Ny Norwegian-base: København

Re: Norwegian establishes base at Copenhagen airport

Hvor skal de få flyene fra? - eller kommer det -800 maskiner på løpende bånd nå?

Jeg forstod at man var i kontakt med forskellige leasing-selskaber ang. tilgang af nye fly.

Ja dette blir spennende PP. Jeg hadde jaggu ikke trodd at deler av vakumet ville fylles så fort.

Ser at Amsterdam dukker opp fra CPH med DY. Skulle ikke forundre meg om både Billund og Amsterdam dukker opp fra Oslo.

De får snart 1 800 maskin fra Boeing om noen uker nå som streiken er slutt der borte, også skal de vel få 4-5 til fortløpende.
Fra 2009 til 2012, skal Norwegian få 42 nye 737-800Winglets som de har leaset med opsjon på 42 800 maskiner til.

Kjos sa vel at egentlig kun -800 maskiner var aktuelle

Her skal jeg si at det satses og snur på kort tid.
Snakk om å omstrukturere seg raskt gjennom nye muligheter.

Send Kjos som foredragsholder til Frøsundavik!

Frøsundavik ville aldri blitt det samme!!

Flot gået af DY at have en plan klar i skuffen. Hatten af for det.
Men er det vitterligt endnu en no-service carrier der floooder markedet ud af CPH med sæder vi har brug for i markedet i Danmark? Ville det ikke være bedre med en kapacitets justering med højere indtjening til følge.
Hvornår brister DY's boble? - ved godt det er uhøvisk tale i dette forum - men hvor solid er DY's økonomi?

Her en bildeoversikt over de første rutene som kommer fra CPH

Attachments

• pressem_cph_newroute.gif
    pressem_cph_newroute.gif
    9.1 KB · Views: 573

Tiden vil vel vise.. DY har jo klart seg ypperlig gjennom "finanskrisen", så jeg regner med Kjosern vet hva han holder på med. Men en gang før eller siden må det jo gå galt, eller?

Men er det vitterligt endnu en no-service carrier der floooder markedet ud af CPH med sæder vi har brug for i markedet i Danmark? Ville det ikke være bedre med en kapacitets justering med højere indtjening til følge.
Hvornår brister DY's boble? - ved godt det er uhøvisk tale i dette forum - men hvor solid er DY's økonomi?

sitter litt med de samme tankene.....

Tror vel disse rutene forsvinner ganske så fort om det ikke er marked for dem. Norwegian er tilpassningsdyktige, og det at de får starte opp for seg selv istedenfor å overta et dødsbo er jo utrolig bra. Eneste er at som nordman trenger jeg ikke dra til CPH for å se europa om jeg flyr DY. Selv fra TRD kommer jeg en del steder med DY, med SAS kan jeg fly til ARN, og wideroe til CPH... Håper DY snart starter interkont satsing fra OSL:-P

Dette er vel også gode nyheter for en del ex-sterling ansatte. Er vel ikke det letteste markedet å få seg ny jobb i flybransjen i, så 11 fly som skal bemannes er jo godt nytt.

Tiden vil vel vise.. DY har jo klart seg ypperlig gjennom "finanskrisen", så jeg regner med Kjosern vet hva han holder på med. Men en gang før eller siden må det jo gå galt, eller?

Finanskrisen har man vel såvidt sett begynnelse på for de fleste av oss frykter jeg.

Noen tjener penger der andre blør .. hadde det ikke vært for 9/11 f.eks., hadde neppe Ryanair vært så store som de er idag ..

Kjoser'n har vært flink med timingen .. nå har han mulighet for ekspansjon i et marked i resesjon og med et minimum av ekstra innsats. MD'ene, som skulle fases ut, er plutselig iferd med å bli rimelige å operere og det finnes plenty av brukte 738'er til å ta seg av resten. Han kan nå time inn dette med levering av nye fly fra Boeing og leasingselskapene vil bare si 'tusen takk for at du leide flyene våre i noen år'.

I følge Kjos på pressekonferansen når han ble spurt om de måtte hente inn kapital for dette, så har DY 1 milliard på bok.
Så det er nok litt hold i boblen. Hvor mange andre flyselskap med hovedkontor i Norden kan si det samme?

Dette er vel også gode nyheter for en del ex-sterling ansatte. Er vel ikke det letteste markedet å få seg ny jobb i flybransjen i, så 11 fly som skal bemannes er jo godt nytt.

Dette er vel også fint for 60+ gutta i SAS, så kan de heve pensjon i SAS og fly med full lønn i DY:lol:

Artikkel fra VG

Norwegian brukte 15 timer på København-planleggingen

På pressekonferansen fortalte Bjørn Kjos sa at Norwegian kastet seg rundt da meldingen om Sterling-konkursen kom klokken 2 natt til onsdag. Allerede klokken 3 var selskapet i gang med å jobbe for å hjelpe Sterlings strandede passasjerer, og klokken 5 hadde de oversikt over hvor mange fly de kunne sette inn.

Først ved 12-tiden kom ideen om å opprette en base i København. Klokken 14.20 satte Bjørn Kjos og hans medarbeidere seg på flyet til København, og klokken 17 ble planene offentliggjort.

Flyvningene starter opp 6. november med to fly stasjonert i København. De nye rutene er København-Aalborg, Stockholm, Oslo, Alicante, Malaga og Nice.

I følge Kjos på pressekonferansen når han ble spurt om de måtte hente inn kapital for dette, så har DY 1 milliard på bok.
Så det er nok litt hold i boblen. Hvor mange andre flyselskap med hovedkontor i Norden kan si det samme?

Hvordan vet vi at man kan stole på det Kjos sier er sant, etter at det ledelsen i NB sier tydeligvis ikke heeeelt stemte? Bare lurer.

Hvordan vet vi at man kan stole på det Kjos sier er sant, etter at det ledelsen i NB sier tydeligvis ikke heeeelt stemte? Bare lurer.

Skjønner ikke sammenligningen din. Hvordan kan man stole på noen? Eller hva er det du mener?

Ingen kan si at Kjos ikke spiller korta sine riktig med tanke på PR. Hvis DY klarer å begrense oppstart av ruter i Danmark, så vil han tjene penger, sett at det ikke blir alt for få pax i fremtiden pga av finanskrisa og lavkonjukturen. Han har også en ypperlig sjanse til å bare ansette de beste fra sterling, de har en drømmeposisjon med tanke på å ansette kvalifiserte ansatte. Så og si ingen utgifter angående opplærling av personell, alle sertifikater er de jo bare å videreføre over til DY. Sterling har betalt for sertifikatene.

Selfølgelig fare for å gape for høyt spesielt på denne tiden der Cash is king. Går detta på samme måte som polen og sverige satsingen blir det veldig farlig for DY. En tid der nesten ingen eksperter kan si noe sikkert om fremtiden, har jeg vanskelig for å tro at DY skal se klarere inn i glasskula.

Tiden framover blir enda mer spennende.

Last edited:
Back