LH er en eier som ( hvis de skulle bestemme seg for å kjøpe SAS ) kan og vil drive flyselskap, ikke politikk.
Jeg tror ( uten å vite ) at det vil bli satset på mer direkte ruter til og fra Tyske huber fra flere steder i Norge.
Om dette vil skje, vil jo tiden vise.
Men bare det å få eiere som kan flybransjen vil være en god start. Slik det er i dag er mye styrt av politikere som forandrer rammebetingelser i henhold hvordan vinden blåser å hav medie intreserer seg for, det tror jeg ikke er bra for noen.
LH er en eier som ( hvis de skulle bestemme seg for å kjøpe SAS ) kan og vil drive flyselskap, ikke politikk.
Jeg tror ( uten å vite ) at det vil bli satset på mer direkte ruter til og fra Tyske huber fra flere steder i Norge.
En ting er iallefall sikkert. LH er all business og hvis de biffer opp trafikken i nord, er det for å tjene penger - og ingenting annet.
Med dundrende underskudd og en flypark som burde vært modernisert? Tror ikke de får mange flere redningspakker ifra Nor,Swe,Dan .. Ser helst at SAS fortsetter som nå.
Selvsagt ikke. Men har tro på at det går an å snu det. Hva slags mirakelkur er det folk forventer at LH skal komme med?Med dundrende underskudd og en flypark som burde vært modernisert?
Selvsagt ikke. Men har tro på at det går an å snu det. Hva slags mirakelkur er det folk forventer at LH skal komme med?
Jeg har også et inntrykk av at LH kan drive flyselskap, men jeg betviler veldig sterkt at norske og skandinaviske politikere har skylden for at SK ikke klarer å drive butikk (eller kanskje klarte i fortid?). De rammebetingelsene SK er underlagt er omtrent helt identiske med andre selskaps rammebetingelser. Som en del av EØS-området er det noe begrenset hva politikerne kan finne på av sprell av popularitetshensyn.
Når man ser hva LH har gjort med spesielt Swiss, så er det en oppgradering, av flypark, flere direkte ruter,mer gjennomsiktig organsiasjon, enklere interne avtaleverk.
Norge og Sverige har store markeder innenriks, med mye pax. Noe jeg tror LH ser verdien av.
Når man ser hva LH har gjort med spesielt Swiss, så er det en oppgradering, av flypark, flere direkte ruter,mer gjennomsiktig organsiasjon, enklere interne avtaleverk.
Bemærk venligst at LH kun har givet Swiss en opgradering af fly m.v. efter at selskabet har kunnet påvise positiv drift. Hvis man ser på Austrian så lider og slider de med manglende muligheder, da de først skal skabe positiv drift, førend LH vil sætte penge i opgradering af fly m.v.
At Norge og Sverige har mange indenrigs pax er fint, men hvis LH går ind og køber SAS så er det altså ikke for at få fat i indenrigs pax´ne - der vil man nok vægte de internationale en del højere....
Så du tror at LH ville modernisert flyparken hvis de kjøpte opp SAS?Med dundrende underskudd og en flypark som burde vært modernisert? .
Swiss har EN hub på ZRH, en av Europas største high yield markeder og så godt som null innenriks-ruter.Ja jeg mener SAS og Swiss kan sammenlignes, men en middelvei mellom Swiss, og Austrian tror jeg er mer korrekt.
SAS er allerede på god vei inn i lønnsomhet, dette i motsetning til Austrian.
Nå blir oppkjöpsryktene avfeid av både Lufthansa og SAS.
http://npinvestor.dk/nyheder/lufthansa-afviser-sas-rygter-217393.aspx
http://bors.www.dn.se/dn/site/news/... (id urn:newsml:six.se:20101223:SIXN_638826:1)))
Når det er sagt tror jeg det flere saker som skal til for at dette blir virkelighet.
- Prisen på SAS kontra hva som fölger med av gjeldberget
- SAS har vel ikke vist at de kan tjene penger ennå
- SAS må nok deles opp for at et kjöp skal gå igjennom
- Norske,Svenske og danske stat vil ha ha til bake penger og jobb garantier i hvert enket land
Politikere i Norge og Skandinavia sier å gjør mye rart, noe som skaper usikkerhet. Felles Europeiske regler ja, men i Norge har vi endel særregler, som kjent med bonuspoeng, Subpart Q, og generelt mye synsing.
Med en ekstern eier, så kan man konsentrere seg om å drive flyselskap.
Jeg tviler på at noe av dette vil forandres, men det blir i alle fall ikke "bukken og havresekken"