Ny Wizz Air-base: OSL og norsk innenriks - nettverk og operasjoner

I en spørreundersøkelse svarer 9 prosent at de er ganske eller svært positive til å fly med det ungarske lavprisselskapet Wizz Air. Hele 63 prosent at de er svært eller ganske negative til å fly med selskapet, skriver Fri Fagbevegelse.
Dette kommer til å stoppe seg selv.

Dette kommer til å stoppe seg selv.

Vel:

1) Tror man på at en undersøkelse fra Fri Fagbevegelse er nøytral?

2) Vil tallene fortsatt være 9% om Wizzair er litt eller mye billigere enn alternativene?

3) Selv om 1 + 2 skulle være tilfelle er 37% nøytrale eller positive til å fly med Wizzair. Det bør likevel gi en god nok dekning til å gjøre det brukelig på norsk innenriks med lav frekvens.

Under normale forhold vil Wizz ha ca 4/35 fly til BGO og TRD, 1/11 fly til AES, osv. -- det tilsvarer rundt 10% av markedet...

Man behøver ikke gjøre *alle* til lags, bare nok til å tjene penger.

Nordmenn vil fly med de hvis det er billig nok. Se på alle som hatet Norwegian og aldri ville fly de igjen. Samme folk som vil kjøpe «bare litt farlig» hjemmebrent om prisen er rett.

Nordmenn vil fly med de hvis det er billig nok. Se på alle som hatet Norwegian og aldri ville fly de igjen. Samme folk som vil kjøpe «bare litt farlig» hjemmebrent om prisen er rett.

Hatet Norwegian? Jeg synes å bare ha sett positive ting, samt en særdeles aktiv fanskare med et forhold til Norwegian ikke ulikt det jeg hadde til Robbie Williams som 15åring. Kritikken som kom når Norwegian ble til sosial dumping-selskap og gikk full on low cost var vel den samme som de som kritiserer Wizzair i dag, og ingen av disse gruppene flyr noe særlig Norwegian eller Wizz come what may...

Ellers er jeg enig :)

Er jeg veldig spesiell om jeg tenker at disse bondefangeravgiftene gidder jeg ikke, for så å risikere at flyet uansett ikke går fordi det ikke kommer ned...?

Relativt lett å unngå disse om man leser før man bestiller på websiten. Dette er vel helt på linje med vanlige ULCC-prinsipper? Gjøre alt online og om du ikke gjør det ordentlig så blir det dyrt -- service not included.

Skjønner ikke helt denne kritikken; om man reiser med Wizz są forventer man vel ikke at alt er inkludert? Det blir litt som å klage på at de ikke har egen slakter og ferskvareavdeling på Bunnpris.

---

Det er klart Wizz har gjort mye litt klønete i begynnelsen, men det skulle man vel omtrent vente også når man går så voldsomt ut. Jeg har flydd med dem noen ganger i Europa, og min erfaring er at så lenge man ikke velger Basic så er det færre skjulte gebyrer med dem enn med visse andre carriers. For eksempel er det gratis airport checkin, setevalg, innsjekket baggasje og to håndbaggasjer -- ofte til svært lav pris. Betaler man super-ultra-lavpris-klasse på Wizz må man bestille akkurat det man vil ha og vite hva man gjør.

For å understreke poenget, søkte BGO-OSL i januar og Basic er 99 kr., Wizz Go med alt over inkludert er 261,-. Hva forventer folk egentlig for 99 kroner?

Til sammenligning er billigste billett samme dag (15/1) med Norwegian med samme inkludert som Wizz Go kr. 639 -- og SAS 799.

(For ordens skyld, jeg er ikke Wizz-fanboy og foretrekker normalt andre selskaper men synes kritikken her inne blir nærmest for heksejakt å regne)

Last edited:
Gebyrene deres gidder jeg ikke å hisse meg opp over, man må bare være i stand til å lese og å kunne enkelte regler. Men det krever selvsagt litt innsats. Da finner man for eksempel ut at de utover så og si null handbagasje tillater handlenett med varer kjøpt på flyplassen (duty free, som regel). Det er greit å være klar over, så du kan ta med kvota selv om du reiser med håndveske (og ev. andre ting du stapper oppi),jeg antar at det er en avtale de har for å kunne forhandle seg til lave avgifter på flyplassene. I tillegg er Wizz flinke til å sende ut skremselspropaganda på e-post, for eksempel om at gruppa som skal reise kan bli splitta opp, om en ikke har kjøpt sete. De nevner selvsagt ikke at de ikke kan splitte reisende på barnebillett fra voksne som reiser med barn.

Det store problemet er at markedet for tull og dårlig regularitet er dårlig, ikke minst i et kjøpesterkt marked, som det norske. I tillegg foregår mye reising med gjennomgående billetter i det norske markedet, punkt til punkt blir dermed et problem. Det er vel ikke for ingenting at Norwegian tidlig la seg på ei mellomlinje mellom tradisjonelle selskaper og lcc (selv om de førstnevnte har begynt å ligne mer og mer på sistnevnte, altså litt som Norwegian som resultat).

"billig nok" er et mantra som gjerne gjentas fra økonomi og markedsføringshold, men det er nok ikke så enkelt. Punkt til punkt, direkte til destinasjoner i utlandet fungerer nok greit, men jeg tviler på dette, på norsk innenriks. Billig nok fungerte heller ikke for Lidl i Norge...

