Økenavn på fly

Re: Økenavn på fly

-21 ble såvidt jeg husker ikke kalt "GTI", men "GT". Det var i alle fall det og "Sport" jeg hørte oftest blant teknikere og flygere i oppveksten. "Sport" ble som kjent hengende ved til siste slutt.
 
Re: Økenavn på fly

Braathens hadde vel også en 732 som ble leid fra Mexico som ble kalt for Taco- jet`n? Hadde svarte, gule og røde striper på siden?
Twin`ene til Fjellfly ble kalt Tørkestativene, ja. Det ble også sagt i tårnet på FBU at når Twin`n tok av fra 24, kunne pilotene ta fram nistepakka da de passerte baneenden!

Frode!
 
Re: Økenavn på fly

Vel man har jo "Slow-fokker" og "Fast-fokker" avhengig om det er prop eller jet
 
Re: Økenavn på fly

Braathens hadde vel også en 732 som ble leid fra Mexico som ble kalt for Taco- jet`n? Hadde svarte, gule og røde striper på siden?
Twin`ene til Fjellfly ble kalt Tørkestativene, ja. Det ble også sagt i tårnet på FBU at når Twin`n tok av fra 24, kunne pilotene ta fram nistepakka da de passerte baneenden!

Frode!

Du tenker vel på Kakkerlakken som var leid inn fra TACA med reg YS-08C.

Her er et bilde tatt av vår venn Fellowship
 
Re: Økenavn på fly

Shorts Skyvan ble vel også kalt Campingvogna? Fjellfly hadde et par Twin Pioneer som ble kalt Tørkestativet.

På Høybuktmoen kalte vi Skyvanen for Campingvogna ja (Air Excecutive og Busy Bee). Den "het" vel det på de andre "militærplassene" i Nord-Norge også.

Espen
 
Re: Økenavn på fly

Om kakkerlakken var den maskinen de hadde problemer med gnagere i, da den kom til Norge?

Det var vel ikke gnagere, men heller insekter som vanskelig lot seg utrydde ombord.

I kontrollflyseksjonen i Luftfartsverket/Avinor het det bare FOF'en, FOM'en og ILS'en, men dette er vel kanskje ikke å regne som kallenavn i ordets rette forstand.

Espen
 
Re: Økenavn på fly

Litt internt BU: Som det blir sagt, YS-08C var "kakkerlakken". Den inneholdt mange interessante småkryp når den kom. Alt unntatt kakkerlakkene forsvant med første gassing, men det måtte to runder til med gass før den var "ren".....
F27 ble til tider omtalt som "kappsaga" (Dart-lyd...) som det sies.... eller også tørkestativet. (Sjekk den rett forfra!)
Videre hadde vi jo N197AL, gammel kjerre som ble leaset noen år. Hva den het? Anna Lovinda, selvsagt!
"Bekkerellen" skulle jo være velkjent (LN-BRL).
Generelt ble de gjenværende -200 på begynnelsen av 90-tallet omtalt som "Scud", ref Sovjetiskbygde bakke-bakke missiler også kalt "Flygende søppelkasser".

Lista kan sikkert gjøres mye lengre....
 
Re: Økenavn på fly

SAS hadde også en DC-8 som under en landing i København fikk en haug medmåker i motorene - registreringen var ..-KTB som etterpå ble til Kill The Birds!!!!
 
Re: Økenavn på fly

Noen "off the top of my head":

P-38 Lightning: Gabelschwanzteufel (fork tailed devil)
P-47 Thunderbolt: Jug
F-4 Phantom: Diesel
F/A-18 Hornet: Bug
F-104 Starfighter: Pregnant Needle
F-105 Thunderchief: Lead Sled, Thud
TBM Avenger: Turkey
F-4U Corsair: Hose-nose, Whistling Death
B-26 Marauder: Widow Maker
A-4 Skyhawk: Scooter
Cessna UC-78 Bobcat: Bamboo Bomber
Beech Bonanza: V-tailed Doctor Killer (etter mange havarier med rike, underkvalifiserte IFR-piloter)
Samtlige helikoptere: Hysterisk Palme
Piper Cherokee: Invalidesykkel
Piper Tomahawk: Traumahawk
Cessna 150: Buck 'n a half
SAAB Safari: Prompedrosje (fra luftforsvaret, gjelder trolig alle lette stempelmotorfly)
L-13 Blanik: Iron Maiden

- T
 
Re: Økenavn på fly

Det var vel ikke gnagere, men heller insekter som vanskelig lot seg utrydde ombord.

I kontrollflyseksjonen i Luftfartsverket/Avinor het det bare FOF'en, FOM'en og ILS'en, men dette er vel kanskje ikke å regne som kallenavn i ordets rette forstand.

Espen

LN-FOM som kalibrerte for Luftfartsverket ble ofte kalt "fommel'n"
 
Back
Top