Ny Wizz Air-base: OSL og norsk innenriks - nettverk og operasjoner

IL-2, zeffen; joda, jeg vet selvsagt at man kan lese seg opp på dette på nettsidene. Ryanair er vel likedan. For alt jeg vet kan det hende det skriker mot leseren på Wizz sine sider - har ikke sjekket, for jeg har ikke fløyet siden februar, av samme grunn som de fleste andre.

Jeg bare hater at flyselskaper bruker lave lokkepriser, og så klæsjer på med gebyrer for det som faktisk er nødvendig for å fly, og så tar hinsides gebyr om man skulle ha glemt noe, og ikke har noe annet valg enn å betale. Det føles som bondefangeri.

Michael O'leary sa (etter hukommelsen) at Ryanair ikke har slike gebyrer for å være kjipe, men for å tvinge kundene til å ordne mest mulig selv. Det kan nok ha noe for seg når det gjelder innsjekk, setevalg etc, men når man må betale gebyr bare for å ha egen håndbagasje er det bare teit. Knapt noen reiser uten håndbagasje. Tjenesten "flyreise" er omtrent meningsløs uten.


Hva er nødvendig for å fly? Jeg har reist flere ganger med Wizz, uten å betale noe mer enn "Basic".
 
Men er det gebyr på NO SHOW?

Jeg droppa første flighten til HAU som jeg hadde billett på, og har ikke fått regning på det. Men i.o.m. at jeg likevel var der ute stakk jeg bort i gaten og sa fra, kanskje det som `redda meg (?) :cool:
 
Jeg droppa første flighten til HAU som jeg hadde billett på, og har ikke fått regning på det. Men i.o.m. at jeg likevel var der ute stakk jeg bort i gaten og sa fra, kanskje det som `redda meg (?) :cool:

Som nevnt, det er ikke et no-show-gebyr.
 
Hva er nødvendig for å fly? Jeg har reist flere ganger med Wizz, uten å betale noe mer enn "Basic".

Altså, om man reiser tur/retur samme dag for møter med bare laptopbag, evt ikke trenger mer enn ett enkelt klesskifte i liten nok bag — så kan jeg se at BASIC kan fungere. Kan lett se noe slikt kan bli en favoritt for studenter og ungdommer som vil på konsert i en annen by etc.

Bare fordi vi selv kanskje aldri ville brukt det betyr jo ikke at det ikke er til nytte for noen. Men da er det et helt annet produkt enn vi er vant til og så stiller man forventningene deretter.

Man skal også huske at det ikke er alle i Norge som er rike. Og at det er mange som liker å spare litt der de kan og som liker tanken på å ikke betale for noe de ikke bruker.
 
Last edited:
Jeg reiser ofte ut på morran og tilbake på ettermiddagen, vel, pre-corona. Så et slikt produkt kunne helt klart vært interessant.
 
Altså, om man reiser tur/retur samme dag for møter med bare laptopbag, evt ikke trenger mer enn ett enkelt klesskifte i liten nok bag — så kan jeg se at BASIC kan fungere. Kan lett se noe slikt kan bli en favoritt for studenter og ungdommer som vil på konsert i en annen by etc.

Bare fordi vi selv kanskje aldri ville brukt det betyr jo ikke at det ikke er til nytte for noen. Men da er det et helt annet produkt enn vi er vant til og så stiller man forventningene deretter.

Man skal også huske at det ikke er alle i Norge som er rike. Og at det er mange som liker å spare litt der de kan og som liker tanken på å ikke betale for noe de ikke bruker.


Tro det eller ei, men det er veldig mange reisende som reiser basic og klarer seg fint med det.
Selv var jeg på tur til Gdansk i fjor sommer. Wizzair ned og Ryanair hjem. Rett under 200 kroner.

Jeg har jobbet med Wizzair siden de startet å fly til Norge. Fra mitt ståsted virker de særdeles proffe på det de gjør. Og ekstremt nøye på å følge prosedyrer 100 prosent
 
Jeg har jobbet med Wizzair siden de startet å fly til Norge. Fra mitt ståsted virker de særdeles proffe på det de gjør. Og ekstremt nøye på å følge prosedyrer 100 prosent

Jeg har ikke jobbet med Wizz, men med andre ULCC og kan bekrefte at det er veldig 'black and white', altså man holder seg til alle manualer som er skrevet og ikke leser gjennom fingrene, bruker skjønn osv (som en del andre selskaper gjør). Med andre ord, veldig konsekvent og man vet akkurat hva man kan forvente.
 
Tro det eller ei, men det er veldig mange reisende som reiser basic og klarer seg fint med det.
Selv var jeg på tur til Gdansk i fjor sommer. Wizzair ned og Ryanair hjem. Rett under 200 kroner.

Jeg har jobbet med Wizzair siden de startet å fly til Norge. Fra mitt ståsted virker de særdeles proffe på det de gjør. Og ekstremt nøye på å følge prosedyrer 100 prosent

Regner med du skjønner at det er en billett pris som ikke er bærekraftig. Kan jo selge noen få til den prisen men går ikke lenge hvis resten av billettene ikke betaler kostnadene.
Derfor NAX/NAI går dukken, ingen vil betale hva det egentlig koster.
 
