Nye tog fra Spania til Flytoget

Flirt aksellererer raskere enn det meste. Hørte rykter om at de dro fra en Golf GTI med tomt tog opp til ca 200. Har også en bekjent som kjører tog, skal høre med ham.

Snakket med lokfører bekjentskapet, han sa at det med GTI var en vandrehistorie og i så fall en veldig gammel GTI. Flirt har forøvrig blitt "derated", dvs at akselerasjonskraften har blitt justert ned for ikke å "tappe ledningen for strøm." Mao.: det drar ikke noe særlig bedre enn flytoget.
 
Snakket med lokfører bekjentskapet, han sa at det med GTI var en vandrehistorie og i så fall en veldig gammel GTI. Flirt har forøvrig blitt "derated", dvs at akselerasjonskraften har blitt justert ned for ikke å "tappe ledningen for strøm." Mao.: det drar ikke noe særlig bedre enn flytoget.

Flirt drar bedre enn flytoget om en velger 100% trekkraft ;) Normalt kjøres det gjerne med 50% for å gjøre det mer behagelig og for å spare strøm :)

Hilsen lokfører
 
Flytogets nye togsett

Flytogets nye togsett er raske saker, opptil 270 km/t. Det er faktisk saa raskt at de skal testes i andre land, Sverige og noen til, foer de tas i bruk i 2019.

https://www.aftenposten.no/okonomi/i/KQE9y/Det-nye-flytoget-ma-til-Sverige-for-a-teste-hastigheten

Jeg vet ikke om det er planlagt aa oppgradere skinnegangen slik at toget kan gaa raskere enn dagens 210 km/t, men slike togsett kunne jo brukes paa andre strekninger ogsaa med annet interioer for lengre strekninger.
 
Re: Flytogets nye togsett

Dette har vært oppe i en annen tråd her, men bortsett fra Follobanen og Larvik-Porsgrunn (250 km/t) er det ingen strekninger i Norge som er planlagt med høyere hastighet enn 200/210 enn så lenge. Forhåpentligvis kommer det etterhvert.

Svenskene har kjørt høyhastighets-tester to steder, på ny-sporet Falkenberg - Halmstad og den tre mil lange rettstrekka fra Skövde til Töreboda. Fartsrekorden i Sverige (Norden?) er 303 km/t på sistnevnte.

For ordens skyld er fartsgrensen på begge disse strekningene normalt 200 km/t, men det gjøres unntak for testing.
 
Re: Flytogets nye togsett

Dette har vært oppe i en annen tråd her, men bortsett fra Follobanen og Larvik-Porsgrunn (250 km/t) er det ingen strekninger i Norge som er planlagt med høyere hastighet enn 200/210 enn så lenge. Forhåpentligvis kommer det etterhvert.



Dette er feil.

http://www.banenor.no/Prosjekter/prosjekter/intercity/hvorfor-intercity/

"Hele" intercity utbyggingen planlegges for 250km/t, så det er en av grunnene til at det blir dyrt. Hastigheter over det blir det også en progressiv økning jo raskere banen dimensjoneres for og strengt tatt er avstandene såpass korte at tidsgevinsten ikke står i stil til kostnadene. Det hadde selvsagt vært lettere om man ikke hadde så mye kvikkleire, dårlig grunn, fjell og byer som ligger litt "feilplassert" for å lage en bane i rett linje

Når det kommer til Gardermobanen så er det ikke bare å bytte ut skinner og kontaktledning for å øke til 250. Man må trolig gjøre noe grunnarbeid også, og da løper kostnadene. Slik at da snakker man fort en milliardinvestering, for at man skal spare 2 minutter mellom Lillestrøm og Oslo S. Hvilket sier seg selv er uaktuelt
 
Da skal verkstedet på Grorud være ferdig, klar og levert for å kunne ta i mot de nye togene
 
Sett noen bilder inne fra togene som blir levert på nyåret, og det ser i hvertfall ganske elegant ut

Ellers vil de gå under betegnelsen type 78 på det interne jernbanespråket. Dagens Flytog er type 71
 
Sett noen bilder inne fra togene som blir levert på nyåret, og det ser i hvertfall ganske elegant ut

Ellers vil de gå under betegnelsen type 78 på det interne jernbanespråket. Dagens Flytog er type 71



Hoppet de over 76 og 77?
 
Dagens flytog er bra, mitt eneste ankepunkt er bagasjeplassene, noe trange og kronglete. Kanskje det blir bedre nå. Arlanda Express har en smidigere løsning der.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Jeg synes de nye flytogene ser bra ut. De gamle togene har forholdsvis liten bagasjeplass og litt merkelig at man møter trappetrinn når man skal inn på toget, lite praktisk når mange har store kofferter og annen bagasje. I andre byer utenlands kan man gå rett inn på toget uten særlig trapper.
 
Observert ved jobb i dag, designinspirasjon fra B747 med pukkel?
f8a7ad7022eac4dbdec979688d75a275.jpg
 
Last edited:
Deler av testprogrammet var vel høy hastighet på Vestfoldbanen. Håper det går bedre enn da tidligere NSB testet Flirt på Vestfoldbanen
 
Dette toget var på Oslo S i dag, og det er det nye Flytoget.
Er det bestemt en dato når det skal settes i trafikk?

Flytoget_NOV2019.JPG
 
Fases gradvis inn i fra starten av 2020 er det jeg har lest ihvertfall. Ikke noe mer nøyaktig dato pr nå.
 
Back
Top