Hmmm, dersom man lese heile diskusjonen her så kommer en ting til hodet.
Heile diskusjonen dreier seg om hvor fortreffelig dette vil bli dersom LH redder SK. Ingen skriver at en eventuelt overtagelse vil gjelde for heile SAS gruppen. I dagens struktur, med dages business units, med dagens gjeld, med dagens forpliktelser som oppstod etter salg av BT og JK og all disse lease-garantier som man har inngatt for JK, BT og KF...
LH sitt ledelse og sitt CEO, Wolfgang Mayrhuber likesa som den kommende mannen, er først og fremst forplikted sine aksjonærer. De må bevare verdier og øke disse, føre heile LH Gruppen solide til overskudd. Ikke å kaste gode penger etter dårlige. Man har alrede begatt en synde med å kjøpe AUA, og det er mange som mener dersom Mayrhuber ikke hadde blitt CEO, så ville LH ikke har kjøpt. Franz som kommende man står for en helt annen linje.
Rett nå, med dagens situasjon som SAS Group er inne, ville det selvsagt være helt fortreffelig dersom LH kjøper heile greia. Bare med en liten unntakk, for LH ville dette har vært en finansielt fiasko. Har egentlig en i denne diskusjon tenkt seg om hva er en fair value av SAS Group idag, med all disse forpliktelser, med all disse lease-garantier, med all den gjeld som SAS Group har?
Mange trekker paralleler til Swiss-oppkjøpet som LH gjorde.
Likevel er dette - hva blir ikke sagt i diskusjonen - den mest viktige ting. SWISS Intl. Airlines ble skpat gjennom en transformering av Crossiar etter SAir Group konkurs. Dermed blir SWISS faktisk gjeldsfri. I forhold til før, så ble den flåten redusert med over 50%, alle langruter fra GVA forsvant.
Dersom SAS skål selges nå, så vil alle akse-eier være i nød å legge penger på bordet som medgift til kjøperen. Enten stiller man SAS Group før en salg nesten gjeldsfri, eller man gir en betydelig summ og la kjøperen gjøre dette.
Det hva skjer nå bak skulte dører er en ting, det hva spres som rykter i media er en annen ting. Her forsøker man å snakke opp SAS, uten at dette er liv i ryktene.
Bare for å illustrere dette ytterligere:
Her blir det spekulert om fremtidlige flåte osv. Samtidlig jobber man internt i SAS med å avhende de 4 A319. For meg tyder dette ikke som en steg til A320NEO.