DY Ny Norwegian-base: Helsinki

Re: DY med ny base i Helsinki, basert på innleid crew.

Må si meg enig med det meste TOS sier some etter min mening er den her med ett nogenlunde ballansert syn på saken.

Når det gjelder lønnen de får så er det klart at den er akseptabel. En minimumslønn på 360' er til å leve
med - spesielt i Estland som har ett lavere kostnadsnivå enn skandinavia. Når det gjelder Estland forøvrig
kan jeg fortelle at jeg jobbet der ett år som ingeniør tidlig på 90-tallet. Den gangen var det flat skatt på 28% i Estland,
så hvis den fortsatt gjelder vil disse pilotene kanskje sitte igjen med mer i lønn enn sine norske kolleger :fly

Estland er langifra noe "u-land" og ingeniørene der er vel på høyde med våre. Ikke glem at de har laget atomubåter og sendt
folk ut i verdensrommet. Estland er også det østeuropeiske landet som har snudd seg raskest vekk fra det gamle
og går så det suser. Så jeg har ingen problemer med å fly med ihvertfall den "yngre" generasjon estere.
Husker at det første de gjorde etter løsrivelsen var å gi sparken til HELE politkorpset og ansatte bare unge
18-20 åringer for å få slutt på korrupsjon etc.

En liten avsporing der...:p

Må si meg enig med det meste TOS sier some etter min mening er den her med ett nogenlunde ballansert syn på saken.

Når det gjelder lønnen de får så er det klart at den er akseptabel. En minimumslønn på 360' er til å leve
med - spesielt i Estland som har ett lavere kostnadsnivå enn skandinavia. Når det gjelder Estland forøvrig
kan jeg fortelle at jeg jobbet der ett år som ingeniør tidlig på 90-tallet. Den gangen var det flat skatt på 28% i Estland,
så hvis den fortsatt gjelder vil disse pilotene kanskje sitte igjen med mer i lønn enn sine norske kolleger :fly

Estland er langifra noe "u-land" og ingeniørene der er vel på høyde med våre. Ikke glem at de har laget atomubåter og sendt
folk ut i verdensrommet. Estland er også det østeuropeiske landet som har snudd seg raskest vekk fra det gamle
og går så det suser. Så jeg har ingen problemer med å fly med ihvertfall den "yngre" generasjon estere.
Husker at det første de gjorde etter løsrivelsen var å gi sparken til HELE politkorpset og ansatte bare unge
18-20 åringer for å få slutt på korrupsjon etc.

En liten avsporing der...:p

Fortsatt 28% flatt ja.

Siden denne diskusjonen tydeligvis ikke klarer å se forbi lønnsspørsmålet: Det blir her hele tiden referert til kapteinslønnen på 350k. Hva er lønna for styrmenn?

Synes Kjos & Co i denne sag blot endnu engang understreger at de har en rigtig dårlig sag og at ideen bag disse kontrakter har været at presse arbejdsvilkår og løn ned på et alt for lavt niveau.

Alene den ting at de bliver ved med at tale om ansatte i Estland når der ret faktisk skal flyves fra HEL understreger hvad deres sande intentioner er. Hvis de var seriøse omkring et omkostningsniveau der passer til det marked de vil flyve fra, så må de ansatte folk i Finland eller flyve fra Estland. Når DY desuden understreger at der er mange danske og svenske ansøgere, så giver det jo slet ingen mening at de skal ansættes af et vikarbureau i Estland for at flyve fra HEL. Det bliver for dumt..

Hans interne mail fra DN kommentarfeltet er jo direkte ynkelig. At give piloterne skylden for at ville skade DY bare fordi de ikke vil finde sig i hvad som helst hører ingen steder hjemme. Det er Kjos der opfører sig under lavmålet her og hans udspil minder mere og mere om MOL's ignorante måde at opføre sig på.

DY kunne passende smide alle facts på bordet og oplyse hvad startlønnen er for en styrmand for dem bliver der vel også ansat en del af. Desuden ville det være passende at sammenligne med tilsvarende stillinger i Finland.

