Savipix
ScanFlyer Rusty
Dags för första turen till England på nästan 3 år vilket är lääänge med tanke på att jag i perioden 2003-2007 åkte över minst 6 gånger per år. Det var Isle of Wight som var målet för att koppla av från sommarens kaos på ARN. Biljetter beställdes via WIAS och priset 1540NOK två veckor före avresa kan man inte klaga på.
03AUG10
LH3003 ARN-FRA
A320-200
D-AIPC
Plats 10A
Checkade in med hjälp av en kollega dagen innan och säkrade mig nödutgångsplatsen på första sträckan ner mot Frankfurt och efter att ha arbetat klart mitt 04-11 skift bytte jag om från uniform till civila kläder och tog mig till bag-drop kön som inte var längre än 6 minuter denna förmiddag.
Gick därefter via Starbucks för en Caramel Machiato och elektronikbutiken för en ny kamera innan jag begav mig till gate 6A där boardingen precis hade börjat. Känner att jag inte kan vara helt objektiv i betygssättningen av mina kollegor men folk runtomkring såg glada ut.
Väl ombord möttes jag av ett tyskt korrekt ”Guten tag” utan några större leenden och jag hittade snart min plats. Av någon anledning hade jag hela rad 10 för mig själv vilket jag egentligen inte hade någonting emot. Skulle tippa att kabinfaktorn på den här avgången var ca 85-90% i biz och 75-80% i ekonomi. Många såg väldigt förvånat på mig då jag hade checkat in dem tidigare på dagen Klockan 1237 backade ”Braunschweig” ut från gaten och började uttaxningen mot 19R för start söderut.
Väl uppe I luften började serveringen ca 40 minuter efter start med gratis dryck (LÄR ER SAS!!!) och en enkel sandwich som smakade OK men inte mycket mer och serverades av en tysk robott . Dryckesvagnen kom en vända till genom kabinen och efter det såg man inte röken av besättningen fram till strax fore landning.
Landning på 25L och därefter taxning förbi en lång rad av intressanta maskiner till A26 fem minuter fore annonserad tid. Gick ut genom security och en snabb tur till terminal 2 innan det blev dags för en måltid med Weissbier.
03AUG10
LH4810 FRA-LCY
AVRO85
D-AVRJ
Plats 16A
Begav mig ut till gate B33 ca 60 minuter före avgång och fann att den redan var bemannad av en sympatisk dam som med glädje bytte plats på mig från 09A till 16A och placerade mig därmed på en tvåsätare istället för tresätare. 35 minuter före avgång bussades vi ut till vår väntande AVRO85a. Vi blev sittandes ombord för att invänta nästa buss innan dörrarna stängdes.
Belägget på den här sträckan anslås till 75/90 i business/ekonomi och jag hade turen att ha ett tomt sätet bredvid mig.
Besättningen bestod här av två glada damer so var snabbt igång med serveringen av dryck och sandwich.
Denna gång var sandwichen OÄTLIG och jag lämnade kvar allt utom den första biten. Bestämde mig för att sova och vaknade inte innan vi låg på approach mot LCY. Väl på backen var jag snabbt genom passkontrollen och väskan med priority tag fungerade utan problem!
DLR in mot centrum följt av ”tuben” till Victoria och buss/båt till Isle of Wight för en veckas välbehövlig vila.
