DY Ny Norwegian-base: Helsinki

Re: DY med ny base i Helsinki, basert på innleid crew.

Det eneste "mannen i gata" sitter igjen med av informasjon etter å ha lest artiklene fra DN og NTB i dag, er at de estiske pilotene vil tjene 600.000,- og at pilotene i Norge tjener 1 million. Ikke et eneste ord om sykefravær o.l. Det er bare å sjekke kommentarene under artiklene.
Pilotforeningene gjør som vanlig en usedvanlig dårlig jobb når de skal fronte sine medlemmers sak i media.
 
Re: DY med ny base i Helsinki, basert på innleid crew.

Det rimliga hade varit om "DY Finland" anställde piloter med bas HEL i samförstånd med den finska pilotföreningen. Precis som de finska flygbolagen Blue1, Finnair och Air Finland gör. HEL piloterna borde få en lön som är anpassad för ett liv i Finland. Självklart bör piloter på HEL basen också omfattas av de generella regler för sjukfrånvaro som gäller i Finland, det land piloterna ska arbeta från.
Tyvärr agerar inte Kjos så. DY Finland kan säkert anställa unga, nyutbildade svenska och danska "lowtime" piloter på 737NG som är desperata att få ett flygjobb.
Generellt sett är lönenivån i Finland och kostnader för att leva i Finland väldigt snarkliga lönenivå och levnadskostnader i Sverige.
 
Last edited:
Re: DY med ny base i Helsinki, basert på innleid crew.

Ganske spesielt å komme med en slik pressemelding, så her er nok DY redd for sitt omdømme. Et par ting om man plukker den litt fra hverandre:

Disse skal fly i Finland og ut av Finland, det vil si at vi skal konkurrere med selskaper som driver sin virksomhet med langt lavere lønnskostnader enn det vi har i Norwegian.
Hva er egentlig lønnsnivået i Finland, og kanskje bransjen spesielt? Er forskjellen mellom DY i NO/SE/DK og f.eks. Finnair så veldig stor? Finnair har vel bedre betingelser?

Lønningene er konkurransedyktige internasjonalt. Det viser massen av godt kvalifiserte søkere.
Så fordi det er mange søkere, så er lønnen konkurransedyktig? Nei.

En annen viktig komponent ved ekspansjon er å bygge arbeidsplasser tilpasset kostnadsnivået i de markedene man etablerer seg.
...
Samtidig er det et faktum at lønningene i Baltikum er betydelig lavere enn i Norge, og i andre EU land som Sverige og Finland, og levekostnader og skattenivå er tilsvarende lavt.
Så kostnadsnivået i Baltikum er lavere enn i f.eks. Finland. Men DY skal da vitterlig fly i Finland og ikke i Baltikum? Hvorfor vil Kjos ha pilotene ansatt i et selskap i Estland når de skal jobbe i Finland? For å dumpe betingelser under finsk nivå? Er det det de kaller å tilpasse seg markedet de etablerer seg i? I så fall burde DY bruke betingelser tilpasset Finland og ikke Estland. Ro, ro til fiskeskjær.

Vi har sett påstander om at pilotene kan miste jobben om de er syke noen dager. Dette faller på sin egen urimelighet.
Det er i så fall bra!

Forskjellen er først og fremst at innleie gir både arbeidstaker og oss som flyselskap større fleksibilitet.
Det gir arbeidstaker større fleksibilitet? På hvilken måte da Kjos?

Oppsigelsestiden er gjensidig en måned.
Aha...det er dette som er fleksibiliteten ja? Imponert!

Vi er klar over at noen av våre norske tillitsvalgte er redde for at deres lønnskrav skal miste kraft når det er mulig å få arbeidskraft av høy kvalitet og til lavere kostnader. Til dette er å si at den fremste garantist for bevaring av arbeidsplassene i hele Norwegian er kontroll på kostnadene.
Så da bekrefter DY altså at de dumper betingelser utenfor hjemmemarkedet for å sikre arbeidsplasser i NO/SE/DK.

Noe av bakgrunnen for Norwegians suksess er det gode samarbeidet mellom arbeidsgiver og arbeidstaker, det er vårt konkurransefortrinn og har dermed vært en garanti for vekst og utvikling i selskapet.
Ja, hvis det faktisk er noe av bakgrunnen for suksess så er ikke situasjonen de nå har rotet seg opp i akkurat positiv. Det å møte sine ansatte i arbeidsretten i en konflikt er ikke det man kan kalle et godt samarbeid.
 
