DY Ny Norwegian-base: Helsinki

Re: DY med ny base

Fullstendig skivebom! Det handler om å verne om rettighetene til en hel yrkesgruppe, ikke forbarme seg over "fremmede" arbeidstakere. Utviklingen de siste årene har vært skremmende. Nå er gjørma altså i ferd med å renne inn over egen dørterskel i et av Skandinavias største selskaper. Så du får bare ha oss unnskyldt for å stritte i mot:rolleyes:

Velkommen til en globalisert verden!

Fullstendig skivebom! Det handler om å verne om rettighetene til en hel yrkesgruppe, ikke forbarme seg over "fremmede" arbeidstakere. Utviklingen de siste årene har vært skremmende. Nå er gjørma altså i ferd med å renne inn over egen dørterskel i et av Skandinavias største selskaper. Så du får bare ha oss unnskyldt for å stritte i mot:rolleyes:

Så lenge man aksepterer at lønnsnivået nok er på vei ned i forhold til gullalderen (noe man vel allerede har sett; jfr Dag Vikings innlegg) og at kampen går på ansettelsesforhold, rett til sykepenger, og ikke minst rett til å faktisk være syk uten å kunne få sparken, så er jeg helt med på at man reagerer og kjemper i mot utviklingen.

Om man reagerer på at det blir press på lønnsnivået som følge av at man bl.a. rekrutterer utenlands, så er jeg kanskje litt mindre tilbøyelig til å ha sympati for kampen (men jeg har likevel ingen problemer med å skjønne at de som jobber i bransjen ikke liker lønnsutviklingen).

Så lenge man aksepterer at lønnsnivået nok er på vei ned i forhold til gullalderen (noe man vel allerede har sett; jfr Dag Vikings innlegg) og at kampen går på ansettelsesforhold, rett til sykepenger, og ikke minst rett til å faktisk være syk uten å kunne få sparken, så er jeg helt med på at man reagerer og kjemper i mot utviklingen.

Om man reagerer på at det blir press på lønnsnivået som følge av at man bl.a. rekrutterer utenlands, så er jeg kanskje litt mindre tilbøyelig til å ha sympati for kampen (men jeg har likevel ingen problemer med å skjønne at de som jobber i bransjen ikke liker lønnsutviklingen).

Det er vanskelig, sett fra utsiden i hvert fall, ikke å være helt enig i denne tilnærmelsen.

Selvsagt måtte lønna ned fra nivået i visse selskaper under den berømte gullalderen. Nå er i midlertid de tider så til de grader over for lenge siden, at jeg tror vi snart kan droppe det begrepet. Hvis du mener lønnsnivået i DY er for høyt og at det dermed er bra at det kan presses ned med lusne kontrakter i øst, så er jeg ikke enig i det hele tatt. Selv hvis man ser lønnsnivået helt isolert. Vi snakker om unge håpefulle som starter voksenlivet med studiegjeld på ca. en mill. kroner. På toppen av det skal de punge ut gode 200.000kr for et typekurs selskapet egentlig burde betalt for. Ta så med i vurderingen at det er langt fra sikkert at man får noen jobb i det hele tatt, så begynner regnestykket å se ganske stusselig ut.

Selvsagt måtte lønna ned fra nivået i visse selskaper under den berømte gullalderen. Nå er i midlertid de tider så til de grader over for lenge siden, at jeg tror vi snart kan droppe det begrepet. Hvis du mener lønnsnivået i DY er for høyt og at det dermed er bra at det kan presses ned med lusne kontrakter i øst, så er jeg ikke enig i det hele tatt.

Siden jeg ikke jobber i bransjen så har jeg ikke oversikt over detaljene, annet enn at de jeg har hørt kommentere dette synes å indikere at det ikke er helt smalhans. Hva tjener en fersk pilot hos DY, og hva tjener en kaptein hos DY?

