Nye rykter LH-SK

Jøssenavn... enda en diskusjon om dette temaet?
Finnes det ikke nittenhundre andre tråder om dette?

LH er en eier som ( hvis de skulle bestemme seg for å kjøpe SAS ) kan og vil drive flyselskap, ikke politikk.
Jeg tror ( uten å vite ) at det vil bli satset på mer direkte ruter til og fra Tyske huber fra flere steder i Norge.
Om dette vil skje, vil jo tiden vise.
Men bare det å få eiere som kan flybransjen vil være en god start. Slik det er i dag er mye styrt av politikere som forandrer rammebetingelser i henhold hvordan vinden blåser å hav medie intreserer seg for, det tror jeg ikke er bra for noen.

Jeg har også et inntrykk av at LH kan drive flyselskap, men jeg betviler veldig sterkt at norske og skandinaviske politikere har skylden for at SK ikke klarer å drive butikk (eller kanskje klarte i fortid?). De rammebetingelsene SK er underlagt er omtrent helt identiske med andre selskaps rammebetingelser. Som en del av EØS-området er det noe begrenset hva politikerne kan finne på av sprell av popularitetshensyn.

LH er en eier som ( hvis de skulle bestemme seg for å kjøpe SAS ) kan og vil drive flyselskap, ikke politikk.
Jeg tror ( uten å vite ) at det vil bli satset på mer direkte ruter til og fra Tyske huber fra flere steder i Norge.

LH kan sikkert drive flyselskap, men om de er bedre til å drive flyselskap i Norge enn det SAS er er en annen sak.
Flere direkte ruter til tyske huber er sikkert vel og bra, men hva med norsk innenriks? Blir det tilbudet bedre?
Og er det flere direkteruter til tyske huber norske flypassasjerer ønsker?

En ting er iallefall sikkert. LH er all business og hvis de biffer opp trafikken i nord, er det for å tjene penger - og ingenting annet.

En ting er iallefall sikkert. LH er all business og hvis de biffer opp trafikken i nord, er det for å tjene penger - og ingenting annet.

Jeg kan ikke se annet enn at SK også forsøker å drive butikk - noe annet blir litt spesielt å hevde (og høres vel da mer ut som dårlige unnskyldninger for at man ikke gjør det godt nok...;)). Det eneste andre måtte være problemstillingene i forhold til å håndtere diverse fagforeninger som ikke alltid trekker i samme retning.

Jeg tror ikke mange nordmenn liker tanken på et tysk-eid SAS. Vi er jo så skeptiske til å gi fra oss "suverenitet". At ting bestemmes og styres fra Tyskland tror jeg er tungt å svelge for det norske EU-skeptiske folk.
Personlig hører jeg ikke med blant LH-fansen, så jeg kan absolutt styre min begeistring. Ser helst at SAS fortsetter som nå.

Jeg tror at det blir lite eller ingen endringer for SAS med LH som eier. Bare se på Brussel Airlines, Swiss, BMI og Austrian. Ingenting dramatiske endringer har skjedd med disse selskapene utenom at deres tidligere flyprogram har blitt for LH's Miles & More.

Det eneste som garantert skjer dersom LH, AF eller BA overtar SAS er at Eurobonus programmet vil forsvinne og alle Eurobonus kunder blir over til en av de tre store sine opptjeningsprogram. Jeg antar at de poengene man har i EB kontoen sin idag blir konvertert til en av de tre store sine opptjeningsprogram.

Selvsagt ikke. Men har tro på at det går an å snu det. Hva slags mirakelkur er det folk forventer at LH skal komme med?

Det er vel ingen som tror på eller forventer noen mirakelkur fra LH sin side, men vi ønsker vel alle det beste for SAS og LH kan forhåpentligvis på sikt gi SAS den ryggraden det trenger i dagens marked?

