Ny rekord igjen for oljeprisen og dollaren

Det er ihvertfall ingen tvil om at nåværende situasjon på både olje og dollar er uholdbar og at det vil få alvorlige konsekvenser på verdensøkonomien dersom dette fortsetter over lengre tid.
 
Man skal huske på at man i USA stort sett må kjøre mer enn det man trenger her. Det er stort sett større avstand mellom gjøremålene og man er avhengig av bil til det meste. Dette kompenserer en del for den lavere bensinprisen der.

- T
 
For 3 aar siden da jeg flyttet til UAE kostet en liter bensin her 0.43 USD. I dag koster en liter bensin fremdeles USD 0.43
Med den reduksjonen verdien paa dollaren har hatt, har bensinprisen i folhold til norske kroner gaatt ned fra 2 kroner og 90 oere til 2 kroner og 20 oere:)
 
For 3 aar siden da jeg flyttet til UAE kostet en liter bensin her 0.43 USD. I dag koster en liter bensin fremdeles USD 0.43
Med den reduksjonen verdien paa dollaren har hatt, har bensinprisen i folhold til norske kroner gaatt ned fra 2 kroner og 90 oere til 2 kroner og 20 oere:)

Hvor mange år kunne Norge ha klart seg uten dyre lønnsopgjør om man hadde senket drivstoffprisene til samme nivå, og kanskje tatt igjen litt konkurransekraft mot utlandet? Jeg tror ikke Ola Nordmann hadde kjørt så fryktelig mye mer enn i dag, da de aller fleste kjører det de må likevel, og Staten klarer seg jo rimelig godt uten de fiskalavgiftene som blir dratt inn i såkalt "miljøavgift" ;-)
Uansett et spennende tankeeksperiment som kanskje makroøkonomgutta her kan drodle videre på ?
 
Oil 116.80... Fyllte opp den tørste Cayennen i dag.. Ny rekord, over 80 daler for full tank! Rundt 20 gallon.. Og med en to mnd. delay på pumpa her, blir det nok å koste godt over hundrelappen i sommer. Trur det blir et bilbytte snart...
 
Oil 116.80... Fyllte opp den tørste Cayennen i dag.. Ny rekord, over 80 daler for full tank! Rundt 20 gallon.. Og med en to mnd. delay på pumpa her, blir det nok å koste godt over hundrelappen i sommer. Trur det blir et bilbytte snart...

Tja, når jeg fyller full tank på min Volvo, som vel rommer 70 liter, så koster det meg fort 850-900 kroner hvis tanken er knusktørr. Men du kjenner vel til prisnivået i Norge, og er sikkert ikke overrasket over at du får lite sympati for bensinpriser fra denne siden av Atlanteren...:D
 
.. og jeg har kjoert hele uka paa samme tanken. BBJ'en er klart bedre for lommeboka enn den gamle truck'en, ja .... ;)
 
Tanken din er jo litt mindre enn min, men kjerringa jobber 15,8 miles unna der vi bor. Hun kjører halvannen uke med sin Audi A4 2.0T (med lokal småkjøring, lunsj, shopping etc). Hun brukte min bil denne uka, fyllte opp søndag og i går var det tomt.. :super rolleyes

Skal bli flott å bruke Cayennen som pendlerbil selv fra 1. mai.. Det er dog godt at det skjer noe når man gir gass ihvertfall
 
Vet dette ble veldig OT her nå, men er det naturlig å anta at salget av Honda Civic Hybrid og Prius har bortimot eksplodert på andre siden av dammen?

Selv har jeg vært ute og fylt leiebilen min (Isuzu D-Max 3,0 TDi) i dag, og dieselen kostet 11,79 for literen - på ukas desidert billigste dag...:cry:
 
Last edited:
Det begynner aa bli en del Prius'er paa veiene. ja .. selv her i Atlanta, hvor store SUV'er og pick-up'er dominerer.

Forleden saa jeg for foerste gang en Smartcar .. modig fyr .. :p

Prisen er foroevrig paa vei over 3.50 for 87 oktan .... :cry:
 
Det begynner aa bli en del Prius'er paa veiene. ja .. selv her i Atlanta, hvor store SUV'er og pick-up'er dominerer.

Forleden saa jeg for foerste gang en Smartcar .. modig fyr .. :p

Prisen er foroevrig paa vei over 3.50 for 87 oktan .... :cry:

Så for første gang 91 oktan over 4 dollar her i dag
 
Nå forstår hvorfor bensin er så billig i US - det ser ut som de bare selger traktorbensin (91 oktan) ;)
 
Nå forstår hvorfor bensin er så billig i US - det ser ut som de bare selger traktorbensin (91 oktan) ;)

Jeg trodde lenge dette var et faktum! Helt til jeg skjønte at ratingen er annerledes. 91 her = 95 hjemme

http://en.wikipedia.org/wiki/Octane_rating

most European pumps deliver 95 (RON) as "regular", equivalent to 90-91 US (R+M)/2

Ellers så er SFO dyrest i Amerika igjen, her har vi betalt over 4 for 91 ofte og lenge..
 