09AUG10
Ryde-Portsmouth
HoverTravel
GH2142
På vägen hem beslutade jag mig för att prova det enda sättet jag inte har tagit mig till eller från ön dvs. med Hovercraft. Detta räknas som en flygande farkost och helt nyligen avskaffades kravet för att ha både CPL och skepparexamen för att operera dessa. 15 minuter senare var jag åter på fastlandet och tog bussen upp till London där jag checkade in på Radisson Edwardian Berkshire.
Hotellet hade små men likväl ganska trevliga rum och till under 100GBP var det en bra deal för att bo mitt på Oxford Street. Middag intogs på Tiger Tiger vid Piccadilly Circus tillsammans med en god vän som är bosatt i London och det blev nog ett par drinkar för mycket för oss bägge. :drink
10AUG10
SK1524 LHR-ARN
MD80
LN-ROT
Plats 21A
Även fast avgången inte var satt före 1905 kom jag till Heathrow redan vid 1430 och försökte checka in i automaterna men fick ”please contact staff”. Gick till incheckningen och möttes av vad som måste varit den suraste av SGS anställda jag någonsin har träffat! Frågade om det eventuellt fanns någon möjlighet att åka tidigare men möttes av ett ”pah, as if with this ticket”. Fick utdelat 21A och gick därefter igenom säkerhetskontrollen och vidare till World Shopping där jag handlade en del beställningsvaror. En lättare (och dyr) middag senare satte jag mig och läste en bok fram tills att gaten annonserades.
Boarding skedde via en ”lounge” och personalen här var marginellt trevligare än i check in. Väl ombord möttes jag av en besättning på 3, en som var trött på sitt jobb och två som verkligen trivdes med uppgiften att ta hand om passagerare. Pushback blev försenad med 20 minuter tack vare att vi fick vänta på SGS LHRs enda fungerande traktor för MD80 då övriga 3 var ”out of order”. Efter det följde en lång väntan på vår tur i take-off kön. Köpte mig en kaffe och chokladbit som serverades med ett smil och erbjudande om påfyllning två gånger. Somnade sedan och vaknade av att hjulen tog i backen. Dockade in vid gate F67 (stand F37) 20 minuter sent och därefter blev det en motionstur via bagagebandet till terminal fyra där min transport väntade.
Summa av det hela: LH imponerar med gratis dryck men deras sandwichar klarar jag mig utan. Citylines besättning är trevlig men ”mainline” är sådär och det är också mina erfarenheter från att arbeta med desa. SAS behöver ta tag i sin handling agent på LHR som numera heter AISG och borde fundera på att ta efter gratis servering av alkoholfri dryck. LHR T3 är en värdelös terminal och i jämförelse är T1 på FRA himmelriket även om det är långa avstånd. :fly
Totalt gav turen 650EB poäng
Hoppas att rapporten föll i smaken!
03AUG10
LH3003 ARN-FRA
A320-200
D-AIPC
Plats 10A
Checkade in med hjälp av en kollega dagen innan och säkrade mig nödutgångsplatsen på första sträckan ner mot Frankfurt och efter att ha arbetat klart mitt 04-11 skift bytte jag om från uniform till civila kläder och tog mig till bag-drop kön som inte var längre än 6 minuter denna förmiddag.


