Nye Norwegian - etter rekonstruksjonen

OK, da er det i praksis kun de tre 'eksterne' - som de synes å slite med.

De neste som kommer blir vel nye MAX'er ... Det er tydeligvis vanskelig for Boeing å få avsetning på de som ble groundet. Vanskelig å finne ordentlige tall, men det er fortsatt godt over 200 kjerrer parkert rundt Seattle, Moses Lake og San Antonio. Men DY skal nok ha fabrikknye ....

231 kjerrer as of last week i følge mine kontakter......

OK, da er det i praksis kun de tre 'eksterne' - som de synes å slite med.

De neste som kommer blir vel nye MAX'er ... Det er tydeligvis vanskelig for Boeing å få avsetning på de som ble groundet. Vanskelig å finne ordentlige tall, men det er fortsatt godt over 200 kjerrer parkert rundt Seattle, Moses Lake og San Antonio. Men DY skal nok ha fabrikknye ....

DY har jo noen splitter nye Maxer stående rundt om i USA som aldri ble levert, ingen mulighet for å få en god pris på disse som allerede er lakkert i DY farger og med litt omsorg kan settes raskt i trafikk igjen?

DY har jo noen splitter nye Maxer stående rundt om i USA som aldri ble levert, ingen mulighet for å få en god pris på disse som allerede er lakkert i DY farger og med litt omsorg kan settes raskt i trafikk igjen?

Lakkeringen er vel det billigste her?

Ja, de norske registreringene blir ikke brukt.
RXA: msn 35757 / 3192
RXB: msn 36781 / 3278
Begge ex-Hainan

Feil ...

følgende skal inn

LN-DYU
SE-RXA/B/C/D...XA og XB står på OSL...XC XD i Istanbul
LN-NIP/NIQ...disse er p.t. i Istanbul

Bare litt endring i msn mm

Last edited:
Pussig att de over 20 MAXer som ble bygd og lakkert med rød nese er det kun to som nå er i drift hos det selskapet som skulle operere dem. Og att de nå skal begynne å bruke modellen igjen men da skal produsere helt nye individer. Ettersom jeg har skjønt så står det kjerrer ferdig i DY farger lagret i ørkenen i Unaiten, hva med dem?

Her er de alle: https://www.youtube.com/watch?v=nEf6D_X-mxk

Last edited:
Ettersom jeg har skjønt så står det kjerrer ferdig i DY farger lagret i ørkenen i Unaiten, hva med dem?

De/det er Boeing og/eller leasingselskapenes problem. Med mindre de får de vesentlig billigere har jo ikke Norwegian noen interesse i å ta i disse maskinene, som trolig vil kreve mye for å bli satt i stand

Nå skal det jo ytterligere 10 MAXer inn i flåten, men vet ikke om dette er nye eller noen av disse nevnte maskinene

https://www.aercap.com/media/news/a...ircraft-and-eight-boeing-737-800-ng-aircraft/

Pussig att de over 20 MAXer som ble bygd og lakkert med rød nese er det kun to som nå er i drift hos det selskapet som skulle operere dem. Og att de nå skal begynne å bruke modellen igjen men da skal produsere helt nye individer. Ettersom jeg har skjønt så står det kjerrer ferdig i DY farger lagret i ørkenen i Unaiten, hva med dem?

Her er de alle: https://www.youtube.com/watch?v=nEf6D_X-mxk
Når du kjøper en flett ny bil, vil du ha en som faktisk er ny, eller en som har stått forlatt i en ørken i to år, med en dør delvis åpen og tomme ølbokser i baksetet? Boeing har gjort så slett arbeid med lagringen at noen av flyene ender opp som reservedeler. Så blir kanskje ramma brukt igjen i produksjon helt til slutt, men det er MYE ekstra jobb å få de maskinene som er dårligst lagret flyvedyktige igjen.

Sent fra min Pixel 6 Pro via Tapatalk

Hvordan er etterspørselen for lite/ikke brukte lagrede MAXer om dagen?

Svært dårlig. Og å få omplassert 230 maskiner, som for det meste vil bli hangardronninger, blir en utfordring. I tillegg finnes det et godt antall nybygde som skulle vært hos S7, UT Air, Ural osv …. Disse er nok lettere å bli kvitt.

Da har planespotters snappet opp hvem de 4 brukte NG på vei inn er, altså 4 Garuda-maskiner som for tiden er fordelt på to Istanbul-flyplasser.
Detaljer i flyindivid-forumet. :)

Bak betalingsmur hos DN, men Karlsen sier der at organisasjonen i praksis er rigget for 100 fly. Samtidig er de overasket over både hvor fulle flyene er og hva de nå klarer få betalt for billettene

Og basert på litt anekdotisk bevis fra de i kabin, går ombordsalget unnå

Bak betalingsmur hos DN, men Karlsen sier der at organisasjonen i praksis er rigget for 100 fly. Samtidig er de overasket over både hvor fulle flyene er og hva de nå klarer få betalt for billettene

Og basert på litt anekdotisk bevis fra de i kabin, går ombordsalget unnå

Noe å tenke på for SAS i dagens situasjon!
I realiteten så er er både Norwegian og Flyr pluss WF rigget for å tette "hullet" dersom SAS forsvinner ut i det store intet.

https://e24.no/boers-og-finans/i/Bj...illioner-kroner-paa-driften-i-foerste-kvartal

Driftsresultatet (EBIT) landet på minus 848,6 millioner kroner for kvartalet, en markant nedgang fra fjerde kvartal 2021, da fasiten endte på minus 262,7 millioner kroner.
Omsetningen for årets første kvartal sank til 1,92 milliarder kroner, fra 2,55 milliarder kroner foregående kvartal.
Resultat før skatt endte på minus 1.031,3 millioner kroner, ned fra 117,4 millioner kroner i fjerde kvartal.

Omtrent som forventet av analytikerne, som fortsatt spør overskudd for 2022 totalt

Ellers så selv om de tapte masse, så var de flinke med cashen, og beholdningen sank kun fra 7,7 til 7,5 BNOK i kvartalet. Uten at jeg heller vet hvor mye kredittkortselskapene fortsatt holder igjen?

Kommer ellers frem i presentasjonen at de har sikret seg leasing for 5 til MAX for levering neste vår. Og de er fortsatt i samtaler med både Boeing og Airbus, og samtalene går fremover.
De har også brukt Q1 på å ansette rundt 800 flygende personell og kurse de slik at det ikke vil blir noe mannskapsmangel. Det har vel ikke vært noe offisielt om de tidligere ansatte i Norden har fått kommet tilbake, men mye tyder vel i hvert fall på at de som vil har fått komme tilbake. Etter hva jeg observerer er jo også ca 25% av de kabinansatte i Norge nå spanjoler fra de tidligere basene i Spania (Jessheim flyter visst over av Spanjoler etter hva jeg har hørt :P)
De ser også en større andel og mengde forretningsreisende nå enn før pandemien, og flere betaler for flex. Så her ser de på løsninger for å tiltrekke enda flere forretningsreisende. Dette blir jo litt motsatt av hva som har blitt spådd, men jeg tror kanskje SAS sin rævva punktlighet, regularitet og ruteendringer også spiller inn her, og mange derfor har gitt dem opp. I tillegg blir jo også stadig flere enn før tvunget til å ta det billigste alternativet, og da kan man ikke velge ut fra hvor man har gullkort lenger.
De ser også på muligheter for å utvikle Reward enda mer fremover for å tiltrekke seg enda flere lojale kunder. Dette tror jeg kan bli veldig viktig i konkurransen mot Flyr for å hindre at de prissensitive kundene skifter mellom de to selskapene.
De rapporter også at billettprisene er svært høye sammenliknet med 2019. Og så vidt jeg fikk med meg er i hvert fall 50% av de økte drivstoffprisene bakt inn i billettprisen.

Back