Nytt stort SAS sparprogram

Status
Not open for further replies.
Men iflg. dr.dk:

De er muligvis igen begyndt at forhandle, men CAU formanden stod live på tv for kort tid siden og sagde at de ikke havde hørt fra SAS siden kl. 10.

Han havde set i medierne at SAS havde avvist deres tilbud, men SAS havde ikke fortalt fagforeningen det.

Jeg kan ikke se han skulle have nogen grund til at sige sådan hvis det ikke er sandt.

Han virkede desuden meget imødekommende og forhandlingsvillig - og sagde direkte at hvis SAS ikke kunne godkende deres nuværende tilbud, så måtte de jo ringe og sige hvad de så vil have - så var han sikker på at de kom frem til en løsning.

Det er vel mere eller mindre en accept af alt SAS beder om, så det ser ud til at de er villige til at gå meget langt.
 
Poenget er vel at dersom man ikke går med på kuttpakken så har ikke SAS en finansiell backing fra bankene som de trenger for å drive videre. Da er det slutt relativt kjapt, og jeg betviler at vi snakker om mange måneder i drift med høyere lønn. Hvis man tenker slik du indikerer så vitner det om uansvarlighet, og det kan jeg ikke helt tro er tilfellet.

Du tror alltså inte att SAS olika fackförbund skulle bete sig oansvarigt? Det tror faktiskt jag att de skulle kunna göra och jag tycker historien ger mig rätt.

Jag tror hursomhelst att det här var klart från början och att det handlade om ultimatum. SAS går i konkurs i morgon. Frågan nu är om det är dotterbolag eller koncernen samt om EB-poängen räddas om konkursen var planlagd från början?
 
Er det satt noen frist? Hvem bestemmer at nok er nok, bankene? Ledelsen?
Det må være litt av en følelse for de ansatte som ikke vet om de har noen jobb å gå til om 7 timer. De fortjener en avgjørelse snart, enten den ene eller den andre veien!
 
Er det satt noen frist? Hvem bestemmer at nok er nok, bankene? Ledelsen?
Det må være litt av en følelse for de ansatte som ikke vet om de har noen jobb å gå til om 7 timer. De fortjener en avgjørelse snart, enten den ene eller den andre veien!

Fristen er kl. 23.59
 
Her kunne jeg lekset deg opp etter veggen og gitt deg en real omgang muntlig juling for å komme med usakeligheter, men jeg orker ikke fordi du er den du er. Lovverket er minimum, og SAS-pilotene gjør ikke annet enn å bevege seg mot det. Hva mener du de skulle gjort? Slått SAS-konkurs fordi de mener at å jobbe etter regelverket går utover flysikkerheten? Det er faktisk mulig å jobbe etter regelverket, og samtidig si at man mener det er for liberalt. Det er har overhodet ikke noe å gjøre med hvor mye penger som legges på bordet. Du forsøker å skape situasjoner og konflikter som ikke finnes om ting du ikke forstår.

Støttes.

Hvem eier eiendommene til SAS (hangarer etc)? Er det Group eller Airline? Hvem "eier" pensjonsforpliktelser (var det totalt 31mrd?) og "Eurobonusgjeld"?

Dersom svaret er Group-Airline-Airline er jeg redd løpet er kjørt og en av de tristeste dagene i Skandinavisk luftfart er kommet..

Når Group i tillegg eier noen fly (ref BU662) kan jeg ikke forstå annet enn at det er mye verdier i Group som må forvaltes videre til det beste for aksjonærene og man må la SAS-Airline gå..

Jeg føler virkelig med pensjonister og ansatte fra SAS i dag :cry:
 
Absolutt!

Tenk deg hvem har forpliktelser overfor ansatte og pensjonister. Er det SAS Airline eller SAS Group? Hint Hint ;)

Jeg formulerte meg litt upresist. Det jeg lurte på er: vet du om avtalene for henholdsvis leasede og eide fly er plassert? Er det SAS Group eller er det SAS Airline som holder avtalene?

-A
 
Her kunne jeg lekset deg opp etter veggen og gitt deg en real omgang muntlig juling for å komme med usakeligheter, men jeg orker ikke fordi du er den du er. Lovverket er minimum, og SAS-pilotene gjør ikke annet enn å bevege seg mot det. Hva mener du de skulle gjort? Slått SAS-konkurs fordi de mener at å jobbe etter regelverket går utover flysikkerheten? Det er faktisk mulig å jobbe etter regelverket, og samtidig si at man mener det er for liberalt. Det er har overhodet ikke noe å gjøre med hvor mye penger som legges på bordet. Du forsøker å skape situasjoner og konflikter som ikke finnes om ting du ikke forstår.

