Re: DY med ny base
Både lønn og arbeidsforhold er lavmål i europeisk sammenheng, ikke bare skandinavisk. Styrmannslønna er på snaut 200.000 NOK.
Desverre tror jeg det er vanskelig å få til en debatt av særlig verdi (opphetet kan den nok bli dog) på et forum for dette. Til dét har vi for mange "special interest groups" som:
1. FR pax.
2. Publikum som liker å kjempe mot det/de etablerte (SK etc) uansett sak.
3. Økonomer og andre som liker å assosiere seg med management i diverse selskap og som finner det mest interessant hvor lavt man klarer å presse CASK.
4. Sjeler i nærheten av RYG og TRF (og ansatte der) som i beste lokalpatriotiske ånd prøver å verne om egen flyplass/arbeidsplass ved å forsvare alt som kan opprette holde flytilbudet ved hjelp av kunstige lave flypriser. (I disse tilfeller FR/DY)
5. Enkelte NAS-sjeler med aksjer i selskapet. Lavere kostnader = større utbytte.
6. Mange misunnelige "pilot-wannabes".
-----
Man kan sikkert si at dette var "kortversjonen", men egentlig ligger det mye sannhet i dette fra scarebus. Så det "tiltredes" også herfra.
Her er noen som snakker om at mastere og andre grader fra div, universiteter tar lengre tid en enn pilotutdannelse. Vel: En normal sivil utdannelse, med omkostninger på kanskje 800.000, gjør at man står der med vel 200 timer i loggboka, og diverse utsjekker bak seg, før man skal melde seg for intervju og opptak i et marked der nåløyet er meger smalt.
Kun de egnede får jobb i et større firma i Skandinavia eller utenfor, de andre må ta til takke med div. jobber i mindre selskaper med usikre lønnsinntekter, eller bare finne seg noe annet.
Når de egnede så sitter i høyresetet, så er de ikke ferdig utdannet, de har mye foran seg, og hver 6 måned skal man gjennom myndighetspålagte OPC'er bevise at man fortsatt er egnet. For de allerede selekterte går dette som regel greit. Så har man de som faller utenfor hvert år av medisinske årsaker, og endelig de som ikke autoriseres for videre venstresete-jobb.
Jeg ser det er en her som sier at piloter ikke er hjernekirurger...enig...men hva er poenget?
Kirurgen driver avansert arbeid for å redde en person, men når man som pilot sitter i ruskevær på vei inn mot en glatt rullebane med usikre bremseverdier, kanskje med en usikker systemfeil ombord, og kanskje over 400 mennesker bak seg (eller 50, spiller ingen rolle) - da synes jeg at jeg selv kan føle en mental og fysisk utladning etter vel utført arbeid (alt er ikke automatikk, noe "handarbeid" er det tilbake også i luftfarten.
Man må gjerne si at dette er bussjåførarbeid, men da inviterer jeg vedk. inn på en liten seanse i simulator..så ser vi på det...
Det er noen selskaper i Skandinavia som foreløpig har valgt å gi pilotene en lønn som speiler den spesielle jobb dette er. Og vi som er der, vil sef. ta vår egoistiske kamp, for oss selv.
Vi ønsker ikke at det finnes estlendere og andre som bekler stillinger ombord i fly på skandinavisk register, med lønn ned til 200.000 for en styrmann på B737.
Thomas Cook Scandinavia har til sammenlikning opprettet en egen HEL base før DY, men her har man valgt å la finnene på flight deck få ta del av samme avtale som de andre lands piloter. Det blir et godt samarbeidsklima internt av sånn, mere renhårig, og ingen ulmende konflikter. Jeg tror ikke TCAS-pilotenes forening hadde godkjent noe annet heller, og det skulle være interessant å høre om DY-foreningen virkelig backer opp om dette?
Jeg er forresten blant de her som har gledet meg over DY's inntreden på markedet, det var i sin tid en nødvendig korreksjon mot SAS-monopolet, men nå synes jeg det begynner å bli litt vel mye Ryanair over det hele...
Tally-Ho