Nye rykter LH-SK

Her har det vært mye interesant lesning, det er mange fine synspunkter som kommer frem. Danskene "reiser bust" så snart de ser at noe kan gå utover deres arbeidsplasser. De må ikke skylde på politikerne, det er fagforeningene i Danmark som lager trøbbel, og det har det vært i alle tider. (Egen erfaring) LH er et selskap som på verdensbasis vet hva flyging er, de har ikke gjort som SAS, skulle bli verdensmestere i hotelldrift. LH driver i dag vedlikehold av fly for mange store selskaper verden over, med tusenvis av ansatte. Dette står det respekt av og jeg håper de klarer å overta SAS, slik at også den logoen vil vedvare på himmelvelven i årtier.

Du kaller det fakta, naar du ikke kan dokumentere det?

For meg er tallene du kommer med helt meningslose hvis du ikke i det minste kan fortelle hvor du faar de fra.

Det er ganske vanlig her at det sitter personer med kunnskap som de ikke uten videre kan oppgi kilde for. Typisk er dette personer som arbeider i bransjen eller tett opp mot den og får vite om ting som ellers ikke er alminnelig kjent. Kall det gjerne rykter, men i så fall er det kvalitetsrykter.

Du bør lære deg å kjenne igjen hvem som er til å stole på å og hvem som ikke er til å stole på. Noen er til å stole på når det gjelder fakta, men kan ha meninger du er uenige i.

Slik er det på et bransjeforum og slik må det faktisk være. Ikke alt kan alltid ha kilde og troverdige opplysninger uten kilde er bedre enn opplysninger fra en lite troverdig kilde.

Nå er det vel fortsatt kun hypoteser som tilsier at SAS blir overtatt av Lufthansa, slik at det er vel uansett tenkte scenarier som diskuteres her.

Men, skulle det nå bli slik, vet vi at spesielt KL/AF trekker ekstremt mange passasjerer ut av det skandinaviske markedet, som i stor grad reiser videre fra Amsterdam og Paris.
Sett ut fra et slikt perspektiv kan det jo tenkes at både OSL og ARN vil kunne styrkes for Intercont satsning for å beholde passasjerene i eget trafikksystem på de tyngste rutene.

Men, dette blir uansett bare avansert synsing ;-) Tiden vil vise hvem som får rett.

Det tror jeg nok du kan ha rett i, men samtidig vil vel en eventuell oppkjøper ikke flytte mye vekk fra CPH for på den måten og åpne for større konkurranse fra andre aktører?

Jeg synes det er mildt sagt lite kledelig å anta stillingen som offer hver eneste gang CPH diskuteres. Det blir for tåpelig....

Desperat vil jeg ikke karakterisere meg som.

Synes egentlig det er lidt ærgeligt at du kaster mere benzin på målet, frem for at forholde dig til de tal jeg har præsenteret. Nu har du "desperat" (bemærk "" tegnene) efterspurgt information om hvem som fylder IC flyene fra CPH og som nævnt er fordelingen 60/40 mellem lokal/transfer. Det viser at der rent faktisk forefindes et relativt stort O&D lokalmarked omkring CPH, men der er ingen tvivl om at CPH er afhængig af feed for at opnå tilstrækkelig volumer på en række IC destinationer - og at nogle IC destinationer er meget afhængige af feed. Dette faktum tror jeg egentlig aldrig nogen har lagt skjul på.

Beklager at jeg ikke kan sætte specifik kilde på de tal jeg nævner, men håber de fleste har forståelse for at dette ikke er muligt. Er sikker på at flere her har indsigt i disse tal, så ser ingen grund til at jeg skulle pynte på tallene til CPH' fordel og derved sætte mig selv i et dårligt lys i forhold til andre som også har adgang til fakta.

Synes egentlig det er lidt ærgeligt at du kaster mere benzin på målet, frem for at forholde dig til de tal jeg har præsenteret. Nu har du "desperat" (bemærk "" tegnene) efterspurgt information om hvem som fylder IC flyene fra CPH og som nævnt er fordelingen 60/40 mellem lokal/transfer. Det viser at der rent faktisk forefindes et relativt stort O&D lokalmarked omkring CPH, men der er ingen tvivl om at CPH er afhængig af feed for at opnå tilstrækkelig volumer på en række IC destinationer - og at nogle IC destinationer er meget afhængige af feed. Dette faktum tror jeg egentlig aldrig nogen har lagt skjul på.

Beklager at jeg ikke kan sætte specifik kilde på de tal jeg nævner, men håber de fleste har forståelse for at dette ikke er muligt. Er sikker på at flere her har indsigt i disse tal, så ser ingen grund til at jeg skulle pynte på tallene til CPH' fordel og derved sætte mig selv i et dårligt lys i forhold til andre som også har adgang til fakta.

Takk for instruktive tall. Litt større grad av O&D CPH enn jeg kanskje tenkte.

Bensin på bålet? Les ditt, FlyHi, og janusk sine innlegg med nøytrale øyne så er det vanskelig.å komme til en annen konklusjon.

Tilbake til overskriften. Det ser ut til at effekten av disse ryktene er oppbrukt nå. SAS er nesten tilbake til der de var før ryktene, og i løpet av dagen er de fort tilbake under 19 kroner.

I denne diskussion har der været 126 indlæg....hvor de fleste "lomme CEO´S " har være fremme med mere eller mindre indlæg som stort set har drejet sig om OSL eller CPH...
Jamen så vent dog med at diskuttere mere før der kommer lidt mere fakta på bordet fra
dem det drejer sig, nemlig SAS og Lufthansa...
For mig er det rene spekulationer og gætterier, god og dårlige, men gætterier
Hilsen
Ole

Back