Nytt anbud for Luftambulansen

Er ikke noen rot med Babcock og usikkerhet. Alle skulle få seg jobb. Bare de mest seniore piloter skulle gå ned i lønn. Bare gradighet vi snakker om.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Grådighet? Nå må du ta rev i seilene :headbang. I min familie har vi lønnsinntekter vi har basert familieøkonomien på - tatt opp lån i forhold til, har et forbruk som er tilpasset det. Det er ingenlunde grådighet å ville beskytte det. Det er sunn fornuft. Enhver kvinne eller mann med en smule respekt for sin familie vil gjøre det.

Det The Pilot postulerer her faller på sin egen populistiske urimelighet.
 
Grådighet? Nå må du ta rev i seilene :headbang. I min familie har vi lønnsinntekter vi har basert familieøkonomien på - tatt opp lån i forhold til, har et forbruk som er tilpasset det. Det er ingenlunde grådighet å ville beskytte det. Det er sunn fornuft. Enhver kvinne eller mann med en smule respekt for sin familie vil gjøre det.



Det The Pilot postulerer her faller på sin egen populistiske urimelighet.



LN-KOG, du jobber i en konkurranse utsatt bransje. Ditt selskap har mistet anbudet. Du far tilbud om en ny jobb i selskapet som vant anbudet bare med en annen lønn. Dette har skjedd flere gang med meg i min fly karriere. Jeg kjønner at det er ikke artig å gå ned noen 100.000 i lønn, men jeg har aldri rapportert unfit to fly pga av verken å mistet jobben eller å går ned i lønn. Og jeg fløy bare vanlige pax. Jeg synes spesielt ikke noen ting om dette når vi snakker om tap av liv at dere gjør nåkka sant.

Dere har ikke jobb usikkerhet i det hele tatt. Dere har lønnsusikkerhet. Og dette er ikke historien som fagforeningen forteller. Dem sier at dere alle er livredd for deres jobb, men jobben er der, bare hos en ny arbeidsgiver med nye vilkår.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
- Konkurransen var rigget

https://www.dagbladet.no/nyheter/ek...-rigget-slik-at-babcock-skulle-vinne/69879448

I forskrift om lønns- og arbeidsvilkår i offentlige anskaffelser, er det krav om at det offentlige skal stille krav om at de ansatte som utfører arbeidene skal ha lønns- og arbeidsvilkår i samsvar med landsomfattende tariffavtale. Denne forskriften er absolutt.

Myhre sier han har sett gjennom dokumentene, uten å finne noe krav til dette.

- Jeg har også snakket med Lufttransport, som sier at de heller ikke har sett noe slikt krav. Dette innebærer et brudd på forskriftene, samtidig som det medfører at det ikke er noe klart «gulv» for lavt Babcock kan gå med hensyn til å ansette folk på lave lønninger.

What a mess ......
 
What a mess ......


Det er mye som er en "mess" i denne saken. Utfordringen er vel at det ikke er noe landsomfattende tariffavtale for piloter? Innen eks bygg, anlegg og andre sektorer er det jo en felles enighet om ting, og ikke minst, folk kan bytte arbeidsgiver UTEN å havne på bunnen av lønnstigen.



Det siste er jo forøvrig en interessant sak som kom opp i en debatt der fagforeningen for pilotene "klaget" på at man måtte starte nederst på lønnstigen når man bytter arbeidsgiver. Høie spurte da om det var myndighetene, arbeidsgiver eller foreningen som var den parten som hadde påvirket akkurat den ordningen mest, og hva fagforeningen hadde gjort for å få bukt med den ordningen. Da ble det ikke så interessant å diskutere det allikevel...



Det som er mer oppsiktsvekkende i artikkelen her er jo at Lufttransport måtte utlevere lønns- og arbeidsvilkår.
 
Det som er mer oppsiktsvekkende i artikkelen her er jo at Lufttransport måtte utlevere lønns- og arbeidsvilkår.



Og slik jeg har forstått det fra en artikkel for lenge siden, så var dette for at B-cock skulle kunne prise dette inn i tilfelle virksomhetsoverdragelse.

Det er intet mindre enn hårreisende at de fikk denne informasjonen når den kunne så opplagt brukes i konkurranseøymed all den tid virksomhetsoverdragelse ikke ble et krav.
 
ta regnestykket da folkens! Om alle de 91 pilotene i LT får jobb i Babcock og går ned i GJENNOMSNITT 200K i året så blir ikke det 47 mill, ta med 20-25 teknikere med solid lønnskutt så blir det heller ikke i nærheten av de 47 millene! Det er ikke på lønningene anbudet er vunnet, tror vi snakker om synergieffekter og mer effektiv drift. Har selv måttet bytte jobb noen ganger pga tap av kontrakter og svak men grådig ledelse, skulle ønske jeg kunne jobbet i samme firma hele yrkeskarrieren, men det er ikke lenger sannsynlig i denne bransjen.
Har selv hus, lån og utgifter, men har aldri belånt meg så hardt at jeg ikke takler et lønnskutt på 30-35%, har heller aldri sett på meg selv som uerstattelig heller forresten...
Med sunn fornuft og litt ydmykhet så kommer man stort sett lenger enn med krav, stahet og dumheter!
 
ta regnestykket da folkens! Om alle de 91 pilotene i LT får jobb i Babcock og går ned i GJENNOMSNITT 200K i året så blir ikke det 47 mill, ta med 20-25 teknikere med solid lønnskutt så blir det heller ikke i nærheten av de 47 millene! Det er ikke på lønningene anbudet er vunnet, tror vi snakker om synergieffekter og mer effektiv drift. Har selv måttet bytte jobb noen ganger pga tap av kontrakter og svak men grådig ledelse, skulle ønske jeg kunne jobbet i samme firma hele yrkeskarrieren, men det er ikke lenger sannsynlig i denne bransjen.
Har selv hus, lån og utgifter, men har aldri belånt meg så hardt at jeg ikke takler et lønnskutt på 30-35%, har heller aldri sett på meg selv som uerstattelig heller forresten...
Med sunn fornuft og litt ydmykhet så kommer man stort sett lenger enn med krav, stahet og dumheter!


