Nye rykter LH-SK

Det kan så være, men jeg har f.eks. gjentatte ganger fått høre at de passasjerene som fyller opp flyene på IC fra CPH ikke er danske passasjerer. Da kan det være på sin plass å diskutere hvorvidt CPH er et naturlig utgangspunkt for IC trafikk i et evt LH Skandinavia, eller om LH evt heller vil sluse trafikken gjennom andre knutepunkter. Det er sikkert ingen med innsikt i dette som vil bidra, så det blir uansett bare spekulasjoner. :)

Jeg gider egentlig ikke rigtig deltage i denne diskussion, da den for det første er hypotetisk og da den for det andet lygter langt væk af, at en del debatører her udelukkende ønsker en LH overtagelse af SAS for at komme store stygge CPH til livs.

Men når nu TOS sådan er desperat for at få tal på bordet, vil jeg da gerne bidrage med lidt fakta. Hvis man kigger på al Star Alliance IC trafik på CPH (2010 tal) så er fordelingen mellem lokal og transfer ca. 60/40. Dvs. at 60% har CPH som start/slut destination (evt. benytter "saksede" billetter) og de resterende 40% er transfer. Nogle IC destinationer har langt over 50% transfer, mens andre destinationer har betydelig under 50% transfer

...og nej jeg hverken kan eller vil give kilde på disse tal.

Det ville da være ganske interessant, hvis flyene rent faktisk blev fyldt af danskere. Naturligvis gør de ikke det. Fly til og fra TYO har vist nok 75% japanere om bord...
KL's fly til og fra AMS er jo heller ikke fyldt med hollændere, og LX' fly fra ZRH er jo heller ikke fyldt med schweizere.

Men når TOS nu så gerne vil diskutere om CPH er den "rigtige" hub i Skandinavien, og om LH's eventuelle opkøb af SK vil være en god lejlighed om at flytte en SK-hub til OSL eller ARN, da TOS jo mener at CPH kun har status af Skandinaviens hovedlufthavn pga politiske/historiske årsager.

Mitt poeng, for å gjenta for n-te gang, er at hvor passasjerene skal og kommer fra er litt viktig. Om alle japanerne skal til Danmark så er det kanskje greit. Skal de til Tyskland så kan det vel tenkes at LH har andre planer enn trafikk til CPH.

Forøvrig kan det være fint om du leser hva jeg skriver og ikke tillegger meg meninger som passer din egen argumentasjon.

Jeg gider egentlig ikke rigtig deltage i denne diskussion, da den for det første er hypotetisk og da den for det andet lygter langt væk af, at en del debatører her udelukkende ønsker en LH overtagelse af SAS for at komme store stygge CPH til livs.

Men når nu TOS sådan er desperat for at få tal på bordet, vil jeg da gerne bidrage med lidt fakta.

Jeg synes det er mildt sagt lite kledelig å anta stillingen som offer hver eneste gang CPH diskuteres. Det blir for tåpelig....

Desperat vil jeg ikke karakterisere meg som.

TOS er langt fra desperat. Han er en hedersmann av første klasse. Hans nick bærer forøvrig preg av hvor han bor og det er like langt fra København som f.eks. sivilisasjonens vugge...

Jeg gjentar det jeg sa om proviniselle pissekonkurranser. PP: Hvis du ikke "gider deltage", hvorfor i ******* gjør du det? CPH er hub av historiske grunner. Det er et faktum. Noen av oss liker faktisk Kastrup som transferflyplass. Men hva har alt dette med ryktene om LH og SK å gjøre?

For å svare meg selv: Fint lite.

Så kaster vi litt bensin på bålet (og nei, jeg har ikke drukket cognac - jeg drikker ikke cognac): For ca 7 år siden hadde vi noenlunde samme diskusjon - da på noe som kalte seg airpics. Jeg sa da at jeg trodde at SAS kom til å bli en provinisiell ubetydelighet (og ja, jeg provoserer bevisst!), dvs feeder for et større Lufthansa. Trenden allerede da var mot større enheter som var førende på sitt kontinent innen sin allianse. Vi ser BA/Iberia, den franske stat (Air France/KLM) i Europa og tilsvarende i USA.