Vil give Ole ret i at det kunne ligne DY's sande ansigt vi ser her - og det er et meget ubehageligt syn :(

Håber de ansatte og fagforeningerne tager denne kamp hele vejen, så denne social dumping bliver stoppet. Det er direkte usmageligt at udnytte pressede og arbejdsløse piloter på denne måde og ikke mindst en alvorlig potentiel trussel mod flysikkerheden :(

Hvis man vil være et seriøst flyselskab i denne del af verden skal man ikke opføre sig sådan overfor de ansatte der er med til at fylde pengetanken hos chefen....

Interessant lesning.

Jeg sitter og skriver fra vårt kontor i Tallinn, der vi har ansatt ca 50 estere. Tilsvarende stillinger har forsvunnet i Stockholm.
Gjennomsnittslönnen her ligger ganske nöyaktig på 1/3 av hva vi betalte i Sverige.

Man kan diskutere i timesvis om kontraktenes innhold og om dette er fair etc. For meg er det ganske enkelt bare et resultat av hvordan verden utvikler seg. Flere og flere arbeidsoppgaver i höykostland kommer bli erstattet av arbeidskraft fra billigere land.

Som bedriftsleder, hadde det närmest värt uansvarlig av Kjos å ikke vurdere/forsöke å få inn billigere arbeidskraft fra lavkostland. Estere på Helsinki-basen er vel således et fornuftig sted å begynne.

Norwegian konkurrerer jo ikke bare med SAS, men minst like mye mot andre LCC'er (som allerede benytter ikke-nordisk arbkraft). Skal man ha en mulighet til å konkurrere også i fremtiden, er det åpenbart at Kjos må fölge utviklingen - og fremtiden tilsier estere (og annen billig arbeidskraft) både i kabinen og cockpit, ikke bare på Helsinki-basen.

Siden du nå er basert i Tallin så har du også redusert din lønn med 2/3 og ditt foretag har også redusert tilsvarende i forhold til hva dere fakturerte Kjos når dere holdt i Sverige/Norge....noe annet ville jo som bedriftsleder være direkte uansvarlig...;) (...eller kanskje det er noe helt annet :angry:)

Synes Kjos & Co i denne sag blot endnu engang understreger at de har en rigtig dårlig sag og at ideen bag disse kontrakter har været at presse arbejdsvilkår og løn ned på et alt for lavt niveau.

Alene den ting at de bliver ved med at tale om ansatte i Estland når der ret faktisk skal flyves fra HEL understreger hvad deres sande intentioner er. Hvis de var seriøse omkring et omkostningsniveau der passer til det marked de vil flyve fra, så må de ansatte folk i Finland eller flyve fra Estland. Når DY desuden understreger at der er mange danske og svenske ansøgere, så giver det jo slet ingen mening at de skal ansættes af et vikarbureau i Estland for at flyve fra HEL. Det bliver for dumt..

Hans interne mail fra DN kommentarfeltet er jo direkte ynkelig. At give piloterne skylden for at ville skade DY bare fordi de ikke vil finde sig i hvad som helst hører ingen steder hjemme. Det er Kjos der opfører sig under lavmålet her og hans udspil minder mere og mere om MOL's ignorante måde at opføre sig på.

DY kunne passende smide alle facts på bordet og oplyse hvad startlønnen er for en styrmand for dem bliver der vel også ansat en del af. Desuden ville det være passende at sammenligne med tilsvarende stillinger i Finland.

Vil give Ole ret i at det kunne ligne DY's sande ansigt vi ser her - og det er et meget ubehageligt syn :(

Håber de ansatte og fagforeningerne tager denne kamp hele vejen, så denne social dumping bliver stoppet. Det er direkte usmageligt at udnytte pressede og arbejdsløse piloter på denne måde og ikke mindst en alvorlig potentiel trussel mod flysikkerheden :(

Hvis man vil være et seriøst flyselskab i denne del af verden skal man ikke opføre sig sådan overfor de ansatte der er med til at fylde pengetanken hos chefen....

Du har en sånn antipati ovenfor DY at jeg sliter med å ta deg seriøst...

Du har en sånn antipati ovenfor DY at jeg sliter med å ta deg seriøst...

Hold dig til topic det gør jeg i min post.

