Økenavn på fly

Re: Økenavn på fly

OJB-034.jpg

Denne går vel under navnet det flyvende banan

Det går jo rykter om at det spøker i dette flyet her.
Hørt at cleaning i CPH nekter å natt-cleane denne..
 
Re: Økenavn på fly

NorFly Charter hadde uoffisielle navn på sine Convair maskiner i sin tid;

En av senoir kafteinene hadde gitt dem følgene kallenavn:

-BWG ble kalt Einar Tambarskjelvar fordi maskinen tilsynelatene var mer "levende" enn de andre.

-BWN ble kalt Erling Skakke fordi trottlene var rigget noe ulikt og maskinen måtte trimmes i forhold til dette på et eller annet vis for å fly rett.

-KLK ble kalt Eirik Den Grusomme inntil NMK kjøpte maskinen.
 
Re: Økenavn på fly

I mine 40+ år i nærkontakt med DC-9, med far bak spakene, meg selv bak spakene og lillebror bak spakene, så har jeg aldri hørt uttrykkene sneipen eller GTI. Kun Sport og Hot Rod.
Den røde MD-80'en med papirfly ble kalt Tampongen og den blå het Blåmann.
I Norving fløy jeg bl. a. Islander. Isak i Tårnet kalte den for Agathon Sax og det gjorde vi også. Maurslukeren for DO228 kom tidlig i dens karriere i Norving.
Avro Anson ble i Forsvaret kalt Luftens Lasaron. Har også hørt Fat Albert om Forsvarets C-130 Hercules. Og Fritidsjageren om F-5.
 
Re: Økenavn på fly

Shorts Skyvan ble vel også kalt Campingvogna? Fjellfly hadde et par Twin Pioneer som ble kalt Tørkestativet.
 
Re: Økenavn på fly

"Stativet" er forøvrig et mye brukt navn på Dashene våre også. "Hvilken stand finner vi stativet vårt på?" høres ganske ofte på crewrommet.:)
 
Re: Økenavn på fly

Har også hørt noen i SAS-systemet kalle F50 for "kappsaga" da den kom.
 
Back
Top