Nye tog fra Spania til Flytoget

Produsenten av disse nye flytogsettene er spanske CAF. De leverer også nye trikker til Oslo for tiden. Flytogsettene tilhører plattformen Oaris som CAF begynte å utvikle rundt 2010. Så langt er Flytoget første og eneste kunde av disse Oaris-settene, launch customer som det vel heter på flyspråket.
 
Produsenten av disse nye flytogsettene er spanske CAF. De leverer også nye trikker til Oslo for tiden. Flytogsettene tilhører plattformen Oaris som CAF begynte å utvikle rundt 2010. Så langt er Flytoget første og eneste kunde av disse Oaris-settene, launch customer som det vel heter på flyspråket.

Regner med at Flytoget AS er de som står bak valget på dette toget?
 
Regner med at Flytoget AS er de som står bak valget på dette toget?

Flytoget bestemmer selv hva slags materiell de skal ha, så sant generalforsamlingen er enig, og det er til enhver tid næringsministeren.

Mer interessant er hvorfor de valgte en prototype. Men - CAF er jo en respektert produsent av høyhastighetstog, så et sjansespill i seg selv var det nok ikke. Sprekkdannelser på nytt jernbanemateriell er heller ingen ukjent feil.

Alternativt kunne Flytoget ha valgt Flirt-settene til sveitsiske Stadler. Disse har blitt en eksportsuksess i verdensformat og kjøpt inn i et stort antall også til Norge av NSB/Vy/Norske tog. De har virket fint hele tiden.

Flirt-settene i Norge har største hastighet 200 km/t og passer sånn sett fint på Gardermobanen.
 
Observert ved jobb i dag, designinspirasjon fra B747 med pukkel?
f8a7ad7022eac4dbdec979688d75a275.jpg


2 1/2 år senere og det er fortsatt togsett på Nyland, fire stk totalt står ute.
bcbf6ac5de41f99df0e83c13a4787411.jpg
 
Og her er grunnen til at de står der de står.


Utklipp fra Aftenposten.no

Fant sprekker i de nye flytogene: Har fortsatt ikke fått en forklaring


I tre måneder har Flytogets nye togsett stått i ro. Fortsatt har ikke selskapet fått noen forklaring på hvordan det kunne være sprekker i togenes understell.


Tre måneder etter at sprekkene ble oppdaget, har ledelsen i Flytoget ikke fått noen forklaring på hva de skyldes. Produsenten CAF har for tiden åtte medarbeidere i Norge som bistår med å finne en forklaring. Flere står klare til å reise til Norge ved behov.

Det pågår ingen reparasjon av settene, bare undersøkelser i regi av CAF, opplyser kommunikasjonssjef Ida Marie Fottland i Flytoget til Aftenposten.

Inntil videre er planen at en fullgod forklaring skal foreligge før jul. Fottland sier at selskapet i dag ikke vet hvor dramatisk funnet av sprekken i understellet er.
 
Alle som kjører flytoget har jo tatt konverteringskurs, men siden de ikke har fått satt igang toget (slik jeg forstod det er det søkt om disp for å bruke togene, men det kan jo ta lang tid) så alle lokførerne må på kurs igjen når det nærmer seg..
 
Ser de nå har begynt å prøvekjøre de nye togene igjen. Passerte nettopp ett sett her på Lysaker nå
 
E snakk om kilometerkjøring og logging av "midl. utbedring" av sprekkdannelsene. Skal kjøre 7000km de neste par ukene. Neste spørsmålet e om tilsynet vil godkjenne midl brukstillatelse så blir vel fort langt ut i 2022 før pax kan gå ombord igjen.
 
Apropos nytt, som sikkert er gammel, og Flytoget. Men nå byttet fast spor på Oslo S for gjennomgående tog fra spor 13 til 10?
 
Last edited:
Back
Top