Økenavn på fly

Re: Økenavn på fly

Norvings Islander gikk jo under navnet "Hasvik-mopeden" her oppe i nord. Den har jo også blitt omtalt som en fiskekasse med vinger. Widerøe sin Twin Otter med reg. LN-WFF ble av og til kalt Whisky Fy Fan. Jeg tror ikke LN-FKA ble kalt Fytti KAtta..
Generelt for Twin Otter var jo klengenavnet "kråka", et navn som av og til brukes om DASH-8-100.

Last edited:

KC135, GLOB = Ground loving old bastard
B-52, BUFF = Big ugly fat fucker

F-16 i USAF kalles Viper - det er vel ingen som har brukt reklamenavnet Fighting Falcon annet i reklamen. Men den kaltes også "Lawn Dart", siden den i en periode kom ned like ofte og på samme måte...

F-5 i Luftforsvaret ble kalt "mopeden" av enkelte, og ex-BU 737-400 og -500 ble kalt Tupolev'en av noen av de som fikk utsjekk "bakover" og ikke var så veldig imponerte. Tror det uttrykket begynte i kabinen, faktisk, men nå har det gradvis forsvunnet - kanskje i respekt for den russiske flydesigneren.

I American Airlines og kanskje andre steder, kalte man MD-80 for "Mad Dog". T-38 har blitt kalt "the white rocket", trolig av imponerte elever på den første turen med AB-climb. Følelsen en beskrev var at det var som å sitte foran på en tømmerstokk som løp løpsk opp en foss.

..
F-5 i Luftforsvaret ble kalt "mopeden" av enkelte, og ex-BU 737-400 og -500 ble kalt Tupolev'en av noen av de som fikk utsjekk "bakover" og ikke var så veldig imponerte. Tror det uttrykket begynte i kabinen, faktisk, men nå har det gradvis forsvunnet - kanskje i respekt for den russiske flydesigneren.

Ja "bombefly" var vel utrykket de bak der brukte.

"Tuppene" bak visste vel ikke helt hva de snakket om... Tu-154 har faktisk høyere cruisehastighet enn smågrisene fra Seattle.

Takker for innspill.

"Bombefly" var vel mer ment på utrustning i galley, og annen equipent og "enkelhet" over det hele, en viss overgang fra det som dengangen stortsett var relativt nye både SAS 737NG og A330/A340' i forhold til deres arbeidsplass.

G

Jaja, det er et hardt liv og det er synd at noen må leve det. Min sympati har de ikke.

Jaja, det er et hardt liv og det er synd at noen må leve det. Min sympati har de ikke.

Så du unner ingen en god ergonomi og komfort på en arbeidsplass, hvor man et stuet inne i opptil 12 timer uten mulighet til å gå ut for å trekke luft, ta en timeout ? Nei det er jo sant , man har jo valgt dette yrket frivillig.....

T-37 = Tweet
T-33 = T-Bird
Og de gamle 737-200 gikk vel under navnet Scud for en tid tilbake. Skal jeg tro mine kolleger bak cockpitdøra, så er ex-BU maskinenes galley en ren og skjær ergonomisk slum.

Caravelle ble kallt Karamellen
Dc-9'erne ble kalt flygende kulepenn :lol:
Mener jeg hørte det ble sagt på Sola på syttitallet

T-37 = Tweet
T-33 = T-Bird
Og de gamle 737-200 gikk vel under navnet Scud for en tid tilbake. Skal jeg tro mine kolleger bak cockpitdøra, så er ex-BU maskinenes galley en ren og skjær ergonomisk slum.

Ja, dog mye bedre enn DC9ene til SAS..

Trodde Stein snakka om 737-200??

Nei. Jeg snakker om dagens 734-5 og BU-700. SAS NG har en helt annen galleykonfig. beregnet på mennesker. I tillegg, så har ex- BU maskinene et toalett rett bak cockpitdøra. En evig strøm av tissetrengte som fyller opp galley mens du jobber er sikkert en av dagens højdare.

Back