• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Odd Einar Dørum slakter Widerøe pga. innstilt fly

Re: Odd Einar Dørum slakter Widerøe pga. innstilt fly

OK, da tar vi det noe rolig i svingene. De som synes Someone har gått over streken vet at det taes via den lille fine report-knappen. Someone minnes på at han, i likhet med stortinget, har utvidede makter og dermed skal gå forran som et skikkende eksempel.

Og så tror jeg kansje Someone har ideen herfra: http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article2771671.ece

Ikke en dum ide om jeg skal si det selv.

(men ja, hele problemstillinge rundt det der generelt har nok motsetninger, selvmotsigelser og nok dobbeltmoral).

-A

Last edited:

Det handler om respekt for mennesker. Enten man er narkoman, politiker eller økonom har man like stor rett til å bli behandlet med respekt.
Det burde man alltid ha i bakhodet før man langer ut mot en svak gruppe.

Det handler om respekt for mennesker. Enten man er narkoman, politiker eller økonom har man like stor rett til å bli behandlet med respekt.
Det burde man alltid ha i bakhodet før man langer ut mot en svak gruppe.

Med fare for at jeg kommer til å klippe av noen poster her og kaste de i offtopic-forumet:

Ja, det handler om repsekt. Men respekt er ikke noe man har et absolutt krav på. Jeg er litt tilhenger av at man høster som man sår og så videre, og at det å plassere Plata-miljøet utenfor stortinget ikke går ut over noen sin respekt. At politikerne plutselig får et veldig direkte innsyn i noe de har greidd å gjemme og behandle respektløst har jeg ingen problem med, men jeg kan ikke se at dette er respektløst mot det miljøet som flyttes.

At en politiker føler seg tråkket på av å bli sammenlignet med Plata-miljøet ser jeg ikke noe gale i, sammenligningen er absurd nok til at det ikke burde være noe problem.

-A

Mange av rutene til WF er subsidiert av staten. Det hadde vært interessant å se i hvilken grad WF velger å kansellere subsidierte ruter, med lite pax, istedet for en av deres "egne ruter" med større belegg. Røros er vel en subsidiert rute med visse forpliktelser?

Røros-ruten flys på oppdrag for staten. Det betyr at Widerøe blir trukket i tilskuddet dersom mer enn 2 prosent av flyene blir kansellert. Ifølge Kongsteien har Widerøe holdt seg innenfor dette kravet på Røros-ruten

Men det er vel ikke så mange , ikke subsidierte ruter som opereres i SørNorge med -103 ?

Mange av rutene til WF er subsidiert av staten. Det hadde vært interessant å se i hvilken grad WF velger å kansellere subsidierte ruter, med lite pax, istedet for en av deres "egne ruter" med større belegg. Røros er vel en subsidiert rute med visse forpliktelser?

Widereø blir "straffet" hvis de kanselerer mer enn 2 prosent av rutene. Og det har de ikke gjort på Røros. Ref. Kongstein i Widerøe.

Jeg blir bare mer og mer imponert over hvor sneversynte og egoistiske dagens politikere er. Det er kanskje ikke spesielt rart, ettersom de fleste er broilere, og knapt har vært ute i samfunnet i det store og hele, men at ingen ser at det å heve seg over resten av folket på den måten mange av de gjør, kan KUN skade partiet og de selv. For de som tvilte, så snakket jeg nå om politikere generelt, slik at når alt kommer til alt, så blir kanskje ingen partier skadelidende, men det bør ikke komme som noen overraskelse at valgdeltakelsen faller for hvert eneste valg....

Valgdeltakelsen gikk opp både ved stortingsvalget i 2005 og kommune- og fylkestingsvalget i 2007. Tilliten til norske politikere er høy sammenliknet med andre land vi liker å sammenlikne oss med. Men utover disse korreksjonene skal jeg ikke si mer; dette er ikke rett sted for sånt.

Last edited:

Dørum er vel ikke den verste politikeren. Selv om dette var en dum ting av ham, er det vel kanskje litt drøye beskyldninger noen kommer med. Kanskje sette det litt i perspektiv?
Noen ganger snakker man før man tenker. Dumt, men veldig menneskelig.
Jeg tipper han ser hvor idiotisk dette var i ettertid.
Dessuten er det godt mulig at journalisten som har skrevet dette, var mer ute etter en sak en å få fram fakta.
Det er vel ikke brukerne her ukjent med?

Last edited:

Jeg er enig i at Dørum ikke er den verste politikeren. Faktisk er han relativt oppegående synes jeg, men det utbruddet han kom med er jo ikke spesielt gjennomtenkt.

