Ny Wizz Air-base: OSL og norsk innenriks - nettverk og operasjoner

Eller er det rett og slett feil?? Wizz har flydd på Norge i 24 år, og til Tromsø ganske så lenge, så forholdene er ikke nye....tvert i mot. Det som er nytt er både avgang-/ankomstflyplass begge er lokalisert i Norge....

Sent fra min SM-G986B via Tapatalk

Ikke verst for et flyselskap som har eksistert i 17 år å ha klart å fly 24 år i Norge...
 
Tror neppe han journalisten kan telle, 70% ca, kanskje nærmere 60 men godt over halvfullt og fikk sequence 90 ikke lenge etter innsjekk ble tilgjengelig. Har også head count-et en god del flighter ;)

Med webinnsjekk ala Wizz og Ryanair har sequence nummer sånn ca like mye nytteverdi som forrige ukes lottorekke. 100 kan ha sjekket inn online mens kanskje bare 5 av disse møter opp. Sequence nummeret vil like fullt ha kommet opp i 100.

Når piratene setter ned prisen til 29,- etter ÉN dags drift sier det mer enn tusen ord.
 
Det er helt korrekt Someone. Og argumentet er vel like gyldig om det er 14 eller 24 år. Wizz har aldri hatt en alvorlig ulykke, plettfri vandel når det kommer til tap av fly, og har siden oppstarten gjort flyving tilgjengelig for mange millioner reisende som kanskje eller ikke vil tatt seg råd til å fly.

En annen ting er hvor mye oppmerksomhet man får når noe er feil. Skjønner godt at Wizz laget ett feil Norgeskart eller at WF skrev Lufthanse i sin "Fly med Norwegian" reklame.
 
Last edited:
Det er helt korrekt Someone. Og argumentet er vel like gyldig om det er 14 eller 24 år. Wizz har aldri hatt en alvorlig ulykke, plettfri vandel når det kommer til tap av fly, og har siden oppstarten gjort flyving tilgjengelig for mange millioner reisende som kanskje eller ikke vil tatt seg råd til å fly.

En annen ting er hvor mye oppmerksomhet man får når noe er feil. Skjønner godt at Wizz laget ett feil Norgeskart eller at WF skrev Lufthanse i sin "Fly med Norwegian" reklame.

Litt skuffa av perspektivet, om det er «ingen store flykrasj» og «har gjort flyvninger tilgjengelig for de som ikke hadde råd før» er argumentet for et flyselskap som for min del åpenbart ikke gjør ting for noe annet enn rask inntjening. Og som for min del åpenbart ikke gjør noe mer enn det absolutte minima for å få lov å fly i Europa, med en modell som - for de som jobber i bransjen iallefall - beviselig ikke er «på lag» med sikkerheten. Ei heller flyr de for å drive med en NAV-flyvetjeneste for stakkars fattige østeuropeere.... De er om enn mer skruppelløse enn Ryanair?

Men fint at de klarte å bogsere en nesten tom Airbus ned til Tromsø i høststorm. Av det jeg samlet av erfaring på 50+ klappseteturer med B737 inn til Tromsø er det ikke et tomt fly i sterk vind som er det vanskeligste, men airbus kan riktignok være et annet tema :) Husker A330’en til Air Berlin måtte kjøre «slalom» inn på finale for å få lav nok fart, og det midt på sommeren, med landing sørifra (nordfra er brattere)...
 
Muligens ikke riktig, men vi har et selskap som har holdt på i 18 år, hvor tidligere sjef uttalte at det er bedre å få 50.- kr for et sete enn at det står tomt. Ei heller streiken som bl.a omhandlet dett:

Streiken i Norwegian reiser viktige samfunnsspørsmål. Den oppstod i store trekk på grunn av
det nye, globaliserte arbeidslivet. På grunn av et globalt marked ønsker Norwegian-ledelsen å
dele opp selskapet, slik at ikke Norwegians arbeidstakere i alle land får de samme betingelser.
Pilotene på sin side ønsker å sikre sine rettigheter gjennom å være tilknyttet morselskapet.
Konflikten dreide seg altså ikke primært om lønnsforhold men om arbeidernes eventuelle rett
til å tilhøre morselskapet.