Re: DY med ny base i Helsinki, basert på innleid crew.

Det eneste "mannen i gata" sitter igjen med av informasjon etter å ha lest artiklene fra DN og NTB i dag, er at de estiske pilotene vil tjene 600.000,- og at pilotene i Norge tjener 1 million. Ikke et eneste ord om sykefravær o.l. Det er bare å sjekke kommentarene under artiklene.
Pilotforeningene gjør som vanlig en usedvanlig dårlig jobb når de skal fronte sine medlemmers sak i media.

Helt enig. Som sagt, jeg synes voksenopplæringsoppgaven er for stor til at det tjener noen hensikt å kjøre denne saken i media. Der vil piloter aldri høste sympati i slike spørsmål uansett, da den generelle oppfatningen av virkeligheten er såpass langt fra det som er reelt. Det kan faktisk virke mot sin hensikt ved å erodere besluttsomheten i pilotkollektivet, pga massivt press fra selskap og omverden.

Når det er sagt var det vel uunngåelig slik saken har utviklet seg, og det blir opp til DY-pilotene å stå løpet ut.
 
Re: DY med ny base i Helsinki, basert på innleid crew.

Det rimliga hade varit om "DY Finland" anställde piloter med bas HEL i samförstånd med den finska pilotföreningen. Precis som de finska flygbolagen Blue1, Finnair och Air Finland gör. HEL piloterna borde få en lön som är anpassad för ett liv i Finland. Självklart bör piloter på HEL basen också omfattas av de generella regler för sjukfrånvaro som gäller i Finland, det land piloterna ska arbeta från.
Tyvärr agerar inte Kjos så. DY Finland kan säkert anställa unga, nyutbildade svenska och danska "lowtime" piloter på 737NG som är desperata att få ett flygjobb.
Generellt sett är lönenivån i Finland och kostnader för att leva i Finland väldigt snarkliga lönenivå och levnadskostnader i Sverige.

Lønnen som forespeiles i kontrakten kan det vel ikke være så mye å si på, gitt at man faktisk flyr. Problemet kan jo ikke være lønnsnivået, men de andre aspektene ved kontrakten som Shortfield skriver om ovenfor; nemlig at lønnen er avhengig av at man faktisk kan fly (dvs. er man syk får man ikke annet enn basislønnen). I finsk målestokk er nok 368.000,- (basislønn) ikke så forferdelig dårlig. Det går mao. fint å leve for en slik lønn.

Hva er egentlig lønnsnivået i Finland, og kanskje bransjen spesielt? Er forskjellen mellom DY i NO/SE/DK og f.eks. Finnair så veldig stor? Finnair har vel bedre betingelser?

Gjennomsnittlig lønnsnivå i Finland varierer naturlig nok med bransje, men går man litt opp fra unskilled arbeidskraft så snakker man vel om en gjennomsnittslønn på et sted mellom 2500 og 4000 euro per måned; dvs. fra ca 250.000 NOK/år til ca 390.000 NOK/år. Lønnen som tilbys i basisavlønningen er mao ikke noe sosial dumping kandidat per se.

http://www.stat.fi/tup/suoluk/suoluk_palkat_en.html#sector

Så fordi det er mange søkere, så er lønnen konkurransedyktig? Nei.

Joda, det må den nødvendigvis være. Om lønnen ikke er konkurransedyktig så er det ingen som søker. At lønnsnivå og betingelser ikke nødvendigvis er gode er en annen sak, men når de får mange søkere så tyder det på at de alternative karriereveiene vurderes som dårligere alternativ.

Så kostnadsnivået i Baltikum er lavere enn i f.eks. Finland. Men DY skal da vitterlig fly i Finland og ikke i Baltikum? Hvorfor vil Kjos ha pilotene ansatt i et selskap i Estland når de skal jobbe i Finland? For å dumpe betingelser under finsk nivå? Er det det de kaller å tilpasse seg markedet de etablerer seg i? I så fall burde DY bruke betingelser tilpasset Finland og ikke Estland. Ro, ro til fiskeskjær.

Jeg vet ikke hva lønnsnivået i luftfartsnæringen i Finland er, men se svaret ovenfor angående gjennomsnittlig lønnsnivå i Finland.

Ellers så er det mye i uttalelsene til DY som ikke henger på greip... Sånn er det ofte når man har en litt dårlig sak.
 
