Nye rykter LH-SK

Godt poeng. Det er vel et velkjent faktum at norske reisende finner det merkelig at de skal fylle opp IC utenlands når de selv kunne fyllt opp maskinene fra sin domestice IC-hub, dette kan jo bli ære være med mitt tidligere scenario. Likevel lurer jeg på om det er noe som et samlet LH/SAS tjener mer på kontra å sende de sørover.

For å snu problemstillingen. Hvis SK har fulle fly til alle sine IC-destinasjoner:
1. Hvorfor har de ikke leaset inn fly for å tilby flere billetter (som åpenbart trengs)?
2. Tror du LH vil utvide kapasiteten der det trengs i scandinavia sett IC-flygningene er fullbooket, eller fortsette dagens ordning?

Bare så alle er klar over det, så er artikkelen datert 19.sept 2008. Antakelsene/analysene i artikkelen kan derfor være både utdaterte og gammeldagse i forhold til dagens SAS og LH og situasjonen/bransjen generelt.

Fullstendig klar over at artikkelen er gammel, og ja den inneholder nok synspunkter/analyser som muligens er utvannet helt eller delvis.

Men for å utdype mine tanker litt: CPH er en av de største, om ikke den største (?) arbeidsplassen i Danmark og danskene har derfor en egeninteresse i at CPH forblir en viktig flyplass, kanskje ikke pga SKs rutetilbud derfra i seg selv men rett og slett fordi det er en viktig arbeidsplass som gir "mat på bordet" i mange danske hjem. SKs IC operasjoner fra CPH er jo en viktig del av ryggraden til flyplassen siden Danmark bla har ett begrenset innenriksmarked.

Jeg er ingen SAS-entusiast/motstander eller selvoppropt spesialist. Jeg reiser selv 6-8 ganger med fly pr år. Av disse flyturene går ca 3-4 av dem til utlandet (1-2 av dem IC). Som dere ser, jeg personlig er ikke en som vil bli nevneverdig berørt av noen SK IC-rute til eller fra på OSL, for at hele verden blir tilgjengelig non-stop fra OSL ved ett evnt oppkjøp vil jo ikke skje uansett, det er vi vel enige om alle som en? Transittopphold på kontinentet må nok jeg med flere uansett ofte belage oss på når vi skal ut å se på den store verden, LH oppkjøp eller ei. Men jeg antar at LH antageligvis har ett litt annet perspektiv på å drive denne businessen enn hva nødvendigvis norske/svenske/danske myndigheter har. Forståelig at det er følelser knyttet til Skandinavias flaggbærer men tanker rundt dette synes jeg kan være interessant å diskutere...

Last edited:
Oslo kommer aldri til å bli noen stor hub, uansett eier. Det er min påstand. Til det er befolkningsgrunnlaget for lite.
Men jeg tror det kan bli en flyplass med en 4-5 IC avganger dersom LH overtar.
Men det som er viktigst eventuelt er at ved et oppkjøp vil det settes større krav til effektivitet i SAS.
Det begynner å bli en mer effektiv organisasjon i dag, men alt kan bli bedre.

Spørsmålet OSL/CPH er så utrolig dumt, og de argumentene som har kommet i denne tråden blir mye preik.
I Norge har vi toll og andre teite lover, i CPH et security regime som er tullete, og en fødevarestyrelse som blokkerer mye bra.
Så det er mye som taler for og i mot begge steder, så det er en diskusjon man aldri kommer noen vei med.

Oslo kommer aldri til å bli noen stor hub, uansett eier. Det er min påstand. Til det er befolkningsgrunnlaget for lite.
Men jeg tror det kan bli en flyplass med en 4-5 IC avganger dersom LH overtar.

I SAS målestokk er vel 4-5 avganger å regne som en hub...;) Men jeg er enig i at OSL nok ikke blir noen hub i tradisjonell forstand.

Spørsmålet OSL/CPH er så utrolig dumt, og de argumentene som har kommet i denne tråden blir mye preik.
I Norge har vi toll og andre teite lover, i CPH et security regime som er tullete, og en fødevarestyrelse som blokkerer mye bra.
Så det er mye som taler for og i mot begge steder, så det er en diskusjon man aldri kommer noen vei med.

Spørsmålet om OSL/ARN/CPH er ikke dumt i utgangspunktet, hadde man bare klart å holde diskusjonen på et nogenlunde objektivt nivå. Det viser seg dessverre gang på gang at så ikke er mulig. Som en strategisk beslutning er det faktisk ikke helt uvesentlig, og er en diskusjon som burde være av interesse å ta i lys av et eventuelt oppkjøp fra LH. Det er nok ingen diskusjon man kommer noen vei med, men det må være mulig å kunne belyse de avveininger LH vil kunne se for seg.

Objektivte meninger her på forumet rundt SAS og CPH vs ARN vs OSL, følelesene tar styring rimelig fort når dette skal diskuteres...