Regner med du skjønner at det er en billett pris som ikke er bærekraftig. Kan jo selge noen få til den prisen men går ikke lenge hvis resten av billettene ikke betaler kostnadene.
Derfor NAX/NAI går dukken, ingen vil betale hva det egentlig koster.


Gjennomsnittsprisen per billett for både Ryanair og Wizz ligger også derfor betydelig over dette. Og ser man på inntjeningen til både disse og de fleste andre aktører så har det ikke vært noe problem å få betalt for det som det koster.
Norwegian har også gjort det godt på deler av trafikken sin, spesielt den norske og delvis den skandinaviske operasjonen. Derimot har de tryna så det sang på IC og fått et par andre ting mot seg. Hjelper jo som sagt lite å tjene noen milliarder på norsk innenriks når de taper det dobbelte over Atlanteren

Men å hevde markedet ikke er villig til å betale det som det koster er feil [emoji6]
 
Gjennomsnittsprisen per billett for både Ryanair og Wizz ligger også derfor betydelig over dette. Og ser man på inntjeningen til både disse og de fleste andre aktører så har det ikke vært noe problem å få betalt for det som det koster.
Norwegian har også gjort det godt på deler av trafikken sin, spesielt den norske og delvis den skandinaviske operasjonen. Derimot har de tryna så det sang på IC og fått et par andre ting mot seg. Hjelper jo som sagt lite å tjene noen milliarder på norsk innenriks når de taper det dobbelte over Atlanteren

Men å hevde markedet ikke er villig til å betale det som det koster er feil [emoji6]
Dokumentasjon på at Norwegian har tapt penger på long haul?
 
Quote fra dagens VG artikkel :

Da EU fikk ti nye østeuropeiske medlemsland i 2004, sto Jozsef Varadi og Wizz Air klare på flyplassene og fraktet folk billig vestover til nye jobber og muligheter. To år etter passerte de fem millioner passasjerer. I dag har selskapet 120 fly, dekker 710 destinasjoner i 41 land og har passert over 200 millioner passasjerer med god margin.

200 mil pax...710 destinasjoner ??? Jøiemeg :headbang

https://www.vg.no/nyheter/i/dlJgyO/wizz-air-sjefen-til-vg-ikke-apekatter-fra-oest-europa
 
Gjennomsnittsprisen per billett for både Ryanair og Wizz ligger også derfor betydelig over dette. Og ser man på inntjeningen til både disse og de fleste andre aktører så har det ikke vært noe problem å få betalt for det som det koster.
Norwegian har også gjort det godt på deler av trafikken sin, spesielt den norske og delvis den skandinaviske operasjonen. Derimot har de tryna så det sang på IC og fått et par andre ting mot seg. Hjelper jo som sagt lite å tjene noen milliarder på norsk innenriks når de taper det dobbelte over Atlanteren

Men å hevde markedet ikke er villig til å betale det som det koster er feil [emoji6]
Ingen som brukte NAI/NAX pga kvalitet, kun hvis det var billig. Og billig nok til det gikk som det gikk der.
Jeg kan servere indrefilet på min restaurant og ha kø rundt kvartalet om jeg selger til pølse pris, men så fort jeg prøver og selge til markedspris blir det andre forventninger.
 
Quote fra dagens VG artikkel :

Da EU fikk ti nye østeuropeiske medlemsland i 2004, sto Jozsef Varadi og Wizz Air klare på flyplassene og fraktet folk billig vestover til nye jobber og muligheter. To år etter passerte de fem millioner passasjerer. I dag har selskapet 120 fly, dekker 710 destinasjoner i 41 land og har passert over 200 millioner passasjerer med god margin.

200 mil pax...710 destinasjoner ??? Jøiemeg :headbang

https://www.vg.no/nyheter/i/dlJgyO/wizz-air-sjefen-til-vg-ikke-apekatter-fra-oest-europa

Ja de tall kan ikke være rett.
 
Ser i tilsvarende artikkel på dinside at det står 710 ruter, som vel gir noe mer mening? Spørs om noen har syntes at "destinasjoner" høres finere ut uten å forstå at det er noe helt annet.
 
Ingen som brukte NAI/NAX pga kvalitet, kun hvis det var billig. Og billig nok til det gikk som det gikk der.
Jeg kan servere indrefilet på min restaurant og ha kø rundt kvartalet om jeg selger til pølse pris, men så fort jeg prøver og selge til markedspris blir det andre forventninger.

Ehhhh... hvilket grunnlag har du for å si hvorfor folk velger/valgte NAS kun på grunn av pris?
De gangene jeg har reist med de, er det fordi de har flydd dit jeg skal til en tid som passer meg godt. Og jeg har vært fornøyd med de hver gang jeg har flydd.
 
For de fleste handler valg av selskap om "best value for money" for sitt behov. Der scorer DY høyt.
 
Ehhhh... hvilket grunnlag har du for å si hvorfor folk velger/valgte NAS kun på grunn av pris?
De gangene jeg har reist med de, er det fordi de har flydd dit jeg skal til en tid som passer meg godt. Og jeg har vært fornøyd med de hver gang jeg har flydd.

Kan ikke uttale meg for andre, men 2.500,- lax-lhr-svg med bagasje og mat, ja da sier ikke jeg nei takk
 
Back
Top