Nytt stort SAS sparprogram

Status
Not open for further replies.
The other way around....

Som pressetalsmann skulle man tro at denne personen er godt orientert om hvordan journalister jobber, og de bør da unngå denne typen uttalelser om dette ikke er representativt for CAUs syn på saken.
 
Desuden er CAU citatet meget langt fra den pressemeddelelse som netop er udsendt. Den er langt mere løsningsorienteret og opsummerer blot at indtil nu har man ikke været indbudt til forhandlinger, men blot orienteringsmøder. CAU understreger at de gerne deltager i forhandlinger og ser frem til invitationen.
 
Lurer på hvor SAS skal sparke 1000 ansatte?

Tja, Austrian konsernet gikk fra rundt 8500 ansatte til nå litt over 6000 uten at passasjerene har merket stort til det.
Uten at det vil si at man direkte sparket over 2000 ansatte.
 
Og her pressemeddelelsen:

Vi vil opretholde kvaliteten

CAU (Cabin Attendants Union), der repræsenterer det danske kabinepersonale i SAS meddeler følgende om den aktuelle situation i SAS:

"Vi har deltaget i en række informationsmøder med SAS om situationen i selskabet og vi afventer nu at ledelsen, inviterer os til en dialog om fremtiden. Vi indgik en ny overenskomst for blot 4 måneder siden, hvor vi endnu en gang ydede selskabet akut førstehjælp, ved både at acceptere 0% i lønstigning og 11,5 måneders løn i 2012 og 2013, for hvad der samlet set svarer til 24 måneders arbejde - den aftale er fortsat gældende. Når det er sagt, er vi selvfølgelig villige til at lytte til ledelsen og de udfordringer, som de mener ligger til grund for den aktuelle situation.

Vi fokuserer naturligvis først og fremmest på vores medlemmer og er bekymrede over de konsekvenser, det vil få for vore medlemmer, hvis ledelsen virkelig mener det, som fremgår i den svenske presse. Vi er optaget af, at opretholde den kvalitet som kunderne efterspørger og som vi alle sammen skal leve af. Derfor håber vi også, at ledelsen vil indgå i en konstruktiv dialog om dette."
 
"Kravet skal være at de ansatte går med på en lønnsreduksjon på 25 prosent, i tillegg skal arbeidstiden økes og de ansatte er ikke lenger sikret mer enn to ukers sommerferie."

Hentet fra TV2.no

Er ikke norske arbeidstakere sikret ved lov minst 3 uker sammenhengende ferie på sommeren?
 
Jeg tror gjenværende ansatte i SAS kommer til å måtte akseptere Blue 1 terms & conditons fra imorgen av. Vet ikke hvordan det gjøres, men kanskje SAS "legges ned" og startes opp på ny AOC? (Blue 1 AOC)
 
Er det mulig med en kontrollert konkurs med restrukturering for SAS a la Chapter 11 i USA?

Det finnes jo mange eksempler på lignende prosesser både i og utenfor USA: JAL gikk jo nylig igjennom noe lignende og tidligere har vel Swiss også vært igjennom en prosess som ligner. Også United Airlines gikk vel så godt som konkurs for 10 år siden hvis jeg ikke tar feil, og American Airlines står vel midt oppe i en restrukturering nå?

Det er en forskjell mellom disse. Japan og USA har ganske lik konkurslovgivning, som muligjør er "Ch11-type" restrukturering. Det har vi ikke hatt her i Europa, selv om Tyskland innførte det i våres, så kanskje andre land kommer etter.

Swiss (og Sabena) kan ikke sammenlignes med AA, UA og JAL, da de gikk skikkelig konkurs og virksomheten stoppet opp. Og dagen Swiss gjennoppstod ved gjennom et "voldtatt" Crossair, og mange milliarder kroner. Det var vel ikke før LX ble styrt fra Køln de ble Europas mest lønnsomme
 
Nå går jo ikke SAS konkurs i morgen.

Men, for teoriens sin skyld, så kjøper vel WF endel tjenester fra moder'n så da er det ikke så enklelt å si at WF blir upåvirket av en stopp i SAS.
+ Endel jus ,

Ved en konkurs kan bostyret videreføre en del av aktiviteten fra selskapet for å få inn midler i boet. Vilkåret er at den delen som videreføres tjener penger på det. Ved en eventuell konkurs vil altså hele eller deler av SGH kunne videreføres for å ivareta fremmedhandling. Men vilkåret er altså at de tjener penger på det de gjør.

Dette vil som sagt da være i regi av bostyret.

En annen mulighet er selvfølgelig at WF selv "overtar" det personalet de trenger for sin drift fra den enkelte flyplass.



Vidar
 
All den tid de aktuelle lånene ikke forfaller før til våren, samt at cashflow er positiv, må jeg innrømme at jeg sliter med å se hvordan noen kan tro at driften blir stoppet nå ... I eksempel Swissair ble driften stoppet fordi kontantkassa var tom, og de som kunne 'fylle den' (midlertidig) lå på hølet i et hotellrom i Davos med telefon avslått. SAS har plenty cash for nå.
 
All den tid de aktuelle lånene ikke forfaller før til våren, samt at cashflow er positiv, må jeg innrømme at jeg sliter med å se hvordan noen kan tro at driften blir stoppet nå ... I eksempel Swissair ble driften stoppet fordi kontantkassa var tom, og de som kunne 'fylle den' (midlertidig) lå på hølet i et hotellrom i Davos med telefon avslått. SAS har plenty cash for nå.

Det er mulig jeg husker feil, men er det ikke slik at selv om operating activities har positiv cash flow, så har SAS fortsatt negativ cash flow når man tar hensyn til det man må ut med i external financing? Det man må ut med til å betale lån etc er også cash ut av banken, og bør vel strengt tatt tas med.

Ser man på Q2 rapporten for 2012 så er f.eks. Total current assets (som inkl cash) ned med bortimot 6 milliarder på 2år fra nesten 15 milliarder per Q2 i 2010, til knappe 9 milliarder per Q2 nå i år. Cash-balansen er mer en halvert på samme tiden, og ligger på 3.1 milliarder SEK. I første halvår gikk det 622 millioner ut av kassa.
 
Last edited:
Dette må være noen forferdelige dager for de ansatte i SAS... og kanskje aller verst for de som er på jobb denne helgen. Jeg håper dette ordner seg, for som andre i tråden påpeker så er jeg enig i at vi i Skandinavia trenger SAS.
 
Hele Skandinavia trenger SAS, jeg håper og tror at dette ordner seg. La ledelsen i selskapet få presentere sin løsning i morgen - deretter får vi ta stilling til selskapets videre kurs derfra. SAS er et viktig og tradisjonelt konsern. Jeg føler med alle SAS-ansatte som har gitt mange gode reiseopplevelser i løpet av flerfoldige år. Spekulasjoner fra utenforstående er ingen tjent med i lengen..
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top