Usakelig?

De samme fagforeningen som i lengere tid har kjørt en massiv kampanje for kortere arbeidsdager, kaller både EU og
diverse selskaper for uansvarlige, legger fram undersøkelser som viser at halvparten sovner i cockpit etc etc.
Disse legger idag fram ett forslag som betyr LENGERE arbeidsdager enn det ledelsen forslag gjør. Dette kalles dobbeltmoral
der jeg kommer ifra.

Men la oss ta den debatten senere hvis dette går igjennom.

W
 
Blir det min siste SASflight som går om en halvtime? Tør ikke tenke på hva som kan bli alternativet i fremtiden, NSB eller LCC?
 
Tror du kan regne med det, Dag Viking! Dessverre ser det slik ut.. Ledelsen kjører et kynisk spill mot fagforeningene - og gir dem grunnlag for å gi all skyld på fagforeningene når konkursen slår inn ved midnatt..
 
Akkurat nå er jeg mest bekymra for cupfinalen

I så fall vil jeg si at du har lite å bekymre deg over. De 22 overbetalte spillerne kommer seg sikkert til Ullevål og får det avgjort, selv om noen publikummere flere blir hjemme.
 
Tror du kan regne med det, Dag Viking! Dessverre ser det slik ut.. Ledelsen kjører et kynisk spill mot fagforeningene - og gir dem grunnlag for å gi all skyld på fagforeningene når konkursen slår inn ved midnatt..

Hvis SAS går konkurs imorgen, kan styret og ledelsen legge skylden på fagforeningene hvis de mot slutten etterkom alle kravene i spareplanen?
 
Slik det fremstilles i media, justerer piloter antall arbeidstimer i stedet for lønn.. Hvor enige de er kan alltids diskuteres.. CAU var vel villig til å gå opp "hele" 3,5 arbeidstimer i uken..
 
Hvis SAS går konkurs imorgen, kan styret og ledelsen fortsatt legge skylden på fagforeningene hvis de mot slutten etterkom alle kravene i spareplanen?

De kan skylde på hvem de vil, men til syvende og sist vil det være ledelsen som har ledet selskapet ut i uføret..

Dersom ledelsen og styret mener noe annet har det manglet ledelse..
 
Last edited:
Hvis SAS går konkurs imorgen, kan styret og ledelsen legge skylden på fagforeningene hvis de mot slutten etterkom alle kravene i spareplanen?

Styret kan pent legge skylden på fagforeningene for å ha sakte satt selskapet i en situasjon der dette kan skje, og fagforeningene kan beskylde styret for akkurat det samme. Det er nok historie til å gå rundt til alle her.

-A
 
Hvor mange andre har ledige fly stående i et så pass anseelig antall da? Ikke mange andre som kan hoppe inn på kort varsel enn FR. Andre kan kanskje overta et par ruter, og sysselsette 3-4 fly, men det er maks.

Dersom SAS skulle gå konkurs, vil ikke da ca 200 fly stå uten arbeide? Og vil ikke et bostyre være interessert i å leie ut de fly som SAS eier for å få inn penger til boet, eventuelt selge fly snarest mulig for samme? Og de fly som SAS leaser. Vil ikke eierne av de flyene også ha interesse av å få flyene i arbeide snarest mulig? Det skulle vel bety at det ikke bare er Ryanair som har fly tilgjengelig.




Vidar
 
Fløy Bergen-Oslo i kveld med SAS i en fullsatt LN-BUC. Selv om dette åpenbart er en enorm påkjenning for besetningen, klarte de å holde motet oppe, smilte og oppførte seg nesten som om det skulle vært en helt ordinær SAS-flight. Riktignok takket de ekstra mye for valg av flyselskap, noe jeg også opplevde på tre tidligere SAS-flyvninger denne uken.
 
Dersom SAS skulle gå konkurs, vil ikke da ca 200 fly stå uten arbeide? Og vil ikke et bostyre være interessert i å leie ut de fly som SAS eier for å få inn penger til boet, eventuelt selge fly snarest mulig for samme? Og de fly som SAS leaser. Vil ikke eierne av de flyene også ha interesse av å få flyene i arbeide snarest mulig?

Det er nok en god del papirarbeid involvert for at et fly skal bytte eier eller bli operert av noen andre.
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top