Det indikeres en lønn på 350.000,- for en estlender ansatt på HEL-basen. Om det er representativt for lønnen i HEL og i Estland, så vil jeg gjette på at lønnsnivået er høyere her i Norge.

Selv hvis man ser lønnsnivået helt isolert. Vi snakker om unge håpefulle som starter voksenlivet med studiegjeld på ca. en mill. kroner. På toppen av det skal de punge ut gode 200.000kr for et typekurs selskapet egentlig burde betalt for. Ta så med i vurderingen at det er langt fra sikkert at man får noen jobb i det hele tatt, så begynner regnestykket å se ganske stusselig ut.

Dette har vært oppe mange ganger tidligere. Greit nok at utdannelsen som pilot er kostbar, men den er også betydelig kortere enn den utdannelsen mange "på bakken" tar (med dertilhørende tapt arbeidsfortjeneste som nok fort kan komme opp i 5-6-700.000,- utover det en pilotutdannet sitter med i tapt arbeidsfortjeneste). Skal man se på regnestykker så må man ta med alle kostnadene.

Siden jeg ikke jobber i bransjen så har jeg ikke oversikt over detaljene, annet enn at de jeg har hørt kommentere dette synes å indikere at det ikke er helt smalhans. Hva tjener en fersk pilot hos DY, og hva tjener en kaptein hos DY?

Det indikeres en lønn på 350.000,- for en estlender ansatt på HEL-basen. Om det er representativt for lønnen i HEL og i Estland, så vil jeg gjette på at lønnsnivået er høyere her i Norge.

Dette har vært oppe mange ganger tidligere. Greit nok at utdannelsen som pilot er kostbar, men den er også betydelig kortere enn den utdannelsen mange "på bakken" tar (med dertilhørende tapt arbeidsfortjeneste som nok fort kan komme opp i 5-6-700.000,- utover det en pilotutdannet sitter med i tapt arbeidsfortjeneste). Skal man se på regnestykker så må man ta med alle kostnadene.

Begynnerlønn i Norge er ca 360k pr år hvis man har under 1500 timer. Latterlig lavt etter min mening, når man må koste sin egen TR og utdanning. En kaptein har 700+, vet ikke topplønnen siden det ikke er så mange som har vært i DY i flere tiår ;)

Som sammenligning hadde jeg 400k i årslønn når jeg jobbet skiftarbeid på Hydro Aluminium i 1998 (ufaglært, betalt opplæring og sertifikater, hjemme hver dag, 8 timers vakter og 38 timers arbeidsuke innkl overtid)

Selve utdannelsen er kort, men tiden det tar fra man begynner på utdannelsen til man sitter i høyresetet i et selskap der man planlegger å være i lengre tid kan ta mange år (3-5 år er vanlig). Som master/bachelor kan kan som regel gå inn i en trygg og langsiktig jobb etter utdannelse, der man har mulighet for å klatre hver gang man bytter jobb. Bytter man jobb som pilot, begynner man nesten alltid igjen på bunnen.
Ofte blir de første 1-3 jobbene etter endt utdanning som en slags lærlingstid, der man flyr veldig billig for å samle nødvendig erfaring (flyinstruktør, fotografering, postflyging, fly hoppere osv). Man vil i den perioden tjene så dårlig at man trenger en annen jobb i tillegg, har ikke mulighet for å kjøpe bolig og betale ned på studielån.
Tar man det inn i regnestykket, er ikke "utdanning + klargjøring for en skikkelig jobb" så kort som folk flest tror.

Både lønn og arbeidsforhold er lavmål i europeisk sammenheng, ikke bare skandinavisk. Styrmannslønna er på snaut 200.000 NOK.