The bottom line: københavnere må akseptere at de er provinisielle (egentlig ekstremt proviniselle siden de har et problem med det). Oslofolk: vel, I rest my case... Jeg bor i Oslo, men har bodd i det som er definert som landsbyer som har mer takhøyde.

Mange trekker paralleler til Swiss-oppkjøpet som LH gjorde.
Likevel er dette - hva blir ikke sagt i diskusjonen - den mest viktige ting. SWISS Intl. Airlines ble skpat gjennom en transformering av Crossiar etter SAir Group konkurs. Dermed blir SWISS faktisk gjeldsfri. I forhold til før, så ble den flåten redusert med over 50%, alle langruter fra GVA forsvant.

Dersom SAS skål selges nå, så vil alle akse-eier være i nød å legge penger på bordet som medgift til kjøperen. Enten stiller man SAS Group før en salg nesten gjeldsfri, eller man gir en betydelig summ og la kjøperen gjøre dette.

Det hva skjer nå bak skulte dører er en ting, det hva spres som rykter i media er en annen ting. Her forsøker man å snakke opp SAS, uten at dette er liv i ryktene.

Bare for å illustrere dette ytterligere:
Her blir det spekulert om fremtidlige flåte osv. Samtidlig jobber man internt i SAS med å avhende de 4 A319. For meg tyder dette ikke som en steg til A320NEO.

Det er mange interessant tanker her, selv hoere jeg til den delen som mener at Swiss er et rimelig godt sammenligningsnivaa. Jeg reagerer litt paa at Swiss var gjeldsfrie, riktignok overtok de ikke Swissair sin gjeld, men Swiss overtok alle heftelser med den delen av flaaten de overtok og paadro seg tildels betydelig gjeld mellom 2002 og 2006 da de opererte med tildels enorme underskudd. Paa lik linje med (og nok et lite sammenlignings grunnlag) med de skandinaviske myndigheter saa bidro den Sveitsiske Stat med en "kassakreditt" paa $ 1.5 Milliarder - ikke et helt ubetydelig beloep det heller.

Ei heller forsvant alle langrutene fra GVA, saa sent som hoesten 2005 floey jeg JFK-GVA x2 med Swiss A330, paa denne tiden brukte jeg Swiss endel da de solgte billetter til USD 5-600 til Europa fra USA helt opp til avgang, noe som var USD 1500.00 billigere enn konkurentene - for all del service og produktene var meget bra, men de oeknomiske resultatene og gjelden var nok noe verre enn det gis utrykk for....

Men når nu TOS sådan er desperat for at få tal på bordet, vil jeg da gerne bidrage med lidt fakta. Hvis man kigger på al Star Alliance IC trafik på CPH (2010 tal) så er fordelingen mellem lokal og transfer ca. 60/40. Dvs. at 60% har CPH som start/slut destination (evt. benytter "saksede" billetter) og de resterende 40% er transfer. Nogle IC destinationer har langt over 50% transfer, mens andre destinationer har betydelig under 50% transfer

...og nej jeg hverken kan eller vil give kilde på disse tal.

Du kaller det fakta, naar du ikke kan dokumentere det?

For meg er tallene du kommer med helt meningslose hvis du ikke i det minste kan fortelle hvor du faar de fra.

