Nye Norwegian - etter rekonstruksjonen

Takk for oppklaring av tallene. Fint med blåruss på forumet :)

Vil en slik konklusjon passe?
- Driften går med underskudd.
- God egenkapital (pga redningspakke/emisjon)
- Lavere enn forventet gjeld.

Vil en slik konklusjon passe?
- Driften går med underskudd.
- God egenkapital (pga redningspakke/emisjon)
- Lavere enn forventet gjeld.

Det første stemmer i hvertfall, punkt 2 og 3 kommer an på hva man forventet. Men kort sagt, så selv om egentkapitalen ikke er så høy, så er også gjelden lav. Så blir det mer spennende å se på hvordan trafikken og økonomien utvikler seg, da andre kvartal i år uansett ikke var noen god målestokk

Den nye Norwegian-sjefen la tirsdag frem en plan som skal hindre at selskapet igjen må gå til aksjonærene og be om nytt påfyll av penger på vei ut av pandemien. Det handler om to avgjørende punkter:

Å få en mer sesongtilpasset virksomhet, ved at flere av flyene står på bakken om vinteren når etterspørselen er lav. Det betyr mer sesongarbeid for piloter og kabinansatte.
Å kutte flyvninger på veldig kort varsel til vinteren dersom bookingen skulle tilsi at det er riktig for å hindre at selskapet «brenner opp» kontanter på vei ut av pandemien.

https://www.dn.no/luftfart/norwegia...er-og-kabinansatte-for-a-overleve/2-1-1060036 (betalingsmur)

Å kutte flyvninger på veldig kort varsel til vinteren dersom bookingen skulle tilsi at det er riktig for å hindre at selskapet «brenner opp» kontanter på vei ut av pandemien.

Så med andre ord oppfordrer han folk til å fly med konkurrentene på vinteren, da de selv ikke kan garantere at flyet går?

Sånn har SAS gjort det i hele år. Bedre å være åpen på det.

Uanset hvem der har gjort hvad, så tror jeg, det er en farlig vej at gå. Både SAS og Norwegian beklager sig over, at kunderne booker deres billetter senere og senere, og en stor del af grunden til det er vel, at man ikke kan være sikker på, at det fly man har købt billet til rent faktisk flyver.

Når det så er sagt, så er mine oplevelser her i august, at der kommer flere og flere i flyene. Har fløjet nogle gange mellem CPH og BRU/DUS, og det har været med min. 80% fyldte fly hver gang. Så forhåbentlig er der ved at komme lidt mere gang i efterspørgslen.

Uanset hvem der har gjort hvad, så tror jeg, det er en farlig vej at gå. Både SAS og Norwegian beklager sig over, at kunderne booker deres billetter senere og senere, og en stor del af grunden til det er vel, at man ikke kan være sikker på, at det fly man har købt billet til rent faktisk flyver.

Når det så er sagt, så er mine oplevelser her i august, at der kommer flere og flere i flyene. Har fløjet nogle gange mellem CPH og BRU/DUS, og det har været med min. 80% fyldte fly hver gang. Så forhåbentlig er der ved at komme lidt mere gang i efterspørgslen.
Godt poeng.

Er også av samme oppfatning på begge punktene. Skal ha min første jobbtur med Norwegian siden november 2019 på mandag, så blir spennende å se hvordan det ser ut på OSL-TRD.

Den nye Norwegian-sjefen la tirsdag frem en plan som skal hindre at selskapet igjen må gå til aksjonærene og be om nytt påfyll av penger på vei ut av pandemien. Det handler om to avgjørende punkter:

Å få en mer sesongtilpasset virksomhet, ved at flere av flyene står på bakken om vinteren når etterspørselen er lav. Det betyr mer sesongarbeid for piloter og kabinansatte.

https://www.dn.no/luftfart/norwegia...er-og-kabinansatte-for-a-overleve/2-1-1060036 (betalingsmur)

Det hva Karlsen tyder til er valget mellom Pest og Cholera.

På den ene side skål - bedre - må du har en skikkelig frekvens for å kunne tiltrekke deg de forretningsreisende som mest.
På den annen side må du holde tapene så lav som mulig for å kunne holde ut lengst. Lett å tape 4-5 Mrd NOK i vinter dersom din produksjon går forbi dette hva kundene etterspører.

Jeg husker godt diskusjoner i min tidlige arbeidgiver hvilke tiltak skulle settes igang slik at resultatene blir bedre. Vannligvis kommer Sales department og krever billige priser og flere frekvenser, fordi "det hjelper å selge". De avdelinger med finansielt ansvar vi heller kutte ned frekvenser og redusere tapene.
Sånnheten ble at det fant seg ikke en resept som passet alle rute like godt. For de fleste innenriks-ruter ble soliditæten mest viktig, denne flyprogramm som ble annonsert må flys. Ellers mistet de forretningsreisende tilliten. Om det ble 8, 10 eller mere frekvenser, dette brydde de seg ikke mest om.

Nå er bilde 2021 og ikke lengre 2016 med booming econony.
Fakta er at DY tapt penger i Q2 2021 og håper på cash-flow positiv Q3.
Sydenflyene ble stappa fulle, mens de business reisende finnes ikke som før. Overalt volum er mindre og dette fordeles nå på 3 aktører.

På en ting er jeg likevel uenig med Karlsen. Disse kutt kan man gjennomføre nå. Det er mer ærlig. Man vet fra vår-tida og fra feedback fra bedriftskundene hva man kan forvente. Overstiger volum en tilpasset produksjon, så kan man lett legge til noen rund-turer. Booking-curves er kort på innenriks-ruter.

