Nye fly til DY

Originally posted by LN-MOW

Originally posted by FlightDeck



Bildet er litt skuffende. Norwegian MÅ snart få på plass en ordentlig profil.

Bildet er som tatt fra en Boeing pressemelding ... noe det kanskje ogsaa er. Vil isaafall anta at den endelige ordren er en mix av 73G og 738 ...
Det er nesten korrekt -MOW.Bildet er fra en Boeing presentasjon til DY i forbindelse med uformelt tilbud av materiell.
 
Originally posted by MartinL

Jeg er rimelig sikker på at norwegian blir før SAS med langruter fra Osl. At de nå velger en ny flytype gjør jo at de går litt bort ifra det mest hardcore lavpris konseptet med flytting på maskiner tilpasset avstand og antall reisende. Man kan jo håpe på at det detter ned noen overvektige maskiner med bred buk også... bare en drøm, men jeg ville heller satt pengene mine på Norwegian enn SAS! For de TØRR!
Ja, et par-tre B 787-8 i Norwegians farger ville gjort seg!!:nor
 
MartinL: Jeg kan nok til en viss grad være enig i at SK neppe åpner noe IC fra OSL, men samtidig tror jeg du nok bør vurdere å legge drømmen om rødneser med stor kropp død med en gang. Selv om det fases inn noe nytt i DY's flåte er det fremdeles 737, og det er egentlig ikke noe annet enn en naturlig utvikling og starten på en langsiktig fornyelse. IC med widebodies er en helt annen sak, og jeg kan ikke tenke meg at Kjos setter i gang med noe sånt.
 
Dette betyr gode muligheter for folk som vil jobbe i cockpit eller kabinen hos DY. Regner med at -800 blir konfigurert slik at man trenger 4 FA. 11 fly gir vel ca 110 piloter, og om man regner med at noen av flyene kommer som erstatninger, betyr det likevel mange nye arbeidsplasser. Så spørs det om de finner kvalifiserte nordmenn, eller om DY får flere og flere utenlandske piloter:wink
 
Originally posted by OJB

Originally posted by LN-MOW

Originally posted by FlightDeck



Bildet er litt skuffende. Norwegian MÅ snart få på plass en ordentlig profil.

Bildet er som tatt fra en Boeing pressemelding ... noe det kanskje ogsaa er. Vil isaafall anta at den endelige ordren er en mix av 73G og 738 ...
Det er nesten korrekt -MOW.Bildet er fra en Boeing presentasjon til DY i forbindelse med uformelt tilbud av materiell.

Det er sikkert riktig. Var litt sånn bedriftspresentasjon/salspresentasjon aktig. Norwegian finner nok på noe, kanskje beholder de de stolte nordmennene på noen fly - og så bruker de noe annet på de andre. Og da sikter jeg ikke til dagens hvite haler...
 
...og skal vi leke videre hvem som kommer først (kom først så blir vel DY slått både med WL (selv om SK får det på noen -700) -800 har jo SK hatt siden før DY ble født.
 
Originally posted by FlightDeck

Originally posted by OJB


Det er nesten korrekt -MOW.Bildet er fra en Boeing presentasjon til DY i forbindelse med uformelt tilbud av materiell.

Det er sikkert riktig. ..

Er nok ikke bare 'sikkert' riktig ... ville ikke bli forbauset om OJB var tilstede da sliden ble vist ... Mannen synes fortsatt aa vaere tungt involvert, selv om han jobber hos fienden (oljebransjen). :p
 
Originally posted by LN-MOW

Originally posted by FlightDeck

Originally posted by OJB


Det er nesten korrekt -MOW.Bildet er fra en Boeing presentasjon til DY i forbindelse med uformelt tilbud av materiell.

Det er sikkert riktig. ..

Er nok ikke bare 'sikkert' riktig ... ville ikke bli forbauset om OJB var tilstede da sliden ble vist ... Mannen synes fortsatt aa vaere tungt involvert, selv om han jobber hos fienden (oljebransjen). :p
Må jeg svare her -MOW?
 
Originally posted by FlightDeck
189 seter er nok vel mye for innenlandstrafikken, særlig om de skal opprettehodle satsningen med en-to ruter i timen i Sør-Norge. Unntaket er selvsagt ruter på fredag og søndager - og enkelte ruter ellers i uken.
.

