W6 Ny Wizz Air-base: OSL og norsk innenriks - nettverk og operasjoner

Heftig forsinkelse? Eller er det Flightradar som ikke henger med på endring av rutetider?

attachment.php

Det er kun at FR24 ikke har fått «melding» om ruteendringene.
Har skjedd mye for div selskaper under Korona, ikke første pri for å si det slik.
 
Det blinker med stor overskrift på nordlys.no: Wizzair suspenderer rute fra Tromsø. Nok en overdramatisering fra nordlys.no, eller har bingospillet til wizzair slått til igjen?
 
Kanskje litt overdramatisert, men kjedelig hvis man har bestilt billetter.

Fra 17. desember skulle Wizz Air etter planen utvide sitt rutetilbud med en rekke avganger i Norge.

Nå ser det imidlertid ut til at noen av rutene ikke blir en realitet. Ruta mellom Tromsø og Bodø er nå kuttet.

Ifølge bookingsystemet til selskapet er ruta mellom Tromsø og Bodø først tilgjengelig for bestilling fra den 28. mars 2021.

Bak betalingsmur: https://www.nordlys.no/luftfart/tro...ap-suspenderer-rute-fra-tromso/s/5-34-1411801
 
Det at Wizz endrer på rutene i et slikt rasende tempo kan jo skyldes at de legger ut flighter, tester interessen og så bare dropper om de ikke synes det er nok etterspørsel. Men de store endringene kan jo tyde på at etterspørselen ikke er så stor, ellers ville de jo fløyet.
 
Kanskje litt overdramatisert, men kjedelig hvis man har bestilt billetter.

Fra 17. desember skulle Wizz Air etter planen utvide sitt rutetilbud med en rekke avganger i Norge.

Nå ser det imidlertid ut til at noen av rutene ikke blir en realitet. Ruta mellom Tromsø og Bodø er nå kuttet.

Ifølge bookingsystemet til selskapet er ruta mellom Tromsø og Bodø først tilgjengelig for bestilling fra den 28. mars 2021.

Bak betalingsmur: https://www.nordlys.no/luftfart/tro...ap-suspenderer-rute-fra-tromso/s/5-34-1411801

Her er det litt feil info ja, det er kun ruta BOO-TOS-BOO som er kansellert fram til slutten av mars. Men de fløy den en gang på åpningsdagen. Ellers så ser jeg NRK har screenshota setekartene til Wizz Air på de første avgangene til Alta og Kirkenes, men de må huske på at mange gidder ikke betale for sete, og dukker dermed ikke opp på oversikten.
 
Jeg hører fra bekjente at Wizz kansellerer i øst og vest (og nord) for tiden. Selvfølgelig rett før det er to uker igjen til flyet går. Må innrømme at jeg trodde de forstod at å kansellere juleflyvninger kom til å gjøre de svært upopulære, og at de i alle fall kom til å fly 20. desember - 3. januar. Hvis de begynner å avlyse disse avgangene så får du ikke misfornøyde kunder, du får fiender.
 
Wizz driver butikk og ikke veldedighet. De kansellerer dersom butikken går for dårlig på den aktuelle tur/rute. De er dog ikke alene om det. Dessuten vet de utmerket godt at folks hukommelse er på rundt to-tre uker og om billettene er billige nok kan de sette kaptein Sabeltann i venstresetet uten at folk avbestiller av den grunn.
 
Wizz driver butikk og ikke veldedighet. De kansellerer dersom butikken går for dårlig på den aktuelle tur/rute. De er dog ikke alene om det. Dessuten vet de utmerket godt at folks hukommelse er på rundt to-tre uker og om billettene er billige nok kan de sette kaptein Sabeltann i venstresetet uten at folk avbestiller av den grunn.
Å drive butikk handler også om å drive på en måte så kundene stoler på deg. Her tror jeg Wizz fort undervurderer kunden.


-eggs
 
Wizz driver butikk og ikke veldedighet. De kansellerer dersom butikken går for dårlig på den aktuelle tur/rute. De er dog ikke alene om det. Dessuten vet de utmerket godt at folks hukommelse er på rundt to-tre uker og om billettene er billige nok kan de sette kaptein Sabeltann i venstresetet uten at folk avbestiller av den grunn.

Nå er vel ikke Sabeltann den som tjener minst her i verden...
 
Er det ikke et ganske dårlig tegn om de ikke klarer å fylle flyene til jul da..

Iflg en bekjent på OSL har de 'altfor mye pax'. Det tyder på at det nok stemmer at folk ikke forhåndsbestiller seter. At de sliter på de tynne rutene burde imidlertid ikke komme som noe stort sjokk, så tipper de etterhvert vil bli sittende med et knippe ruter fra OSL og kanskje et par ekstra. Men 180 seter er veldig mye på flere av disse rutene.
 
Wizz har blant annet noen tidlige søndagsavganger, blant annet en som går TRD-SVG-TRD, men hva markedsgrunnlag de har der, er kanskje mer uvisst.

Men med Oslo som utgangspunkt kan de vel og styrke trafikkgrunnlaget sitt ved å satse på hjemmepublikum. Langt flere avganger mellom Polen/Baltikum og Norge kan sikkert flys til og fra Oslo, og så kan de som skal videre fly med Wizz' norske innenriks.

Jeg tror nok ikke polsk-baltiske arbeidsfolk uten videre utgjør kjernetroppene blant de med moralistiske innvendinger mot Wizz. Tenker en del av dem er vel kjent med norsk herrefolkmentalitet rundt om på sine arbeidsplasser og sånn sett oppfatter kritikken mot Wizz som noe hul.
 
Moderator

Videre diskusjon om Wizz Airs regularitet og f.eks deres vinertvær-ops i Nord-Norge tas her: https://forum.flyprat.no/showthread.php?t=152858

Diskusjon om arbeidsvilkår for Wizz Air sin base og innenlands flyvninger diskuteres her: https://forum.flyprat.no/showthread.php?t=152532

Det er også egen tråd for Wizz Air sin base i Trondheim: https://forum.flyprat.no/showthread.php?t=152538

Mens videre diskusjon om f.eks Wizz Air sine «nye og gamle» ruter på norsk innenriks, pax-antall, servicekonsept, status Oslo-basen osv. tas i denne tråden.

/Moderator
 
Back
Top