Så nå har vi fått inn en 3de aktør, enn så lenge, som vel er opptatt av det samme som DY og SK, fly mest mulig folk og tjene mest mulig penger. Tror der er folk i bransjen (NO/SE/DK) som har fått sine vilkår så kraftig forringet at de vel omtrent er på samme nivå snart, bortsett fra at de fortsatt betaler medlemskontigent til fagforeninger som ikke kommer noen vei fremover lengre.
 
Men fint at de klarte å bogsere en nesten tom Airbus ned til Tromsø i høststorm. Av det jeg samlet av erfaring på 50+ klappseteturer med B737 inn til Tromsø er det ikke et tomt fly i sterk vind som er det vanskeligste, men airbus kan riktignok være et annet tema :) Husker A330’en til Air Berlin måtte kjøre «slalom» inn på finale for å få lav nok fart, og det midt på sommeren, med landing sørifra (nordfra er brattere)...

Skal ikke gå løs på deg som person, men tror kanskje du burde høre etter med litt flere piloter rundt om kring i verden om hva de mener om Airbus vi. Boeing.
Tror kanskje det hadde vært greit å høre etter med f.eks piloter i TAP/Azores Airlines sine Airbus-piloter som flyr til Madeira og Azorene, Finnair i Finland, DrukAir/Bhutan Airlines sine Airbus-pilotene som flyr inn Airbus A319/A320neo til Paro som er en SVÆRT krevende flyplass og lande på. Atlantic Airways med A319/A320/A320neo på Færøyene, Air Canada i Kanada... osv. Kan remse opp en drøss med flyplasser og regioner som har lignende krevende miljøer som flys med kun en spesifikk flytype, pga. at det bare er fordi operatøren har valg den flytypen, kanskje fordi de vurderte den til å passe sine operasjoner best...?

Kanskje høre etter med alle SAS-crew som i disse dager blir vant til Airbus på norsk innenriks, jeg personlig har iallfall ikke hørt annet en positivitet blant crew...

Så blir det litt feil av deg å sammenligne airBerlin sin A330 med Wizz Air som skal ned med A320/A321 i Tromsø, ikke akkurat helt samme flyet for å si det sånn?
 
Last edited:
Skal ikke gå løs på deg som person, men tror kanskje du burde høre etter med litt flere piloter rundt om kring i verden om hva de mener om Airbus vi. Boeing.
Tror kanskje det hadde vært greit å høre etter med f.eks piloter i TAP/Azores Airlines sine Airbus-piloter som flyr til Madeira og Azorene, Finnair i Finland, DrukAir/Bhutan Airlines sine Airbus-pilotene som flyr inn Airbus A319/A320neo til Paro som er en SVÆRT krevende flyplass og lande på. Atlantic Airways med A319/A320/A320neo på Færøyene, Air Canada i Kanada... osv. Kan remse opp en drøss med flyplasser og regioner som har lignende krevende miljøer som flys med kun en spesifikk flytype, pga. at det bare er fordi operatøren har valg den flytypen, kanskje fordi de vurderte den til å passe sine operasjoner best...?

Kanskje høre etter med alle SAS-crew som i disse dager blir vant til Airbus på norsk innenriks, jeg personlig har iallfall ikke hørt annet en positivitet blant crew...

Så blir det litt feil av deg å sammenligne airBerlin sin A330 med Wizz Air som skal ned med A320/A321 i Tromsø, ikke akkurat helt samme flyet for å si det sånn?