Re: DY med ny base i Helsinki, basert på innleid crew.

Så fordi det er mange søkere, så er lønnen konkurransedyktig? Nei.
Joda, det må den nødvendigvis være. Om lønnen ikke er konkurransedyktig så er det ingen som søker. At lønnsnivå og betingelser ikke nødvendigvis er gode er en annen sak, men når de får mange søkere så tyder det på at de alternative karriereveiene vurderes som dårligere alternativ

Dette tror jeg ikke du mener. Så svart-hvitt er jo ikke verden. Det eneste man kan bevise ved å vise til for mange søkere i et slikt tilfelle er at de har for lave inntakskrav..?
 
Re: DY med ny base i Helsinki, basert på innleid crew.

Dette tror jeg ikke du mener. Så svart-hvitt er jo ikke verden. Det eneste man kan bevise ved å vise til for mange søkere i et slikt tilfelle er at de har for lave inntakskrav..?

Det er selvsagt et poeng, men hvilket inntakskrav skal man ha? Skal man kreve 1000-vis av flytimer, eller holder det med et lavere timeantall? Ideelt sett skulle man kanskje ønske at man hadde en miks av erfarne og ferske kandidater, og jeg regner med at kravene til kapteinansettelse på basen i HEL er noe utover 2-300 timer. Men detaljene kjenner ikke jeg til.

Jeg regner også med at de har krav om x antall timer, har lisenser og sertifikater osv. i orden, har mulighet til å jobbe i EØS-området osv.

Men ja. Jo strengere krav man setter, dess færre aktuelle kandidater blir det selvsagt. Gitt betingelsene/kravene man setter så indikerer stor søkning at det er konkurransedyktig lønn. Så kan man selvsagt diskutere hva som er de riktige kravene for ansettelse. Det har jeg i grunnen liten innsikt i.
 
Re: DY med ny base i Helsinki, basert på innleid crew.

Er det her DY som viser sit sande ansigt ???
Og hvis de nu vælger at starte med base i TLL eller VNO, hvad så...
Hilsen Ole
 
Re: DY med ny base i Helsinki, basert på innleid crew.

Er det her DY som viser sit sande ansigt ???
Og hvis de nu vælger at starte med base i TLL eller VNO, hvad så...
Hilsen Ole

Vel, DY har operert i Norge siden 2002. Hva som er DYs sanne ansikt vet jeg ikke, men til nå har de vel opererert nokså renhårig. Om de starter en base i TLL eller VNO så er vel det forsåvidt irrelevant og jeg har ikke noe problem med det, så lenge vilkårene for ansettelse f.eks. ikke straffer sykdom med mulighet for oppsigelse. Opplegget i HEL viser riktignok en litt annen side ved DY som jeg ikke akkurat roper hurra for.

Luftfarten er en svært internasjonal bransje, og internasjonale forhold vil nok dessverre før eller siden innhente alle delene i bransjen (også pilotene). I motsetning til mange andre jobber i Norge, Sverige og Danmark så er kanskje det eneste språkkravet at man behersker engelsk sånn nogenlunde? Da åpner det straks opp for mange flere potensielle kandidater enn om det var språkkrav.
 
Re: DY med ny base i Helsinki, basert på innleid crew.

Det kan være trygt å anta at piloter som takker ja til slike kontrakter som dette, av en eller annen grunn ikke har kunne la seg ansette i selskaper med bedre kontrakter; eksempelvis hvis de ikke har hatt relevant erfaring for de andre selskapene, er for unge, for gamle eller har vært uheldig med timingen gjennom hele karrieren.

Er sertifikatet gyldig tilfredsstilles myndighetenes minstekrav. Et minstekrav er for ordens skyld det laveste stedet en list har kunne legges.

Når piloter ansettes med kontrakter av overnevnte kvalitet, vil det være interessant å vite hvilken kvaliteter som etterspørres når de som skal lede selskapet og være pilotenes nærmeste sjefer skal ansettes. Vil lang luftfartskompetanse, integritet ovenfor myndigheter, regler og en levelig personalpolitikk med et åpent rapporteringsvelde være viktigst, eller er det også her viktigere med lavest mulig lønn og evnen til å "rule by fear" slik at alle flyene alltid går etter rutetid selv om flyets stand/flygernes stand tilsier at det kanskje burde ha vært gjort noe mer, eller kalt ut en standby?

