DY Ny Norwegian-base: Helsinki

Re: DY med ny base i Helsinki, basert på innleid crew.

Jeg er helt enig. Det er like lite heldig når DY opererer med block hours som når SAS gjør det samme for sine vikarer.

Ja og Nei.

En Vikar uten fast stillings% i en hvilken som helst bedrift er prisgitt etterspørsel = lønn.

Men for faste stillinger JA.
 
Re: DY med ny base i Helsinki, basert på innleid crew.

Ja og Nei.

En Vikar uten fast stillings% i en hvilken som helst bedrift er prisgitt etterspørsel = lønn.

Men for faste stillinger JA.

Tja. DY ansetter piloter med betaling basert på block hours (synes det som). I tillegg har DY ansatte som får en annen type avlønning basert på arbeidstid (er det duty hours man kaller det?). Vikar eller fast ansettelse er forsåvidt irrelevant, siden den ene får betalt for duty hours og den andre for block hours. Avlønningen for en gitt mengde arbeidsinnsats bør vel være den samme (ikke nivået, naturligvis, men systemet for avlønning). Det er mulig jeg misforstår deg?
 
Re: DY med ny base i Helsinki, basert på innleid crew.

Er denne nevnte kontrakten fra DY eller bemanningsbyrået i Estland?
 
Re: DY med ny base i Helsinki, basert på innleid crew.

Det verste med lønnen i disse kontraktene er at den er avhengig av om du generer flytimer eller ikke. Dette, sammen med visse andre betingelser kontrakten inneholder, innebærer etter min mening at kontrakten direkte virker negativt inn på flysikkerheten. Du trekkes bl.a. i lønn om du er syk, og du kan miste jobben hvis du er syk for lenge.

Slike faktorer påvirker oss når vi skal vurdere bl.a. vær, teknisk status på flyet, i "hvilken grad" vi er syk og hvorvidt vi er "fit"/"unfit to fly". I tillegg vil nok noen bli svært fristet til å være tilpasningsdyktig i forhold til arbeidstidsbestemmelsene.

Det er for meg, som for mange andre her inne, klinkende likegyldig hvilken nasjonalitet crewet har. Det som er bekymringsfullt er hvorvidt de på rad 0 kan ta de riktige avgjørelsene, uten å bli påvirket av ytre faktorer som gir personlige konsekvenser.
 
Re: DY med ny base i Helsinki, basert på innleid crew.

Det verste med lønnen i disse kontraktene er at den er avhengig av om du generer flytimer eller ikke. Dette, sammen med visse andre betingelser kontrakten inneholder, innebærer etter min mening at kontrakten direkte virker negativt inn på flysikkerheten. Du trekkes bl.a. i lønn om du er syk, og du kan miste jobben hvis du er syk for lenge.

Slike faktorer påvirker oss når vi skal vurdere bl.a. vær, teknisk status på flyet, i "hvilken grad" vi er syk og hvorvidt vi er "fit"/"unfit to fly". I tillegg vil nok noen bli svært fristet til å være tilpasningsdyktig i forhold til arbeidstidsbestemmelsene.

Det er for meg, som for mange andre her inne, klinkende likegyldig hvilken nasjonalitet crewet har. Det som er bekymringsfullt er hvorvidt de på rad 0 kan ta de riktige avgjørelsene, uten å bli påvirket av ytre faktorer som gir personlige konsekvenser.

Et godt & poengtert innlegg!
Dette er en egenskap ved kontraktene som gjør at jeg ville tenke mer enn to ganger på å fly med selskapet. Er dette en type kontrakt som er vanlig andre steder, eller er dette en "all time low"?
 
Re: DY med ny base i Helsinki, basert på innleid crew.

Det ryktes nå at det som omhandler sykdom i kontrakten er endret til det bedre, men jeg vet ikke til hva. Media er også på jakt.
 
Re: DY med ny base i Helsinki, basert på innleid crew.

Jeg ville hvertfall flydd og taxet sakte om jeg fikk betalt i block hrs... Maks M.62 :)

Jeg tenker de kanskje gjør dette for at de lettere skal kunne trekke seg ut dersom basen ikke blir vellykket.. Kan det være en tanke bak det??
 
Re: DY med ny base i Helsinki, basert på innleid crew.

