Nye Norwegian - etter rekonstruksjonen

Folketrygdfondet fortsetter å kjøpe aksjer i Norwegian og har 5,48 prosent av alle aksjene i selskapet, etter ukens kjøp i selskapet.
 
De har samtidig lånt ut aksjer. Tipper det er til shorting.

Ja, for en langsiktig investor som Folketrygdfondet er det en god måte å øke avkastningen deres på, så lenge de har troen på selskapet og planlegger sitte lenge på aksjene.
 
Sundt-familien har høstet litt gevinst, og solgt litt av sin beholdning for 155 millioner kroner.
 
Basert på de siste oppslagene om at Unibuss er på randen av konkurs, og at partene står i en desperat situasjon har jeg gjort meg noen tanker. Kunne det vært noe for Norwegian å ta over eller kjøpe selskapet eller restene av et eventuelt konkursbo?

Norwegian har jo "nok" med penger som de ikke vet helt hvor de skal gjøre av. Nå vet ikke jeg hvordan lønnsomheten er blant selskapene som drifter bussene på vegne av fylkeskommuner rundt om, men under normale tilstander er det vel noe å tjene? Norwegian har jo og de siste årene opparbeidet seg svært god kompetanse for restrukturering av selskaper, så jeg tror det kan være en god match. De kan få ryddet opp, få selskapet opp og stå igjen, og la det være en stabil inntektskilde for konsernet.

Ser også at NRK har lagt vekt på at Unibuss er eid av Sporveien, som igjen er eid av Oslo kommune, som er de samme som utlyser anbudene. Støtte for å få Unibuss på beina igjen kan dermed stride imot EU sine konkurranseregler. Spør du meg har derfor Oslo Kommune og Ruter gravd seg skikkelig dypt ned når Unibuss står for 60-70% av all busstrafikk i Oslo. Formålet med konkurranseutsetting er vel tanken om at det private skal løse en oppgave billig og bedre, men her har det gått riktig galt. Bare det at det andre statseide selskapet VY også har mange kontrakter lukter litt svidd spør du meg. Til tross for at slike kontrakter er tildelt aktøren som tilfredsstiller kriteriene best. At man nå kanskje kan få privatisert Unibuss kan dermed være svært smart tror nå jeg.

For Norwegian vil dette og gjøre konsernet mer diversifisert, og gjøre dem til et bredere transportkonsern. Det blir liknende slik Torghatten var tilbake for noen år siden, med Widerøe, Norgesbuss og diverse ferge- og hurtigbåtoperatører. Risikoen for Norwegian blir dermed også spredd, og kan gjøre de mer robuste og gi den konkurransefortrinn. Kompleksiteten vil også kunne gjøre det vanskeligere for at oppkjøpere kommer og banker på døra til Norwegian igjennom fiendtlige eller vennlige oppkjøp, fordi kompleksiteten er med på å skremme dem. Dette vil dermed kunne hindre Norwegian i å bli slukt at LH-gruppen, IAG eller andre, som jeg tror ikke er ønskelig fra aksjonærene eller styret sin side.

Diverse NRK-artikler:
https://www.nrk.no/stor-oslo/krange...ss-og-sporveien-kan-gi-busskonkurs-1.16846435
https://www.nrk.no/stor-oslo/krisemote-om-mulig-unibuss-konkurs-i-oslo-radhus-1.16857180

Hva er tankene her på forumet? Er dette en mulighet for Norwegian som kan passe inn i konsernet? Eller bør de holde seg langt unna og fokusere på det de allerede gjør?

Dette er kanskje litt på siden, men allikevel en interessant problemstilling i forhold til veien videre for selskapet:)
 
Det høres ut som en skikkelig dårlig ide. Hvis Norwegian "sliter" med for mye cash, så får de heller øke (de planlagte) utbyttene fremfor å drive med buss. Dagens Norwegian er skikkelig flinke til å drive flyselskap, og det er det som de bør holde seg til.
 