189 seter er per definisjon for mange seter i en 738....og det er 179 også:(
 
Hvor mange seter får man inn i en 738 med 28", 29", 30", 31" og 32"? (Dette kunne jeg sikkert funnet et sted, men hvor?)
 
Er det noen hva det koster å leie eller lease en B737-800 i året og flytid på 3000 timer:question: En ny B737-800 koster vel nytt ca 250 millioner kroner med rabatt mener å lest.Så Norwegian må vel fly skjorta av seg for å tjene penger på dette eventyret:question:
 
Originally posted by gustavf
Hvor mange seter får man inn i en 738 med 28", 29", 30", 31" og 32"?
Med 30" pitch får en inn 189 pax om en ikke har med to dasser ved bakre galley.
Med en lavere pitch vil en ikke få inn flere enn 189pax, da dette er maskinens exit limit (av samme grunn hadde 737-900(non-ER) en exit limit på 189, selvom den var lengre.)
32" pitch gir 175 pax, 31" vil gi ca ~180-181pax.

Originally posted by gustavf
(Dette kunne jeg sikkert funnet et sted, men hvor?)
Du kan feks se her:
http://www.boeing.com/commercial/airports/737.htm
Tallene du finner her gir et godt anslag på antallet seter en vil få.
 
Originally posted by fokkeren

Er det noen hva det koster å leie eller lease en B737-800 i året og flytid på 3000 timer:question: En ny B737-800 koster vel nytt ca 250 millioner kroner med rabatt mener å lest.Så Norwegian må vel fly skjorta av seg for å tjene penger på dette eventyret:question:
Dette er noe selskapene langt på vei ønsker å holde hemmelig av konkurransemessige hensyn.
Det er mange faktorer som spiller for hvilken leie pr måned og vedlikeholdsavsetninger i USD pr fløyet time(wheels off -wheels on) selskapene betaler.
Selskapets kreditt rating er en faktor andre kan være;
-lenge på leieperioden
-USD kursutvikling(de fleste leiene går i USD)
-vurdering og fastsettelse av residual value
-låne arrangement i bank hvis det er snakk om Sale and leaseback
-LIBOR(London Interbank Rente)
-Antall fly man eventuellt leier fra samme lessor
Så det er en rekke finansielle faktorer som spiller inn og kan variere leien betydelig for to forskjelige fly av samme type og årgang samt teknisk tilstand.
Det har også mye å si hvor flinke selskapene er til å forhandle leie/låne betingelser i finansmarkedet7lessormarkedet.
Jeg kan røpe at når vi i Norway Airlines gikk til anskaffelse av de første 737-300 i Norge så ble disse kjøpt for 28.75mill. USD i 1987.
Leien varierte fra 310.000USD til 285.000USD pr måned etter som USD kursen varierte de første årene. I tillegg hadde vi vedlikeholdsavsetninger på 220USD pr fløyet time.
På det meste betalte vi 70.000USD til lessor pr måned i vedlikeholdsavsetninger så kan man jo regne seg fram til hvor mange timer vi fløy en aktuell måned.
Når DY nå skal leie inn materiell så er jo leien forsøkt holdt hemmelig, men siden eier(lessor) tinglyser låneavataler , sikkerhetsdokumenter og annen finansiell styrende dokumentasjon i luftfarttøyregisteret kan disse fåes ved hendvendelse til registeret mot en kostnad.
På den måten kan man få innsyn i de enkelte leieavtaler om man ønsker siden farttøyregisteret er et offentlig register.
Jeg tror nok at selskapene imellom skaffer seg informasjon underveis om hverandres leieavtaler.
Jeg erfarte i alle fall intet problem med dette i sin tid. Dog er innholdet noe man ikke publiserer på "bygda".
 
Bra at Norwegian øker. Jeg håper derimot Norwegian skifter navn og går i tenkeboksen lenge nok til å komme frem til ett nytt livery også.

Har alltid sett halvferdig ut i mine øyne, og med nickname "Blodige tamponger" burde man for lengst funnet på noe bedre.
 
Originally posted by LN-AFG

Har alltid sett halvferdig ut i mine øyne, og med nickname "Blodige tamponger" burde man for lengst funnet på noe bedre.

ceo.jpg

Kan ikkje vere så veldig gale i og med at du bruker det i banneren din! :cool2 :cool2 :cool2
 
Back
Top