Ny Wizz Air-base: OSL og norsk innenriks - nettverk og operasjoner

Re: Wizzair: Oslo - Harstad/Narvik og Oslo-Stavanger

Kraftig posisjoneringssignal.

Flyene er vel sikkert kortsiktig overført fra andre destinasjoner der de har midlertidig trappet ned, men signalet blir ikke noe svakere av det.

Kan godt tenke meg dette først og fremst er for å skremme vekk dem som evt. tenker på å komme inn i markedet etter Norwegian evt. forsvinner.

Re: Wizz Air starter Oslo - Harstad/Narvik/-Stavanger

...og selv på Fnate sin t-banestasjon ved bortekontoret så er det WizzAir boards. Men så ligger Rema, Kiwi og Extra også tett som hyggelig her på denne siden av byen.

Re: Wizz Air starter Oslo - Harstad/Narvik/-Stavanger

Dette er helt klart dødsstødet til Norwegian.

Norwegian er konkurs inden jul, SAS forbliver men må ned i prisen i forhold til nu, Wizz ender 100% sikkert også på CPH-AAL ruten her i Danmark hvis ikke easyJet havner med en base i CPH og gør deres entré tiL Aalborg.

Har Wizz fortsatt bare en maskin i drift på innland? Når økes kapasiteten med flere maskiner?

Tja, da endres en del på Wizz Air sin satsning innenlands. Dette kun for vinterprogrammet som slutter 27. mars 2021. Ligger ut «normalt» ruteprogram fra 28. mars 2021 i S21-programmet.

OSL-TOS reduseres fra 2 til 1 daglig. (Var planlagt fra 14des20)
OSL-BGO/TRD reduseres fra 4 til 2 daglig. (Var planlagt fra 14des20)
TRD-BOO reduseres fra 1 daglig til 3 ukentlig.
TRD-TOS/SVG reduseres fra 1 daglig til 4 ukentlig.
SVG-TOS kanselleres i W20/21.
Trolig en del mer, men har ikke rukket å sjekke opp enda..

TRD-basen bytter fra A321ceo til A320neo, trolig også kun et basefly isteden for to.
OSL-basen ser ut til å beholde A320neo, som opprinnelig lå inne med bytte til A320ceo i desember, usikker enda på hvor mange basefly det blir.

Ser nå at Wizz er inne på HAU med en daglig rundtur fra starten av desember. Morgenavgang fra OSL klokken 0735.

Tre nye innenriks fra OSL ligger ute for salg nå i dag.
OSL-ALF 4 ukentlige avganger
OSL-KKN med 3 ukentlige, og daglig til Haugesund.

Ser nå at Wizz er inne på HAU med en daglig rundtur fra starten av desember. Morgenavgang fra OSL klokken 0735.

99,- ... Syke priser. Mulig jeg slenger inn en´ bestilling før jul på løye/ ha i loggboka, så får vi se om den brukes. SK og DY skal definitivt støttes ellers.

Merkelig måte Wizz oppererer på. Jeg la merke til at TOS-SVG rutene i vinterprogrammet var kansellert, men nå er de tilbake igjen.

Tja, da endres en del på Wizz Air sin satsning innenlands. Dette kun for vinterprogrammet som slutter 27. mars 2021. Ligger ut «normalt» ruteprogram fra 28. mars 2021 i S21-programmet.

OSL-TOS reduseres fra 2 til 1 daglig. (Var planlagt fra 14des20)
OSL-BGO/TRD reduseres fra 4 til 2 daglig. (Var planlagt fra 14des20)
TRD-BOO reduseres fra 1 daglig til 3 ukentlig.
TRD-TOS/SVG reduseres fra 1 daglig til 4 ukentlig.
SVG-TOS kanselleres i W20/21.
Trolig en del mer, men har ikke rukket å sjekke opp enda..

TRD-basen bytter fra A321ceo til A320neo, trolig også kun et basefly isteden for to.
OSL-basen ser ut til å beholde A320neo, som opprinnelig lå inne med bytte til A320ceo i desember, usikker enda på hvor mange basefly det blir.

Jeg har et arbeidsforhold til noen i et av dataselskapene som leverer APIer for oppslag av ruter, forsinkelser og slik -- og de har nær kontakt med Wizz.

Slik jeg forstår det har de tre dagers varsel på alle ruter, alt utover tre dager kan endres på hvilket som helst tidspunkt. De legger visstnok for tiden regelmessig ut ting for å se hvordan det selger og endrer ruteprogrammet dynamisk etter salgstall.

Det stemmer litt med det vi ser nå -- om de endrer på frekvens og rutemønster både for å speile etterspørsel men også for å kaste et videst mulig nett for å vise at de "dekker" hele Norge. Så kan de jo respondere med økninger/endringer senere basert på hvordan det går de enkelte stedene.

Merkelig måte eller smart? Jeg mener det siste.

Det er åpenbart slutt på en verden der du sirlig tegner ut et rutekart, publiserer deg i on flight magasinet og oppdaterer det tre år senere.

Spesielt nå i pandemien må det være spektakulært bra å klare å ha en så dynamisk modell at rutene kan endres forløpende etter smittesituasjonen, ikke bare i land, men i regioner i hvert land.
Så lenge det ikke fører til overhead og logistikk-kostnader som drar ned lønnsomheten for mye så er det en genial modell.

Last edited:
Merkelig måte eller smart? Jeg mener det siste.

.

Klart det er smart. Internett og online distribusjon har snudd opp-ned på de gamle modellene. Men man kan jo undres om hva de gjør hvis ikke noen av rutene de nå tester gjør det etter målsettingen. Blir de sittende for å svekke Norwegian (og SAS), eller vil vi bare våkne en morgen og se at de har blitt borte? Det er jo tynnere og tynnere ruter de nå prøver ut ...

Virker på meg litt suspekt at de kansellerer ruter rett før jul og flytter kapasiteten til andre. Hvis de ikke har godt belegg i julestria, ser jeg ikke helt hvordan de kan fylle flyene utenom dette ...

Virker på meg litt suspekt at de kansellerer ruter rett før jul og flytter kapasiteten til andre. Hvis de ikke har godt belegg i julestria, ser jeg ikke helt hvordan de kan fylle flyene utenom dette ...

Tja, de var vel litt for sent ute til å få det meste av juletrafikken -- der man vel bestiller lenge på forhånd. Jeg pleier selv bestille julebilletter i sommerferien...

Har en snikende følelse av at de mest posisjonerer seg for om DY går overende/ikke klarer holde oppe ruteprogrammet. Da er det faktisk en bedre posisjon å ha få avganger overalt og øke med antallet avganger enn å kun dekke noen få destinasjoner.

Tre nye innenriks fra OSL ligger ute for salg nå i dag.
OSL-ALF 4 ukentlige avganger
OSL-KKN med 3 ukentlige, og daglig til Haugesund.

Norwegian kontrer med 199,- og 249,- til disse destinasjonene i desember.

Flex fra 999,-

Last edited:
Fra litt uti desember blir det 3 A320neo med base på OSL, mens det blir 1 A320neo med base på TRD. Dette kommer nok av reduksjon på frekvenser fra TRD til TOS/BOO/SVG, og at de heller har satset mere på OSL-innlands.

Last edited:
Back