Jeg ville hvertfall flydd og taxet sakte om jeg fikk betalt i block hrs... Maks M.62 :)

Ble vel brukt av BA-piloter for noen år siden i forb. med en konflikt. Ikke direkte sammenlingbart med denne tråden, men de økte kostnadene fikk ledelsen raskt på banen igjen. De fløy hele innflygingsprosedyrer og aksepterte ikke shortcuts som visual approaches.

Ellers har jeg merket meg en del innlegg som appellerer til meg i denne tråden, og en del som ikke gjør det.

Men for at en eller annen moderator ikke skal komme med beskjeden "jammen dette måtte du se komme!", så skal jeg avholde meg å komme med fler kommentarer i denne tråden, så skal jeg holde kjeft! Med en og annen erfaring fra likedannede tråder.:old
 
Re: DY med ny base i Helsinki, basert på innleid crew.

Tanken er å tjene mest mulig penger med minst mulig risiko....som i alle businesser :)

Ved å ansette på kontrakt kan de lett trekke seg ut om de mislykkes uten at de sitter med arbeidsgiveransvar. Taktikken ble også brukt da DY startet opp på CPH, men da var det en midlertidig løsning hvor kontraktspilotene fikk mulighet for fast ansettelse i DY etter X antall måneder. Meg bekjent er ikke dette planen for HEL. Og i tillegg til å tilby lav lønn legges løpende kostnader til bl.a. sertifikatvedlikehold over på den enkelte i stedet for på selskapet.

Drar man tankene litt videre, så kan det hende Kjos har en større plan med det hele. Ekspanderes det videre til andre baser (USA, Asia og Sør-Europa) på samme måte med kontraktsansatte og dumping av betingelser, så kan det være med på å finansiere den, relativt sett, dyre produksjonen og arbeidskraften DY har i NO/SE/DK. Fagforeningene vil mest sannsynlig ikke ha muligheten til stoppe en slik ekspansjon, og hvis de hadde hatt mulighet ville de kanskje ikke ha hindret det likevel. Hvorfor? For ved å dumpe betingelsene i utlandet vil man sikre DY større inntekter, som igjen vil sikre deres egne dyre arbeidsplasser i NO/SE/DK. Kjos kan på den måten akseptere at kostnadene i Skandinavia er noe høyere og at det er prisen DY betaler for fortsatt å være en god og redelig arbeidsgiver i sitt kjernemarked. Hva som skjer i utlandet er ikke folk generelt sett så opptatt av, og arbeidstakerne ute i den store verden er heller like godt beskyttet som oss nisser her nordpå. Så hvem vil da egentlig reagere på hvordan DY vokser i utlandet? Antakeligvis ingen så lenge vi kan komme oss til New York for tusenlappen.

Men dette var bare noen tanker, og jeg blir ikke overrasket hvis det blir en realitet. Det globale arbeidsmarkedet innhenter oss, det vil være begrenset hvor lenge vi klarer å stå imot her på berget. Håndtverkerne var noen av de første som ble utfordret og lønna ble dumpet til langt under levelig nivå for en nordmann. Heldigvis er gruppen bedre beskyttet enn oss som jobber i luften som er untatt arbeidsmiljøloven etc, så det ble bl.a. innført minstelønn. Nå sist har det vært mye bråk rundt Adecco med lave lønninger og ekstrem arbeidstider på sykehjem og sykehus. Stat og kommune har stått for innleie av arbeidskraften og har sett hva som har skjedd, men har ikke reagert før det ble blåst opp i media. Hvilken yrkesgruppe blir den neste?

Hvilke krav stiller forøvrig Staten til de selskaper som ønsker å fly på anbudsrutene i vårt langstrakte land? Faktisk ingen krav til noenting. Ja, bortsett fra at det skal koste Staten minst mulig penger, så den som byr minst får jobben. Krav til ordnede arbeidsforhold og flysikkerhet er helt fraværende. Det er penga som rår! Bare se på Posten og West Air som et annet grelt eksempel.

Jeg drømmer om at det en dag blir innført et felles europeisk/internasjonalt lovverk hvor selskapene pålegges å betale for kursing på flytype, halvårlig/årlig trening i simulator, lønn under sykdom, vedlikehold av sertifikater osv. For dette handler om sikkerhetsarbeid i et sikkerhetskritisk yrke. Lønn og andre goder kommer i andre rekke. Passasjerene vil ha alt å tjene på at et slikt lovverk kommer på plass.