OMW - fremdeles er det RON som vises på pumpene både her i Europa og US (ASTM D2699-07a), så in fact er bensinen i USA lower rate sammenlignet med den som selges i Europa. En annen vesentlig forskjell er at bensinen i USA inneholder ekstremt høyere andel aromater (bl.a. benzen) siden termisk cracking er den foretrukkede formen for å øke oktantallet i rånaftaen. I Europa benyttes i større grad mer raffinerte kjemiske metoder med katalysatorer som øker andelen av isomere alkaner som både har et høyt oktantall og er mer energitett (høyere andel hydrogen). Dette gjør også bensinen i USA mer kreftfremkallende enn den europeiske siden den inneholder en større andel benzen (høyt oktantall, men veldig carcinogen).

Hvilke konsekvenser har dette for forbruket? Motorene i biler som skal til det amerikanske markedet har lavere kompresjon og dermed også lavere virkningsgrad. Lavere vikningsgrad gir større forbruk og mindre ytelse (på grunn av lavere andel hydrogen i bensinen).

I tillegg til dette så holder fremdeles den amerikanske oljeindustrien på å tilsette MTBE til bensinen for å øke oktantallet (benyttes fremdeles i 25 stater), selv etter at det er påvist sterke miljøkonsekvenser (akkumulering i naturen) og helsekonsekvenser (både mistanker til å være carcinogen og å kunne tukle med arvestoffet).

QED - bensinen i USA er virkelig traktorbensin!

Hilsen kjemiker med hovedoppgaven "Frontoktantallet - betyding og konsekvenser" :)
 
Last edited:
Vil det være lønnsomt å fylle 93 oktan istedenfor 87 siden forbruket da er lavere? Min Cadillac som jeg hadde i USA ville bare ha 93 oktan for ellers brukte den sykt mye fuel! (det gjorde den egentlig uansett :) )
 
Dette kan lett bli en lang avhandling, men for å ta det kort.

Oktantallet i seg selv sier bare hvor mye julig drivstoffet tåler uten å selvantenne (=motorbank). Motorbank er ukontrollert forbrenning der hastigheten overstiger lydens (kjent tema for de som er interessert i fly).

Det som avgjør hvor mye kraft en får ut av bensinen er todelt:

1. Hvor stort energi-innhold et spesifikt volum har. En viktig faktor her er forholdet mellom karbon (lavt energi-innhold) og hydrogen (høyt energi-innhold) i bensinen - og hvor tett de forskjellige molekylene kan pakkes. Det en generelt ønsker er isomere alkaner og ikke aromater. Enkelte av dere som er interessert i formel 1, husker dere temaet kjøling av bensinen (dette pakker molekylene enda mer).

2. Så er vi inne på motorens oppbygging, og da er det blant annet følgende variabler som påvirker - kompresjon, bensinforstøving fra forgasser/innsprøytning, virveldannelser i forbrenningskammeret, tidspunkter for tilsetting av drivstoff og antenningsmåte, .... I tillegg til dette er det også en del spesielle fenomener for turbo-bensinere - de har vanligvis egne bankesensorer som styrer waistgaten (variabel kompresjon) og dermed kan få maksimalt av energi ut av bensinen. For å gjøre bildet enda mer komplisert så påvirkes forbruket av lambda-sonden til katalysatoren (katalysatoren har best virkningsgrad ved en relativt fet blanding) og så har man magermotorprinsippet som også prøves ut (se etter f.eks. FSI på noen biler).

Så til MountainDews spørsmål - nei, med mindre bilen forlanger høyere en 87 oktan (RON/ROZ). Hvis den gjør det kan man risikere å ødelegge motoren på grunn av motorbank (motorbank vil gjøre det samme med en motor som kavitasjon for en pumpe - slå av metalldeler fra sylindervegger og stempeltopp, og med nok av det så skjærer den seg). Det jeg kan råde deg til er her i Norge å prøve å få tak i bensin laget på Mongstad. De har et isomeriseringsanlegg som gjør at bensinen deres inneholder ekstra mye hydrogen i forhold til karbon. Tilsvarende så er bensinen fra Slagentangen litt dårligere i så henseende siden de benytter Pt/Pd-katalysator i sin platformer (en form for termisk cracking). Hvor får man så bensin fra Mongstad - sikrest er man hvis en tar en tur innom en Statoil-stasjon i Bergens-området.

Håper dere nå er enda mer forvirret :)
 
Last edited:
Wow, Kurt!! I guess we got to the bottom of that!

Og til MountainDew: Dersom du eier bilen, fyller du det som står i instruksjonsboken. Dersom det er en lease (utrolig mange leaser her i USA) eller leiebil, fyller du 87 oktan :D
 
Back
Top