Jeg har også et inntrykk av at LH kan drive flyselskap, men jeg betviler veldig sterkt at norske og skandinaviske politikere har skylden for at SK ikke klarer å drive butikk (eller kanskje klarte i fortid?). De rammebetingelsene SK er underlagt er omtrent helt identiske med andre selskaps rammebetingelser. Som en del av EØS-området er det noe begrenset hva politikerne kan finne på av sprell av popularitetshensyn.

Politikere i Norge og Skandinavia sier å gjør mye rart, noe som skaper usikkerhet. Felles Europeiske regler ja, men i Norge har vi endel særregler, som kjent med bonuspoeng, Subpart Q, og generelt mye synsing.
Med en ekstern eier, så kan man konsentrere seg om å drive flyselskap.
Jeg tviler på at noe av dette vil forandres, men det blir i alle fall ikke "bukken og havresekken"

Når man ser hva LH har gjort med spesielt Swiss, så er det en oppgradering, av flypark, flere direkte ruter,mer gjennomsiktig organsiasjon, enklere interne avtaleverk.
Norge og Sverige har store markeder innenriks, med mye pax. Noe jeg tror LH ser verdien av.

Men som sagt, tiden vil vise. Jeg skulle ønske jeg viste, men vi får nok bare vente.
Tror det ikke før jeg ser det.

Når man ser hva LH har gjort med spesielt Swiss, så er det en oppgradering, av flypark, flere direkte ruter,mer gjennomsiktig organsiasjon, enklere interne avtaleverk.
Norge og Sverige har store markeder innenriks, med mye pax. Noe jeg tror LH ser verdien av.

Bemærk venligst at LH kun har givet Swiss en opgradering af fly m.v. efter at selskabet har kunnet påvise positiv drift. Hvis man ser på Austrian så lider og slider de med manglende muligheder, da de først skal skabe positiv drift, førend LH vil sætte penge i opgradering af fly m.v.

At Norge og Sverige har mange indenrigs pax er fint, men hvis LH går ind og køber SAS så er det altså ikke for at få fat i indenrigs pax´ne - der vil man nok vægte de internationale en del højere....

Bemærk venligst at LH kun har givet Swiss en opgradering af fly m.v. efter at selskabet har kunnet påvise positiv drift. Hvis man ser på Austrian så lider og slider de med manglende muligheder, da de først skal skabe positiv drift, førend LH vil sætte penge i opgradering af fly m.v.

At Norge og Sverige har mange indenrigs pax er fint, men hvis LH går ind og køber SAS så er det altså ikke for at få fat i indenrigs pax´ne - der vil man nok vægte de internationale en del højere....

Her er jeg ikke enig med deg.
I motsetning til Danmark, er det store markeder innenriks i Norge og Sverige.
Det er utopi å tro at dette er noe en eventuell kjøper ikke skulle være intresert i.
SAS er allerede på god vei inn i lønnsomhet, dette i motsetning til Austrian.
Husk også at det delvis var inneriksmarkedene som "reddet" SAS for et par år siden.

Selvfølgelig blir internasjonale ruter viktig.
Men netopp på grunn av disse scenarionene tror jeg det er viktig med en eier som driver flyselskap og ikke politikk.
En sunn kombinasjon av begge deler er viktig.
Husk at den lengste inneriks ruten i Norge f.eks. har en flytid på godt over 2 timer.

Ja jeg mener SAS og Swiss kan sammenlignes, men en middelvei mellom Swiss, og Austrian tror jeg er mer korrekt.

Med dundrende underskudd og en flypark som burde vært modernisert? .
Så du tror at LH ville modernisert flyparken hvis de kjøpte opp SAS?
Tror nok LH ville prioritert sin egen flypark først. Deres egen short haul park er vel ikke akkurat av de mest moderne med bl.a mer enn 60 737 classics.

