Nye tog fra Spania til Flytoget

Litt klipp og lim fra Doffin.. Finn en feil....

Del II: Kontraktens gjenstand

II.2.1)
Kontraktens/kontraktenes samlede verdi
Verdi: 147600000 NOK


Del V: Kontraktstildeling

Opplysninger om kontraktsverdien (eller laveste/høyeste tilbud evaluert)
Laveste og høyeste tilbud:
Verdi: 147600000 EUR
 
Ut fra Teknisk Ukeblad sin sak er det bare 2 av 6 leverandører som har gitt tilbud, det kan vel ikke sies å ha vært et velykket anbud?
 
Finnene har nok noe å si i sakens anledning .. det var visst ikke problemfritt å sende de fine nye 320'ene på nattstopp i Nord-Finland .. ;)

Nei, akkurat som SAS ikke hadde noen problemer med fly fra Canada. Og NSB sporet ikke av sitt sveitsiske togsett under prøvekjøring. Osv, osv.

Poenget er at tullete utsagn som "Man kan ikke kjøpe X utviklet i land Y, fordi Y umulig kan vite noe om hvordan ting må være får fungere i Norge" er bare tull. Jeg vet om mange norske firmaer som leverer oljeutstyr til Afrika, uten at noen ser ut til å tvile på at norske ingeniører kan lage noe som fungerer i varmen. Men av en eller annen grunn er det bare å ause ut fordommer mot italienske og spanske ingeniører.

Det er neppe noen grunn til å tro at to av verdens største togleverandører ikke kan lage gode nok tog. Dersom de skulle ende opp med å ikke fungere, er det sannsynligvis mer nærliggende å se på kompetansen i et av Europas minste togselskap.
 
Litt klipp og lim fra Doffin.. Finn en feil....

Del II: Kontraktens gjenstand

II.2.1)
Kontraktens/kontraktenes samlede verdi
Verdi: 147600000 NOK


Del V: Kontraktstildeling

Opplysninger om kontraktsverdien (eller laveste/høyeste tilbud evaluert)
Laveste og høyeste tilbud:
Verdi: 147600000 EUR
Nice.........
 
Re: Nye Flytog OSL fra Spania

Hvordan vet vi at togene fra Spania var de som var rimeligst?

Økonomisk mest fordelaktige i offentlige anbud er ikke det samme som laveste pris. Det betyr den løsningen som tjener selskapet/organisasjonen mest. Har en organisasjon et anbud på å få levert melk vil de kanskje spørre etter laveste pris istedet. At selskap behandler ansatte, omgivelse og lovverk er alltid er grunnforutsetning for å være kvalifisert til å levere tilbud.

Eksempel på økonomisk mest fordelaktig er: leveranse i forhold til tjenestespesifikasjon, dokumentert kvalitet, referanser, merverdi (dersom spesifisert) oppfølging, og selvfølgelig også pris.
 
... og til alle andre: for å se hva den andre leverandøren tilbød må man be om innsyn (som alle faktisk kan!).

At bare to av seks leverandører ga tilbud kan være at kravspesifikasjonen var vanskelig å tilfredstille.

Der jeg jobber velger vi bort anbud fra tid til annen. Enten fordi kravspesifikasjonene er slik at vi ser at vi må prioritere andre kunder (lav sannsynhet for å vinne eller at det vil gå på bekostning av andre) eller fordi vi vet at de som forespør uansett foretrekker en spesifikk leverandør (dette gjelder særlig offentlige virksomheter hvor det ofte er sterke preferanser mot en leverandør, ofte eksisterende. Har dessverre groteske eksempler på dette.).
 
Nå har jo flytoget kjørt strekningen i 210km/t siden 2003, og før FLIRT så var det jo kun 160 km/t NSB klarte å oppnå med sine tog.

NSB Type 73, bedre kjent som Signatur gikk i 210 km/t på Gardermobanen på ruta Oslo-Trondheim-Oslo fra år 2000. Østfoldtogene Type 73B er vel også godkjent for 210 km/t. Etter Nelaug-avsporingen sommeren 2000 måtte Flytoget og Signatur kjøre med redusert hastighet en lang stund, men som du sier var det vel tilbake til 210 km/t i 2003.
 
Det er riktig. Jeg tenkte mest på det som gikk oftest i døgnet på Gardermobanen frem til FLIRT, som var Type 72 og 70. De topper på 160 km/t. Type 69 gikk avogtil og klarer 130.
 
Det er riktig. Jeg tenkte mest på det som gikk oftest i døgnet på Gardermobanen frem til FLIRT, som var Type 72 og 70. De topper på 160 km/t. Type 69 gikk avogtil og klarer 130.

Type 69 gikk ikke bare av og til. Gardermobanen ble åpnet i 1998, og type 72 ble levert først i 2002, så i de fire årene ble det benyttet kun type 69 på strekningen Eidsvoll-Kongsberg. Aner ikke hvordan fordelingen var etterpå, men har selv reist med begge typene til/fra Gardermoen fram til Flirt tok over, og NSB har fortsatt mange flere togsett av type 69 enn av 72.
 
2018. Produksjonen startet allerede 2016. Skal bli interessant å se om de får tillatelse til å kjøre med 245 km/t som de er sertifisert for. De eksisterende kan vel kjøre 210, men kjører normalt 190, og det gjør også NSB Flirt på strekningen Lillestrøm - Gardermoen.
 