Desverre tror jeg det er vanskelig å få til en debatt av særlig verdi (opphetet kan den nok bli dog) på et forum for dette. Til dét har vi for mange "special interest groups" som:

1. FR pax.
2. Publikum som liker å kjempe mot det/de etablerte (SK etc) uansett sak.
3. Økonomer og andre som liker å assosiere seg med management i diverse selskap og som finner det mest interessant hvor lavt man klarer å presse CASK.
4. Sjeler i nærheten av RYG og TRF (og ansatte der) som i beste lokalpatriotiske ånd prøver å verne om egen flyplass/arbeidsplass ved å forsvare alt som kan opprette holde flytilbudet ved hjelp av kunstige lave flypriser. (I disse tilfeller FR/DY)
5. Enkelte NAS-sjeler med aksjer i selskapet. Lavere kostnader = større utbytte.
6. Mange misunnelige "pilot-wannabes".

-----

Man kan sikkert si at dette var "kortversjonen", men egentlig ligger det mye sannhet i dette fra scarebus. Så det "tiltredes" også herfra.

Her er noen som snakker om at mastere og andre grader fra div, universiteter tar lengre tid en enn pilotutdannelse. Vel: En normal sivil utdannelse, med omkostninger på kanskje 800.000, gjør at man står der med vel 200 timer i loggboka, og diverse utsjekker bak seg, før man skal melde seg for intervju og opptak i et marked der nåløyet er meger smalt.

Kun de egnede får jobb i et større firma i Skandinavia eller utenfor, de andre må ta til takke med div. jobber i mindre selskaper med usikre lønnsinntekter, eller bare finne seg noe annet.

Når de egnede så sitter i høyresetet, så er de ikke ferdig utdannet, de har mye foran seg, og hver 6 måned skal man gjennom myndighetspålagte OPC'er bevise at man fortsatt er egnet. For de allerede selekterte går dette som regel greit. Så har man de som faller utenfor hvert år av medisinske årsaker, og endelig de som ikke autoriseres for videre venstresete-jobb.
Jeg ser det er en her som sier at piloter ikke er hjernekirurger...enig...men hva er poenget?
Kirurgen driver avansert arbeid for å redde en person, men når man som pilot sitter i ruskevær på vei inn mot en glatt rullebane med usikre bremseverdier, kanskje med en usikker systemfeil ombord, og kanskje over 400 mennesker bak seg (eller 50, spiller ingen rolle) - da synes jeg at jeg selv kan føle en mental og fysisk utladning etter vel utført arbeid (alt er ikke automatikk, noe "handarbeid" er det tilbake også i luftfarten.
Man må gjerne si at dette er bussjåførarbeid, men da inviterer jeg vedk. inn på en liten seanse i simulator..så ser vi på det...

Det er noen selskaper i Skandinavia som foreløpig har valgt å gi pilotene en lønn som speiler den spesielle jobb dette er. Og vi som er der, vil sef. ta vår egoistiske kamp, for oss selv.
Vi ønsker ikke at det finnes estlendere og andre som bekler stillinger ombord i fly på skandinavisk register, med lønn ned til 200.000 for en styrmann på B737.

Thomas Cook Scandinavia har til sammenlikning opprettet en egen HEL base før DY, men her har man valgt å la finnene på flight deck få ta del av samme avtale som de andre lands piloter. Det blir et godt samarbeidsklima internt av sånn, mere renhårig, og ingen ulmende konflikter. Jeg tror ikke TCAS-pilotenes forening hadde godkjent noe annet heller, og det skulle være interessant å høre om DY-foreningen virkelig backer opp om dette?

Jeg er forresten blant de her som har gledet meg over DY's inntreden på markedet, det var i sin tid en nødvendig korreksjon mot SAS-monopolet, men nå synes jeg det begynner å bli litt vel mye Ryanair over det hele...

Tally-Ho

Dag, takk for et oppklarende innlegg!