Stort sett alle lever etter evne. Det gjør jeg også, selv om jeg ikke har lån opp til pipa. Det betyr ikke at jeg uten videre hadde godtatt et lønnskutt på 35% sånn uten videre. Dette er det du får i dagpenger fra NAV ved arbeidsløshet og ikke noe jeg hadde umiddelbart jobbet rævva av meg for å få fly fly. Så gøy er det ikke. Da hadde jeg mye heller tatt en jobb hvor jeg så familien hver dag.
 
Dette er det du får i dagpenger fra NAV ved arbeidsløshet og ikke noe jeg hadde umiddelbart jobbet rævva av meg for å få fly fly..


Dagpenger er 60% av siste lønn med max 5G = 5x96883x60%=290.649kr.
Lønn Babcock 1100000 x 75% = 8250.000kr. For min del ikke helt det samme men OK

Og husk på. Dette er kun piloter med topplønn som gikk ned 25% fordi dem miste ansiennitet. Jo laver lønn du hadd i LT jo mindre du gikk ned. Tror TOM ar startlønn var ganske likt.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Last edited:
Max 5G blir da altså 96 883 * 5 = 484 415. 60% skal ikke inn i den utregningen.



Tro på meg. Been there done that. Jeg bommer ar det var 6G men det er ca 62.5% fra den 6G og ikke hele 6G så Max lønn på dagpenger i Norge er 362730kr. Mindre en halvparten en lønn hos Babcock.

5da045255dd17504571bbeed42779031.jpeg



Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Ja, jeg ser at jeg har formulert meg klønete i min forrige post her. Naturligvis er det forskjell på 350000 og 800000. Enn så lenge bor vi i et samfunn der det skal lønne seg å jobbe. Jeg prøvde bare å få frem at et lønnskutt på opp mot en fjerdedel av lønna er såpass dramatisk at ingen skal behøve å uten videre godta det. Særlig ikke når det tydeligvis er ugler i mosen rundt hele prosessen.

En ting jeg reagerer på, The Pilot, er hvordan du forsøker å rettferdiggjøre det som skjer fordi det har skjedd med deg flere ganger. Minus ganger minus blir ikke pluss i slike tilfeller. Idealister som bare er glad for å fly (nå mener jeg ikke deg), bør holde seg til Leger uten grenser o.l, resten av oss gjør dette fordi det er yrket vårt som skal forsørge de vi er glad i.
 
Max 5G blir da altså 96 883 * 5 = 484 415. 60% skal ikke inn i den utregningen.

Og det er noe de fleste tror. Overraskelsen blir derfor stor når man får utbetalt noe over 20 000kr i mnd, selv om man hadde millioninntekt i arbeidslivet. Egentlig en noe urettferdig ordning, som betyr at man rammes hardere og konsekvensene ofte blir større hvis man blir arbeidsledig fra en godt betalt jobb.

https://www.nav.no/no/Person/Arbeid...ttering/dagpenger-når-du-er-arbeidsledig--893
 
En ting jeg reagerer på, The Pilot, er hvordan du forsøker å rettferdiggjøre det som skjer fordi det har skjedd med deg flere ganger. Minus ganger minus blir ikke pluss i slike tilfeller. Idealister som bare er glad for å fly (nå mener jeg ikke deg), bør holde seg til Leger uten grenser o.l, resten av oss gjør dette fordi det er yrket vårt som skal forsørge de vi er glad i.


Swashbuckler. Jeg prøver ikke å rettferdige det som skjer, men prøver å avdramatisere det hele. Det er ikke artig å miste jobben men her er det ikke snakk om å miste jobben. Der er lønnsnedgang for en del av piloter i LT.

Der har vært luksustider for LT å flyg en anbudskontrakt uten konkurranse. Tror meg. Widerøe har aldri tilbud noen DAT piloter jobb etter at DAT mister rutene sine.



Sent from my iPhone using Tapatalk
 
BSAA har for tiden ikke ledige pilotstillinger i Norge. Det ble gjort en avtale mellom partene. 96 av flygerne hos dagens operatør vil fortsette inn i BSAA. I tillegg til dette har BSAA noen flygere fra før.
Om det blir ledige stillinger ila høsten og vinteren så skal vi gi beskjed om det.
Kilde: BSAA Norway på Facebook (23JUL18)
 
Er det bare jeg som assosierer forkortelsen BSAA med British South American Airways som hadde en stygg tendens til å legge igjen diverse Avro-typer på flyplasser og fjelltopper på sin ferd nedigjennom?
 
Da har den norske delen av BSAA - Babcock Scandinavian Airambulance AS fått tildelt ICAO kode: BNO.
 
Da har den norske delen av BSAA - Babcock Scandinavian Airambulance AS fått tildelt ICAO kode: BNO.

Og nå var AOC og godkjenning i boks

https://luftfartstilsynet.no/om-oss...t-lys-for-babcock-scandinavian-air-ambulance/

I et møte hos Luftfartstilsynet fikk Babcock overrakt sin organisasjonsgodkjenning (AOC, air operator certificate) og sin kommersielle lisens (operating licence). Det betyr at Babcock fra i dag kan gjennomføre flygninger i henhold til deres godkjenninger. Babcock skal overta ambulanseflyging i Norge den 1. juli 2019.
 
Back
Top