• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Ny SAS-livery 2019

CE2ewy6.jpg




xrFHcwM.jpg







Disse var superfine! Jeg likte særlig godt A340, DC10 og A300(merkelig nok!). B747 er jo lekker nesten uansett livery;)

TAKK for at du tok deg tid!
 
Last edited:
Dette er bare så knallbra! Bare å fortsette...

Ref post #312, DC-10 og TU-154 (Og kanskje en MD11 hvis du er i humør):
Tror motor 2 i halen gjør seg bedre ved å trekke hale-blåfargen over motoren i stedet for å ha den i sølv. Men behold den skrå linjen. Hvis hele halen blir blå, som f.eks Lufthansa Cargo MD11, ser det krøkkete ut.

Da jeg bygde en SAS 727-200 modell (Veddemål med en bekjent) vurderte jeg flere varianter med blått og rødt, men synes denne ble best:
 

Attachments

  • SAS 727.jpg
    SAS 727.jpg
    73.8 KB · Views: 2,237
Franske UTA kan sies å ha vært meget forut for sin tid når det gjelder dekoren de hadde på flyene sine, sett opp mot dagens trend (SAS, Lufthansa, Iberia osv.). Her eksemplifisert i form av en (kjent) DC10-30, avbildet for snart 50 år tilbake!

https://www.airliners.net/photo/UTA-Union-de-Transports-Aeriens/McDonnell-Douglas-DC-10-30/1814104/L?qsp=eJwtjcsKwjAQRf9l1m58FelOP0CF%2BgPj5KqBpA2TCVhK/90Q3F0Oh3MXkmk0fO0xJ1BPGazyoQ0lVo6Z%2BoUij%2BXFYkWhA9RzuJb4hFb70J2OuyrnSe0yV%2BDYcBZBMrg/v6lrrkOW1n3Xn20d0HvbtO8qdz6nwK0BYx9oXX9pdjQC
 
SAS har vel egentlig bare videreutviklet sin nåværende design fra UTA sin.....
 
Tviler kraftig på at verken SAS/Lufthansa satt å kikket på akkurat de to eksemplene over!
Kan ikke se likheten skinner soleklart ut av speilet...
 
Tviler kraftig på at verken SAS/Lufthansa satt å kikket på akkurat de to eksemplene over!
Kan ikke se likheten skinner soleklart ut av speilet...

Det har alltid vært lov med en dose ironi og humor på dette forum.;)
 
Du kan også se at bildet er falskt ved de tre pitotrørene rett foran cockpitvinduene. Disse var kun på de første A350’ene, den utgaven SAS flyr har ikke disse.
 
Oh God .... styggvakker var den før, styggvakker er den nå. Og ja, jeg LA merke til reggen ..... :lol:
 
Denne var DRITSTILIG...for å si det på mindre dannet norsk! Hadde vært utrolig herlig å se 10 stk av denne maskinen parkert langs gatene på OSL innenlands:)

Joda, TU-154 er både behagelig å fly med og pen å se på. Men fra Oslo til Moskva brukte den 10,5 tonn drivstoff. A320 bruker 4,5 tonn. Så skal du ha en SAS-flåte med TU-154 må du nok være villig til å betale litt for synet av «line-up’en» på Gardermoen.
 
Hvordan er fremdriften her? Antar SAS har helt andre bekymringer og prioriteringer for tiden enn å male om fly i den nye liveryen, men noen som vet? Antar kanskje at ingen flere 737 rekker å få en runde med malerkosten før de fases ut? ;)
 
Back
Top