis man ikke er heltidsansatt er det heller ingen grunn til å klage på at man ikke har heltidslønn. Nå vet jeg ikke om flygerne i FV er heltidsansatte, men med den produksjonen de har ville det nok kunne ført til mye betalt dødtid etter at dagens flygninger er utførte, så det ville vært rart å ha alle heltidsansatte. Når man tenker på lønn må man tenke på hvor mange timer noen jobber for den lønnen. Det er for øvrig deltidsansatte i cockpitene til både WF, NAS og SAS også.

Etter hva jeg har forstått, så jobber pilotene i et 5/4-system med base TOS.

Er det å jobbe i denne brøken mindre enn 100% stilling? Mener du at det skal telles timer for utført flyging de dagene man er tilgjengelig for arbeidsgiver som da skal gi grunnlag for å kunne definere denne rotasjonen ned i stillingsbrøk?

Hvis jeg er ansatt for å jobbe 5/4 så er jeg ansatt for å jobbe 5/4. Da har jeg en 100% stilling hvis 5/4 er definert som nettopp det. Skal jeg trekkes i lønn bare fordi arb.giver ikke har mer enn to legs å la meg fly en gitt dag?

Det får da være maken til utnytting av arbeidskraft man skal måtte godta. Det lukter gjennomtrekk i cockpit der lang vei.
 
Re: FlyViking - diskusjonstråd

Etter hva jeg har forstått, så jobber pilotene i et 5/4-system med base TOS.

Er det å jobbe i denne brøken mindre enn 100% stilling? Mener du at det skal telles timer for utført flyging de dagene man er tilgjengelig for arbeidsgiver som da skal gi grunnlag for å kunne definere denne rotasjonen ned i stillingsbrøk?

Hvis jeg er ansatt for å jobbe 5/4 så er jeg ansatt for å jobbe 5/4. Da har jeg en 100% stilling hvis 5/4 er definert som nettopp det. Skal jeg trekkes i lønn bare fordi arb.giver ikke har mer enn to legs å la meg fly en gitt dag?

Det får da være maken til utnytting av arbeidskraft man skal måtte godta. Det lukter gjennomtrekk i cockpit der lang vei.

Hvilket ansettelsesforhold de har i FV vet jeg lite om. Jeg har ikke nevnt noe om å trekke i lønn. Jobber en 50% får en nok betalt for det, og jobber en 78,22% får en nok betalt for det også. Men denne diskusjonen er i grunnen bare synsing så lenge man ikke vet. Jeg bare presiserer at det ikke nødvendigvis er en selvfølge at alle er ansatt i 100%, og at det da selvsagt ikke betales 100% lønn.
 
Re: FlyViking - diskusjonstråd

Flygerne er ikke ansatt i FV, de er muligens selvstendige, også må de betale ratingen selv. Synes jo det vitner om et selskap som ikke tror nok på sin egen forretningsmodell til å tørre og investere i personale.
 
Re: FlyViking - diskusjonstråd

Hvilket ansettelsesforhold de har i FV vet jeg lite om. Jeg har ikke nevnt noe om å trekke i lønn. Jobber en 50% får en nok betalt for det, og jobber en 78,22% får en nok betalt for det også. Men denne diskusjonen er i grunnen bare synsing så lenge man ikke vet. Jeg bare presiserer at det ikke nødvendigvis er en selvfølge at alle er ansatt i 100%, og at det da selvsagt ikke betales 100% lønn.


Det er da ingen som mener at 50% arbeid skal avlønnes med noe annet enn 50% lønn.

Det jeg mener er bare at hvor mye du jobber en enkelt dag ikke bør ha noe å si for avlønning. En reduksjon i stilling bør bety en redusjon i antall arbeidsdager.
 
Re: FlyViking - diskusjonstråd

Det er da ingen som mener at 50% arbeid skal avlønnes med noe annet enn 50% lønn.

Det jeg mener er bare at hvor mye du jobber en enkelt dag ikke bør ha noe å si for avlønning. En reduksjon i stilling bør bety en redusjon i antall arbeidsdager.

En reduksjon i stilling bør betu en reduksjon i stilling. Hvordan reduksjonen tas ut må være en sak mellom arbeidsgiver og arbeidstaker. Da jeg jobbet 80% hadde jeg 6-timersdag (6 timer pluss pause).
 
Re: FlyViking - diskusjonstråd

En reduksjon i stilling bør betu en reduksjon i stilling. Hvordan reduksjonen tas ut må være en sak mellom arbeidsgiver og arbeidstaker. Da jeg jobbet 80% hadde jeg 6-timersdag (6 timer pluss pause).


