Nytt stort SAS sparprogram

Status
Not open for further replies.
Styrelsens medlemmar och sannolikt även ansvariga för statligt ägande på finans/närings departementen i Sverige, Norge och Danmark vet säkert vad VD Richard Gustafson kommer att säga kl 08 på måndag morgon.
 
Jeg kjenner at jeg har veldig lyst på en avklaring om fremtiden til meg selv og SGH. Denne suppa har ikke plaget meg nevneverdig mye, men jeg kjenner at tiden er inne for en forklaring og for en avgjørelse.
 
Styrelsens medlemmar och sannolikt även ansvariga för statligt ägande på finans/närings departementen i Sverige, Norge och Danmark vet säkert vad VD Richard Gustafson kommer att säga kl 08 på måndag morgon.

I såfall har selskapet brutt børsens regler om samtidig informasjon til markedet. SAS er ikke et statsselskap, men et selskap som staten har eierandeler i. Derfor kan staten delta i en emisjon uten å komme i konflikt med EU's regler om ulovlig statsstøtte.



Vidar
 
I såfall har selskapet brutt børsens regler om samtidig informasjon til markedet. SAS er ikke et statsselskap, men et selskap som staten har eierandeler i. Derfor kan staten delta i en emisjon uten å komme i konflikt med EU's regler om ulovlig statsstøtte.



Vidar

Nja, det finnes vel regler som gjør at man bli insider og derfor kan motta informasjon som markedet ikke har fått. Men da kan man gjerne heller ikke trade på informasjonen, noe som vel er uaktuelt for disse statene uansett akkurat nå.
 
Och i dag på morgonen har både Aftonbladet och Expressen artiklar på nätets löpsedel med att SAS närmar sig konkurs. Den enda källan som åberopas tycks dock vara Dagens Industri och Richard Björnelid (som ju också är Dagens Industris källa)
 
Och i dag på morgonen har både Aftonbladet och Expressen artiklar på nätets löpsedel med att SAS närmar sig konkurs. Den enda källan som åberopas tycks dock vara Dagens Industri och Richard Björnelid (som ju också är Dagens Industris källa)

Præcis som forventet fortsætter visse mediers kampagne - helt ukritisk.

Desværre er sådanne ting selvforstærkende og kan koste SAS dyrt ift kunderne. Hvorfor visse medier har gang i sådan en kampagne ville jeg gerne vide. Men nogle må have en eller anden skjult dagsorden.
 
Præcis som forventet fortsætter visse mediers kampagne - helt ukritisk.

Desværre er sådanne ting selvforstærkende og kan koste SAS dyrt ift kunderne. Hvorfor visse medier har gang i sådan en kampagne ville jeg gerne vide. Men nogle må have en eller anden skjult dagsorden.

SAS er Skandinavias største flyselskap og slike artikler har mange lesere, ergo høyere annonseinntekter.
 
E24 mener at en konkurs hos SAS vil koste Norwegian dyrt.

http://e24.no/boers-og-finans/en-sas-konkurs-kan-bli-farlig-for-norwegian/20297659

De to siste linjene kan vel ikke stemme? Det har jo kommet fram her på forumet at kontraktspiloter blir drevet rovjakt på, og da kan de ikke ha bedre tid til opplæring enn pilotene i et tradisjonelt nettverksselskap.




Vidar

- Men kostnadsrammen handler ikke bare om lønnsnivået, det handler også om disponering av fly og personell. Norwegians ansatte kan for eksempel utføre mange flere oppgaver enn kollegaene i SAS, fordi de har lengre tid til opplæring. Suksess i flybransjen handler mest om hvilken struktur man har, sier Andersen.

Hva mener Espen her tro ?
Hvilke oppgaver ? ,
Cabinen er jo ikke redcaps osv. ?
 
Jeg tror man skulle ikke tegne altfor svarte skrekk-scenarioer. SK kommer ikke a forsvinne pa Mandagen. Likevel vil ikke verden ga under dersom en SK forsvinner en dag i fremtida. Det er tvert i mot normalt at en del firmaer gar konkurs.

