Nye Norwegian - etter rekonstruksjonen

Kjenner meg veldig igjen på forretningsreiser. Skal man være på sted X klokken Y er det håpløst å prøve SAS. Det går galt altfor ofte. Så like greit å booke med Norwegian først som sist. Så er man i det minste fremme til avtalt tid og man slipper å bekymre seg for at flyvninger kanselleres.

Sent fra min Pixel 6 Pro via Tapatalk
 
Omtrent som forventet av analytikerne, som fortsatt spør overskudd for 2022 totalt

Ellers så selv om de tapte masse, så var de flinke med cashen, og beholdningen sank kun fra 7,7 til 7,5 BNOK i kvartalet. Uten at jeg heller vet hvor mye kredittkortselskapene fortsatt holder igjen?

Man må se disse tallene lit i perspektiv. De er ok men ikke mer.

positiv:
DY hold cash til brysta så mye som mulig (man kan se tydelig her Karlsen sitt stil som er absolut positiv for DY, spesielt med tanke på fortida)

neutral:
DY tapte 850 Mio med bare 45 fly i drift og PBH kontrakter

negativ:
Selskap har ikke hedged fuel. Det vil koste dyrt i 2022 og de finale fuelregningen kan i beste fall estimeres. Spørsmålet er om selskap har muligheten å rekke disse merkostnader til kunder så snart som ferie-tider er over. Det finnes seg masse kapasitæt i høst som skal fylles og trolig må etterspørelsen stimuleres. Nøkkelen blir her de 4-6 uker rett etter sommerferie.

Ved siden av unhedged fuel så henger det nok en damokles-sverd over heile bransjen, som heter Inflasjon og som gir noen hodepinne om det skål gi utsikter til 2023 og beyond. Holder inflasjonen seg på dagens hoye niveåer, så kan det dempe veksten i årene som kommer. En DY som baserer sine planer på en vekst frem til 100 fly vil merke dette.
 
Hvor stor fleksibilitet har Norwegian nå mellom sine to AOCer? I hvilken grad kan de mikse fly og crew, eller er det helt adskilt?
 
Ser att man nu skriver ut vid bokning på hemsidan vilken flygmodell som ska användas, måste vara nytt? Denna info finns ju även i vissa fall via FR24.

10/6
06:55 Köpenhamn
10:40 Malaga
Direkt
Restid: 3t 45m

Flygplanstyp: Boeing 737 MAX 8
WiFi tillgängligt
26 % mindre CO2-utsläpp än branschgenomsnittet
Utförs av Norwegian Air Sweden AOC
 
Og da var avtalen om 50 MAX 8 klar iflg DN ...

Norwegian og flyprodusenten Boeing kunngjorde i slutten av mai en intensjonsavtale om kjøp av 50 Boeing 737 MAX 8-fly, med opsjon på ytterligere 30 fly av samme type.

Onsdag ble den endelige avtalen ferdigstilt og signert, ifølge en melding fra Norwegian.
 
På instagram kan vi se at Justplanes er ute og flyr med Norwegian denne helgen, blant annet gårsdagens rundtur til Kefalonia fra Oslo
 
Hvordan er kapasiteten til Norwegian nå under streiken? Er det sprengt? Blir det satt inn noe ekstra kapasitet eller har de nok med det programmet de kjører allerede?
 
Hvordan er kapasiteten til Norwegian nå under streiken? Er det sprengt? Blir det satt inn noe ekstra kapasitet eller har de nok med det programmet de kjører allerede?

Det har tatt veldig lang tid å fase inn bruktkjerrene de har anskaffet. Derfor har de måttet hyre inn ekstra kapasitet kontinuerlig siden mars.
 
Og norwegian søker allerede nå etter kabinansatte på samtlige baser i Norge for faste stillinger fra neste vår. Fordelingen er slik:
OSL 50
TRD 20
BGO 50
SVG 20

Sikkert litt naturlig avgang, men legger man til noen sommerfugler neste år og, så legges det opp til vekst ja. Hvor mange fly er egentlig basert i Norge nå?

Er vel kanskje en fordel å sikre seg tidlig og.
Alle annonser ligger på Finn.
 
BCN-basen skal visst gjenåpnes, samtidig går det også rykter om base på RIX med 3 fly. Utenom å betjene rutene mellom RIX og Skandinavia ser jeg ikke helt poenget her? Eller er det for å få ned kostnadene og fly typ RIX-OSL-BER-OSL-RIX? AirBaltic sliter jo, så markedet lokalt i RIX kan jo ikke være det beste om dagen.
 
BCN-basen skal visst gjenåpnes, samtidig går det også rykter om base på RIX med 3 fly. Utenom å betjene rutene mellom RIX og Skandinavia ser jeg ikke helt poenget her? Eller er det for å få ned kostnadene og fly typ RIX-OSL-BER-OSL-RIX? AirBaltic sliter jo, så markedet lokalt i RIX kan jo ikke være det beste om dagen.
Barcelona-basen er riktig nok bare en sesongbase for sommersesongen. 2 fly skal baseres der. Riga-base er allerede bekreftet. Skal baseres 3 fly der for sommersesongen 2023 :)
 
Back
Top