Dette ble blanding av mye rart, men likevel relevant i det store bildet :)
 
Re: DY med ny base i Helsinki, basert på innleid crew.

Og da er saken på forsiden av DN i dag og toppoppslag på NRK 1. Det er bra av flere grunner, først og fremst av hensyn til eventuell tvilsomme avtaler, men også fordi DY får svart for seg.

E24 også:

Innleie av billigere flypersonell fra et estisk vikarbyrå har ført til åpen konflikt mellom Norwegians piloter og ledelse, skriver DN. – Ikke sosial dumping, sier Norwegian.

http://e24.no/boers-og-finans/kjos-dumper-pilotloennen/20041979
 
Last edited:
Re: DY med ny base i Helsinki, basert på innleid crew.

Da blir det spennende å følge media i dag. Fint at saken kommer opp i lyset slik at vi får fram fakta og kan danne oss et bilde av saken som ikke bare bygger på rykter og spekulasjoner!
 
Og da er saken på forsiden av DN i dag og toppoppslag på NRK 1. Det er bra av flere grunner, først og fremst av hensyn til eventuell tvilsomme avtaler, men også fordi DY får svart for seg.

E24 også:



http://e24.no/boers-og-finans/kjos-dumper-pilotloennen/20041979

Det var dog en ualmindelig tynd artikel. Må håbe andre medier formår at arbejde lidt mere seriøst med sagen og få fokus på flysikkerheden, opsigelses- og sygdomsvilkår samt de øvrige forskelle i kontrakterne...
 
Re: DY med ny base i Helsinki, basert på innleid crew.

Vet ikke om det er skrevet inn her før. Litt lang kontrakt, må dele den i to

EMPLOYMENT CONTRACT: PILOT
I. Date
This Employee Contract is made [date] between:
II. Parties
1. and 2.
? ?
Arpi Aviation, Estonia (?the Employer?)
XX, XX, [address, birth date] (?the Employee?).

III. Preamble
The Employee will be rented out as staff to different airline companies on the basis of a contract between the Employer and such airline company (?the Present Lessee?).
Nothing in this Employment Contract shall be deemed to create any employment relationship between the Employee and the Present Lessee, and consequently the Employee?s only employer from any legal or taxation perspective, shall be the Employer.
IV. Terms and Conditions
During the term of this Agreement, the Employee shall render services at the request of the Employer to the Present Lessee upon the following terms and conditions:

1. General Conditions 1.1 The Employer shall, subject as hereinafter provided, employ the Employee in the capacity of
CPT. 1.2 The duration of the employment is 12 months, as from the time of accession, with a
possibility of extension.
1.3 The Employee shall undertake and perform all such line duties as the Employer requires, in accordance with the from time to time applicable flight time limitations operated by the Present Lessee. The Employee will observe and comply with all instructions and regulations from time-to- time given to him by the Present Lessee.
1.4 In roistering the Employee for duty the Employee shall be entitled to have 8 days off in any full calendar month be allocated in accordance with the Present Lessee?s Flight Time Limitation Scheme (such days off may be Saturdays, Sundays or public holidays). The work pattern will decided by the Present Lessee.
1.4 The Employee is required to clear with the Present Lessee?s Flight Operations Department and have duly authorized in advance individual request for any changes to the published/official roster.

2. Commencement 2.1 The date as may be agreed in writing between the parties.

3. Remuneration
3.1 The salary consists of a fixed and a variable part. The fixed annual salary is NOK 348.000, and the variable salary is NOK 290 per hour. The Employer shall pay the Employee a monthly salary equivalent with 1/12 of the fixed salary, plus hourly pay for actual worked hours each month. The Employee?s bank account details shall be furnished in writing by the Employee to the Employer.
3.2 The salary shall be paid in EURO, converted from NOK based on the official current conversion rate between NOK and EURO each pay day.
3.3 The Employee is exclusively responsible for the payment of taxes in Estonia or any other country in the world, pertaining to any remuneration paid to the Employee by the Employer under this employment contract.