Jeg tror personlig at denne alvorlige krisen gir SAS en unikt siste sjans a gjennomföre na endelig helt fundamentale forandringer i strukturen og tilpasse seg dagens markeds realitaeter. Her snakker vi om antall hubs, antall crew-baser, antall flytyper, maten man driver sine daglige ops etc pp. Og her er det forsatt mye penger a hente. Men - uten tvil - dette blir smertefulle omstillinger. Ja, noen ruter vil ryke, dersom man gjör dette alvorlig. Ikke alt hva SK flyr idag har livets rett, og det er dumt a sponse tapsruter bare av prestige-grunner eller andre argumentasjoner. Jeg er ogsa overbevist at det er ikke klok a senke lönninger. Fordi dette vil ikke löse de fundamentale problemer. Man ma ikke nödvendigvis bli billigere per ansatt, men mer effektive per ansatt og per fly. Dette er to forskjellige ting som ledelsen skulle forsta.

I worst-case scenario da SAS vil ga konk, sa vil det nye konkurrenter dukke opp. Og trolig vil de komme med enda lavere kostnader (FR, EZY) og det kan apne til at opp til tre aktörer kan finne det lönnsomt a drive innenriks-traffik i Norge og delvis i Sverige. Sikkert ikke i Danmark, da marked stor nok for to, men ikke for tre. I en kort overgangs-periode vil det da bli dyrt a fly, men de oljearbeidere vil komme seg frem. Det blir bare en mindre antall billig-billetter, fordi plutselig er denne strukturellt overkapasitaet som finnes i marked, borte.
 
Hva skjer med Kastrup om SAS går konk? Er alle dagens ruter ut derfra levedyktig om all SAS-feed fra Norge, Sverige og Finland plutselig opphører?
 
SAS trafik motsvarar drygt 40% av totala trafiken på CPH...så kaoset kommer bli totalt om SK ställer in trafiken imorgon. Väldigt mycket är transfer.
 
SAS går ikke konkurs i morgen. Flere analytikere har de siste dagene sagt at SAS har mange måneder igjen selv om ikke alle problemer blir fikset i morgen.
 
Risken är nu att biljettförsäljningen helt tar stopp eftersom ingen vågar köpa biljett med ett flygbolag som kan gå i konkurs inom kort.
Den senaste veckan har det varit stora domedags rubriker om SAS varje dag. I Sverige har Dagens Industri piskat upp ett enormt negativt mediedrev mot SAS.

Intressant är att nästan alla medier hänvisar till Richard Björnelid källor.
 
Last edited:
Præcis som forventet fortsætter visse mediers kampagne - helt ukritisk.

Desværre er sådanne ting selvforstærkende og kan koste SAS dyrt ift kunderne. Hvorfor visse medier har gang i sådan en kampagne ville jeg gerne vide. Men nogle må have en eller anden skjult dagsorden.

Jeg kan ikke skjønne hvordan du kan se på dette som en kampanje mot SAS. Jeg synes artiklene er rimelig edruelige. SAS er i en svært alvorlig situasjon -hvor alvorlig får vi kanskje vite i morgen, og dette er en sak som interesserer skandinaver flest og det skulle bare mangle at mediene ikke skulle følge opp dette. Jeg tror nok ikke at eierne vil la SAS går konkurs, men hadde ikke dette vært et selskap som statene har sterke interesser i hadde vel selskapet allerede vært borte!?
 
SAS trafik motsvarar drygt 40% av totala trafiken på CPH...så kaoset kommer bli totalt om SK ställer in trafiken imorgon. Väldigt mycket är transfer.

Stop nu med at hype en stemning op på baggrund at både løse og fejlagtige rygter.

SAS kommer ikke til at gå konkurs foreløbigt.

Man er netop ved at finde en langsigtet løsning, men desværre har rigtig mange medier, selvudråbte eksperter, forummedlemmer, hjernedøde CA'er og SK-haters meget travlt med et sprede en masse rygter - som måske i virkeligheden er den største trussel.
 
Man går ikke konkurs før kassa er bunnskrapt. Det er den ikke i SAS. Velger man å avslutte et selskap før kassa er bunnskrapt heter det vel oppbud og styrt avvikling. Det formoder jeg at det ikke er noen som går med planer om i SAS? Det skulle vel antyde at SAS ikke går konkurs i morgen. Håper ikke det skjer fordi det vil ramme de reisende.





Vidar
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top