Begynnerlønn i Norge er ca 360k pr år hvis man har under 1500 timer. Latterlig lavt etter min mening, når man må koste sin egen TR og utdanning. En kaptein har 700+, vet ikke topplønnen siden det ikke er så mange som har vært i DY i flere tiår ;)

Som sammenligning hadde jeg 400k i årslønn når jeg jobbet skiftarbeid på Hydro Aluminium i 1998 (ufaglært, betalt opplæring og sertifikater, hjemme hver dag, 8 timers vakter og 38 timers arbeidsuke innkl overtid)

Til det siste først: Nå er det jo en kjennsgjerning et industriarbeidere i Norge tjener godt, samt at det ikke er så mange av dem, så sammenlikning med slike jobber blir ikke helt fornuftig. 400' i årslønn er mer enn selv ferske kandidater med mastergrad i mange tilfeller tjener. Skal man få fast jobb som vitenskaplig ansatt på universiteter/høyskoler så er begynnerlønnen typisk ca 450' og da har man utdanning på doktorgradsnivå.

Om begynnerlønnen virkelig er på 360' så er det ikke så veldig høyt, nei. Det overrasker meg imidlertid, for jeg har hørt fra folk som jobber i kabinen i DY som har noe under dette som basislønn (i tillegg kommer dietter, salgsprovisjoner, og andre skattbare tillegg). Jeg regnet derfor med at piloter tjente betydelig mye mer enn kabinansatte.

Selve utdannelsen er kort, men tiden det tar fra man begynner på utdannelsen til man sitter i høyresetet i et selskap der man planlegger å være i lengre tid kan ta mange år (3-5 år er vanlig). Som master/bachelor kan kan som regel gå inn i en trygg og langsiktig jobb etter utdannelse, der man har mulighet for å klatre hver gang man bytter jobb. Bytter man jobb som pilot, begynner man nesten alltid igjen på bunnen.
Ofte blir de første 1-3 jobbene etter endt utdanning som en slags lærlingstid, der man flyr veldig billig for å samle nødvendig erfaring (flyinstruktør, fotografering, postflyging, fly hoppere osv). Man vil i den perioden tjene så dårlig at man trenger en annen jobb i tillegg, har ikke mulighet for å kjøpe bolig og betale ned på studielån.
Tar man det inn i regnestykket, er ikke "utdanning + klargjøring for en skikkelig jobb" så kort som folk flest tror.

Jeg tror vi kan konkludere med at det ikke er så enkelt å sammenlikne. Uansett så vil vanlige studenter typisk heller ikke ha anledning til å kjøpe egen bolig, vil normalt sett ikke jobbe spesielt mye i løpet av studiene osv. Og selv om flygere må ta noen år med dårlig betalte, usikre jobber, før de er klare for en "ordentlig" jobb, så virker det som om de iallefall er i jobb. Da blir det selvsagt en vurdering av hvor store forskjellene er i tapt arbeidsfortjeneste.

Usikker jobbsituasjon er jo en kjent sak jo mer spesialisert man er. Dette ser man også i universitets- og høyskolesektoren, hvor det slett ikke er uvanlig at folk går på midlertidige kontrakter i 10-15 år før fast ansettelse (og bruken av slike midlertidige kontrakter er svært høy; vi snakker om et sted mellom 20 og 30% av staben mange steder).

-----

Man kan sikkert si at dette var "kortversjonen", men egentlig ligger det mye sannhet i dette fra scarebus. Så det "tiltredes" også herfra.
----------
Jeg er forresten blant de her som har gledet meg over DY's inntreden på markedet, det var i sin tid en nødvendig korreksjon mot SAS-monopolet, men nå synes jeg det begynner å bli litt vel mye Ryanair over det hele...

Jeg skal ikke på noen som helst måte degradere jobben som piloter gjør, men du må gjerne likevel invitere meg inn i simulatoren....:D

Så til scarebus sine punkter: De synes jeg er tildels "to the point", bortsett fra at den svært viktige og store særinteressegruppen "SAS & andre tradisjonelle selskapers ansatte & familie" glimrer med sitt fravær. Det er jo også på sin plass å minne om at dette ikke er et bransjeforum per se, men et forum for folk som er interesserte i luftfart fra mange ulike vinklinger. Dermed vil "amatører" som meg engasjere meg i denne typen diskusjoner.