Dette har intet med DY at gøre i mine øjne. Har fuldstændig samme holdning til alle andre der opfører sig på denne måde. Det hører ingen steder hjemme - uanset om det er Kjos eller andre der opfører sig så respektløst overfor sine medarbejdere.

Og hvis noen er interessert, så er det en/ei ansatt i DY som har lagt ut en internmail fra Kjos i kommentarfeltet på dn.no. Den finnes litt nedover på siden her: http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article2115967.ece

Dette må jeg si var en ynkelig mail. Den prøver å spille på skyldfølelse og å henge ut de som jobber prøver å sikre sin egen fremtid.

Ellers er jeg enig med de som har skrevet at det ikke er lønna som er poenget her, men betingelsene i kontrakten. Jeg er ikke bekymret som passasjer for om pilotene har 300 eller 1 300 000kr i årslønn. Jeg er bekymret for arbeidsbetingelser som gjør at de ikke er fit for jobb, seleksjonskriterier som favoriserer de billigste pilotene fremfor de mest kvalifiserte pilotene, og ellers generelt en utvikling som FR har brøytet vei for.

På et altfor lavt nivå? Det tror jeg du sliter med å få forståelse for. Det som er bekymringsfullt er andre ordninger i kontrakten, som at lønn er knyttet opp mot produksjonen du leverer. Det er kurant i mange yrker, men ikke i et yrke der sikkerhetsaspektet krever at folk er skjerpet.

Mange her ville nok vært veldig kjappe med å fordømme publiseringen av intern kommunikasjon. Jeg registrerer at dette ikke alltid gjelder.

Dette må jeg si var en ynkelig mail. Den prøver å spille på skyldfølelse og å heJeg er bekymret for arbeidsbetingelser som gjør at de ikke er fit for jobb, seleksjonskriterier som favoriserer de billigste pilotene fremfor de mest kvalifiserte pilotene, og ellers generelt en utvikling som FR har brøytet vei for.

Nå kan vel også unge piloter være dyktige piloter, men jeg regner med at erfaring i dette gamet teller en hel del (selv om man vel vil håpe at selv de erfarne pilotene sjelden kommer ut for spesielle, livstruende situasjoner). Fartstid genererer vel utvilsomt verdifull erfaring.

Jeg siktet egentlig ikke spesifikt til hverken alder eller antall timer i cockpit. Hadde egentlig andre ting i tankene når jeg skrev "kvalifiserte"

Jeg for min del ikke forstar mesteparten av denne - nok en gang - ideologisert diskusjon.

Det hva NAX gjörer er ikke sa veldig mye a minimere sine kostnader. Dette er mer eller mindre en side-effekt. Det hva de gjörer er a minimere sitt risiko. Bare tenk deg hva er forskjellen mellom kontrakt-ansatte og fast-ansatte dersom man finner ut at HEL ikke er en egnet basis og man velger a ta vekk flyene...

Her blir det skrivet sa veldig mye om unge piloter. Og at NAX presser deres inntjeningsmuligheter. Det lyder jo som om NAX tvinger noen a skrive under kontrakter. Det skjer ikke. Hver som skriver under en kontrakt vet hva han/hun signerer. Startslönninger har sunket, og det har de först og fremst fordi det fant seg en annen stor selskap som har fyret piloter. Rett na har vi forsatt for mange utdannet piloter og ikke nok jobber for dem i marked. Dette pavirker lönninger, og dersom Cimber vil falle eller legge ned 737 ops sa vil ogsa dette pavirke de sjanser av unge piloter meget negativ.

Til slutt en ting om piloter fra Estland. Har egentlig en gang en tenkt seg om hvor mange type-rated 737-piloter det finnes seg i Estland? Det er ikke tusenvis. Likevel finnes det seg arbeidsledige piloter med erfaring fra Estonian, som gjerne vil ta jobb istedenfor a sitte heime. Og de har - om man liker dette eller ikke - langt mer erfaring enn unge piloter fra Sverige eller Danmark som har bare noen fa timer pa type, dersom de har flydd 737 i alt för...

