Nytt stort SAS sparprogram

Status
Not open for further replies.
Styret kan pent legge skylden på fagforeningene for å ha sakte satt selskapet i en situasjon der dette kan skje, og fagforeningene kan beskylde styret for akkurat det samme. Det er nok historie til å gå rundt til alle her.

-A

Har bare sett den svenske toppsjefen og den norske topprepresentanten i en del TV opptredner. Ikke sett en eneste danske.
Ikke imponert over de jeg har sett, håper det er noen der som lener brøstkassa frempå, og har tro på at dette skal vi få til!
 
Har bare sett den svenske toppsjefen og den norske topprepresentanten i en del TV opptredner. Ikke sett en eneste danske.
Ikke imponert over de jeg har sett, håper det er noen der som lener brøstkassa frempå, og har tro på at dette skal vi få til!


Flemming Jensen har varit på tv i Sverige och Danmark flera gånger.
 
Ja, dette var mer dramatisk enn man skulle tro....

Den norske SAS-toppen Eivind Roald sitter tett på de dramatiske forhandlingene i København. Til Aftenposten sier han dette nå i kveld:

- Vi har 50 prosent sjanse for å lykkes. Men jeg vil gjerne legge til at vi bare har ett mål for øye, det er selvsagt å få en løsning, sier Roald.
 
Hmm.. men budet från piloterna var ju enligt dom själva det sista budet. Så om SAS tillbakavisat det är det väl konkurs nästa?

Om man får sätta på sig foliehatten ett tag: Man kan nästan tro att man bestämt sig för en konkurs och rekonstruktion redan från början. Man ställer tuffa krav på fackföreningarna som man vet kommer bråka om det, sen hävdar man att deras bud var för dåliga. Man sätter företaget i konkurs, plockar ut de bästa bitarna och skär bort det dåliga och bildar nytt bolag. /foliehatt av.

Intressant ifall det var så, då det är det jag förespråkat hela tiden.
 
Muligens dumt spørsmål, men hvordan vil en eventuell konkurs påvirke reisende som har billetter med SAS bestilt gjennom et annet Star-selskap, eventuelt codeshare? Vil disse bli ombooket til andre selskap?
 
Men også med en masse bad will i pressen, en række pissed off EB-medlemmer og uden en alliance.

Det har vært diskutert i tråden her at det er flere strategier som kan anvendes ved en eventuell konkurs. Det er opsjoner som inkluderer eller ekskluderer de fleste momentene. For nå er det greieste bare å vente til det kommer noen ord fra Stockholm om hva som skjer.

-A
 
Hvorfor kommer tilsynet nå? Det må jo ha vært åpenbart for flere måneder siden at selskapet ikke ville ha kapital til å drifte i 12 måneder fremover, kanskje for så lenge som 9 måneder siden.

Vidar

Nå er vel litt av historien at SAS hadde tilgang på kreditter, men at disse er de siste par ukene reforhandlet og nå inkluderer disse klausulene som tilsier at de må ha skikkelig orden i butikken før de får ta av de kredittene. Mao, denne problemstillingen er ganske fersk (og akutt).

-A
 
Nå er vel litt av historien at SAS hadde tilgang på kreditter, men at disse er de siste par ukene reforhandlet og nå inkluderer disse klausulene som tilsier at de må ha skikkelig orden i butikken før de får ta av de kredittene. Mao, denne problemstillingen er ganske fersk (og akutt).

Hvordan vil en fjerning av lisensen i Norge fungere i praksis? Vil da de andre myndighetene automatisk følge etter, eller gjøres disse vurderingene uavhengig av hverandre?
 
Hvordan vil en fjerning av lisensen i Norge fungere i praksis? Vil da de andre myndighetene automatisk følge etter, eller gjøres disse vurderingene uavhengig av hverandre?

For å sitere saken du selv linket til:

Ansvaret for tilsyn av SAS går på rundgang mellom de nordiske luftfartstilsynene, og det norske luftfartstilsynet tok over overvåkingen av SAS i oktober i år. I praksis betyr dette at det er det norske tilsynet må rarpportere om eventuelle mangler til Det skandinaviske samarbeidsorganet for flysikkerhet - OPS-utvalget.

OPS-utvalget består av direktørene de skandinaviske tilsynene, og det er dette utvalget som sammen avgjør om SAS mister lisensene sine.

-A
 
Hvordan vil en fjerning av lisensen i Norge fungere i praksis? Vil da de andre myndighetene automatisk følge etter, eller gjøres disse vurderingene uavhengig av hverandre?

SAS sin lisens administreres i dag fra det norske Luftfartstilsynet. Det går på rundgang mellom de tre skandinaviske landene i følge er artikkel, og at den akkurat nå ligger hos det norske
 
Hvordan vil en fjerning av lisensen i Norge fungere i praksis? Vil da de andre myndighetene automatisk følge etter, eller gjøres disse vurderingene uavhengig av hverandre?

Det er nå det Norske tilsynet som har ansvaret og tar avgjørelsen for NO,SE,DK hva gjeller SAS de tok over ansvaret i september i år,det går på rundgang 12 mnd hver.
 
For å sitere saken du selv linket til:



-A

Men dette er ikke en særnorsk bestemmelse, men en EU regel. Og uansett hvem av landene som har hatt tilsyn med SAS så er begge medlemmer av EU og burde derfor ha gjort denne gjennomgangen for lenge siden.



Vidar
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top