Excel Ny rekord igjen for oljeprisen og dollaren

Mercedes planlegger å slutte å selge biler som bruker bensin og diesel innen 7år. Innen den tid skal alternative drivstoff alternativ som Hydrogen, Etanol, Batteri... være så gode teknologier at bensin og diesel er ut.

Mercedes snakker om andre energibærere til bil, Håkon. I alle tilfeller må denne energien genereres fra noe og da er kildene for dette olje, naturgass, kull, bioenergi, vannkraft, vindkraft, solkraft, jordvarme og atomkraft. De fire første danner CO2 som avfall som ikke er ønsket disse dager. Atomkraftens avfall er jo kjent, så dermed står vi igjen med de "rene" energiformene vannkraft, vindkraft, solkraft og jordvarme. Alle disse rene energiene vil medføre større eller mindre inngrep i naturen som vi heller ikke ønsker.

Med andre ord er det behovet for energi til menneskeheten her på jordkloden som er for høyt og Gaia tåler ikke dette. Det er bare en ting som må gjøres og det er energieffektivisering. De mest energisløsende landene er de som vil merke knappheten mest til å begynne med og helt på toppen av listen er selvsagt USA. Selv GWB har måttet innse dette og har gått med på reduksjon i bruk av fossilt brensel med 50% innen 2050 (på G8-møtet i Japan).

Her i Norge er det også muligheter for å effektivisere og reduserte behovet for energi. Jeg har selv tatt konsekvensen av dette behovet. Fra 15. august er det slutt på å transportere +100kg dødvekt ca. 85 km daglig og boligvolumet som må varmes opp blir nesten halvert. At det også er bare en yttervegg i forhold til tre tidligere, gjør også at energitapet blir mindre. Mitt carbon footprint blir etter dette det jeg puster ut, det noen sigaretter om dagen genererer, det maten jeg spiser genererer, det fjernevarmen genererer for oppvarming av min bolig og selvsagt noen flyturer og taxiturer i året.

Har dere tenkt over hvordan deres carbon footprint og deres energibehov ser ut?

Har dere tenkt over hvordan deres carbon footprint og deres energibehov ser ut?

Tja, 7 mils pendling hver dag med egen bil som slipper ut ca 120g/km, flyr så ofte jeg kan, spiser en del kjøttvarer, røyker riktignok ikke...tror ikke jeg havner øverst på miljøvennlig-listen. :cool:

Tommy777 og resten av dere "over there" - selv om pumpeprisen ligger og flyter rundt USD 3,95 pr. gallon, så er det et prispåslag på omlag en dollar rett rundt hjørnet. I disse dager er bensinen sterkt underpriset i USA i forhold til de historiske nivåene i forhold til råoljeprisen.

Med andre ord har jeg vært i gang igjen med regnearkene og gjennomgang av offentlige statistikker. I figur vedlagt vil dere se resultatene av kveldens regnearkjogg. Alle prisene justert tilbake til 1995-nivået (siden 1995 har prisene øket med 39,9% i USA - til sammenligning er tilsvarende tall for Norge 29,7%) for å vise de relative økninger. Hvert enkelt år er representert med gjennomsnittspris unntatt 2008 hvor prisen er gjennomsnittet av siste halvår.

Her er noen viktige tall som kom ut (alle prisjustert for inflasjonen):

- Råoljeprisen for første halvår i år i USD har øket med 318% siden 1995 (i NOK er tallet 269%)

- Bensinprisen for første halvår i år i USA har øket med bare 96% siden 1995 (har ikke funnet helt eksakt tilsvarende tall for Norge, men ligger trolig mellom 30-40% - med andre ord har avgiftene har ikke prosentvis fulgt tritt, og andelen som går til oljeselskapene har øket)

For de norske tallenes vedkommende er disse tallene dårlig ammunisjon for FRP og dess like.

Et lite tips til slutt til dere som har tenkt dere til USA og skal kjøre leiebil, denne websiden tipser dere om de billigste bensinprisene i nabolaget:
http://www.gasbuddy.com/

Attachments

• Oilprices.jpg
    Oilprices.jpg
    43.5 KB · Views: 389
Last edited:
Gasbuddy bruker jeg jevnt, og har sett prisen bikke opp paa 4.05 paa 'favorittstasjonen' etter at de har holdt stand paa 3.99 lenge.

En dollar i paaslag er mye. Kommer det vil det bli baade reaksjoner og konsekvenser av uante dimensjoner.

Nesten "hæla i taket" nå ja, når man kan fylle for rundt
13,00.- for literen med 95-blyfri (for noen år siden, hadde vi vel bare
ledd av den prisen ja..)

128.88 stoppa det paa i gaar. Ganske bra nedgang fra over 147 tidligere i uken. La oss haape at det fortsetter nedover til uken

Back