Jeg for min del er sikkert at det er den store usikkerheten som NAX selv ser HEL basen med som förer til faktum at man bruker de piloter pa leie-basis. I CPH og ARN ble man seg sikkert, men WAW eventyret ga noen erfaringer til NAX. Og de erfaringer av WAW gjenspeiler seg na i HEL. Secure an easy opt-out option...

På et altfor lavt nivå? Det tror jeg du sliter med å få forståelse for. Det som er bekymringsfullt er andre ordninger i kontrakten, som at lønn er knyttet opp mot produksjonen du leverer. Det er kurant i mange yrker, men ikke i et yrke der sikkerhetsaspektet krever at folk er skjerpet.

Mange her ville nok vært veldig kjappe med å fordømme publiseringen av intern kommunikasjon. Jeg registrerer at dette ikke alltid gjelder.

Mht lavt niveau, så henviser jeg til BÅDE løn og arbejdsvilkår. Klart med hovedvægt på sidstnævnte efter min mening.

Lønniveau kan man altid diskutere og så længe det er på niveau med andre lignende stillinger i Finland hvor produktionen skal foregå, så har jeg ingen indvendinger. Er der derimod tale om at udnytte et lavt estisk niveau for at presse markedet i Norden så synes jeg ikke det er okay.

Mht intern Info, så er jeg som udgangspunkt ikke tilhænger af at det lækkes, men det er som i alle andre tilfælde noget selskabet selv må rydde op i. Som udenforstående, så synes jeg da det er interessant at se og denne mail fortæller en del om ledelsen og selskabet. Desuden understreger det vel også intern uenighed at nogle synes det er vigtigere at offentliggøre end at holde internt.

Mht lavt niveau, så henviser jeg til BÅDE løn og arbejdsvilkår. Klart med hovedvægt på sidstnævnte efter min mening.

Lønniveau kan man altid diskutere og så længe det er på niveau med andre lignende stillinger i Finland hvor produktionen skal foregå, så har jeg ingen indvendinger. Er der derimod tale om at udnytte et lavt estisk niveau for at presse markedet i Norden så synes jeg ikke det er okay.

Hvis du ser litt lenger opp i tråden så gjengir jeg noen tall for gjennomsnittslønn i Finland. Nivået som indikeres i kontrakten er svært langt unna dumping lønn (men nå er ikke tallene til finske statistiske sentralbyrået så detaljerte at man kan se hva piloter tjener).

Nå er det vel igjen ikke lønna, men øvrige vilkår som er ille i kontrakten.

Og at det er Norske, Svenske og Danske unge piloter som søker seg dit til:
Et Norsk rekruteringskontor sin avdeling i Estland , for å fly fra en base i Finnland for et Norsk selkap på Norsk AOC med LN-??? fly, man etablerer ikke en slik ordning for morroskyld.

Hvorfor gjør NAS det så vanskelig for seg selv om det ikke bare er for å spare masse penger og bry med å bli kvitt mannskapene om HEL går til HELL ?

Hvis du ser litt lenger opp i tråden så gjengir jeg noen tall for gjennomsnittslønn i Finland. Nivået som indikeres i kontrakten er svært langt unna dumping lønn (men nå er ikke tallene til finske statistiske sentralbyrået så detaljerte at man kan se hva piloter tjener).

Nu er det lønniveau DY opgiver for en kaptajn (og dermed højest mulige løn) og her har du dog ret i at det matcher en gennemsnitsløn i Finland. Niveauet burde dog ligge noget højere når man tager uddannelsesomkostninger og typerating, medical osv osv i betragtning. Desuden er det vel også både normalt og fair at man bliver kompenseret for korttidskontrakter og kort opsigelsesvarsel (specielt når man påtager sig de store omkostninger)

Jeg ville dog gerne se lønniveauet for en styrmand og ikke mindst sammenligne med andre pilotlønninger i Finland og ikke gennemsnitslønnen generelt.

Må si at for å være ett fagforum er jeg forrundret over nærsyntheten i denne debatten.
Den samme nærsyntheten som de ansatte i SAS viste mesteparten av de 10 siste årene
siden ledelsen innså at for å overleve måtte noe seriøst gjøres med kostnadsnivået.

