Nytt stort SAS sparprogram

Status
Not open for further replies.
Når media kun bruker eksterne kilder utenfor selskapet, så er det nok lite som kan gjøres. Legger ved det som er sendt ut til alt frontpersonell på torsdag (en versjon på engelsk ble sendt ut også).

Hvis man ikke formår bedre damage control end man gør idag, så er jeg ikke overbevist om at de er dygtige nok til jobbet. Naturligvis er de bundet af børsreglerne, men det ser unægteligt ud som om de ikke har styr på situationen.
 
Den medieomtalen som er rundt SAS nå må vel på en effektiv måte skyte ned utsagnet om at "all PR er god PR".



Vidar
 
Forsiden på tv nyhetene nå, SAS konkurs i løpet av timer?

http://www.tv2.no/

Hvis man ikke formår bedre damage control end man gør idag, så er jeg ikke overbevist om at de er dygtige nok til jobbet. Naturligvis er de bundet af børsreglerne, men det ser unægteligt ud som om de ikke har styr på situationen.

Problemet er at de ikke kan gå ut å avvise eller bekrefte rykter nå, og ettersom ettersom forhandlingene og utformingen av spareplanen og de konkrete avtalene har dratt ut i tid blir rykteflommen bare større og større og PR-en dårligere og dårligere. SAS har dog mye penger på konto og fortsatt mange eiendeler, så situasjonen er ikke lik den vi har sett i selskaper som har gått konkurs. I morgen tror jeg SAS vil komme sterkt tilbake.

SAS ville gått konkurs om de hadde fortsatt som før, men med den nye planen vil de sannsynligvis holde seg levende en god stund til. Om det er bærekraftig på sikt er diskutabelt, men denne spesielle situasjonen gir i alle fall SAS-ledelsen et stort handlingsrom til å få gjennom det utroligste.

Det viktigste for meg er uansett at konkurransesituasjonen opprettholdes i Skandinavia og at vi har et selskap på linje med SAS/SWISS/Lufthansa/BA/Brussels Airlines, etc. i tillegg til lavprisselskapene. Om det er SAS eller noe annet spiller liten rolle for meg!
 
Vi runder snart 500 posteringer om denne sag....Nu kommer der så et udspil i morgen, som jeg er sikker på at vi ansatte også siger JA til...Vi er nemlig meget meget loyale over for vores flyselskab. Et selskab jeg har arbejdet i i 43 år og været både glad og stolt af. OG DET ER JEG STADIG.
SAS har haft stor stor betydning for alle skandinaver. SAS har været banebrydende stort lige siden starten...3 lander der arbejder sammen og får det til at gå..
En konkurs og et stop for SAS vil ligeledes have stor betydning for alle skandinaver..I alle 3 lande vil det influere på driften i lufthavne,, ikke kun de 3 store, men selv ud i de små steder. Både i DK,NO og SE er SAS eneste operatør på mange pladser...Her vil mange i nær områderne miste deres job, måske kun i en periode, men det vil kunne mærkes.
JEg ved godt at der her på forum er mange, der vil glæde sig over en SAS konkurs, det synes jeg ligger skjult i mange indlæg, men jeg tror ikke at tanken er tænkt helt til ende. Derfor er SAS vigtig.
SAS er vigtig for både CPH, OSL og ARN. De har ganske enkelt ikke råd til at miste indtægter , som de jo vil på en SAS konkurs..Pengene skal jo ind, og der er jo kun en part til at betale.. Det er flyselskaberne, som sender regningen videre til deres passagerer.
Det vil jo betyde højere billet priser for alle der vil rejse, altså også de der rejser med LCC.
Så jeg håber bestemt ikke, og tror det heller ikke, at SAS er konkurs imorgen...
Skulle nogen være i tvivl, jeg har ALDRIG lagt skjul på det, Ja jeg er ansat i SAS og det vil jeg gerne fortsætte med.
Tak.
Hilsen ole
 
JEg ved godt at der her på forum er mange, der vil glæde sig over en SAS konkurs, det synes jeg ligger skjult i mange indlæg, men jeg tror ikke at tanken er tænkt helt til ende.

Jeg er ikke ansatt i SAS og har aldri vært det, men håper virkelig at ting ordner seg. Er glad i selskapet og foretrekker det fremfor svært mange andre!

