Nye Norwegian - etter rekonstruksjonen

Pilotene i Norwegian stemte ned forhandlingsresultatet. Men det har vært hemmelige forhandlinger hos Riksmegleren mellom partene i helgen, og et nytt forslag er lagt frme og skal stemmes over innen fredag 21/6

Godkjent av pilotene.

https://direkte.dn.no/nyhetsstudio/#150992

I en pressemelding melder Parat at Norwegian-pilotene de organiserer har stemt gjennom en ny, fremforhandlet avtale med flyselskapet.

I følge VG fikk de forbedret tilbudet med at det gikk fra inntil 21% lønnsvekst over 2 år til 26%.
 
Noen som vet hva endringene ble utover lønn? Fortsatt 5-4?

Frivillig deltid til den som vil, begrensning i antall dager på rad med 6 legs, begrensning på antall extensions i måneden, pluss sikkert en hel del andre ting.
 
Norwegian kommer med et resultatvarsel. Q2 ble dårligere en ventet, Boeing er ennå tregere enn planlagt i plan B, kronekursen er rævva og pilotene blir dyrere.

https://www.dn.no/luftfart/norwegia...i-nedjusterer-resultatforventning/2-1-1672203

Ellers melder Norwegian at det nedjusterer guidingen på driftsresultatet for 2024: fra et anslag på 2,5-3,2 milliarder kroner i driftsoverskudd anslått i april, anslås det nå et driftsoverskudd på mellom 2,1 og 2,6 milliarder kroner.

Bak nedjusteringen peker selskapet på fire årsaker:

Lavere etterspørsel i andre kvartal, med nedgang både i kapasitetsutnyttelse og yield.
En lønnsavtale med pilotene som resulterte i høyere lønn enn ventet.
Forsinkede leveranser av fly fra Boeing, som har gjort at Norwegian må leie inn 1-2 fly eksternt.
Kronekursen. Inntektene er primært i kroner, mens fly, drivstoff og flyplasstjenester i utlandet kjøpes i utenlandsk valuta. Prisene på flybensin ligger også an til å stige noe, basert på futures-priser.
 
Dårlig og skylde på pilotlønninger her. Piloter er stort sett 10% av totalt ansatte i et selskap. Selvsagt går tallene opp, men ikke mye i denne sammenheng.
 
Dårlig og skylde på pilotlønninger her. Piloter er stort sett 10% av totalt ansatte i et selskap. Selvsagt går tallene opp, men ikke mye i denne sammenheng.


Nå ble de fremhevet som en av fire områder. Og i 2023 så utgjorde flight-deck 24% av de ansatte i DY. Så en kostnadsøkning der merkes på totalen.


Sent from my iPad using Tapatalk
 
Nå ble de fremhevet som en av fire områder. Og i 2023 så utgjorde flight-deck 24% av de ansatte i DY. Så en kostnadsøkning der merkes på totalen.

Ja, det gjelder lese hva som faktisk stod.

Norwegian reduserte jo prognosen med cirka 500 millioner, tar man snittet. Nå forkludrer riktignok Widerøe tallene siden de plutselig er inne. Men tar man antall piloter, antar at Norwegian kanskje hadde regnet med 5% lavere lønnvekst enn hva pilotene fikk og tar med at de slik jeg forstår blir tilbakebetalt tilbake til senhøsten i fjor - Så skal de ikke mye til før at dette utgjør 10-20% av denne smellen.

Så neppe hovedpunktet, og det står heller ikke øverst i listen deres.

Men som sagt, det er i grunn ikke i pilotenes problem ;)
 
Last edited:
Ser de fikk seg en skikkelig trøkk på børsen, med en nedgang på over 16%

Sent fra min SM-S901B via Tapatalk
 
Om Flight deck er 24% av de ansatte så er det vel pga outsourcing og kontrakter til alle på bakken? Som burde være ansatt i selskapet.
 
Om Flight deck er 24% av de ansatte så er det vel pga outsourcing og kontrakter til alle på bakken? Som burde være ansatt i selskapet.

Norwegian har faktisk de siste årene insourcet mye. De har egen handling på en rekke spanske flyplasser og CPH, samt over vingen på OSL (så kan du jo legge på WGH på alle andre stasjoner i Norge unntatt BDU og LYR hvis du vil det). Så vidt meg bekjent er også all kundeservice internt, selv om de sitter på Fornebu, Riga eller i Spania.

Grunnen til at flygere står for 25% av de ansatte er vel heller fordi de har en liten og effektiv administrasjon, ikke fordi ting er outsourcet ;)
 
Ikke mye nytt i Q2-presentasjonen, men jeg bet meg merke i 2 ting:
Ny bestillingsløsning er under utvikling, og vil bli lansert til høsten. Foreløpig kan man gå inn på den nederlandske siden for å se hvordan ting ser ut. WF er foreløpig ikke integrert her, men det kommer sikkert snart.
Det nevnes muligheten for nye baser utenfor Norden, men ikke hvor. LGW er vel nærliggende, men sikkert og vanskelig etter brexit. Hvis ikke er det vel og muligheter for en spansk til base, eller FCO.
 
Etter at Norwegian flytta LN-NIB over fra Norwegian Air Norway AS til Norwegian Air Shuttle AOC AS i desember i 2023, og NAN sin ops opphørte.
Har Norwegian Air Norway AS igjen dukket opp i bookingsystemene for W24/25, OSL-TRD-OSL enkelte dager i uken for eksempel (DY operert av Norwegian Air Norway AS).
 
Ser ut som SVG og TRD basen lever farlig, hvis de ansatte ikke går med på kutt, i form av økt produktivitet.
 

Attachments

  • Dykutt.PNG
    Dykutt.PNG
    267.4 KB · Views: 572
Problemet er at noen tror Block Hours er end all - be all.
Man kan ikke fly 480-500 sektorer pr år OG ha max lovlige timer på block.
Men dessverre så er man påvei tilbake til en tid hvor skilsmisser rår og crewmoralen går i dørken. Det blir ikke billig i lengden, når alt det ansatte har bidratt med «off the books» for å få ting til å fungere, når sitt endelikt.
Plutselig holder ikke rutetabellen i det hele tatt, når man ikke lenger flyr for å ta igjen tid.
Mannskap flyr det programmet de blir gitt, så da sier det seg selv at problemet ligger i planleggingen.
 
Det ser ut til at kravlisten til kutt gjelder både piloter og kabin, så derfor lurte jeg litt ang avtalen som ble inngått med pilotene tidligere i år.
Var det kun lønn som ble forhandlet om eller var det også andre ting slik som pensjon, goder, arbeidsforhold osv (tilsvarende et hovedoppgjør).

Hvis det var det sist nevnte, er det da ikke et brudd på avtalen de nettopp inngikk med pilotene og som vel varer i minst 2 år?
 
Last edited:
Back
Top