Väl ombord möttes jag av ett tyskt korrekt ”Guten tag” utan några större leenden och jag hittade snart min plats. Av någon anledning hade jag hela rad 10 för mig själv vilket jag egentligen inte hade någonting emot. Skulle tippa att kabinfaktorn på den här avgången var ca 85-90% i biz och 75-80% i ekonomi. Många såg väldigt förvånat på mig då jag hade checkat in dem tidigare på dagen Klockan 1237 backade ”Braunschweig” ut från gaten och började uttaxningen mot 19R för start söderut.
Väl uppe I luften började serveringen ca 40 minuter efter start med gratis dryck (LÄR ER SAS!!!) och en enkel sandwich som smakade OK men inte mycket mer och serverades av en tysk robott . Dryckesvagnen kom en vända till genom kabinen och efter det såg man inte röken av besättningen fram till strax fore landning.

Landning på 25L och därefter taxning förbi en lång rad av intressanta maskiner till A26 fem minuter fore annonserad tid. Gick ut genom security och en snabb tur till terminal 2 innan det blev dags för en måltid med Weissbier.

03AUG10
LH4810 FRA-LCY
AVRO85
D-AVRJ
Plats 16A
Begav mig ut till gate B33 ca 60 minuter före avgång och fann att den redan var bemannad av en sympatisk dam som med glädje bytte plats på mig från 09A till 16A och placerade mig därmed på en tvåsätare istället för tresätare. 35 minuter före avgång bussades vi ut till vår väntande AVRO85a. Vi blev sittandes ombord för att invänta nästa buss innan dörrarna stängdes.

Belägget på den här sträckan anslås till 75/90 i business/ekonomi och jag hade turen att ha ett tomt sätet bredvid mig.
Besättningen bestod här av två glada damer so var snabbt igång med serveringen av dryck och sandwich.


Denna gång var sandwichen OÄTLIG och jag lämnade kvar allt utom den första biten. Bestämde mig för att sova och vaknade inte innan vi låg på approach mot LCY. Väl på backen var jag snabbt genom passkontrollen och väskan med priority tag fungerade utan problem!
DLR in mot centrum följt av ”tuben” till Victoria och buss/båt till Isle of Wight för en veckas välbehövlig vila.
09AUG10
Ryde-Portsmouth
HoverTravel
GH2142

På vägen hem beslutade jag mig för att prova det enda sättet jag inte har tagit mig till eller från ön dvs. med Hovercraft. Detta räknas som en flygande farkost och helt nyligen avskaffades kravet för att ha både CPL och skepparexamen för att operera dessa. 15 minuter senare var jag åter på fastlandet och tog bussen upp till London där jag checkade in på Radisson Edwardian Berkshire.


Hotellet hade små men likväl ganska trevliga rum och till under 100GBP var det en bra deal för att bo mitt på Oxford Street. Middag intogs på Tiger Tiger vid Piccadilly Circus tillsammans med en god vän som är bosatt i London och det blev nog ett par drinkar för mycket för oss bägge. :drink
10AUG10
SK1524 LHR-ARN
MD80
LN-ROT
Plats 21A
Även fast avgången inte var satt före 1905 kom jag till Heathrow redan vid 1430 och försökte checka in i automaterna men fick ”please contact staff”. Gick till incheckningen och möttes av vad som måste varit den suraste av SGS anställda jag någonsin har träffat! Frågade om det eventuellt fanns någon möjlighet att åka tidigare men möttes av ett ”pah, as if with this ticket”. Fick utdelat 21A och gick därefter igenom säkerhetskontrollen och vidare till World Shopping där jag handlade en del beställningsvaror. En lättare (och dyr) middag senare satte jag mig och läste en bok fram tills att gaten annonserades.

Boarding skedde via en ”lounge” och personalen här var marginellt trevligare än i check in. Väl ombord möttes jag av en besättning på 3, en som var trött på sitt jobb och två som verkligen trivdes med uppgiften att ta hand om passagerare. Pushback blev försenad med 20 minuter tack vare att vi fick vänta på SGS LHRs enda fungerande traktor för MD80 då övriga 3 var ”out of order”. Efter det följde en lång väntan på vår tur i take-off kön. Köpte mig en kaffe och chokladbit som serverades med ett smil och erbjudande om påfyllning två gånger. Somnade sedan och vaknade av att hjulen tog i backen. Dockade in vid gate F67 (stand F37) 20 minuter sent och därefter blev det en motionstur via bagagebandet till terminal fyra där min transport väntade.
Summa av det hela: LH imponerar med gratis dryck men deras sandwichar klarar jag mig utan. Citylines besättning är trevlig men ”mainline” är sådär och det är också mina erfarenheter från att arbeta med desa. SAS behöver ta tag i sin handling agent på LHR som numera heter AISG och borde fundera på att ta efter gratis servering av alkoholfri dryck. LHR T3 är en värdelös terminal och i jämförelse är T1 på FRA himmelriket även om det är långa avstånd. :fly
Totalt gav turen 650EB poäng
Hoppas att rapporten föll i smaken!
Last edited: