Nytt anbud for Luftambulansen

Re: Ambulansefly i Nord Norge

Enig i at anbudet burde inneholdt bestemmelser om noe slikt.
Men du kan være helt sikker på at svenskene ikke kommer til å bruke piloter på norske rater. Men når man setter ut på åpne internasjonale anbud, så får man fort piloter som ikke er norske og ikke er særlig lokalkjente, hverken med kunnskap om vær og føre eller geografi.

Men regner med at kontrakten er så stor at den må ut på int anbud.

Når saken er som den er skjønner jeg pilotene, men det er selskapet som eier problemet, og de må enten skaffe piloter eller si at de ikke klarer å fullføre nåværende kontrakt.

Kjøper av tjenesten kan jo ikke godta at det er fare for liv og helse for kunden.
 
Re: Ambulansefly i Nord Norge

Det saken dreier seg om, er at de som vant anbudskonkurransen (Babcock) ikke vil godta en virksomhetsoverdragelse av pilotene og mannskapene hos Lufttransport. Nå sier Babcock at de ikke vet hvor mange og hvem de vil ansette av Lufttransports mannskaper. Disse er derfor ikke sikret hverken jobb, samme lønn og pensjonsrettigheter som de har hos Lufttransport.
Nå kjenner ikke jeg hvilke betingelser som ble stilt i anbudskonkurransen, men hadde staten krevd at den nye leverandøren skulle virksomhetsoverdra de ansatte hos Lufttransport, hadde vi ikke opplevd det som nå skjer.
Et annet scenario hadde da kanskje blitt at staten ikke hadde fått inn tilbud hvis de hadde stilt slike betingelser...
 
Re: Ambulansefly i Nord Norge

Nå har vel ledelsen i Lufttransport gått ut og sagt at de neppe vil klare å opprettholde driften helt frem til ny operatør tar over. Dessuten tar det jo lang tid å erstatte de som har sluttet hvis de i det hele tatt får tak i noen (med rette kvalifikasjoner og erfaring) som er interessert i å jobbe vel et år før de er fri for jobb igjen.

I går kom jo dessuten nyheten om at Babcock legger vedlikeholdet av flyene til Østersund. Så der forsvant 20 arbeidsplasser i Tromsø på teknisk side. Da vil jo bare problemet forsterke seg med stadig flere som forlater før kontrakten går ut.

Men det var jo billig da (for staten)...
 
Re: Ambulansefly i Nord Norge

Var anbudet denne gangen utformet noe annerledes enn da Lufttransport vant anbudet deres for 10 år siden?

Her har enten noen trynet i utformingen av anbudet eller så har Babcock forsøkt seg på en være litt vel lure. Eventuelt begge deler

Det er jo ikke slik at Lufttransport heller er en veldedig organisasjon


Luftambulansetjenesten har jo vært ute på anbud i åresvis og det har fungert bra, så bør da ikke skjære seg fullstendig som det ser ut til å gjøre nå.
 
Re: Ambulansefly i Nord Norge

Var anbudet denne gangen utformet noe annerledes enn da Lufttransport vant anbudet deres for 10 år siden?

Her har enten noen trynet i utformingen av anbudet eller så har Babcock forsøkt seg på en være litt vel lure. Eventuelt begge deler

Det er jo ikke slik at Lufttransport heller er en veldedig organisasjon


Luftambulansetjenesten har jo vært ute på anbud i åresvis og det har fungert bra, så bør da ikke skjære seg fullstendig som det ser ut til å gjøre nå.

Ved hver eneste store anbudskonkurranse legges det altfor stor vekt på pris, og det er derfor problemene tårner seg opp i etterkant.
Dette skjer hver gang!! Lærer aldri staten noe?
 
Re: Ambulansefly i Nord Norge

Bruker Babcock Scandinavia skandinavisk mannskap i de andre flyene de opererer, eller er det lavkost?