MEN håper de klarer å få en bærekraftig struktur i stand og ikke alltid havne i situasjoner hvor man må finne nye tiltak hvert 2. år..
 
Vi runder snart 500 posteringer om denne sag....Nu kommer der så et udspil i morgen, som jeg er sikker på at vi ansatte også siger JA til...Vi er nemlig meget meget loyale over for vores flyselskab. Et selskab jeg har arbejdet i i 43 år og været både glad og stolt af. OG DET ER JEG STADIG.
SAS har haft stor stor betydning for alle skandinaver. SAS har været banebrydende stort lige siden starten...3 lander der arbejder sammen og får det til at gå..
En konkurs og et stop for SAS vil ligeledes have stor betydning for alle skandinaver..I alle 3 lande vil det influere på driften i lufthavne,, ikke kun de 3 store, men selv ud i de små steder. Både i DK,NO og SE er SAS eneste operatør på mange pladser...Her vil mange i nær områderne miste deres job, måske kun i en periode, men det vil kunne mærkes.
JEg ved godt at der her på forum er mange, der vil glæde sig over en SAS konkurs, det synes jeg ligger skjult i mange indlæg, men jeg tror ikke at tanken er tænkt helt til ende. Derfor er SAS vigtig.
SAS er vigtig for både CPH, OSL og ARN. De har ganske enkelt ikke råd til at miste indtægter , som de jo vil på en SAS konkurs..Pengene skal jo ind, og der er jo kun en part til at betale.. Det er flyselskaberne, som sender regningen videre til deres passagerer.
Det vil jo betyde højere billet priser for alle der vil rejse, altså også de der rejser med LCC.
Så jeg håber bestemt ikke, og tror det heller ikke, at SAS er konkurs imorgen...
Skulle nogen være i tvivl, jeg har ALDRIG lagt skjul på det, Ja jeg er ansat i SAS og det vil jeg gerne fortsætte med.
Tak.
Hilsen ole

Meget flott sagt
 
Stakkels piloter.
Iflg. TV2 News bliver der ryddet op i de dyre overenskomster og bl.a.
vil fx. en norsk bosat pilot ikke længere blive betalt for at flyve passiv til CPH for at flyve CPH-ORD. Han bliver fremover først betalt når hans arbejdsdag starter i CPH og han må så selv finde ud af at møde til tiden i CPH.
 
Re: Hva skjer med rutetilbudet hvis SAS går konk?

Og om ikke ting går fortere enn man kan anta innenlands i Norge, må samferdselsdepartementet punge ut i form av haste-anbud på ruter...
 
Jeg tror ikke man skal bekymre seg for at SAS begjærer seg konkurs i morgen, men det skal bli spennende å se hvilke tiltak de annonserer for å få bukt med problemene på lengre sikt.

Som sk931 skriver så vil det få store, negative konsekvenser for veldig mange, spesielt oss som er bosatt utenfor de større byene i sør. Jeg forstår imidlertid ikke hvilken rolle lufthavnene spiller i denne prosessen, for selv om de vil tape penger iallefall på kort sikt, så har vel ikke akkurat de noen eierrolle. De vil neppe kunne redusere avgiftene bare til SAS for å "hjelpe",
 
Hadde det ikke vært billigere i det lange løp, om eierne hadde fyrt av en svær slump penger for å få fornya selskapet (flåta for eksempel) istedenfor å kaste litt penger etter SAS heile tida, med alt det medfører av usikkerhet og tull i og rundt selskapet?
 
Jeg forstår imidlertid ikke hvilken rolle lufthavnene spiller i denne prosessen, for selv om de vil tape penger iallefall på kort sikt, så har vel ikke akkurat de noen eierrolle. De vil neppe kunne redusere avgiftene bare til SAS for å "hjelpe",

Københavns lufthavn tjener stort på SAS, så de ville miste store indtægter om SAS forsvinder. Der vil selvfølgelig komme mange nye selskaber til, men den transfer trafik SAS idag genererer vil ikke blive genoprettet på kort sikt.
Nye selskaber vil sikkert kræve billigere slottider osv. om de skal åbne ruter ud af CPH
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top