Det er nesten ikke penger i buss på anbud. Trenden er at man leverer inn anbud i minus og prøver å ta pengene inn igjen på ekstratjenester.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Norwegian gjorde nok feil med dreamliner og flåteekspansjon til at unibuss er et dårlig kjøp. vinnerens forbannelse er de som vant auksjone bød for mye (eller for lavt i unibuss sitt tilfelle)
minner mest om når sas og braathens drev med overkapasitet.

https://www.youtube.com/watch?v=4UEweGvfCNA
 
Last edited:
Norwegian driter vel i om Unibuss går eller står, naturlig nok. Eneste form for busstrafikk som interesserer dem er den som går mellom terminalbygg og remote stand på flyplassene.
 
Litt på siden - i Ruter jobber det jo flere tidligere sentrale SAS ansatte.
 
Om ikke forhandlingene er flyttet til media, så er man i hvertfall i gang med å påvirke opinionen gjennom både innspill og lekasjer til media, i lønnsforhandlingene med de norske pilotene i Norwegian.

https://www.dn.no/luftfart/norwegia...-opp-mot-500000-kroner-mer-i-lonn/2-1-1647655

Norwegian-kapteiner krever opp mot 500.000 kroner mer i lønn

Norwegians piloter går inn i meglingen neste uke med krav om mer fritid og et saftig lønnspåslag for de mest erfarne i cockpit. Mange kan bli streikefast i ferien

https://www.dn.no/kommentar/norwegian/sas/luftfart/fare-for-ny-sommerstreik-i-luften/2-1-1647733

Etter å ha hatt fredstid i åtte år, kan det bli Norwegian-pilotenes tur til å stoppe sommerens ferietur.
 
Om ikke forhandlingene er flyttet til media, så er man i hvertfall i gang med å påvirke opinionen gjennom både innspill og lekasjer til media, i lønnsforhandlingene med de norske pilotene i Norwegian.

https://www.dn.no/luftfart/norwegia...-opp-mot-500000-kroner-mer-i-lonn/2-1-1647655



https://www.dn.no/kommentar/norwegian/sas/luftfart/fare-for-ny-sommerstreik-i-luften/2-1-1647733
De som er redde for streik kan bare gå inn på NAS' forum på Nordnet, for der kan man bli forsikret om at streikefaren ikke er reell...

Fra spøk til alvor: Er ikke folks ferie fra slutten av juni og utover relativt sikret da skulle man tro? Selv ikke SAS-streiken, som virket å være mer prinsipiell og dyptrivende varte jo ikke mer enn drøye to uker.
 
Om ikke forhandlingene er flyttet til media, så er man i hvertfall i gang med å påvirke opinionen gjennom både innspill og lekasjer til media, i lønnsforhandlingene med de norske pilotene i Norwegian.

https://www.dn.no/luftfart/norwegia...-opp-mot-500000-kroner-mer-i-lonn/2-1-1647655



https://www.dn.no/kommentar/norwegian/sas/luftfart/fare-for-ny-sommerstreik-i-luften/2-1-1647733

Intet nytt under kjolen fra den kanten - DN og Trumpy altså. I en verden der man i mange år har gnålt om at skandinaviske piloter må "tilpasse seg markedet" med tanke på lønn og vilkår, er det sannelig lett å glemme det argumentet når nå markedet stort sett ligger over det de skandinaviske selskapene tilbyr.
 
Pilotene i Norwegian stemte ned forhandlingsresultatet. Men det har vært hemmelige forhandlinger hos Riksmegleren mellom partene i helgen, og et nytt forslag er lagt frme og skal stemmes over innen fredag 21/6

Ikke klart hva endringene nå er.

https://www.dn.no/luftfart/norwegia...engt-gapet-mot-kolleger-utenlands/2-1-1658673

Riksmekler Mats Ruland melder mandag morgen at Norwegians piloter har stemt ned lønnstilbudet de ble tilbudt.

Samtidig blir det kjent at partene har sittet i hemmelige møter hos Riksmekleren gjennom helgen for å bli enige om en ny avtale.
 
Back
Top