Regner jo med at Lufttransport for lengst er over på innskuddspensjon, og den for jo de ansatte med seg videre. Det samme får de jo fra nytt selskap, men her er det jo snakk om prosenter av lønn som settes av til pensjon. Kjenner ikke hva som er vanlig i Sverige.

Men i et beredskapsperspektiv, så bør Norge kunne stte krav i kontrakten at det skal være norske selskaper og norsk mannskap.
Blir det krise i kongeriket, så er det ikke sikkert at Babcock flyr mer. Men totalforsvarstanken forsvant ut med badevannet for en del år siden dessverre.
 
Re: Ambulansefly i Nord Norge

Ved hver eneste store anbudskonkurranse legges det altfor stor vekt på pris, og det er derfor problemene tårner seg opp i etterkant.
Dette skjer hver gang!! Lærer aldri staten noe?

Bruker man "lowest compliant bidder" eller "best value" prinsipp på slike kontrakter?
 
Re: Ambulansefly i Nord Norge

Regner jo med at Lufttransport for lengst er over på innskuddspensjon, og den for jo de ansatte med seg videre. Det samme får de jo fra nytt selskap, men her er det jo snakk om prosenter av lønn som settes av til pensjon.

De har hatt ytelsesbasert fram til nå.
 
Jeg er faktisk veldig usikker på hvordan denne saken kan løses på en god måte. Det er begrenset med virkemiddel her.
 
Jeg personlig trur BSAA, får beholde kontrakten og at luftambulansen hf leier inn forsvaret sine helikopter, el at BSAA blir leid inn på enkelte dager når det er behov.

Ser at deres BE250 ikke kunne lande på kortbane hvorfor?
 
Treige helikopter som erstatning for King Air, når det står om liv? Da har ikke jeg lyst til å være pasient...
 
Jeg personlig trur BSAA, får beholde kontrakten og at luftambulansen hf leier inn forsvaret sine helikopter, el at BSAA blir leid inn på enkelte dager når det er behov.

Ser at deres BE250 ikke kunne lande på kortbane hvorfor?

De kan ikke ta fra BSAA kontrakten. Dette er lufttransport sitt problem, noe som gjør det til Statens problem. Men mulig som du sier at BSAA kanskje blir faset fortere inn i kontrakten.
 
De kan ikke ta fra BSAA kontrakten. Dette er lufttransport sitt problem, noe som gjør det til Statens problem. Men mulig som du sier at BSAA kanskje blir faset fortere inn i kontrakten.

Det hjelper jo pent lite når ikke BSAA har de nødvendige folkene de trenger... å flytte frem engasjementet fra en synkende aktør med piloter som slutter for å sikre egen fremtid, til den nye aktøren som ikke klarer å tiltrekke seg folk på «ukjente» vilkår...

Taperen her er jo definitivt kunden, Helseforetakene, men AS Norge har jo tråkka så kraftig i salaten som det går an - lite sympati å hente her. Lurer på om noen har stilt seg spørsmålet om hva BSAA skal gjøre annerledes for å spare inn minst 300 mill...?
 
Det hjelper jo pent lite når ikke BSAA har de nødvendige folkene de trenger... å flytte frem engasjementet fra en synkende aktør med piloter som slutter for å sikre egen fremtid, til den nye aktøren som ikke klarer å tiltrekke seg folk på «ukjente» vilkår...

Taperen her er jo definitivt kunden, Helseforetakene, men AS Norge har jo tråkka så kraftig i salaten som det går an - lite sympati å hente her. Lurer på om noen har stilt seg spørsmålet om hva BSAA skal gjøre annerledes for å spare inn minst 300 mill...?

BSAA har en mye større organsiasjon enn Lufttransport. Så de har mulighet til å ta ut effekter derfra. Selv om det også virker som de har lyst til å ta ut noe i lønnssystemet.