Last edited:
Problemet med mange slike diskusjoner, det være seg SK/DY, OSL/ARN/CPH, osv kommer man ingen vei.
Dette fordi det strengt tatt ikke er spesielt mange argumenter som taler spesielt mer for den ene eller andre.
Det er det som gjør dette med oppkjøp av SK til en varm potet, fordi alle tror de vet så mye bedre en andre hvordan de tenker i Tyskland, og hva LH vil med SAS.
Jeg har mine tanker, men oppdager fort at det ikke faller i spesielt god jord i enkelte fora.

Men blir spennende å se, dersom det skulle bli et oppkjøp hvem som er nærmest :-)

Problemet med mange slike diskusjoner, det være seg SK/DY, OSL/ARN/CPH, osv kommer man ingen vei.
Dette fordi det strengt tatt ikke er spesielt mange argumenter som taler spesielt mer for den ene eller andre.

Det kan så være, men jeg har f.eks. gjentatte ganger fått høre at de passasjerene som fyller opp flyene på IC fra CPH ikke er danske passasjerer. Da kan det være på sin plass å diskutere hvorvidt CPH er et naturlig utgangspunkt for IC trafikk i et evt LH Skandinavia, eller om LH evt heller vil sluse trafikken gjennom andre knutepunkter. Det er sikkert ingen med innsikt i dette som vil bidra, så det blir uansett bare spekulasjoner. :)

Det jeg reagerer på i disse diskusjonene er at enkelte synes å mene at de sitter på fasiten (uten at de nok er nærmere sannhetene enn de fleste her inne), samt at man bruker argumentet om at siden ting er som det er i dag så er det åpenbart det rette også for fremtiden. Dette tror jeg er en feilslutning. Det er vel ingen hemmelighet at når man bestemmer seg for at CPH skal være hub så legger man opp trafikksystemet etter dette. Dette gir naturligvis som utfall at CPH vil ha flere direkteruter ut i Europa. Om dette er en riktig løsning også om LH kjøper om SK er jo en annen diskusjon, og det jeg blant annet forsøker å trekke opp en debatt om.

Men det er kanskje bare min akademiske nysgjerrighet som gjør at jeg synes dette er interessant (og få andre...).;)

Igjen, i følge rykter, har danskene satt foten ned. De får det ikke som de vil, da blir det ikke noen overtagelse.

Igjen, i følge rykter, har danskene satt foten ned. De får det ikke som de vil, da blir det ikke noen overtagelse.

Dette finner jeg merkelig, da den Danske regjering ved flere anledninger at de ønsker å selge SAS. Jeg har aldri hørt at hverken Svenske, eller Danske politikere har sagt noe om dette. Derimot har Norske politikere sagt at de ikke vil ha en svekkelse av inneriksmarkedet i Norge.

Hva fagforeningene sier er derimot en annen sak, men noe som sannsynligvis ikke vil veie spesielt tungt for en eventuell kjøper.

Hadde derimot vært spennende å hørt noe annet en rykter, og heller faktiske artikler osv. hvor ledende politikere uttaler seg.

Hva fagforeningene sier er derimot en annen sak, men noe som sannsynligvis ikke vil veie spesielt tungt for en eventuell kjøper.

Som med alt annet i denne saken er det vel godt delte meninger her. Jeg vil tro at hadde SAS hatt 30 færre fagforeninger så skulle det både ha vært enklere å styre skuten og vært langt mer interessant kjøpe butikken for en god pris.

Kansje det var dette som ble hentydet til over, når man påpekte at danskene ikke var med på leken om et salg?

-A

Lufthansa kommer selvsagt til å videreutvikle SAS' interkontinentale ruter fra Skandinavia. De gir jo bort et helt marked til konkurrentene om rutene legges ned og passasjerene fraktes til Tyskland for å fly interkontinentalt.

Selv om folk har hevdet at Lufthansa også vil male SAS-flyene om i egne farger, er det vel lite som tyder på dette. Lufthansa har vært opptatt av å bevare og videreutvikle merkenavnene til de selskapene de eier, ikke å smelte alt sammen.

Absolut nonsens. Danmark har en borgerlig/liberal regering, der meget gerne vil privatisere.

Norge har meget svært ved at afgive magt til udenlandske selskaber, mens Sverige har store aktieposter i masser af private selskaber, som selv under en borgerlig regering ikke er blevet afhændet.

Lufthansa kommer selvsagt til å videreutvikle SAS' interkontinentale ruter fra Skandinavia. De gir jo bort et helt marked til konkurrentene om rutene legges ned og passasjerene fraktes til Tyskland for å fly interkontinentalt.

Selvsagt er det vel ikke, men Skandinavia er sikkert et lukrativt marked. Et av spørsmålene er vel om hvordan man skal utvikle det Skandinaviaske markedet. Om dette innebærer ut bygge på eksisterende struktur, eller om det er andre løsninger som er mer fornuftige for LH.

