Nytt stort SAS sparprogram

Status
Not open for further replies.
Hva skjer med billetter som er kjøpt og betalt (ikke rewardbilletter) gjennom SAS eller Widerøe før en eventuell konkurs? Jeg har bestilt billetter med Turkish Airlines gjennom wideroe.no (701-dokument) i januar, kan disse bli påvirket?

Faran är att de säger ja och så går SAS ändå i konkurs.

Joda, men hva er verst? Et SAS som går konkurs med sikkerhet, eller et SAS som kanskje går konkurs en gang i fremtiden? Jeg vil si at det siste er et bedre alternativ for alle som jobber i selskapet. Hvis SAS går konkurs så spiller det vel ingen rolle om man har akseptert dårligere vilkår enn man hadde tidligere?

Joda, men hva er verst? Et SAS som går konkurs med sikkerhet, eller et SAS som kanskje går konkurs en gang i fremtiden? Jeg vil si at det siste er et bedre alternativ for alle som jobber i selskapet. Hvis SAS går konkurs så spiller det vel ingen rolle om man har akseptert dårligere vilkår enn man hadde tidligere?

Vad tjänar det till att sänka sin egen lön om företaget ändå kommer att gå i konkurs? Varje månad med högre lön är då en bonus. Det är ju precis där vi står idag. Om facken tror att SAS ändå kommer att gå i konkurs finns det inga skäl till att säga ja. Tror de däremot att företaget kan överleva blir det en annan fråga.

Vad tjänar det till att sänka sin egen lön om företaget ändå kommer att gå i konkurs? Varje månad med högre lön är då en bonus.

Poenget er vel at dersom man ikke går med på kuttpakken så har ikke SAS en finansiell backing fra bankene som de trenger for å drive videre. Da er det slutt relativt kjapt, og jeg betviler at vi snakker om mange måneder i drift med høyere lønn. Hvis man tenker slik du indikerer så vitner det om uansvarlighet, og det kan jeg ikke helt tro er tilfellet.

Jeg tror eksakt her ligger pepperen.

Vi snakker jo alltid om SAS, men det er ofte ikke klart hva menes. SAS Group som helhet eller SAS Airline.

Kan det vaere mulig at ledelsen velger a sende SAS Airline som datterselskap av SAS Group i styrt konkurs og forsetter driften i resten av sine datter-selskaper?

Jeg bare lurer...

Vad tjänar det till att sänka sin egen lön om företaget ändå kommer att gå i konkurs? Varje månad med högre lön är då en bonus. Det är ju precis där vi står idag. Om facken tror att SAS ändå kommer att gå i konkurs finns det inga skäl till att säga ja. Tror de däremot att företaget kan överleva blir det en annan fråga.

Noe annet å legge merke til her er at pilotene i sitt eget forslag bevisst øker arbeidstiden til fordel for høyere lønn i forhold til ledelsens forslag. Hva skjedde med den store kampen for sikkerheten foreningene har kjørt i media den siste tiden?? Trøtte piloter osv.? Penger er tydligvis viktigere...:old

W

På meg virker det hele nesten litt merkelig. På en måte kan det virke som om ledelsen aldri ønsket at man skal komme i land. At man egentlig har en annen plan B som man søker mandat til å iverksette.

Kan ikke huske å helt ha sett en prosess som dette før. En som også er prosedyre så heftig i media.

På meg virker det hele nesten litt merkelig. På en måte kan det virke som om ledelsen aldri ønsket at man skal komme i land. At man egentlig har en annen plan B som man søker mandat til å iverksette.

Kan ikke huske å helt ha sett en prosess som dette før. En som også er prosedyre så heftig i media.

Ja det kan virke som ledelsen bare sökte en syndebokk for dette hva kommer...

På en måte kan det virke som om ledelsen aldri ønsket at man skal komme i land. At man egentlig har en annen plan B som man søker mandat til å iverksette.

Det kan godt se sådan ud.

SAS har ihvertfald ikke travlt med at få forhandlet en aftale på plads:

Repræsentanterne fra de danske kabinepersonales fagforening CAU har ventet i et lokale i lufthavnen siden klokken 10 søndag formiddag, hvor de afleverede deres bud på en spareplan til ledelsen. Men siden har de ikke hørt fra ledelsen.

http://borsen.dk/nyheder/virksomheder/artikel/1/246130/kabinefolk_vi_har_ikke_hoert_fra_ledelsen_siden_kl_10.html

En liten sideting av dette, de flyene som er leaset, er de leaset av SAS-gruppen, eller SAS-airline?

-A

Det kan godt se sådan ud.

SAS har ihvertfald ikke travlt med at få forhandlet en aftale på plads:

Men iflg. dr.dk:
Kl. 19:37:
SAS forhandler stadig med både piloter og kabinepersonale, lyder meldingen med 4,5 time før deadline.
Søndag aften svirrer rygterne om sammenbrud i forhandlingerne, men der er altså fortsat gang i dialogen mellem piloter og SAS-toppen.

Noe annet å legge merke til her er at pilotene i sitt eget forslag bevisst øker arbeidstiden til fordel for høyere lønn i forhold til ledelsens forslag. Hva skjedde med den store kampen for sikkerheten foreningene har kjørt i media den siste tiden?? Trøtte piloter osv.? Penger er tydligvis viktigere...:old

Her kunne jeg lekset deg opp etter veggen og gitt deg en real omgang muntlig juling for å komme med usakeligheter, men jeg orker ikke fordi du er den du er. Lovverket er minimum, og SAS-pilotene gjør ikke annet enn å bevege seg mot det. Hva mener du de skulle gjort? Slått SAS-konkurs fordi de mener at å jobbe etter regelverket går utover flysikkerheten? Det er faktisk mulig å jobbe etter regelverket, og samtidig si at man mener det er for liberalt. Det er har overhodet ikke noe å gjøre med hvor mye penger som legges på bordet. Du forsøker å skape situasjoner og konflikter som ikke finnes om ting du ikke forstår.

Hvem kan gå inn å dekke behovet på innenlandsrutene i norge? Ser for meg at det blir brukbart fullt på Widerøe og Norwegian fra i morgen av om det skandalen er ett faktum.
Hvem har kapasitet? Næringslivet vil jo få en liten utfordring her.

Status
Not open for further replies.
Back