Det er Jernbaneverket eller Bane Nor eller Bane nor og ned eller hva f de kaller seg nå for tiden som avgjør fartsgrensen. Den ligger på de berømmelige 210 km/t (fordi flytoget skulle bruke like lang tid til Gardermoen som bussen brukte til Fornebu) og vil neppe bli forandret med det første. Den eneste strekningen jeg kommer på i farta som vil få høyere fart her i Norge er Follotunnelen (250?) når den står klar. 73-settene som NSB og Flytoget har har også en toppfart på over 210, men får ikke lov å kjøre fortere.

@SBT: Mener bestemt at Flytoget holder 210 og NSB 200. Er du helt sikker på 190?
 
Det er Jernbaneverket eller Bane Nor eller Bane nor og ned eller hva f de kaller seg nå for tiden som avgjør fartsgrensen. Den ligger på de berømmelige 210 km/t (fordi flytoget skulle bruke like lang tid til Gardermoen som bussen brukte til Fornebu) og vil neppe bli forandret med det første. Den eneste strekningen jeg kommer på i farta som vil få høyere fart her i Norge er Follotunnelen (250?) når den står klar. 73-settene som NSB og Flytoget har har også en toppfart på over 210, men får ikke lov å kjøre fortere.

@SBT: Mener bestemt at Flytoget holder 210 og NSB 200. Er du helt sikker på 190?

Det er ikke bare en papirøvelse å øke fartgrensen, men det vil fort kreve store investeringer, gjerne eksponensielt per km/t. Dessuten selv om den skulle øke til f.eks 250, så om man ikke kan måle besparelsen i sekunder, så trengs det i hvertfall ikke veldig mange fingre for å telle antall sparte minutter. Fra Lillestrøm til OSL tar vel toget 12 minutter, og tror de fleste ville ment at det ikke er verdt bruke flere milliarder for at det skal ta 10 minutter. Togene, enten det heter flytog eller ikke, bruker såpass kort tid fra Oslo til OSL uansett at det ikke er veldig prekær problemstilling om at det må gå noen minutter raskere. Det er endel andre prioriterte investeringer før dette ;)

En utfordring er derimot kapasiteten, både gjennom og ut fra Oslo S, for ikke snakke vest fra Oslo. Det blir litt bedre ut (og inn) til Oslo S når sommerens arbeid er over, men hjelper ikke vestfra. Det nye signalsystemet (ERMTS) vil kanskje hjelpe litt, men kommer ikke enda før om noen år, men vil først skikkelig ha en effekt når man får en ny tunnel. Og da snakker vi tidligst langt ut på 2030-tallet.

Ellers er det politikerne som bestemmer hva og hvor som skal bygges av togspor, og hva man får til vedlikehold. Bane NOR (skrives slik) utfører det de får beskjed om gjennom Jernbanedirektoratet (i praksis Samferdselsdepartementet), men selve godkjenning at sporene ligger jo hos Jernbanetilsynet. Akkurat som hvordan Avinor, Samferdselsdepartementet og Luftfartstilsynet fungerer sammen

Btw: Follotunnelen er en tunnel på E6, mens hele strekket som bygges ut nå heter Follobanen, mens selve tunnelen skal hete Blixtunnelen. To tunneler har ikke lov hete det samme i Norge, i tilfelle utrykning, så ikke nødetatene drar til feil tunnel
 
Last edited:
Btw: Follotunnelen er en tunnel på E6, mens hele strekket som bygges ut nå heter Follobanen, mens selve tunnelen skal hete Blixtunnelen. To tunneler har ikke lov hete det samme i Norge, i tilfelle utrykning, så ikke nødetatene drar til feil tunnel

Da lærte jeg noe nytt i dag også, takk for info!
 
@SBT: Mener bestemt at Flytoget holder 210 og NSB 200. Er du helt sikker på 190?[/QUOTE]

Jeg har sjekket dette, snakket med en NSB lokfører på Flirt i dag, han sier de kjører 200 km/t, Flytogene, kjører 210 km/t. Du har rett.
 
FRA Lillestrøm har det hendt at Flirten har gått litt raskere en flytoget ( ingen stoppeklokke ). Men har også hørt grunnen er at Flirt aksellerer raskere? Bare spør...
 
Flirt aksellererer raskere enn det meste. Hørte rykter om at de dro fra en Golf GTI med tomt tog opp til ca 200. Har også en bekjent som kjører tog, skal høre med ham.
 
Vat at Sintef var inne med ekspertise på slutten av 1990-tallet og så på sikkerhet, signalanlegg og konsekvensutredning. Det ble da bestemt redusert hastighet frem til Gardermoen. Dette ble ikke "offentlig kommunisert" da det allerede var solgt inn som hurtigtog. da var det bedre å la folk føle de fløy frem og folk flest vet jo ikke om det tar 16-19 eller 21 minutter...
 
Vat at Sintef var inne med ekspertise på slutten av 1990-tallet og så på sikkerhet, signalanlegg og konsekvensutredning. Det ble da bestemt redusert hastighet frem til Gardermoen. Dette ble ikke "offentlig kommunisert" da det allerede var solgt inn som hurtigtog. da var det bedre å la folk føle de fløy frem og folk flest vet jo ikke om det tar 16-19 eller 21 minutter...

Kom ikke det som en følge av at NSB knakk akslingen på et av sine 73-sett rett før Gardermobanen skulle åpne? Husker de kjørte i maks 160 km/t en ganske lang periode i starten.
 
Back
Top