Jeg elsker den her med at CPH er hub af historiske grunde. For alt i verden vil man ikke have at CPH er hub af naturlige grunde. Til trods for at CPH-Malmø er Nordeuropas største vækstområde, at CPH er Nordeuropas største Krystogtshavn (og Europas hurtigst voksende), at CPH har en eksplosiv vækst på Kongres/konferenceområdet, at CPH.... etc. etc. etc.
At TOS har travlt med at mene at flyene fra CPH er fyldt med Nordmænd er super sødt - men har intet hold i virkeligheden. Forøvrigt er det så interessant at Delta har valgt at lægge fokus på CPH istedet for ARN(ja ja, ved godt de har lidt NYC afgange) eller OSL - det er jo ikke ligefrem fordi de har det store skandinaviske feed ind til CPH........
Interessant er det også at QR valgte at starte op på CPH istedet for OSL, når nu det er OSL pax der fylder IC flyene ud af CPH. Her er det iøvrigt værd at bemærke at QR fik en eksplosiv start på CPH, og som en unangiven person bemærkede "Vi har sjældent set så positiv en ruteåbning som CPH".
At TG løbende vurderer en 2nd daily ud af CPH, er vel også fordi at deres fly er fyldte med nordmænd??
Kunne blive ved, men stopper her.

Mit facit bliver at hvis LH vælger at opretholde en IC hub i Skandinavien, så er svaret næsten givet på forhånd - og jeg ville ikke blive forbavset over at se en udvikling af CPH som IC hub.
Vælger LH derimod at fjerne IC ruter, så er der ingen tvivl om at konkurrenterne står klar til at åbne med rekordfart.

Til trods for at CPH-Malmø er Nordeuropas største vækstområde, at CPH er Nordeuropas største Krystogtshavn (og Europas hurtigst voksende), at CPH har en eksplosiv vækst på Kongres/konferenceområdet, at CPH.... etc. etc. etc.

At TOS har travlt med at mene at flyene fra CPH er fyldt med Nordmænd er super sødt - men har intet hold i virkeligheden.

Det første du skriver her er jo noe av det jeg har spurt om 3-4 ganger allerede. Dette er ting som er positivt i retning av CPH. Var det så vanskelig...?

Det andre her tyder jo bare på at du turer avgårde på autopilot uten å ta deg bryet med å lese hva folk skriver. Jeg har vel aldri sagt at flyene er fylt med nordmenn. Det er jo en kjent taktikk å debattere via stråmenn, og det gjør seg sjelden godt.

Hva med å puste dypt inn og forsøke å løfte blikket? Jeg har absolutt ingen interesse i å hverken ha OSL, ARN eller CPH som hub for SK. Jeg vet ikke hvordan din situasjon er.

At TOS har travlt med at mene at flyene fra CPH er fyldt med Nordmænd er super sødt - men har intet hold i virkeligheden.
(...)
At TG løbende vurderer en 2nd daily ud af CPH, er vel også fordi at deres fly er fyldte med nordmænd??

Akkurat hvor - HVOR - er det TOS har påstått dette? Det er jo komplett umulig å diskutere noe som helst med de danske deltakerne her inne, for det ender opp med latterliggjøring og tøv.

Selvfølgelig kan det tenkes at CPH fortsatt vil være hovedhub også etter en eventuell takeover av et eller annet slag, men poenget må jo være å diskutere hva som kan skje, da ingen av oss sitter på noe fasit uansett. Jeg for min del synes spørsmålet er høyst interessant, men gidder ikke å prøve å diskutere det, det resulterer ikke i en interessant debatt uansett.

Årets tålmodighetspris går til TOS for å ha prøvet så i overmåte hardt å holde diskusjonen i saklige former.

Hva med scenariet med at LH kun bruker SK som en feeder til FRA.? Med 15 a380 og 10 i opsjon så vil kapasiteten til LH på ic øke og med tanke på den relative korte distansen OSL;ARN;CPH til FRA så spiller det liten rolle om scandinavier bytter fly i FRA enn de scandinaviske flyplassene,

Akkurat hvor - HVOR - er det TOS har påstått dette? Det er jo komplett umulig å diskutere noe som helst med de danske deltakerne her inne, for det ender opp med latterliggjøring og tøv.

Hvor er det pudsigt som en og samme sag kan opfattes meget forskeligt.

Jeg sidder med den komplet modsatte opfattelse af denne tråd og synes det bliver ganske trættende gang på gang at se beskyldninger om latterliggørelse osv. Ja faktisk til tider grænsende til det arrogante.