Ja jeg mener SAS og Swiss kan sammenlignes, men en middelvei mellom Swiss, og Austrian tror jeg er mer korrekt.
Swiss har EN hub på ZRH, en av Europas største high yield markeder og så godt som null innenriks-ruter.
SAS har tre huber, gud vet hvor mange fagorganisasjoner, et utall innenriks-ruter der langt fra alle er lønnsomme. LH ville blitt nødt til å forholde seg til norsk og skandinavisk politikk, som alle andre selskaper.

Nå blir oppkjöpsryktene avfeid av både Lufthansa og SAS.

http://npinvestor.dk/nyheder/lufthansa-afviser-sas-rygter-217393.aspx
http://bors.www.dn.se/dn/site/news/... (id urn:newsml:six.se:20101223:SIXN_638826:1)))

Når det er sagt tror jeg det flere saker som skal til for at dette blir virkelighet.
- Prisen på SAS kontra hva som fölger med av gjeldberget
- SAS har vel ikke vist at de kan tjene penger ennå
- SAS må nok deles opp for at et kjöp skal gå igjennom
- Norske,Svenske og danske stat vil ha ha til bake penger og jobb garantier i hvert enket land

SAS er allerede på god vei inn i lønnsomhet, dette i motsetning til Austrian.

Tror ikke du vet så mye om lønnsomheten og driften vår.
Ville være liten hensikt for LH i å gjøre noen større investeringer i AUA på det nåværende tidspunkt. Fram til AUA driver med overskudd får vi ikke ekspandere etter pålegg fra EU grunnet støtten vi fikk av Staten. Vi har i år nådd målet om "cash positiv", 2011 skal vi ha et operativt pluss og 2012 et overskudd på totalen. Slik situasjonen er nå må vi la passasjerer stå igjen og flyr med blokkerte seter på mange strekninger for å kunne øke seteantallet på andre strekninger.

Det har forøvrig skjedd og kommer til å fortsette med flere større omveltninger intert i selskapet, selv om dette ikke nødvendigvis alltid er noe passasjerene legger merke til. Ser ingen grunn til at ikke det samme vil skje med SAS om LH kommer inn som eier.

Nå blir oppkjöpsryktene avfeid av både Lufthansa og SAS.

http://npinvestor.dk/nyheder/lufthansa-afviser-sas-rygter-217393.aspx
http://bors.www.dn.se/dn/site/news/... (id urn:newsml:six.se:20101223:SIXN_638826:1)))

Når det er sagt tror jeg det flere saker som skal til for at dette blir virkelighet.
- Prisen på SAS kontra hva som fölger med av gjeldberget
- SAS har vel ikke vist at de kan tjene penger ennå
- SAS må nok deles opp for at et kjöp skal gå igjennom
- Norske,Svenske og danske stat vil ha ha til bake penger og jobb garantier i hvert enket land

Sådanne udtalelser er absolut ikke en afvisning. Ordvalget er nøje overvejet og valgt, så de faktisk hverken be- eller afkræfter. At medierne drejer det til en afvisning er en anden sag.

Naturligvis vil ingen hverken be- eller afkræfte sådanne forhandlinger før en aftale er på plads. Derfor bliver det også bare gætterier for alle andre end de få mennesker der er involveret.

Politikere i Norge og Skandinavia sier å gjør mye rart, noe som skaper usikkerhet. Felles Europeiske regler ja, men i Norge har vi endel særregler, som kjent med bonuspoeng, Subpart Q, og generelt mye synsing.
Med en ekstern eier, så kan man konsentrere seg om å drive flyselskap.
Jeg tviler på at noe av dette vil forandres, men det blir i alle fall ikke "bukken og havresekken"

Problemet er vel ikke at staten (eller politikerne som du skriver) har gjort så mye rart, heller at de har gjort lite. SAS har ikke hatt den aktive eieren de har trengt - noe Lufthansa og andre flykonsern mest sannsynlig vil bli. Forbudet mot bonuspoeng var en riktig og viktig avgjørelse i 2002 - men her opptrådte staten som konkurransemyndighet og ikke som eier. De var en god konkurransemyndighet og en dårlig eier.

Back