Økenavn på fly

Re: Økenavn på fly

Heisann!

I tillegg, så har ex- BU maskinene et toalett rett bak cockpitdøra

Det er vel ikke uvanlig aa ha et lavatory framme ved L1...? Tror faktisk at alle B737-700/800/900/900ER og B757-200/300 vi opererer har et lavatory foran L1. Hvor har SAS plassert lavatory'ene paa B737-600/800...?

...og

så er ex-BU maskinenes galley en ren og skjær ergonomisk slum.

Merkelig utsagn fra en yrkesgruppe som har jobbet med DC9/MD80 galley konfigurasjon i mange aar...:rolleyes:

Dag
 
Re: Økenavn på fly

Det er vel ikke uvanlig aa ha et lavatory framme ved L1...? Tror faktisk at alle B737-700/800/900/900ER og B757-200/300 vi opererer har et lavatory foran L1. Hvor har SAS plassert lavatory'ene paa B737-600/800...?

Sas har, hvis jeg ikke husker feil, på noen NGer toalett bak L1 og ellers er de helt bak ved trykkskottet. Det er vel kanskje -800 som har fremme ved L1, gjerne også noen -700 i euro konfig
 
Re: Økenavn på fly

Heisann!



Det er vel ikke uvanlig aa ha et lavatory framme ved L1...? Tror faktisk at alle B737-700/800/900/900ER og B757-200/300 vi opererer har et lavatory foran L1. Hvor har SAS plassert lavatory'ene paa B737-600/800...?

...og



Merkelig utsagn fra en yrkesgruppe som har jobbet med DC9/MD80 galley konfigurasjon i mange aar...:rolleyes:

Dag

På SAS NG med toa. foran, så er det bak L1 og med et vindu. SAS DC-9/MD-80 hadde/har en galleyløsning utviklet i samarbeid med kabinfolket og fungerte meget bra. Mulig at standardløsningen fra McD hadde en dårlig brukervennlighet. Heller ikke galley på NG er standard, slik den er på ex-BU.
 
Re: Økenavn på fly

Heisann!

Jeg saa etter lavatory layout SAS B737NG interior layout paa seatguru, men de viser kun A330/340... med lavatory foran L1 ved flight deck doeren... samme som diskuteres her. Stemmer dette...?

Hva var grunnen til at de valgte aa sette lavatory bak L1... og med vindu og det hele...? Hvor mange lavatories har de paa disse forskjellige flyene...?

SAS DC-9/MD-80 hadde/har en galleyløsning utviklet i samarbeid med kabinfolket og fungerte meget bra.

Dette maa du forklare mer da et mindre diameter skrog slik som DC9/MD80 naturligvis gir deg mindre arbeidsrom... samme hvordan du snur paa flisa... og med utgang/emergency exit bak saa kan den veggen ikke brukes...! Derfor har de som "standard", ogsaa paa B727, et mindre galley ved siden.

Naa er ikke interior layout mitt expertiseomraade, men aa kalle B737 standard galley configuration en "ergonometisk slum" er ganske store ord... :rolleyes:

BYW: Har ogsaa hoert Cessna T-37 "Tweet" kalles "Dog Whistle" da motorene har en utrolig hoey pitc.

Dag
 
Re: Økenavn på fly

Jeg saa etter lavatory layout SAS B737NG interior layout paa seatguru, men de viser kun A330/340... med lavatory foran L1 ved flight deck doeren... samme som diskuteres her. Stemmer dette...?
...men aa kalle B737 standard galley configuration en "ergonometisk slum" er ganske store ord... :rolleyes:
BYW: Har ogsaa hoert Cessna T-37 "Tweet" kalles "Dog Whistle" da motorene har en utrolig hoey pitc.Dag

Nei, det er ikke det samme. Det er et crewtoalett beregnet på flight deck og kabinpersonellet ved L1 og R1. Pax har ingen adgang og det er heller ikke noen galley der foran. Fremste galley er ved L2 og R2.

Ergonomisk slum brukes også av pilotene ang. flightdeck på 737. Trangt, støyende, umulig å sette fra seg et matbrett noe sted,dårlig med plass til en overnightbag, osv.
 
Re: Økenavn på fly

På SAS NG med toa. foran, så er det bak L1 og med et vindu. SAS DC-9/MD-80 hadde/har en galleyløsning utviklet i samarbeid med kabinfolket og fungerte meget bra. Mulig at standardløsningen fra McD hadde en dårlig brukervennlighet. Heller ikke galley på NG er standard, slik den er på ex-BU.

Ja, det er kun SAS som har dass der andre flyselskaper har revenue seter på 737... Som Hr. Johnsen sier, er det kun SAS som har tatt seg råd til å ha dassene sine bak L1. Jeg har ihvertfall ikke sett noen andre flyselskaper med dassen der. Jeg har aldri vært vitne til at det har vært trangt i galley selv om dassene er bak cockpit på 737. Det er nemlig toaletter bak på 737en også

Skikkelig flott at kabinfolket fikk delta i utviklingen av galley på DC9, MD80 og 90. Galleyene er jo på langs bak L1, slik ingen andre flyselskaper har løst dette og tar man med dassen er vel 1A og B på SAS der 5A og B er på andre flyselskaper...

Det koster med fagforeninger...
 
Re: Økenavn på fly

...Jeg har aldri vært vitne til at det har vært trangt i galley selv om dassene er bak cockpit på 737. Det er nemlig toaletter bak på 737en også

..