Og er det slik at de ikke kan flytte inn ressurer fra andre deler av konsernet? Ikke uvanlig at man kan avhjelpe litt frem mot overtagelse. Hvis BSAA ikke følte at de hadde kontroll på bemaningen, så ville de vel skrevet under avtalen med fagforeningen.
 
Apropo kvalitet. Fra facebookgruppen "NY- Folkeaksjon for å beholde dagens luftambulanseflytilbud" som har vokst til 50,000 på noen få dager:

31956042_10155502511857452_5129555084576817152_n.jpg


31944059_10155502511902452_2465335649088045056_n.jpg
 
Savner litt nyanser i den generelle debatten om dette bytte av tjenesteleverandør, ikke nødvendigvis her på forumet, men i media og blandt enkelte politikere.

Det er jo ikke vanskelig å sette seg bedre inn i fakta, dokumenter og info ligger på sidene til Luftambulansetjenesten. Slik debatten vinkler det nå så kan det virke som at BSAA har underbydd med 300 millioner i forhold til dagens tjeneste, noe som absolutt ikke er tilfelle.

Først av alt, så er anbudet vektet 60% på kompetanse og 40% på pris.

Begge tilbydere leverte to tilbud.
På kvalitet så scoret LT henholdsvis 10 og 9,94.
BSAA scoret 9,64 og 9,51.

Altså scorer begge tilbydere veldig høyt på kvalitet, Lufttransport noe høyere enn BSAA.

På pris scorer LT 9,01 og 8,99, BSAA 10 og 9,62.

Samlet vinner BSAA da med 9,7 på tilbud 1 (hadde 9,63 på tilbud 2)
Til sammenligning scoret LT hhv 9,6 og 9,56 på sine tilbud.

Altså kan vi si at LT har tapt på pris, men begge leverte tilbud som scoret høyt på kvalitet.

Det var 367 krav i konkurransegrunnlaget, og tilbudene ble evaluert på 95 av disse.

I 2017 var budsjettert vederlag til Lufttransport for ambulanseflytjenesten 325 millioner kroner. I tillegg kommer operative utgifter, drivstoff og flyavgifter på 69 millioner som leverandøren får dekket utenom kontrakten.

Siden det nye anbudet inneholdt en del kvalitetshevinger, så estimerte Luftambulansetjenesten at fast vederlag og timeuttak for første år i den nye kontrakten ville beløpe seg til 365-370 millioner (drivstoff og flyavgifter dekkes altså utenom).

BSAA sitt vinnende tilbud var 2.584.048.652 kr, altså ca 2.6 milliarder over 6 års perioden.
LT sitt bestscorende tilbud var 2.868.130.887, altså ca 2.9 milliarder over 6 år.

Om man fordeler dette likt over kontraktsperioden så vil dette se slik ut:
BSAA - 430 millioner pr år (60 millioner høyere enn estimat, 105 millioner høyere enn dagens nivå)
LT - 478 millioner pr år (108 millioner høyere enn estimat, 153 millioner høyere enn dagens nivå)

Det er jo altså ikke slik at BSAA skal levere tjenesten 300 millioner billigere enn idag, noe jeg tror mange oppfatter det som. Tjeneste blir vesentlig dyrere enn både dagens tjeneste, og det estimatet Luftambulansetjenesten selv hadde ifm konkurransegrunnlaget.
 
Apropo kvalitet. Fra facebookgruppen "NY- Folkeaksjon for å beholde dagens luftambulanseflytilbud" som har vokst til 50,000 på noen få dager:
Hvorfor vil folk ha en lavere kvalitet på luftambulanseflytilbudet??
 
Hvorfor vil folk ha en lavere kvalitet på luftambulanseflytilbudet??

Det kommer nok helt an på hva man legger i begrepet "kvalitet". Og om man tar prosentiler satt av selskapene selv (??) som en lakmustest for kvalitet, eller om man tenker over med litt sunn fornuft over hva som har vært og hva som kommer til å bli som lakmustest for kvalitet.
 
Back
Top