Ett hot mott denna karusell är ju faktumet att Wallenberg äger 3/4 av SAS flygplansflotta. SAS betalar leasingavtal som är betydligt dyrare än andra bolag.
Kolla bara på IC flottan. Alla plan som i SAS årsredovisning står som ägda, står på Rurik Limited. Rurik Limited i Dublin hade styrelsemöte på Radisson Blu i Beijing, och i styrelsen satt SAS chefer och Wallenbergare.

Om SAS ska säljas kommer naturligtvis Wallenberg att lida.

Absolut nonsens. Danmark har en borgerlig/liberal regering, der meget gerne vil privatisere.

Norge har meget svært ved at afgive magt til udenlandske selskaber, mens Sverige har store aktieposter i masser af private selskaber, som selv under en borgerlig regering ikke er blevet afhændet.

Da burde du lese litt opp på hva som er gjort med endel selskaper som har hatt statlig Norsk eierskap.
De siste årene derimot har det Norske petroleumsfondet kjøpt seg opp igjen i Norske selskaper.
Når det gjelder SAS, har den Norske regjering i flere år sagt at de selger, dersom Sverige og Danmark ønsker det samme.

Det kan så være, men jeg har f.eks. gjentatte ganger fått høre at de passasjerene som fyller opp flyene på IC fra CPH ikke er danske passasjerer.

Det ville da være ganske interessant, hvis flyene rent faktisk blev fyldt af danskere. Naturligvis gør de ikke det. Fly til og fra TYO har vist nok 75% japanere om bord...
KL's fly til og fra AMS er jo heller ikke fyldt med hollændere, og LX' fly fra ZRH er jo heller ikke fyldt med schweizere.

Men når TOS nu så gerne vil diskutere om CPH er den "rigtige" hub i Skandinavien, og om LH's eventuelle opkøb af SK vil være en god lejlighed om at flytte en SK-hub til OSL eller ARN, da TOS jo mener at CPH kun har status af Skandinaviens hovedlufthavn pga politiske/historiske årsager.

Prøv at argumentere for at FRA skulle være Tysklands største hub, hvis man skulle "starte forfra" i dag. Det er Tysklands 5. største by, tidligere lå man nær hovedstaden (Bonn), mens det er trods alt stadig det finansielle centrum. Frankfurt er langt fra nogen turistmetropol. Selvom man ligger nogenlunde centralt i Tyskland, og nær Ruhr, så ville der jo være lufthavne, der var mere logiske med det argument (DUS, CGN).

Min pointe er, at det historiske ER et gyldigt argument.

Hmmm, dersom man lese heile diskusjonen her så kommer en ting til hodet.

Heile diskusjonen dreier seg om hvor fortreffelig dette vil bli dersom LH redder SK. Ingen skriver at en eventuelt overtagelse vil gjelde for heile SAS gruppen. I dagens struktur, med dages business units, med dagens gjeld, med dagens forpliktelser som oppstod etter salg av BT og JK og all disse lease-garantier som man har inngatt for JK, BT og KF...

LH sitt ledelse og sitt CEO, Wolfgang Mayrhuber likesa som den kommende mannen, er først og fremst forplikted sine aksjonærer. De må bevare verdier og øke disse, føre heile LH Gruppen solide til overskudd. Ikke å kaste gode penger etter dårlige. Man har alrede begatt en synde med å kjøpe AUA, og det er mange som mener dersom Mayrhuber ikke hadde blitt CEO, så ville LH ikke har kjøpt. Franz som kommende man står for en helt annen linje.

Rett nå, med dagens situasjon som SAS Group er inne, ville det selvsagt være helt fortreffelig dersom LH kjøper heile greia. Bare med en liten unntakk, for LH ville dette har vært en finansielt fiasko. Har egentlig en i denne diskusjon tenkt seg om hva er en fair value av SAS Group idag, med all disse forpliktelser, med all disse lease-garantier, med all den gjeld som SAS Group har?

Mange trekker paralleler til Swiss-oppkjøpet som LH gjorde.
Likevel er dette - hva blir ikke sagt i diskusjonen - den mest viktige ting. SWISS Intl. Airlines ble skpat gjennom en transformering av Crossiar etter SAir Group konkurs. Dermed blir SWISS faktisk gjeldsfri. I forhold til før, så ble den flåten redusert med over 50%, alle langruter fra GVA forsvant.

Dersom SAS skål selges nå, så vil alle akse-eier være i nød å legge penger på bordet som medgift til kjøperen. Enten stiller man SAS Group før en salg nesten gjeldsfri, eller man gir en betydelig summ og la kjøperen gjøre dette.

Det hva skjer nå bak skulte dører er en ting, det hva spres som rykter i media er en annen ting. Her forsøker man å snakke opp SAS, uten at dette er liv i ryktene.

Bare for å illustrere dette ytterligere:
Her blir det spekulert om fremtidlige flåte osv. Samtidlig jobber man internt i SAS med å avhende de 4 A319. For meg tyder dette ikke som en steg til A320NEO.

Back