Re: DY med ny base i Helsinki, basert på innleid crew.
Det kan være trygt å anta at piloter som takker ja til slike kontrakter som dette, av en eller annen grunn ikke har kunne la seg ansette i selskaper med bedre kontrakter; eksempelvis hvis de ikke har hatt relevant erfaring for de andre selskapene, er for unge, for gamle eller har vært uheldig med timingen gjennom hele karrieren.
Er sertifikatet gyldig tilfredsstilles myndighetenes minstekrav. Et minstekrav er for ordens skyld det laveste stedet en list har kunne legges.
Når piloter ansettes med kontrakter av overnevnte kvalitet, vil det være interessant å vite hvilken kvaliteter som etterspørres når de som skal lede selskapet og være pilotenes nærmeste sjefer skal ansettes. Vil lang luftfartskompetanse, integritet ovenfor myndigheter, regler og en levelig personalpolitikk med et åpent rapporteringsvelde være viktigst, eller er det også her viktigere med lavest mulig lønn og evnen til å "rule by fear" slik at alle flyene alltid går etter rutetid selv om flyets stand/flygernes stand tilsier at det kanskje burde ha vært gjort noe mer, eller kalt ut en standby?
Kan vi ane kulturproblemer med "østeuropeisk" ledelsesstil og -metoder, kombinert med operasjoner med vestlige piloter, vestlig materiell og passasjerer som forventer vestlig standard selv om billetten kanskje er billigere enn konkurrentens (på de ansattes bekostning, vel å merke)?
Og hvilke regler vil flyteknikerne på disse nye Boeing-flyene (eller gamle -300'ene?) arbeide etter? Østeuropeisk utdannelse og arbeidspraksis, eller vil forholdene være så gode at erfarne Finnair-teknikere søker seg over, tro?
Arbeidskontrakten som angivelig kommer fra DYs nye base, kan fortelle mye mer om selskapets "nye" kultur enn den sier, også på teknisk side og på ledelsesnivå.
Flyselskaper der frykt for personlige konsekvenser er et vesentlig ledelseselement, er de flyselskapene som bransjekjennere helst viker unna når de skal sende sine egne familier ut på tur.