Din siste kommentar om at det begynner å bli litt mye Ryanair over det hele er jeg enig i (forbehold tas at det som kommer frem faktisk er riktig - det er mye informasjon her på forumet som er tildels mye avvikende).

Så til dette med sammenlikning med andre utdanningsgrupper: Årsaken til at jeg mener at det er på sin plass med en slik sammenlikning er at piloter ofte trekker inn den kostbare utdanningen. Da er det også på sin plass å trekke frem at også andre har kostnader knyttet til sin utdanning, selv om det kanskje i mindre grad er direkte utdanningsrelaterte kostnader (men heller tapt arbeidsfortjeneste i mange år).

Så til dette med sammenlikning med andre utdanningsgrupper: Årsaken til at jeg mener at det er på sin plass med en slik sammenlikning er at piloter ofte trekker inn den kostbare utdanningen. Da er det også på sin plass å trekke frem at også andre har kostnader knyttet til sin utdanning, selv om det kanskje i mindre grad er direkte utdanningsrelaterte kostnader (men heller tapt arbeidsfortjeneste i mange år).

På hvilket grunnlag kan du hevde at andre yrkesgrupper har flere år med tapt arbeidsinntekt enn det piloter har? Jeg vil glatt hevde at en pilot i snitt går arbeidsledig eller i en svært lavtlønnet jobb lenger enn det en person med annen utdanning gjør (lengden på utdannelsen tatt i betraktning). Dette argumentet trekker du frem gang på gang, tydeligvis uten å ha grunnlag for hva du påstår. Jeg kan sitte her og fortelle deg om skjebne på skjebne hele kvelden hvis du har tid. Svært få piloter jeg kjenner har spasert rett fra skolebenken og inn i en godt betalt airline-jobb. Å regne det som normen blir tull.

Last edited:

På hvilket grunnlag kan du hevde at andre yrkesgrupper har flere år med tapt arbeidsinntekt enn det piloter har? Jeg vil glatt hevde at en pilot i snitt går arbeidsledig eller i en svært lavtlønnet jobb lenger enn det en person med annen utdanning gjør (lengden på utdannelsen tatt i betraktning). Dette argumentet trekker du frem gang på gang, tydeligvis uten å ha grunnlag for hva du påstår. Jeg kan sitte her og fortelle deg om skjebne på skjebne hele kvelden hvis du har tid. Svært få piloter jeg kjenner har spasert rett fra skolebenken og inn i en godt betalt airline-jobb. Å regne det som normen blir tull.

Nå snakket jeg om tapt arbeidsfortjeneste i forbindelse med utdanning, så grunnlaget er helt i orden. Dette i forhold til utdanningskostnaden som pilot. Nå kommenterer jo Dag Viking en del andre forhold som gjør at det kanskje er rimelig å se på "utdanningstiden" som noe lenger enn selve utdannelsen.

Hva som skjer etter endt utdanning har jeg ikke noen formening om, men arbeidsledighet er jo dessverre ikke helt utenkelig (hverken for piloter eller andre). Jeg kjenner mange med lang universitetsutdanning som også er arbeidsledige, spesielt om man har en litt spesialisert utdanning, men det er muligens riktig at piloter går lenger i lavtlønt arbeid enn andre med høy utdanning. Jeg kjenner også mange med høy utdanning (master) som jobber i offentlig sektor, riktignok med relativt stor grad av jobbsikkerhet, som aldri kan regne med å komme over 400'-450' i årslønn. Så da er det et åpent spørsmål hvem som ligger best an i et livsløpsperspektiv. Jeg vet ikke.

Jeg har prøvd begge deler, jeg har mange studiekompiser fra begge leire, og vet veldig godt hvordan de første årene etter endt utdanning kan fortone seg for både piloter og bachelor/mastere. Fra universitetet kunne folk gå rett inn i trygge, langsiktige og tålig bra betalte jobber. De fleste hadde jobb lenge før utdannelsen var ferdig, og kunne gå i gang med å etablere seg med bolig, bil og unger allerede når man startet sin første jobb etter utdanning. Ble man lei av firmaet eller bransjen man jobbet i, var det bare å bytte arbeidsgiver uten at man tapte noe på det. Jobb fikk man på bakgrunn av personlige egenskaper, karakterer og erfaring.

