• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

DY bestiller 15 nye 737

OSL kommer til å se ut som en grisefarm :colgate: Uansett hyggelig at de får det til.
 
Last edited:
Och hur blir det med finansieringen?
Leveransbetalning som förut?
Issåfall, är det lån ifrån diverse banker som vanligt?

Jäklar vad illa det måste gå för DY om de lånar ihop pengar för 48 plan!
 
Och hur blir det med finansieringen?
Leveransbetalning som förut?
Issåfall, är det lån ifrån diverse banker som vanligt?

Jäklar vad illa det måste gå för DY om de lånar ihop pengar för 48 plan!
Ikke 48, 63.
 
Nyhet fra 2007, ikke nybestilling. Men det er jo hyggelig at de faktisk benytter seg av 1/3 av opsjonen de har
 
Norwegian har brukt halvparten av sine opsjoner.

Og dette er definitiv nytt, siden han underskrev jo en ny firm contract for disse orders og ma na ogsa finansere dette ;)
 
Misstenker disse også har short field performence kit instalert.
Får de som ikke vet hva forskjellene på SFP og vanlig :
T
he Short Field Performance improvement package was developed in 2005/6 to allow GOL airlines to operate their 737-800s into the 1,465m (4,800ft) Santos Dumont airport. The modifications enable weight increases of approx 4,700kg (10,000lbs) for landing and 1,700kg (3,750lbs) for take-off from short runways. It includes the following changes:

Flight spoilers are capable of 60 degree deflection on touchdown by addition of increased stroke actuators. This compares to the current 33/38 degrees and reduces stopping distances by improving braking capability.
Slats are sealed for take-off to flap position 15 (compared to the current 10) to allow the wing to generate more lift at lower rotation angles.
Slats only travel to Full Ext when TE flaps are beyond 25 (compared to the current 5). Autoslat function available from flap 1 to 25.
Flap load relief function active from flap 10 or greater.
Two-position tailskid that extends an extra 127mm (5ins) for landing protection. This allows greater angles of attack to be safely flown thereby reducing Vref and hence landing distance.
Main gear camber (splay) reduced by 1 degree to increase uniformity of braking across all MLG tyres.
Reduction of engine idle-thrust delay time from 5s to 2s to shorten landing roll.
FMC & FCC software revisions.
 
Da var boeing's release ute - og som jeg trodde dreier dette seg om konvertering av eksisterende opsjoner - ikke nybestilling.

For opsjoner regner jeg med at enkelte detaljer i bestillinga er forhandlet allerede ved første bestilling, men har dette ellers noen praktisk betydning for Norwegian og/eller Boeing?
 
Back
Top