At dette bare er noe journalisten har kokt sammen, tviler jeg sterkt på. Da hadde nok reaksjonene kommet kjapt. Og med hvilken hensikt skulle man ha kokt sammen en slik historie? Det ville jo ha blitt avslørt umiddelbart.

Men det er vel ikke så mange , ikke subsidierte ruter som opereres i SørNorge med -103 ?

Nei, det er vel strengt tatt berre nokre av rutene til og frå HOV som vert drevne for eiga regning av wf. Og dei er det svært enkelt å innstille for å få sleppe å innstille dei subsidierte rutene.... :/

Hvis staten v/Dørum (eller folket v/Dørum eller whatever) ikke liker at flyruter på anbud kanselleres en sjelden gang, så får staten betale for at man har beredskap så det alltid går et fly. Får satse på at WIF sender Dørum med drosje neste gang han skal fly Stavanger-Aberdeen :rolleyes:

Røros-ruta blir hardt rammet ved kanselleringer da det kun går et fly pr dag (og den slags har det vært nok av den siste tiden). Blir flyet kansellerert på fredager, må passasjerene vente til søndag om de vil ta neste fly.
Det blir jo litt ris på egen bak når det ikke skal være mulig for politikerene i 2008 å bevilge penger til to daglige avganger.

Det blir jo litt ris på egen bak når det ikke skal være mulig for politikerene i 2008 å bevilge penger til to daglige avganger.

Jeg vil anta at kontrakten spesifiserer at ruten normalt sett skal flys, selv om det bare er en daglig avgang. Å bevilge penger til en ekstra daglige avgang avhjelper vel ikke situasjonen nevneverdig om den ene avgangen avlyses og en passasjer har beregnet reiseplan utfra at avgangen faktisk flys. Jeg skjønner imidlertid at man av og til må kansellere en avgang av årsaker som er utenfor flyselskapets kontroll.

Jeg er enig i at Dørum ikke er den verste politikeren. Faktisk er han relativt oppegående synes jeg, men det utbruddet han kom med er jo ikke spesielt gjennomtenkt.

At dette bare er noe journalisten har kokt sammen, tviler jeg sterkt på. Da hadde nok reaksjonene kommet kjapt. Og med hvilken hensikt skulle man ha kokt sammen en slik historie? Det ville jo ha blitt avslørt umiddelbart.

Jeg sa jo ikke at journalisten hadde kokt det ihop.
Jeg bare antydet at han/hun kanskje hadde vinklet historien for å tilpasse den slik han/hun ville fremstille den.

BX fløy den 2 ganger om dagen om jeg ikke husker helt feil...... og avtalen er vel ikke antall avganger om dagen men antall seter om dagen. ......

Husk at WIF nå flyr på "kriseplan/-avtale", så det kan være andre betingelser som gjelder nå enn dengang da.

Jeg vil anta at kontrakten spesifiserer at ruten normalt sett skal flys, selv om det bare er en daglig avgang. Å bevilge penger til en ekstra daglige avgang avhjelper vel ikke situasjonen nevneverdig om den ene avgangen avlyses og en passasjer har beregnet reiseplan utfra at avgangen faktisk flys. Jeg skjønner imidlertid at man av og til må kansellere en avgang av årsaker som er utenfor flyselskapets kontroll.

Enig i at det i dette tilfellet kanskje ikke hadde hjulpet så mye, men vil tro det er mange som ville benyttet seg av en ombooking til et fly senere på dagen enn å ev måtte ta buss eller vente til neste dag.

BX fløy den 2 ganger om dagen om jeg ikke husker helt feil...... og avtalen er vel ikke antall avganger om dagen men antall seter om dagen. ......

Ja, det er antall seter uke/dag, men det bør også være et krav til to avganger. Det blir det i neste periode, men med så lavt krav til antall seter at ruta kan flys med en 19-seter (det er heller ikke krav til trykkabin!!!)

Jeg synes uansett at Dørum kom svært dårlig ut av denne saken.

Leser i papirutgaven til adressa i dag at WF nå legger om rutinene sine i forbindelse med kanselleringer på Rørosruten. Nå skal pax bli sendt med SAS til Værnes for så og busses opp til Røros. Dette gir da en god del tidsbesparelse kontra 40 mil med buss fra OSL. Forvørig har WF kansellert 4,5 % av sine fly til RRS siden de tok over ruten 4 februar i år og hittil i november er hele 16,6 % av avgangene kansellert:exclaimation

Back