Jeg er sikker på der er mange der vil kunne komme med særdeles interessante inputs til denne tråd, men som allerede på forhånd giver op når de kan se hvordan andres indlæg bliver modtaget. Noget jeg forstår ganske godt. Faktisk synes jeg det er imponerende at nogle få stadig forsøger at komme med underbyggende oplysninger selvom de godt ved at alle kræfter bliver sat ind for at negligere dem.

FlyHi sitt innlegg gjør at jeg innser at det er fullstendig poengløst av meg å forsøke å debattere dette videre. Hvordan mine innlegg kan oppfattes som arrogante og what not har jeg store problemer med å.forstå. Det hevdes bl.a. at jeg mener IC fra CPH er fylt med nordmenn uten at det er et snev av sannhet i det. Likefullt klarer FlyHi å fremstille det som om innleggene fra de danske debattantene mottas på gal måte..... Forstå det den som kan. På meg er det nokså åpenbart at dette er et for sårt tema til å diskutere på noe som helst fornuftig vis med våre danske forumister.

På meg er det nokså åpenbart at dette er et for sårt tema til å diskutere på noe som helst fornuftig vis med våre danske forumister.

På tide du oppdaget det... ;)
Disse diskusjonene er så forutsigbare og infantile. Man kan forutse hvordan de ender i 100 prosent av tilfellene.

På tide du oppdaget det... ;)
Disse diskusjonene er så forutsigbare og infantile. Man kan forutse hvordan de ender i 100 prosent av tilfellene.

Ja de ender gerne med at danske politikere skal have skudt i skoene at de bestemmer alt i SAS, at de blokerer for salget af SAS, og at CPH kun er hub pga de danske politikere. Altsammen fuldstændigt uden hold i virkeligheden!

Til TOS - fair nok, jeg vil da gerne undskylde den med nordmændene. Retfærdigvis skrev du ikke noget om dette, men derimod blev du ved med at stille spørgsmål om ikke flyene blev fyldt med andre end danskere. Som du jo nok ved, gennem din tid her, så er der flere herinde der gang på gang fyrer denne svada af - og den er efterhånden en anelse trættende at høre på. Specielt når man kender facts - hvilket et fåtal herinde ønsker at forholde sig til!

Altsammen fuldstændigt uden hold i virkeligheden!
Nåja, det er vel en mellomting som er sannheten kanskje..
Jeg er ikke sikker på hvorfor man skulle tro mer på din og andre danskers ubegrunnede påstander enn nordmenns og svenskers.
Disse "diskusjonene" er ganske identiske med de som stadig finner sted på a.net.
Der er det nordmenn og svensker vs. dansker.

Hvis man skuer litt over til de andre oppkjøpene som LH har gjort i de senere år, ser man at de har beholdt brands som de var, og det er ikke mye som tyder på at de har lagt om systemene slik at de kjører så mye mer feed til sine tyske hubs for Intercont.
Nå er det vel fortsatt kun hypoteser som tilsier at SAS blir overtatt av Lufthansa, slik at det er vel uansett tenkte scenarier som diskuteres her.

Men, skulle det nå bli slik, vet vi at spesielt KL/AF trekker ekstremt mange passasjerer ut av det skandinaviske markedet, som i stor grad reiser videre fra Amsterdam og Paris.
Sett ut fra et slikt perspektiv kan det jo tenkes at både OSL og ARN vil kunne styrkes for Intercont satsning for å beholde passasjerene i eget trafikksystem på de tyngste rutene.

Men, dette blir uansett bare avansert synsing ;-) Tiden vil vise hvem som får rett.

En vädjan till alla skribenter i den här tråden

1. Skriv inlägget
2. Räkna till 10 LÅNGSAMT
3. Läs inlägget
4. Gör eventuella redigeringar
5. Räkna till 10 LÅNGSAMT
6. Läs inlägget
7. Ser det bra ut posta annars upprepa steg 2-6

Back