Kan vi ane kulturproblemer med "østeuropeisk" ledelsesstil og -metoder, kombinert med operasjoner med vestlige piloter, vestlig materiell og passasjerer som forventer vestlig standard selv om billetten kanskje er billigere enn konkurrentens (på de ansattes bekostning, vel å merke)?
Og hvilke regler vil flyteknikerne på disse nye Boeing-flyene (eller gamle -300'ene?) arbeide etter? Østeuropeisk utdannelse og arbeidspraksis, eller vil forholdene være så gode at erfarne Finnair-teknikere søker seg over, tro?

Arbeidskontrakten som angivelig kommer fra DYs nye base, kan fortelle mye mer om selskapets "nye" kultur enn den sier, også på teknisk side og på ledelsesnivå.

Flyselskaper der frykt for personlige konsekvenser er et vesentlig ledelseselement, er de flyselskapene som bransjekjennere helst viker unna når de skal sende sine egne familier ut på tur.
 
Re: DY med ny base i Helsinki, basert på innleid crew.

Pressemeldingen til Norwegian påpeker halve fakta:

Det står at:
flygerne i Finland er en viktig ressurs, at de er innleid, og at det er dyrt å trene dem.

Det står ikke at:
arbeidskontrakten med vikarbyrået (angivelig) sier at de finske "Norwegian"-flygerne må betale utdannelsen for sin etterfølger om de slutter innen et år, og at de kan sies opp etter noen dagers sykefravær.

Dette er - med forbehold om at de utlagte kontraktene er korrekte - en vesentlig underslåelse i forhold til der saken begynte.

At Norwegian i etterkant kan forlange "bedre" tekst i kontraktene mellom leverandør og underleverte piloter er forsåvidt greit, men underslår ikke det faktum at selskapet prøvde seg, og ved neste korsvei nok vil gjøre dårlige kontrakter med ansatte mer uangripelige for norske ansatte.

Ved en transportkonferanse for regional luftfart for 5-6 år siden holdt Bjørn Kjos et innlegg der han viste bilde av en supertanker. For 30 år siden, sa han, var det nesten utenkelig at det var en kroatisk messegutt blandt den helnorske besetningen. Nå var det i beste fall en kroatisk kaptein, mens resten var asiater fra lavtlønnsland. Han påpekte en naturlig utvikling i norsk sjøfart, og fortsatte foredraget på en slik måte at det var denne utviklingen man måtte regne med i norsk luftfart også.

Ting tyder på at man søker å finne veien dit, til applaus fra noen og med tristhet fra andre. Hvor "hellig" regner norske DY-flygere seg i selskapet, når de som opprinnelig kom fra NAS er pensjonister med god "aksjepensjon" og når man ser på hvilke avtaler en god del av de kabinsansatte i selskapet har hatt, og hvor "ofte" DY har skiftet samarbeidspartner blant handlingselskapene.
 
Re: DY med ny base i Helsinki, basert på innleid crew.

Det står at:
flygerne i Finland er en viktig ressurs, at de er innleid, og at det er dyrt å trene dem.

Det står ikke at:
arbeidskontrakten med vikarbyrået (angivelig) sier at de finske "Norwegian"-flygerne må betale utdannelsen for sin etterfølger om de slutter innen et år, og at de kan sies opp etter noen dagers sykefravær.

Sistnevnte poeng står det heller ikke noe om i kontrakten så langt jeg kan klare å se. Det står bl.a. "A notice of 30 days is required for voluntary termination by both parties" (pkt 6.1).
 
Re: DY med ny base i Helsinki, basert på innleid crew.

Man kan ha gjort endringer i kontrakten etter uønsket oppmerksomhet. Filen som jameson82 linker til reflekterer vel disse endringene.
 
Re: DY med ny base i Helsinki, basert på innleid crew.

Man kan ha gjort endringer i kontrakten etter uønsket oppmerksomhet. Filen som jameson82 linker til reflekterer vel disse endringene.

Den kontrakten er datert 15.02.2011 (mao knappe 2 måneder siden) så de siste dagers/ukers debatt & innspill er nok ikke inkorporert, men det kan godt tenkes at kontrakten var anderledes tidligere.
 
Re: DY med ny base

Dette har vært oppe mange ganger tidligere. Greit nok at utdannelsen som pilot er kostbar, men den er også betydelig kortere enn den utdannelsen mange "på bakken" tar (med dertilhørende tapt arbeidsfortjeneste som nok fort kan komme opp i 5-6-700.000,- utover det en pilotutdannet sitter med i tapt arbeidsfortjeneste). Skal man se på regnestykker så må man ta med alle kostnadene.