Tror du misforstod budskapet bak innlegget.... Jeg forsøkte på ingen måte å diskreditere Airbus, jeg forsøkte derimot å gi Wizzair en liten godvilje av «skryt» de eventuelt skulle få for å ha klart å lande i Tromsø med halvtom maskin i litt høstvind :)
 
Nei, det er 4° glidebane til både RWY 18 og 36.
Jøss har det byttet til 18 og 36 siden sist? Det har jeg ikke fått med meg, men nå er det jo også 1,5år siden jeg landet i Tromsø.

Glidebanen kan gjerne være den samme, men fjellet står nærmere rullebanen i nord enn i sør og er vel også grunnen til at rullebanen ikke vil utvides i retning nord vs sør. Men mulig det bare er vandrehistorier fortalt av menn i uniform som ville imponere med fake news :)
 
Glidebanen kan gjerne være den samme, men fjellet står nærmere rullebanen i nord enn i sør og er vel også grunnen til at rullebanen ikke vil utvides i retning nord vs sør. Men mulig det bare er vandrehistorier fortalt av menn i uniform som ville imponere med fake news :)

Vart du imponert?

Det er riktig som du sier med fjellet. Det fører til at bane 18 har såkalt displaced threshold, som gjør at tilgjengelig landingsdistanse blir kortere, siden den 4⁰ glidebanen treffer lenger inne på banen.
 
De nye innenlandsreiserådene gjør at Wizzair nå reduserer. OSL-TRD går fra 2x til 1x daglig, og på OSL-BGO ser man også nå 1x daglig flere dager i uken
 
TOS reduseres visst også.

Går vi tilbake til støtteordningene for kjøp av minimumstilbud så forsvinner nok wizz på norsk innenriks på kort sikt, da de neppe har gjort seg fortjent til å bli tildelt noen midler her.
De oppnår da kanskje ikke sitt mål i første omgang med å ta knekken på DY, derimot har deres inntreden i hvert fall ført til en mulig fremskynding av en evt DY-kollaps, da det nå er kunstig høy frekvens på mange innenriksruter gitt situasjonen(DY gikk fra 3 til opptil 7 daglige på OSL-TOS som et svar på Wizz sin ankomst) og til alt for lave priser. Den økte oppblomstringen av korona har neppe ført til noe økt reiseaktivitet, og til disse prisene og den frekvensen blir dette blodig.
 
TOS reduseres visst også.

Går vi tilbake til støtteordningene for kjøp av minimumstilbud så forsvinner nok wizz på norsk innenriks på kort sikt, da de neppe har gjort seg fortjent til å bli tildelt noen midler her.
De oppnår da kanskje ikke sitt mål i første omgang med å ta knekken på DY, derimot har deres inntreden i hvert fall ført til en mulig fremskynding av en evt DY-kollaps, da det nå er kunstig høy frekvens på mange innenriksruter gitt situasjonen(DY gikk fra 3 til opptil 7 daglige på OSL-TOS som et svar på Wizz sin ankomst) og til alt for lave priser. Den økte oppblomstringen av korona har neppe ført til noe økt reiseaktivitet, og til disse prisene og den frekvensen blir dette blodig.

Vil ikke det være logisk (forutsatt at krigskassen er stor nok) å bite seg fast akkurat nå? Å være etablert når DY går overende og kunne øke raskt for å spise opp markedsandelene? Tror fort motforestillingene hos folk flest mot Wizz blir glemt om de er alene med SAS plutselig...

Å redusere midlertidig kan være fornuftig nok selv om man har langsiktige planer... Og nå er vaksine snart på plass også ser det ut som... Potensielt stor premie for relativt liten innsats (ifht selskapets størrelse)...
 
Re: Wizzair: Oslo - Harstad/Narvik og Oslo-Stavanger

Ser ut som OSL-SVG er 2x daglig og EVE 1x daglig

Men har ikke sjekket om det er på bekostning av noe annet som var planlagt?
 
Back
Top