N0 Nytt flyselskap: Norse Atlantic Airways

Føler det nesten er et rødt flagg når de sender ut en børsmelding om dette. En charter er da ikke relevant for børs og IR, men noe PR avdelingen kunne tatt seg av på sosialemedier alene, og fått en clickbait artikkel i VG.
 
Føler det nesten er et rødt flagg når de sender ut en børsmelding om dette. En charter er da ikke relevant for børs og IR, men noe PR avdelingen kunne tatt seg av på sosialemedier alene, og fått en clickbait artikkel i VG.

Det er jo ikke engang en revenue flight, men en ferry ... Lett patetisk ...
 
Loadfaktor på 83%, ned 2% fra juni og i fjor. Dette er svake tall i høysesong, tror pengene fortsetter å renne ut og ny finansiering tvinger seg frem raskere enn forventet.

https://newsweb.oslobors.no/message/624593
Deres opperasjoner er en god del større i år, enn i fjor. Athen og Roma var ikke på ruteprogrammet i fjor. Om Paris var på programmet husker jeg ikke. Også Bangkok er ny i år. De vil vel trenge litt tid på å bli kjent i markedet.
 
Ble ikke godt mottatt. Ned 5% på børsen.

Aksjeverdien av selskapet er nå helt nede i 367 millioner kroner.

Tror ikke de vil klare å hente mer penger ved å trykke flere aksjer. Samme som skjedde i Flyr.
 
Er det liv laga for dette selskapet tro? Tåler de en vinter til?

Er programmet så stort på sommeren att alle maskinene kan være på jobb uten att en eller to blir stående mye?
 
Er det liv laga for dette selskapet tro? Tåler de en vinter til?

Er programmet så stort på sommeren att alle maskinene kan være på jobb uten att en eller to blir stående mye?

Med 83% load i høysesong så klarer de ikke å bygge opp cash før lavsesongen begynner. Jeg tror eneste utvei for Norse er at de blir kjøpt opp, men jeg ser ikke helt hvem som vil gjøre det. Hvis de skal hente penger så må de hente over en milliard, og jeg ser ikke helt hvem som er villig til å gjøre det, selv med 100% utvanning.
 
Last edited:
En EBIT på minus $22 mill i årets andre kvartal, marginalt bedre enn i fjor. Men fortsatt ikke noe å skryte.

De 3 787-8 maskinene skal leveres tilbake til leasingselskapet i løpet av 2024, slik at flåten da vil være 12 787-9. Forretningsplanen skal justeres til en høyere andel faste chartere/oppdrag sammenlignet med opprinnelig.

Dessuten har de sett at de må komme seg inn i GDSene

Q2 presentasjonen er linket til i børsmeldingen
https://newsweb.oslobors.no/message/626389

Furthermore, the Company is working on a revised business plan that may imply
more of the fleet's capacity and revenue being locked into longerterm contracts,
leaving Norse with a business model carrying lower market risk going forward.
Norse is currently in negotiations with several airlines regarding multi-year
contracts for fleet allocation, some of which would have an impact from the end
of 2024 if they materialize. Such business plan may also imply significant cost
reductions. Norse will share further updates from the outcome of the process
later in the fall, " said Bjorn Tore Larsen, CEO and Founder Norse Atlantic
Airways.
 
En EBIT på minus $22 mill i årets andre kvartal, marginalt bedre enn i fjor. Men fortsatt ikke noe å skryte.

De 3 787-8 maskinene skal leveres tilbake til leasingselskapet i løpet av 2024, slik at flåten da vil være 12 787-9. Forretningsplanen skal justeres til en høyere andel faste chartere/oppdrag sammenlignet med opprinnelig.

Dessuten har de sett at de må komme seg inn i GDSene

Q2 presentasjonen er linket til i børsmeldingen
https://newsweb.oslobors.no/message/626389

Markedet er ikke saerlig imponert, et kraftig fall paa boersen idag. DN mener selskapet ikke er i alvorlige vansker.

https://www.dn.no/borskommentar/kan-vi-na-please-enes-om-at-det-hele-har-vart-en-fiasko/2-1-1699894
 
Re: Norse operasjoner og flybevegelser utenom fast ruteprogram

Sakset fra FlightGlobal i dag :


Norse withdrawing its sub-leased 787-8s to focus exclusively on 787-9 fleet

Wed, 28 Aug 2024 06:58:00 GMT

Scandinavian carrier Norse Atlantic Airways is to withdraw its three Boeing 787-8s, in order to establish a uniform fleet of 787-9s.
 
En EBIT på minus $22 mill i årets andre kvartal, marginalt bedre enn i fjor. Men fortsatt ikke noe å skryte.

De 3 787-8 maskinene skal leveres tilbake til leasingselskapet i løpet av 2024, slik at flåten da vil være 12 787-9. Forretningsplanen skal justeres til en høyere andel faste chartere/oppdrag sammenlignet med opprinnelig.

Dessuten har de sett at de må komme seg inn i GDSene


Jeg tror det er et klokt valg og ikke ta tilbake de 3 787-8. Det er nok med å ha 787-9 med to forskjellige konfigurasjoner, om ikke de skulle blande en tredje konfigurasjon. 787-8 passer uansett dårlig inn i Norse sitt rutenett med vektene på 787-8 vs 787-9.

Å vokse koster også en masse penger. For å komme seg gjennom sommeren har det vært trening av mannskap, samt innleie av instruktører. Det har vært stort press på instruktører, noe som har medført en masse fridagskjøp, noe som er dyrt.

I Q2 ligger også dette med kredittkort selskapene. Mye av Passasjerene som har fløyet i Q2 vil bli bokført i Q3. Dette kommer også av at det er mye «last minute» bookings. Med den gamle avtalen ville en «last minute» booking i juni bli utbetalt i august. Med en ny avtale er denne tiden redusert.

CDG rutene under OL har vært en stor skuff. Dette går også igjen hos AF-KLM

Når en går inn i 2025 har nok selskapet fått statistikk nok til å se hvor pengene ligger. Jeg tipper på at sommer 2025 blir veldig lik sommer 2024.
 
Re: Norse operasjoner og flybevegelser utenom fast ruteprogram

Trodde de tjente penger på subleasen til Air Europa?
 
Re: Norse operasjoner og flybevegelser utenom fast ruteprogram

Det er stor etterspørsel etter 787. Forsinkelser fra fabrikk gjør at selskaper ser seg om etter ledig kapasitet. Etter hva jeg forstår får Norse en god kompensasjon fra leasingselskapet for å levere dem tilbake før lease’en utløper. Regner med leasing selskapet allerede har en kunde som etterspør. Norse har også stor pågang som forespør om de har ledig kapasitet til å utføre ad-hoc eller ACMI
 
Back
Top