Økenavn på fly

LN-KOG

Osapanga chipongwe
Medlem
Økenavn på fly

Vi vet alle at 737er er smågriser og de som "kjører" dem er griserøktere, men det jeg tenker mer på nå er navn av typen "Bequerellen" og "Kakkerlakken" (to Braathens-fly). Er det flere fly som har slike litt sære navn rundt om i Norden?

Re: Økenavn på fly

JA vi kalder DAT fly for Banan expressen....Skyldes måske at de have en Short SKyvan
hvorpå der stod "Banana Express"
----
Og ås usker jeg fra min tid i CPH at vi kaldte SK636 OSL-CPH-FRA-MUC for Banan Expresssen...Jeg skal ikke komme ind på hvorfor

hilsen
ole

Heisann KOG!

Ikke i norden, men vi hadde har en B777-200ER (N78005) som kalles "Miss Piggy" da den har den verste fuel milage performance av alle B777'ene våres...:p

Dere huske vel B777 ship 14 som var dekorert av Peter Max? Den er endelig malt om til normale farger i dag, men den hadde flere klengenavn som "The Big Peter" og "Rocket Popsicle"...:D

Vi hadde også en DC10-10 som gikkk under kallenavnet DC10-"ten and a half" da den var utsatt for bakkeskade i Guam og halepartiet ble bygget opp med MD11 deler...^_^

Dag

Vi hadde også en DC10-10 som gikkk under kallenavnet DC10-"ten and a half" da den var utsatt for bakkeskade i Guam og halepartiet ble bygget opp med MD11 deler...

Vet ikke om jeg skal le eller gråte, men velger å le.. :colgate:

OJB-034.jpg

Denne går vel under navnet det flyvende banan

Heisann Thomas!

Vet ikke om jeg skal le eller gråte, men velger å le..

Ja, det er nok noe mer humor rundt dette uhellet. Flyet skulle parkeres på vestenden av GUM flyplassen og ble tauet bort til pad'en. Det var ikke noe hydraulikk trykk på og av en eller annen grunn hadde bremseakumulatortrykket fallt slik at flyet ikke hadde noen bremser. Da de koblet av tow baren hadde de ikke satt klosser bak hjulene og flyet begynte å rulle bakover. Stakkaren i flight deck tro på bremsene men ingenting skjedde...! Flyet rullet nedover en slakk skråning, igjennom flyplassgjerdet, over en vei og ble sittende med halen vel plassert på taket av et hus inne i et boligområde... :8:

"Mamma... mamma... det står et fly i hagen våres..." :p

Dag

Den lille 9'er til SAS ble kalt "sneipen". Jeg husker at de som fløy den ikke likte det, og kalte den for DC9 GTI.

Under åren då Transwede och Blue Scandinavia flög 757 så kallade vissa deras gula flygplan för "urinröret"...

DC9 Hot Rod var ett annat namn på den.

Sen hade vi:

DC9: Game boy
MD80: Nintendo
B767: Super Nintendo

GTI`n kom vel på slutten av 70-tallet og jeg tror nok det kan hende at flere kalte -21`n for GTI.

Ellers har vel både DO228 og Avro`n blit kalt for Maursluker`n...

GTI`n kom vel på slutten av 70-tallet og jeg tror nok det kan hende at flere kalte -21`n for GTI.

Takk!

Jeg hater at folk krangler med meg om noe jeg er sikker på, som jeg ikke er i stand til å bevise

Jeg hater at folk krangler med meg om noe jeg er sikker på, som jeg ikke er i stand til å bevise

Kjært barn har mange navn:). Jeg har stort sett bare hørt DC-9 Sport jeg også. Og jeg er praktisk talt vokst opp i disse:lol:

Forøvrig kaller jeg stort sett våre kjære DHC8-103 for traktorer. Synes det er et passende navn...

Last edited:
Back