Last edited:
"billig nok" er et mantra som gjerne gjentas fra økonomi og markedsføringshold, men det er nok ikke så enkelt. Punkt til punkt, direkte til destinasjoner i utlandet fungerer nok greit, men jeg tviler på dette, på norsk innenriks. Billig nok fungerte heller ikke for Lidl i Norge...

Selvfølgelig trenger mange av oss mellomlandinger, multiple legs etc. -- og det er heller ikke et særlig særnorsk fenomen. Det gjelder de fleste land med litt avstand mellom stedene.

Nå er ikke dette Wizz' målmarked derimot -- de satser helt klart og uten unnskyldning på punkt-til-punkt. Altså er flyvningene mellom Bergen og Oslo rettet mot folk som skal fra Bergen til Oslo, ikke videre.

Som jeg har påpekt tidligere i tråden er deres "normalprogram" tilsvarende ca 10% av flyvningene mellom de større destinasjonene -- de trenger da bare å kapre 1/10 av markedet for at disse flyene skal være fulle...

Det er ikke slik at man *må* satse på markedsdominans, det er helt greit å bare skumme en del av markedet med en annen profil og et annet produkt. Man behøver ikke gå etter 100% av markedet.

Med tanke på regularitet -- det er selvsagt helt rett, og jeg tror nok de prøver å gape over for mye akkurat nå. Jeg ville tenkt meg om et-par-og-tredve ganger om jeg skulle til KKN men kanskje ikke i like stor grad til BGO/TRD o.l. -- og det er vel der slaget egentlig utkjempes?

Last edited:
Nettopp. De fikser ikke fullt ut ruter, der de kan skumme fløten, som OSL-TOS. Samtidig er de inne på ruter som OSL-KKN, der de med få avganger har en stor del av kapasiteten. Det strider mot wizznormalen, og det er selvsagt ikke enklere å få belegg på ei smal rute uten gjennomgående billetter. Det virker mao dobbelt dumt.

Jeg hevder forresten ikke at reiser med flybytte er særnorsk, bare at det er ei side ved det norske markedet. Dette, i kombinasjon med kjøpesterke kunder, gjør ikke livet lettere for selskap som introduserer seg selv med rot og tull.

IL-2, zeffen; joda, jeg vet selvsagt at man kan lese seg opp på dette på nettsidene. Ryanair er vel likedan. For alt jeg vet kan det hende det skriker mot leseren på Wizz sine sider - har ikke sjekket, for jeg har ikke fløyet siden februar, av samme grunn som de fleste andre.

Jeg bare hater at flyselskaper bruker lave lokkepriser, og så klæsjer på med gebyrer for det som faktisk er nødvendig for å fly, og så tar hinsides gebyr om man skulle ha glemt noe, og ikke har noe annet valg enn å betale. Det føles som bondefangeri.

Michael O'leary sa (etter hukommelsen) at Ryanair ikke har slike gebyrer for å være kjipe, men for å tvinge kundene til å ordne mest mulig selv. Det kan nok ha noe for seg når det gjelder innsjekk, setevalg etc, men når man må betale gebyr bare for å ha egen håndbagasje er det bare teit. Knapt noen reiser uten håndbagasje. Tjenesten "flyreise" er omtrent meningsløs uten.

IL-2, zeffen; joda, jeg vet selvsagt at man kan lese seg opp på dette på nettsidene. Ryanair er vel likedan. For alt jeg vet kan det hende det skriker mot leseren på Wizz sine sider - har ikke sjekket, for jeg har ikke fløyet siden februar, av samme grunn som de fleste andre.

Jeg bare hater at flyselskaper bruker lave lokkepriser, og så klæsjer på med gebyrer for det som faktisk er nødvendig for å fly, og så tar hinsides gebyr om man skulle ha glemt noe, og ikke har noe annet valg enn å betale. Det føles som bondefangeri.

Michael O'leary sa (etter hukommelsen) at Ryanair ikke har slike gebyrer for å være kjipe, men for å tvinge kundene til å ordne mest mulig selv. Det kan nok ha noe for seg når det gjelder innsjekk, setevalg etc, men når man må betale gebyr bare for å ha egen håndbagasje er det bare teit. Knapt noen reiser uten håndbagasje. Tjenesten "flyreise" er omtrent meningsløs uten.
Vel, det går jo fortsatt på at kunden betaler for egen belastning: Vekt. Om Ryan fikk lov hadde de veid passasjerene også.

...var det ikke nylig en eller annen rett i EU som dømte mot et flyselskap som forsøkte kreve inn noe slik?

Tror det var en sak med Lufthansa som ville ha ekstra betaling for en pax som hadde bestilt t/r Kiev-Frankfurt-Et-sted-i fjerne-østen (halve prisen ift å starte i Frankfurt), men som hoppet av i Frankfurt på hjemveien uten å fly tilbake til Kiev. Lufthansa tapte.

Jeg forstod det sånn at de har et gebyr for å endre til en annen flight om du mister flighten din? Også ble det misforstått i en click bait-overskrift et sted?

Jeg forstod det sånn at de har et gebyr for å endre til en annen flight om du mister flighten din? Også ble det misforstått i en click bait-overskrift et sted?

Det er riktig forståelse av den avgifta. Ikke avgift for ikke å troppe opp.

Back