For piloter er dette en drømmescenario. Ingen vet hva de går til, hvor i verden de må flytte for å få jobb (hvis de da får seg jobb) og hvor lenge de må prøve å holde seg current mens de søker jobb. I næringslivet er all jobb-erfaring mens man venter på den rette jobben, god erfaring. I flygerbransjen er all jobberfaring utenfor cockpit bortkastet, man bygger ikke en bedre CV på den måten. Hvor man får jobb er som regel tilfeldig. Man må være riktig person på rett plass til rett tid, og ofte må man kjenne noen innenfor som kan gi en anbefaling. Det er vanskelig å skille seg ut i mengden, selv om man er aldri så god i det man driver med. Et ordtak lyder "It's not what you know, it's who you know", og det stemmer skremmende bra i flybransjen når det er snakk om å få søknaden sin i toppen av bunken.

Hvor mange av dine studiekompiser er det som aldri har jobbet med det de har brukt lang tid og veldig mye penger på å utdanne seg til, og som heller aldri vil gjøre det? Husk at en universitetsutdannelse kan brukes til veldig mye, mens en pilotutdannelse kan kun brukes til en ting.

Jeg misunner på ingen måte pilotenes lønn, og det tar som regel lang tid før en pilot vil være på samme akkumulert inntekt som en universitetsutdannet i f.eks. en teknisk disiplin. Dessuten tror jeg at du må sammenligne en universitetsutdannet i privat sektor med en pilot, siden piloter også jobber i privat sektor ;)

Når jeg leser denne tråden blir jeg minnet på hvorfor jeg sluttet å fly, og aldri har sett meg tilbake.

Hvor mange av dine studiekompiser er det som aldri har jobbet med det de har brukt lang tid og veldig mye penger på å utdanne seg til, og som heller aldri vil gjøre det? Husk at en universitetsutdannelse kan brukes til veldig mye, mens en pilotutdannelse kan kun brukes til en ting.

Jeg kjenner veldig mange universitetsutdannede som ikke jobber med noe som er knyttet opp mot utdannelsen, men det varierer nok veldig med hensyn til hvilke fag man studerer (utdanningens reelle kostnad kan vi sikkert diskutere). Så vidt jeg har forstått har du noe a la en sivilingeniørutdannelse, og om så er tilfellet så er det ikke vanskelig å skjønne at man går rett ut i høvelig godt betalt jobb etter utdanning. Det samme gjelder nok de fleste av de jeg selv studerte sammen med (økonomi).

Jeg misunner på ingen måte pilotenes lønn, og det tar som regel lang tid før en pilot vil være på samme akkumulert inntekt som en universitetsutdannet i f.eks. en teknisk disiplin. Dessuten tror jeg at du må sammenligne en universitetsutdannet i privat sektor med en pilot, siden piloter også jobber i privat sektor ;)

I motsetning til det noen kanskje får et inntrykk av så misunner heller ikke jeg pilotene lønnen deres, men skal man argumentere for høyere lønn så synes jeg at det er rimelig å ha noenlunde samme utgangspunkt for argumentasjonen (at man sitter med et lån på 800' - inkl. kost/losji? - etter endt flygerutdanning, men bare 250'-300' etter en universitetsutdanning er ikke det samme som at det koster 500' mer å utdanne seg til flyger).

Privat sektor? Ja, kanskje det, men jeg tenkte nå litt mer på dette som lønn i forhold til utdanningskostnader i et livsløpsperspektiv, og trekker man frem worst-case scanario for piloter så kan man også ha det samme for andre grupper....;)

Som et lite tillegg får jeg vel bare si at jeg forstår at dette er litt sårt for de som er involvert i bransjen, og at det kan virke provoserende at en utenforstående, litt dårlig opplyst økonom legger seg borti dette. Det er ikke min hensikt å provosere, og det er heller ikke min hensikt å snakke ned verdien av den innsatsen som legges ned på flightdeck.