Det hva Karlsen tyder til er valget mellom Pest og Cholera.

På den ene side skål - bedre - må du har en skikkelig frekvens for å kunne tiltrekke deg de forretningsreisende som mest.
På den annen side må du holde tapene så lav som mulig for å kunne holde ut lengst. Lett å tape 4-5 Mrd NOK i vinter dersom din produksjon går forbi dette hva kundene etterspører.

Jeg husker godt diskusjoner i min tidlige arbeidgiver hvilke tiltak skulle settes igang slik at resultatene blir bedre. Vannligvis kommer Sales department og krever billige priser og flere frekvenser, fordi "det hjelper å selge". De avdelinger med finansielt ansvar vi heller kutte ned frekvenser og redusere tapene.
Sånnheten ble at det fant seg ikke en resept som passet alle rute like godt. For de fleste innenriks-ruter ble soliditæten mest viktig, denne flyprogramm som ble annonsert må flys. Ellers mistet de forretningsreisende tilliten. Om det ble 8, 10 eller mere frekvenser, dette brydde de seg ikke mest om.

Nå er bilde 2021 og ikke lengre 2016 med booming econony.
Fakta er at DY tapt penger i Q2 2021 og håper på cash-flow positiv Q3.
Sydenflyene ble stappa fulle, mens de business reisende finnes ikke som før. Overalt volum er mindre og dette fordeles nå på 3 aktører.

På en ting er jeg likevel uenig med Karlsen. Disse kutt kan man gjennomføre nå. Det er mer ærlig. Man vet fra vår-tida og fra feedback fra bedriftskundene hva man kan forvente. Overstiger volum en tilpasset produksjon, så kan man lett legge til noen rund-turer. Booking-curves er kort på innenriks-ruter.
Med den usikkerheten som ligger i markedet minst 12 måneder frem i tid så høres det ikke ut som om de har noen andre valgmuligheter enn pest eller kolera.

Ellers er det jo muligheter for en vid tolkning av hva sjefen her mener med «på kort varsel». Det her ikke sikkert det i praksis er et reelt problem

Så med andre ord oppfordrer han folk til å fly med konkurrentene på vinteren, da de selv ikke kan garantere at flyet går?

Konkurrentene driver med mye av det samme …. Har fulgt med på hvordan BA, LH og de andre har ‘forbedret’ sine ATL-flyvninger, og det eneste som er sikkert er at ingenting er spikret før det er 14 dager igjen. Og selv etter det, skjer det av og til ting….

Ellers så dumpes det ut 95 millioner aksjer denne uken, tilsvarende litt over 11% av aksjene, som endel av oppgjøret etter rekonstruksjonen som skulle dekke deler av kreditorenes krav. Dette har vært planlagt hele tiden så er i praksis gammelt nytt

noen selger, andre kjøper:

Norwegian-kreditorer selger aksjer Norwegian-kreditorer har solgt aksjer for 883 millioner kroner. Det melder selskapet i en børsmelding på torsdag. Dermed er det varslede salget av aksjer i selskapet gjennomført.
Det er meglerhusene ABG Sundal Collier og DNB Markets som har solgt aksjene på vegne av kreditorene som fikk aksjer i Norwegians refinansiering tidligere i år. Hver aksje ble solgt for 9,30 kroner.

Folketrygdfondet kjøper aksjer Folketrygdfondet har kjøpt 20.225.000 aksjer i Norwegian torsdag. Dermed eier fondet 55.846.799 aksjer i selskapet, tilsvarende en eierandel på 6,96 prosent.

hentet fra nyhetsfeeden til NRK: https://www.nrk.no/nyheter/flyselskapet-norwegian-1.11671361

Etter Norwegian trykket opp aksjer nylig for å dekke det siste kravet på en drøy milliard, som jo var endel av rekonstruksjonen og planen, så er Geveran Trading (John Fredriksen) og Sundt AS sine eierandeler redusert til henholdvis 14,46% og 13,37%

Samtidig spiser det en drøy milliard av gjelden til Norwegian, slik at netto rentebærende gjelde da ligger et sted mellom 500 millioner og en milliard

Og da var det antydning til bråk i kabinen og cockpit hos Norwegian også, etter som de ansatte ikke liker forslaget/utsiktene til potensielt deltidsarbeid i vinter

Og Kabinforeningen klager også over at Karlsen ikke er synlig nok...

Bak betalingsmur hos DN:

https://www.dn.no/luftfart/norwegia...mmeren-og-sa-ta-pause-om-vinteren/2-1-1065159

Ansatte slår tilbake mot Norwegian-sjefen: – Kan ikke bare være pilot om sommeren og så ta pause om vinteren
Fagforeningstopp varsler ansatte med «armene i kors» dersom Norwegian-toppsjef Geir Karlsen innfører sesongarbeid.

Ser Norwegian har vært ute i ymse media denne uken og sier de både ser for seg flere danske innenriksruter i tillegg til dagen CPH-AAL. Og at de ser for seg at det etterhvert vil igjen komme 737MAX inn i flåten som erstatter for dagen 737-800

Ser Norwegian har vært ute i ymse media denne uken og sier de både ser for seg flere danske innenriksruter i tillegg til dagen CPH-AAL. Og at de ser for seg at det etterhvert vil igjen komme 737MAX inn i flåten som erstatter for dagen 737-800

Kan vi få se noen av de 18 stk Max8 de hadde i flåten og som nå er på vei ut, er i noen av den økningen på 20 fly til neste år?
De er jo lakkerte og kan settes inn på kort varsel, hvis de har en slik avtale med leasingselskapene? Eller er de allerede solgt videre?

Back