Jasså så du har jobba på 737 ? , ergonomi har ikke bare med antal kvm , men hvordan ting er utformet osv, men det visste du vel siden du har erfaring fra 737 galley ;)
 
Re: Økenavn på fly

Saa ikke noe om Metroen ennaa!

A.k.a. San Antonio Sewage Pipe eller "Death tube" :wow:

Og ERJ = whizcod? Whizzling can of death
 
Re: Økenavn på fly

Jasså så du har jobba på 737 ? , ergonomi har ikke bare med antal kvm , men hvordan ting er utformet osv, men det visste du vel siden du har erfaring fra 737 galley ;)

Jeg vet nok til å kunne observere at serveringstrallene står nede og at ovner, kaffemaskiner etc er over trallene.. ;)

Jeg vet også at kabinansatte i SAS er årsaken til at SAS har helt spesielle galley i forhold til resten av industrien ;) Det Stein her viser til er jo at crewet skal ha nok plass for å trekke for gardinen og ikke ha folk som går på dass og forstyrrer dem..... Har lite med ergonomi å gjøre

Nå trenger man jo ikke galley lengre slik som før med den reduskjonen av service man har sett de siste årene. De flightene man serverer mat på, skal jo riff raffet bruke dassene bak, kun business pax skal bruke dassen foran, så mye trafikk er det vel ikke lengre.

Det er vel bedre med dårligere benplass til paxen bak enn at man skal gi opp galleyplass for bedre revenue
 
Last edited:
Re: Økenavn på fly

Heisann FBU4EVER

Det er et crewtoalett beregnet på flight deck og kabinpersonellet ved L1 og R1. Pax har ingen adgang og det er heller ikke noen galley der foran.


Takk og det forklarer jo det! Kjekt med eget toalett for crew og jeg har hørt om dette før, men som allerede nevnt ovenfor er det ikke mange "dødelige" selskap jeg vet om som har dette...:)

Ergonomisk slum brukes også av pilotene ang. flightdeck på 737


Ja, det er greit nok det og vi vet jo alle hvor du står på dette, men det var jo ikke flight deck vi snakket om her...:rolleyes:

Spoersmålet som ikke ble besvart var jo hvorfor SAS valgte lavatory bak L1, men om det er slik som Tommy777 sier at det var fagforeningen som presset dette igjennom begynner jeg å forså problematikken hos SAS...:8:

Heller ingen som svarte på hvordan galleyløsning på en DC9/MD80, selv med input fra kabinfolket, kan være ergonomisk bedre enn en B737/A320 som har et bredere skrog og gir deg bedre arbeidsrom...?

Dette virker mer som en klassisk "not invented here" og da må jo allt annet være noe skrot...;)

Dag
 
Re: Økenavn på fly

Interessant at en tråd som handler om klengenavn på fly utvikler seg til å bli en lengre debatt om hvor dassene på flyene er plassert.
 
Re: Økenavn på fly

Dassen ? , nei Galley !, og kun ergonomiforskjeller 737-CL vs 737-NG, men det er jo så herlig med dette forumet , trådene lever sitt eget liv .

God Påske
 
Re: Økenavn på fly

Skulle bare mangle at ikke folk på dette forumet har svevende assosiasjonsrekke.

Men jeg legger merke til at når folk starter en ny tråd skriver de ofte "Litt OT" og så er det ikke så veldig off topic bestandig. Men det blir det jammen ofte etterhvert.

God påske til alle sammen.
 
Re: Økenavn på fly

hehe.. Ja, jeg må innrømme at denne tråden havna litt utpå jordet.. God påske herfra også
 
Re: Økenavn på fly

Heisann!

P.A. Viking
men det er jo så herlig med dette forumet , trådene lever sitt eget liv

Fullstendig enig med deg er her og det er jo slik en samtale utvikler seg... ;)

Jeg må jo alltid slå et slag for verdens beste fly...! Kjært barn har mange navn og på dette forumet kalles de alle slags former for griser...!

Tommy777 har jo klart å introdusere dette (grise) navnet til Boeing kontoret her i Houston da vi fikk følgene hilsninger før Julebord turen vår "Have fun looking at the pigs in Seattle"... :p

... og tilbake til tråden:

OMV Her kaller vi ERJ'en for "Jungel Jets"... ^_^

Dag
 
Last edited:
Re: Økenavn på fly

Dette virker mer som en klassisk "not invented here" og da må jo allt annet være noe skrot...;)
Dag


Mitt i prick, Dag ! Exactly what it is all about.

Och för att komma tillbaka till topic så kallas DC-9/MD-80 för "Trabanten".
 
Re: Økenavn på fly

Norvings Islander gikk jo under navnet "Hasvik-mopeden" her oppe i nord. Den har jo også blitt omtalt som en fiskekasse med vinger. Widerøe sin Twin Otter med reg. LN-WFF ble av og til kalt Whisky Fy Fan. Jeg tror ikke LN-FKA ble kalt Fytti KAtta..
Generelt for Twin Otter var jo klengenavnet "kråka", et navn som av og til brukes om DASH-8-100.

Twotter'n ble vel også kalt "Lille Rosin". Og den filet ikke flightplan, men sendte korinterbrev...

Beagle Auster LN-BWB ble i sin tid kalt Bravo Whisky Ballantine av pilotene som fløy foto med den.

J3 Cub LN-BWW til Oslo Flyklubb ble selvsagt kalt Bravo Double Whisky.
 
Back
Top