Last edited:

Som et lite tillegg får jeg vel bare si at jeg forstår at dette er litt sårt for de som er involvert i bransjen, og at det kan virke provoserende at en utenforstående, litt dårlig opplyst økonom legger seg borti dette. Det er ikke min hensikt å provosere, og det er heller ikke min hensikt å snakke ned verdien av den innsatsen som legges ned på flightdeck.

Man lærer seg fort av med hårsårhet i denne bransjen, så det går nok bare bra:)
Det som nok de fleste flygende her inne føler litt provoserende er at det er så mange "uvitende" som har bastante meninger om dette. Alt fra lønn til arbeidsforhold menes det svært mye om her inne, og det i til dels sterke og lite sjarmerende ordelag (tenker overhodet ikke spesielt på deg). Alt uten å ha gått en eneste dag i våre sko. Jeg kunne til sammenlikning aldri tenke meg å debattere lønn og arbeidsforhold på et forum for siviløkonomer eller andre yrkesgrupper jeg selv ikke har erfaring med. Det hadde jeg mildt sagt ikke sett poenget med all den tid det i praksis er helt ukjent for meg.
Jeg pleier å oppsummere det slik: luftfart er den bransjen flest personer har sterke meninger om uten egentlig å vite noe som helst om. Satt på spissen selvsagt, men mye sannhet er det dessverre i det. Men kjør for all del debatt. Det er et fritt land!:)

Man lærer seg fort av med hårsårhet i denne bransjen, så det går nok bare bra:)

Det er betryggende å høre.:)

Det som nok de fleste flygende her inne føler litt provoserende er at det er så mange "uvitende" som har bastante meninger om dette. Alt fra lønn til arbeidsforhold menes det svært mye om her inne, og det i til dels sterke og lite sjarmerende ordelag (tenker overhodet ikke spesielt på deg). Alt uten å ha gått en eneste dag i våre sko. Jeg kunne til sammenlikning aldri tenke meg å debattere lønn og arbeidsforhold på et forum for siviløkonomer eller andre yrkesgrupper jeg selv ikke har erfaring med.

Som nevnt ovenfor så får vi vel huske på at dette er et luftfartsforum, og selv om mange av oss er utenforstående i forhold til bransjen så er det mange aspekter ved bransjen som vi finner interessant å debattere. Man kan jo håpe at vi amatører lærer litt etterhvert om sentrale forhold i bransjen...;)

Det jeg føler at jeg kan si noe om er den generelle lønnsdannelsen, hvilke forhold som trekker i hvilken retning, konkurranseforhold og kostnader, konkurransepolitikk osv. Så får man forsøke å være litt ydmyk og innse at man ikke har full innsikt i hvordan alle ting henger sammen i bransjen. Dere som er innenfor får vel også forsøke å la oss utenforstående komme med det vi oppfatter som relevante og saklige innspill (for selv uten altfor inngående bransjekunnskap er det veldig mange forhold som er det samme om det er kraftbransjen, luftfart eller telekom).

Forholdet til hva som er en rimelig lønn er ikke en objektiv eksersis, og er det 50 stk som debatterer dette så vil det sikkert finnes 50 forskjellige syn på det spørsmålet.

Jeg vil glatt hevde at en pilot i snitt går arbeidsledig eller i en svært lavtlønnet jobb lenger enn det en person med annen utdanning gjør (lengden på utdannelsen tatt i betraktning))

Det da kan vel ikke være ett argument for høyere lønn at det utdannes
for mange piloter og derfor er høy arbeidsledighet og dermed ventetid for å
få jobb?? Tvert imot!!