Med mindre SAS og DY i framtiden skal bli degradert til ubetydlige
innenriks-selskaper er man nødt til å tilpasse seg en verden utenfor skandinavia.
Se rundt dere, alle de små/mellomstore går dukken eller blir kjøpt opp. Skal man overleve
er man nødt til å være stor og få stordriftsfordeler. Det er nå i prinsippet
3 store aktører i europa som vil sluke de små en etter en. SAS står for tur!
(hvis noen vil ha dem før det er for sent). Se hva som skjer i USA, selv enorme flyselskaper blir slukt der.
Sett fra DY's synspunkt vil man da stå overfor ett enormt SAS+LH group som vil ha
en enorm stordriftsfordel i tillegg til Ryanair som allerede er en stor konkurrent.
Som Kjos sier, skal de klare å overleve må de vokse - RASKT!

DY' suksess kommer av at de tenker langsiktig, strategisk og stort, de ansattes positive
innstilling og tro på ledelsen.

SAS' problem har vært det motsatte. Kortsiktig tankegang fra de ansatte. Ingen klar visjon,
ingen tiltro til ledelsen og en ledelse som har vært handlingslammet pga av kontrakter
og fagforeninger osv. Catch 22.

For å sette det på spissen, skandinaviske piloter bosatt i skandinavia er avhengige at
DY modellen lykkes. Alternativet er verre... . For å lykkes må personalkostnadene
være konkurransedyktig med de store i europa.

Dette betyr selvsagt ikke at man skal godta hva som helst fra DY, men dette må sees i en større
mye sammenheng enn det som skjer her og jeg tror skandinaviske piloter får mange
kameler å svelge i årene som kommer - desverre...

Nu er det lønniveau DY opgiver for en kaptajn (og dermed højest mulige løn) og her har du dog ret i at det matcher en gennemsnitsløn i Finland. Niveauet burde dog ligge noget højere når man tager uddannelsesomkostninger og typerating, medical osv osv i betragtning. Desuden er det vel også både normalt og fair at man bliver kompenseret for korttidskontrakter og kort opsigelsesvarsel (specielt når man påtager sig de store omkostninger)

Jeg ville dog gerne se lønniveauet for en styrmand og ikke mindst sammenligne med andre pilotlønninger i Finland og ikke gennemsnitslønnen generelt.

Om man skal snakke om god eller dårlig lønn så kan det jo være greit å sammenlikne med samfunnet forøvrig, ellers er det lett å bli fartsblind....;)

Lønnsnivåene jeg indikerer forteller oss at høyeste gjennomsnittslønn for menn i kategorien "Professionals" er ca 4000 euro/mnd. Den høyst avlønnede kategorien er "Legislators, senior officials and managers" som har en snittlønn på ca 5500 euro/måned, eller ca 530.000,- NOK. Man kan sikkert si mye fint om piloter, men dette lønnsnivået er ikke dårlig i hverken finsk eller estisk målestokk uansett om utdannelsen er dyr (se forøvrig diskusjonen om dette ovenfor), så fokus bør kanskje være et annet sted enn lønn.

Last edited:

Jeg etterlyser også mer informasjon om lønn for styrmenn. Jeg tviler på at det er tilfeldig at det bare er kapteinlønninger som det er opplyst om av NAS i media...

Jeg etterlyser også mer informasjon om lønn for styrmenn. Jeg tviler på at det er tilfeldig at det bare er kapteinlønninger som det er opplyst om av NAS i media...

La oss gjette på at lønnen er på omtrent halvparten (så ca 280.000 med drøye 700 timer flyging - rimelig?). Jeg tror det var Dag Viking som indikerte dette for DY piloter i Norge. Om det da ansettes 50:50 med kapteiner og styrmenn så er fortsatt gjennomsnittslønnen på ca 420.000,-. Igjen, i finsk & estisk målestokk er dette ikke dårlig. I tillegg får de tilsvarende NOK 5000,- per måned i housing allowance, om jeg forstod kontrakten rett. Det tilsvarer vel 70-80.000 ekstra i bruttoinntekt (forutsatt at tilskudd til husleie ikke skattes av; uansett er det 60.000,- netto ekstra).

Last edited:
Back