Regnestykket for Norge i denne sammenhengen er jo ikke det enkleste:
Berge SAS koster penger/potensielle penger i form av garantier (Det siste er jo politisk enklere)
Berger en ikke SAS, med WF osv:
-Tap av nødvendige ruter:
Det innebærer direkte økonomiske tap for det offentlige i form av andre, mer tidkrevende og til slutt dyrere måter å forflytte folk på. Både offentlige ansatte og de mange som reiser rundt på det offentliges regning, tenk bare innafor helsesektoren.
Det innbærer tap for det private næringslivet, blant andre følger betyr det lavere skatteinngang.
Mindre aktivitet på norske flyplasser:
Det innebærer tap i flyplassavgifter, altså inntekssvikt for Avinor, som igjen er offentlige penger som forsvinner.
Igjen innebærer det lavere inntekter i næringsliv, blant andre følger betyr det lavere skatteinngang.
Hasteløsninger i samferdselssektoren:
-Nye utgifter i form av anbud for å få på plass viktige ruter på kort sikt.
-Hva skjer med kortbanenettet og det som allerede er av problemer med materiell som kan operere her? Ikke umulig at man på kort sikt må erstatte fly med kortsiktige, dyre løsninger i form av busser og båter.
Tap av arbeidsplasser:
-Periode med store økte utgifter til folk som går over på arbeidsledighetstrygd fra flyselskapene.
-Hva skjer på bakken, der trafikken minker for i alle fall en periode? Holder Avinor og flyplassrelaterte virksomheter hjulene i gang, eller blir det permitteringer/oppsigelser? Uansett ryr pengene ut.