Jeg finner det vanskelig å tro at de nederlenderne de bl.a. har gående der sokner til TOS og hadde satt pris på å få stillingen redusert gjennom antall timer på jobb hver dag. De er nok interessert i å treffe familien iblant som alle andre og samtidig kunne leve av det.
 
Re: FlyViking - diskusjonstråd

En reduksjon i stilling bør betu en reduksjon i stilling. Hvordan reduksjonen tas ut må være en sak mellom arbeidsgiver og arbeidstaker. Da jeg jobbet 80% hadde jeg 6-timersdag (6 timer pluss pause).

Kjære "Flygplan"

Det er mye bedre om du står frem som en offisiell talsmann for FV og sier hva ditt oppdrag er. Da kan vi vurdere dine innlegg basert på en reell situasjon. Da slipper du seile under falsk flagg og utgi deg som en som bor på Helgelandskysten og stort sett reiser med Widerøe, og tilfeldigvis møtte OG i fjor en gang.

Det er mange på Helgelandskysten som allerede kan booke reiser med WF til 699 kroner inklusiv bagasje. Senest i dag bestilte jeg fra BNN til TRD til den prisen uten å måtte ta på meg dress og be om møte med selveste banksjefen
 
Re: FlyViking - diskusjonstråd

Jeg finner det vanskelig å tro at de nederlenderne de bl.a. har gående der sokner til TOS og hadde satt pris på å få stillingen redusert gjennom antall timer på jobb hver dag. De er nok interessert i å treffe familien iblant som alle andre og samtidig kunne leve av det.

Hva du finner vanskelig å tro er da komplett irrelevant.
 
Re: FlyViking - diskusjonstråd

Kjære "Flygplan"

Det er mye bedre om du står frem som en offisiell talsmann for FV og sier hva ditt oppdrag er. Da kan vi vurdere dine innlegg basert på en reell situasjon. Da slipper du seile under falsk flagg og utgi deg som en som bor på Helgelandskysten og stort sett reiser med Widerøe, og tilfeldigvis møtte OG i fjor en gang.

Det er mange på Helgelandskysten som allerede kan booke reiser med WF til 699 kroner inklusiv bagasje. Senest i dag bestilte jeg fra BNN til TRD til den prisen uten å måtte ta på meg dress og be om møte med selveste banksjefen

Kjære deg. Jeg representerer ikke FV, men saklighet og fornuft. Jeg har aldri møtt Giæver, men har hatt dialog med han på Facebook-meldinger. Kan hende jeg har flydd med han daa han flydde for WF.

WF har noen lavprisbilletter for de som bestiller lenge i forveien, men det hjelper jo lite for de som må avgjøre slikt dagen før. Og hvis du ikke evner å holde deg saklig og uten å beskylde meg for det ene og det andre ksn du forlate diskusjonen umiddelbart.
 
Re: FlyViking - diskusjonstråd

Hva du finner vanskelig å tro er da komplett irrelevant.


Nja... Jeg liker å tro at jeg har en viss peiling på hva som er viktig for folk flest, og da kommer det å balansere jobb/privatliv på en fornuftig måte høyt opp.

Men jeg orker ikke svare noe mer på de kverulerende one-linerne dine i dag, jeg.
 
Re: FlyViking - diskusjonstråd

Nja... Jeg liker å tro at jeg har en viss peiling på hva som er viktig for folk flest, og da kommer det å balansere jobb/privatliv på en fornuftig måte høyt opp.

Men jeg orker ikke svare noe mer på de kverulerende one-linerne dine i dag, jeg.

Hva du liker å tro er da fortsatt irrelevant. Arbeidstid er da en sak mellom arbeidsgiver og arbeidstaker okke som.
 
Re: FlyViking - diskusjonstråd

Hva du liker å tro er da fortsatt irrelevant. Arbeidstid er da en sak mellom arbeidsgiver og arbeidstaker okke som.

Men hvem er arbeidsgiver? Og hva er avtalen mellom arbeidsgiver og oppdragsgiver? Og hvis arbeidstager får 'full lønn', hvem betaler mellomlegget hvis vedkommende ikke 'får lov til' å jobbe så mye som kontrakten sier?
 
Re: FlyViking - diskusjonstråd

Hva du liker å tro er da fortsatt irrelevant. Arbeidstid er da en sak mellom arbeidsgiver og arbeidstaker okke som.


Ja, selvfølgelig... Men du beholder ikke erfarne og proffe folk særlig lenge om du ikke tar dem på alvor og behandler dem deretter.

Derav mine antagelser. Som vel er like fornuftige som dine antagelser. Eller sitter du på mer innsideinfo enn du gir uttrykk for?
 
Back
Top