N0 Nytt flyselskap: Norse Atlantic Airways

Den er med charter som er inkludert med 100% loadfaktor. Justert for den så er vel scheduleproduksjonen nede og lukter på 60 tallet i loadfaktor?

Charter/wetlease er vel bare 100% hvis flyet faktisk er fullt? selv om det ikke er Norse's problem, og belegg måles på "butt-in-seats"?
 
Er kabinfaktoren med eller uten charterflyvningene?

Charter/wetlease er vel bare 100% hvis flyet faktisk er fullt? selv om det ikke er Norse's problem, og belegg måles på "butt-in-seats"?

Nei, rapportert loadfaktor beregnes som RPK/ASK, hvor RPK = revenue passenger kilometer. Dvs solgte seter, ikke antall pax ombord. På charter er 100% av setene solgt for Norse, uavhengig av hvor mange pax er ombord.
 
Fly number 11 ble satt i drift i dag. LN-LNR er i skrivende stund på vei til JFK for en charter fra JFK til Polen. De har hatt noen av disse charterene de siste månedene.
Ser Flightradar24 ikke har fått satt en Norse sticker på LNR.
 
Kan se ut som de plasserer både LN- LNR og LNO i CDG i sommer. Med 344 seter på disse to maskinene vil jeg tro at det kanskje er OL de har i tankene?
 
Kan se ut som de plasserer både LN- LNR og LNO i CDG i sommer. Med 344 seter på disse to maskinene vil jeg tro at det kanskje er OL de har i tankene?

Jeg tror ikke man skal overdrive OL-effekten. Det er jo første et kortvarig arrangement, og ofte rapporterer flyselskapene om en negativ påvirkning av trafikken. Blant annet gjorde British Airways det etter OL i 2012. Selv om mange kommer for å se OL, så holder samtidig de vanlig turistene seg unna, og det blir nærmest full stopp i forretningstrafikken.
 
Med første flyging på JFK-ATH i dag er vel hele sommer programmet i gang. Av det jeg klarer å se, kan det se ut som loadfactor for øyeblikket er langt høyere fra USA mot Europa. Men det jevner seg vel ut etterhvert som de skal hjem igjen etter endt ferie?
 
Mai-tallene

53775147154_aacce5bdac_c.jpg
 
Da er vel årets flåte økning ferdig. Maskin nummer 12 er i drift. LN-LNO er på vei til BKK på sin første tur for Norse.
Da gjenstår det å se om disse tre 788 kommer tilbake til Norse neste år.
 
De sliter tydeligvis med å finne en ny kjøper/investor/partner.

https://news.cision.com/norse-atlan...ion-with-advisors-seabury-securities,c4005116

Meldingen her er ordentlig ikke bra. Kan ikke forstå annet enn at årsaken til at de sender denne meldingen er at de har vært så nærme løsning at de har bedt børsen om utsatt offentliggjøring og er nå nødt til å utligne informasjon i markedet siden motparten har trukket seg og vil ut av innsideposisjon. Hvis de har vært så nærme en løsning så har det har blitt gjennomført en DD av selskapet, og tydeligvis så har ikke motparten likt det de har fått innsikt i. Dette betyr at det p.t. ikke finnes noen reelle alternativer for strategiske løsninger og Norse må leve av egen finansiering. Det betyr ny emisjon i løpet av høsten. Blir spennende å se hvor mye ned aksjen går på mandag morgen.
 
Last edited:
Dette betyr at det p.t. ikke finnes noen reelle alternativer for strategiske løsninger og Norse må leve av egen finansiering. Det betyr ny emisjon i løpet av høsten. Blir spennende å se hvor mye ned aksjen går på mandag morgen.

Det er mange aksjonærer som kaster kortene i dag. Aksjen er p.t. ned 25%, og det er vel ny all time low?
 
Last edited:
Situasjonen er ikke veldig god nei. Her maa det mer penger inn ellers er det kroken paa doeren.

Fra DN.no (bak betalingsmur)

https://www.dn.no/borskommentar/ban...e-kjope-selv-til-brannsalgspriser/2-1-1665809
Flyaksjen Norse Atlantic stuper 24 prosent på det meste mandag etter at selskapet på søndag meldte at forhandlingene med en strategisk investor er terminert. Norse får bistand fra den amerikanske corporate-rådgiveren Seabury Securities – som er spesialist på investment banking og restrukturering av flyselskaper – etter at Norse tidligere meldte om interesse fra to uidentifiserte flyselskaper om å kjøpe en strategisk aksjepost i Norse. Dette kunne åpenbart ha ført til et fullstendig oppkjøp av Norse.
 
Last edited by a moderator:
Det er mange aksjonærer som kaster kortene i dag. Aksjen er p.t. ned 25%, og det er vel ny all time low?

Nye 10% ned i dag. Tror investorene endelig har forstått at Norse ikke er et asset play, dvs at "billige" leaseavtaler på fly ikke har noen reell verdi utenfor et fungerende og lønnsomt flyselskap. Tror aksjen skal videre ned når flere av de store aksjonærene tar dette innover seg. Jeg tror også forpliktelsene som ligger i Norse er til hindring for andre strategiske løsninger.
 
Last edited:
Også en måte si at kassen snart er tom på.


June passasjertall vedlagt:
 

Attachments

  • NorseJune24.PNG
    NorseJune24.PNG
    54.6 KB · Views: 745
Også en måte si at kassen snart er tom på.


June passasjertall vedlagt:

Fint med masse grønne piler som peker oppover som gjør at småsparerne tror det går bra:stir

Jeg gir de frem til 31.03.25. Er vel grenser for hvor mange fler emisjoner folk gidder å være med på, ref. Flyr…
 
aksjen stanset idag. (Gjenopptatt med 50% ned)

"Flyselskapet har pengemangel og venter på kredittkortinnbetalinger."
https://e24.no/boers-og-finans/i/KMnL55/norse-varsler-grep-frykter-likviditetskrise
I en oppdatering tirsdag kommer selskapet med flere nedslående nyheter:

Andre kvartal er under forventningene på tross av høy fyllingsgrad og sterke inntekter på såkalte tilleggsytelser (ancillary revenue). Blant annet lavere billettpriser enn ventet påvirker situasjonen negativt, ifølge Norse.
Flere faktorer har påvirket selskapets kortsiktige likviditetssituasjon, noe som gjør at Norse skal ta flere kapital-grep.
 
Last edited:
Back
Top