Nytt anbud for Luftambulansen

Skal ikke være helt greit, skal sies at jeg ikke har noen som helst kunnskap til å si noe om alvorlighetsgraden og nøytraliteten i den heller tynne artikkelen.

https://min.e24.no/a/JoOw2X

Opplæringen av pilotene som skal fly norske pasienter for Babcock er stanset og opplæringen pilotene har fått så langt er underkjent, melder NTB.

Edit:
Litt mer kjøtt på beina hos NRK.

https://www.nrk.no/nordland/kan-ga-...-stanser-all-opplaering-av-piloter-1.14499081


Kortversjonen er at det kreves opplæring på de større flyene som Babcock skal benytte. Pilotene som skal igjennom opplæringen blir frikjøpt fra jobben, mens de er på kurs. Pilotene mener opplæring ikke er bra/langvarig nok, mens tilsynet mener den er bra nok.


Sent from my HTC U12+ using Tapatalk
 
Last edited:
Ola Giæver har også meninger om saken:

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10156773366821210&set=a.10150221209871210&type=3&theater

Ambulaseflyverne er blitt værre enn mafiaen som herjet i Chicago under Alcapone!
Pilotene kan ikke fly uten GPS og nå skal dem fan meg heller ikke la seg lære opp på en flytype dem allerede flyr i dag!
Dette er et kynisk maktspill uten sidestykke!
Flyvelederne prøvde seg i USA under President Ronald Reagan, han gjorde kort prosess, han sparket alle flyveledere som ikke stillet på jobb og fulgte ordre!
 
For en tulling. Personer med slike texasholdninger er heldigvis noe man begynner å se få av, blant de som faktisk jobber i bransjen.
 
Fascinerende, nå begynner de å underkjenne treningsprogram godkjent av tilsynet. Skal ikke de fleste overføres fra en variant til en annen variant av en class? De har jo tidligere proklamert at det kun er de som er så gode og kvalifiserte at de ikke kan unnværes, men tydeligvis ikke gode nok til og bytte fra 200 til 250. Det er vel kanskje noen som skal over på Citation, og skal da over på en helt ny type og da kreves det jo litt mer. 22 siders rapport, hallo her i verden, da må de jo ha klagd på alt fra skrivefeil til instruktører! Det er vel neppe annet enn ny avionikk og en annen PT6 som skiller (her er jeg mottakelig for korreksjon), og det burde vel enhver nogenlunde oppegående og i verdenstoppen dyktig og kvalifisert pilot kunne få unnagjort i løpet av litt groundschool og en runde eller to i simulator. Absolutt ikke cowboy virksomhet om man forventer at piloter klarer treningsprogram godkjent av tilsynet, akkurat det gjøres i flyselskap over hele planeten daglig, -opplæring på variant innenfor samme type er enkelt, kan ikke være verre innen en klasse. Ikke ofte jeg har vært enig med OG når han løsner på snakketøyet men her er jeg helt på hans side.
 
Første av jetflyet er nå på norsk register. LN-SAA landet på OSL i ambulansefarger i dag, så dukker vel opp noen bilder etterhvert
 
Første av jetflyet er nå på norsk register. LN-SAA landet på OSL i ambulansefarger i dag, så dukker vel opp noen bilder etterhvert

32863077197_b09ef44e81_b.jpg
[/url]LN-SAA by Erik Westrum, on Flickr[/IMG]
 
Last edited:
19mai ble første avgang med BNO-flightnummer for Babcock SAA AS, med deres Cessna C680A (LN-SAA). Mens første ambulanseoppdrag med deres nye B250 ble mellom Alta og Hammerfest i dag (LN-BSB), dette isteden for Babcock SAA AB som de opererer i mangelen på kapasitet fra Lufttransport.
 
Helt ferdigkranglet om det er snakk om en virksomhetsoverdragelse eller ikke, er man tydeligvis ikke.

Marius Hansen i Babcock forteller Dagbladet at søksmålet overrasket ham.

- Vi brukte mye tid og ressurser på å bli enig om en tariffavtale og lønnsvilkår som ga oss den forutsigbarheten vi trengte for å kunne sikre alle pilotene jobb i tjenesten videre. Vi er spesielt overasket over at LO finansierer søksmålet som undergraver tariffavtalen de selv har forhandlet frem.

- Vi er uenig i at dette er å anse som en virksomhetsoverdragelse, men vi har nå fullt fokus på å overta tjenesten fra 1. juli, og overlater til NHO å håndtere saken videre, fortsetter Hansen.
 
Egentlig burde alle parter (mulig minus Babcock?) være interessert i en rettslig avklaring av hvorvidt dette er en virksomhetsoverdragelse. Jeg håper helseforetaket følger med i timen nå, for utfallet her kan jo potensielt få følger for andre anbud....
 
Ikke helt smooth start, men det var det kanskje ingen som hadde sett for seg.

Forsvarets Bell 412 settes inn for å avbøte «svært redusert beredskap»

Kun ett kortbanefly på beredskap i Nord-Norge fredag morgen.

https://www.tu.no/artikler/forsvare...for-a-avbote-svaert-redusert-beredskap/469278

Dette kommer tydeligvis av pålagt hvile og situasjonen skal ifølge artikkelen bedre seg iløpet av juli.

I dag, fredag morgen, betegnes kapasiteten når det gjelder kortbanefly som «svært redusert», men dette vil forbedres utover dagen.

Da er det kun to Beechcraft King Air 250 på beredskap, ett i Nord-Norge og ett i Sør-Norge.

...

– Manglende kapasitet nå på morgenen skyldes pålagt hvile av mannskapene etter luftfartens regler. Men senere i dag vil det være seks kortbanefly på beredskap, opplyser kommunikasjonsrådgiver Knut Haarvik i Luftambulansetjenesten til Teknisk Ukeblad.

Sent from my HTC U12+ using Tapatalk
 
Er vel mer eller mindre som planlagt. Disse helikopterne var i beredskapsplanen lenge før oppdraget startet.
 
Håper kontrakten er laget slik at dårlig kpi gir lite penger i kassen for Babcock. Det skal aldri lønne seg å levere billige anbud der lav kvalitet går ut over kunden.
 
Sikkerhet av denne art, skal ikke ut på anbud, men ha fast offentlig ansatt norsk crew.
 
Last edited:
Back
Top