Tilbud og etterspørsel, slik er det i alle bransjer!
Den som idag velger å ta pilotutdannelse vet utmerket godt at det er
vanskelig å få jobb og bør derfor være klar over at de tar en stor risiko
ved å sette seg i stor gjeld med mørke jobbutsikter.
Det er nettopp derfor lønningene også synker - fordi det er for
mange piloter på markedet.

Synes denne diskusjonen har beveget seg ganske langt unna topic. Finner det både formålsløst og uinteressant å diskutere hva en yrkesgruppe fortjener/ikke fortjener i lønn ift andre grupper.

Poenget her er at et stort norskeid selskap handler uetisk i oppstarten av en ny base i Helsinki, der man bruker kontraktsbasert arbeidskraft med vilkår og rettigheter som ligger langt under pari ift markedet. Dette er en stor trussel først og fremst mot de som allerede jobber som besetningsmedlemmer i Norwegian, det er det ingen tvil om selv om propagandaen fra selskapets ledelse sier det motsatte. Men det er også et kjempeproblem for de andre etablerte selskapene i Norden som fortsatt opererer med noenlunde stuerene forhold.

At dette bør frem i media og løses der er jeg usikker på, siden det først og fremst handler om arbeidsforhold for piloter - som i publikums (og, utrolig nok endel aktive på dette forumet sine) øyne fortsatt blir sett på som en forkjælet yrkesgruppe som jobber for lite og tjener for mye. Selvfølgelig i tillegg til at Kjosern er the Good Guy som har gitt Ola Nordmann billige flybilletter. Nei, jeg tror voksenopplæringsoppgaven i en slik prosess vil være alt for stor, og at den vil stjele oppmerksomhet fra problemstillingen - slik det har blitt i denne tråden. Eneste løsning tror jeg er et standhaftig NPF med full støtte fra sitt pilotkorps, og med Parat og helst også NF/ECA i ryggen.

Re: DY med ny base i Helsinki, basert på innleid crew.

For å zoome litt inn på DY/HEL og Kontraktene så var det vel ikke kun avlønningen det ble stilt spørsmålstegn ved , det var vel andre deler av de kontraktene som smakte dårlig.
Oppsigelsesvernet var vel ikke det sterkeste . Avlønning mot blockhour er muligens noe som kommmer mange steder, men generelt så er "bonus" avlønninger som man i liten grad påvirker selv ikke heldig. Altså man får en scedule , så er lønna gitt. Ikke som om man kan stå på litt extra for å få litt extra.

At ingen fra DY kommenterer her ser jeg på som forstålig , og forhåpentlig vis som at det foregår samtaler i diamanten.

Synes denne diskusjonen har beveget seg ganske langt unna topic. Finner det både formålsløst og uinteressant å diskutere hva en yrkesgruppe fortjener/ikke fortjener i lønn ift andre grupper.

Det er ikke OT, all den tid dere som sitter i spissen av flyet trekker frem hvor dyr utdanningen er, og da underforstått at man skal tjene godt for å kompensere for dette. Mitt poeng har altså vært å påpeke at også andre grupper har kostbare utdanninger, uten at de nødvendigvis får gjennomslag for at dette skal være styrende for lønnsnivået.

Men, som nevnt, mener jeg vel at det store problemet er knyttet til de andre vilkårene i kontrakten.

Re: DY med ny base i Helsinki, basert på innleid crew.

For å zoome litt inn på DY/HEL og Kontraktene så var det vel ikke kun avlønningen det ble stilt spørsmålstegn ved , det var vel andre deler av de kontraktene som smakte dårlig.
Oppsigelsesvernet var vel ikke det sterkeste . Avlønning mot blockhour er muligens noe som kommmer mange steder, men generelt så er "bonus" avlønninger som man i liten grad påvirker selv ikke heldig. Altså man får en scedule , så er lønna gitt. Ikke som om man kan stå på litt extra for å få litt extra.

Jeg er helt enig. Det er like lite heldig når DY opererer med block hours som når SAS gjør det samme for sine vikarer.

Back