Her ser du vel bare på de første årene i karrieren, hvor en pilot helt korrekt kommer tidligere ut i arbeidslivet enn folk med lengre utdannelse. Men i den andre enden av karrieren må alle piloter slutte betydlig tidligere enn andre arbeidstakere og på den tiden er de avhengige av å ha opparbeidet seg nok pensjon og det er vel nettopp rundt pensjonsoppsparing at disse endringene kan få dramatiske følger.....
 
Re: DY med ny base

Her ser du vel bare på de første årene i karrieren, hvor en pilot helt korrekt kommer tidligere ut i arbeidslivet enn folk med lengre utdannelse. Men i den andre enden av karrieren må alle piloter slutte betydlig tidligere enn andre arbeidstakere og på den tiden er de avhengige av å ha opparbeidet seg nok pensjon og det er vel nettopp rundt pensjonsoppsparing at disse endringene kan få dramatiske følger.....

Ja, det er vel riktig, men så synes det som om piloter nå jobber betraktelig mye lenger enn man gjorde tidligere. Dette er kanskje heller ikke et problem, for jevnt over så er folk friske & raske lenger enn det som var tilfellet tidligere, men hva vet jeg.

Disse kontraktpilotene er vel nesten som selvstendige næringsdrivende å regne i forhold til oppsparing til pensjon, så det vil være deres selvstendige ansvar å spare til egen alderdom. Det er ikke unikt for piloter, men jeg ser poenget ditt.
 
Re: DY med ny base i Helsinki, basert på innleid crew.

Interessant lesning.

Jeg sitter og skriver fra vårt kontor i Tallinn, der vi har ansatt ca 50 estere. Tilsvarende stillinger har forsvunnet i Stockholm.
Gjennomsnittslönnen her ligger ganske nöyaktig på 1/3 av hva vi betalte i Sverige.


Man kan diskutere i timesvis om kontraktenes innhold og om dette er fair etc. For meg er det ganske enkelt bare et resultat av hvordan verden utvikler seg. Flere og flere arbeidsoppgaver i höykostland kommer bli erstattet av arbeidskraft fra billigere land.

Som bedriftsleder, hadde det närmest värt uansvarlig av Kjos å ikke vurdere/forsöke å få inn billigere arbeidskraft fra lavkostland. Estere på Helsinki-basen er vel således et fornuftig sted å begynne.

Norwegian konkurrerer jo ikke bare med SAS, men minst like mye mot andre LCC'er (som allerede benytter ikke-nordisk arbkraft). Skal man ha en mulighet til å konkurrere også i fremtiden, er det åpenbart at Kjos må fölge utviklingen - og fremtiden tilsier estere (og annen billig arbeidskraft) både i kabinen og cockpit, ikke bare på Helsinki-basen.
 
Re: DY med ny base i Helsinki, basert på innleid crew.

Hvordan vil slike kontrakter, ansettelser og selskaper som benytter disse formene for ansettelse forholde seg til det etter min forståelse svært betydelige "frivillige" arbeidet som legges ned i de forskjellige flytryggings organisasjonene. Tradisjonellt har vel flyselskapene og flyvende (både kabin og cockpit deltar vel ?) med god grunn støttet dette arbeidet i form av fridager, billetter etc.

Ved ansettelses former hvor en "må fly" - vil det vel være begrenset hvor mye den enkelte kan bidra og hvor villige er de "nye" selskapene til å bidra med ressurser til dette arbeidet ?
 
Re: DY med ny base i Helsinki, basert på innleid crew.

Kjos forsvarer seg og nekter for at det er sosial dumping: http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article2116461.ece

"- Lønnen vi tilbyr våre innleide piloter fra Estland ligger langt, langt over gjennomsnittslønnen i Estland. Og de sosiale vilkårene er omtrent helt de samme som i Norge. Vi bryter ikke en eneste regel, verken når det gjelder minstelønn eller noe annet, sier Kjos til DN.no."

Hvorfor skal Estland hele tiden dras inn når de skal fly og operere i Finland? I følge kilder i DY er det ingen av pilotene i HEL som kommer fra Estland.

Og hvis noen er interessert, så er det en/ei ansatt i DY som har lagt ut en internmail fra Kjos i kommentarfeltet på dn.no. Den finnes litt nedover på siden her: http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article2115967.ece
 
Back
Top