4. Accommodation and Transportation
4.1 The Employee shall be provided by the Employer with the airline standard hotel accommodation or apartment at base of operation and single room hotel accommodation at layover stations other than base at which he is required to perform his duties.
4.2 Notwithstanding clause 4.1, the Employee may choose to provide his own accommodation. If the Employee so chooses, he shall be paid a subsistence/housing allowance of NOK 5.000 per month.
4.3 The Employee shall be provided with suitable means of ground transportation to and from airfields at base and layover stations other than base, pursuant to the Present Lessees instructions and regulations.
4.4 The Employee shall be provided with an airline ticket at commencement and termination of the contract to and from the place of origin of the personnel and base or layover station, pursuant to the Present Lessees instructions and regulations.

4. Licenses and Legal requirements
5.1 The Employee shall produce evidence of all licenses, including personal insurance, held by him to the Employer and take such steps (if any) as may be required to qualify himself under the Estonian laws to undertake all duties assigned to him.
5.2 The Employee will be responsible for maintaining the validity of his flying license, medical, passport and airline pass and to ensure the these documents are carried with him whilst on duty and that these documents be made readily available for inspection by the Employer or by any approved Inspector from the Civil Aviation Authority with whom the Present Lessee holds its Air Operators Certificate or the relevant authority in any other country in which the Employee is required to operate.
5.3 The Employee shall abide by all laws of Estonia and any other state in which he may be required to perform his duties.
5.4 The Employee shall not consume alcoholic beverages of any kind in the period beginning 18 (eighteen) hours before the time at which he is roistered for duty.
5.5 The Present Lessee will add the name of the Employee to the Present Lessee?s Overseas Medical & Repatriation Personal Accident Insurance Policy but only in respect of incidents which may occur whilst the Employee is undertaking duties (excluding roistered days off) on behalf of the Present Lessee.

6. 6.1
Termination and Service Period
A notice of 30 days is required for voluntary termination by both parties.
The Employee recognizes and acknowledges that his services to the Present Lessee are required throughout the entire term of the individual service period and the Employee may not terminate the Contract during the service period unless mutually agreed between the Employee and the Employer. The Employee acknowledges that should he be in breach of the Contract due to his failure to complete the service period it is recognized that the Present Lessee is likely to suffer substantial losses by virtue of the need to engage a replacement pilot to enable the Present Lessee to meet its contractual obligations and in relation to consequential losses if it is unable to do so. The Present Lessee?s losses may be directed at Employer. Accordingly it is agreed that the Employee will be liable to reimburse the Employer for all such costs.
6.2
6.2 Should the service agreement between the Employer and the Present Lessee relative to the provision of the Employee?s services to the Present Lessee be terminated and the Employer cannot offer the Employee another position with any other lessee, the Employer may terminate this Contract according to clause 6.1 above.
5.3 The Employer may terminate this Contract with immediate effect and at any time if the Employee, during the terms of this Contract
6.3.1commits any grave misconduct or misconduct or any conduct tending to bring himself or the Employer or the Present Lessee into disrepute or breach or non-observance of any of the conditions of this Contract,
or
6.3.2without just cause willfully neglects or fails or refuse to carry out any of his duties thereunder,
or 6.3.3is adjudged bankrupt or compounds with his creditors, or
6.3.4 is convicted of any criminal offence, or
6.3.5 fails to pass or maintain the standard Airline Pilots medical, or 6.3.6 fails to pass or maintain the ATPL license, or
6.3.7fails any initial or periodic simulator/aircraft training or proficiency check or line check carried out by or on behalf of the Present Lessee or fail to maintain the required standard.
6.4 If the Employee is terminated in accordance with clause 6.3, the Employee is entitled to so much of his salary as have accrued to the date of such termination without prejudice to any prior subsisting claims of either party.
6.5 The Employee shall, following the end of his services to the Present Lessee, return to the Present Lessee all manuals, items of uniform, identity card and any other items of property issued to the Employee by or on behalf of the Present Lessee. A final clearance certificate from the Present Lessee duly signed by the Employee evidencing that the forgoing requirement has been complied with, will be required by the Employer.
6.6 In the event of this Contract being terminated in accordance with 6.1 6.2 or 6.3 hereto the Employee hereby agrees that the Employer may retain all outstanding allowances and salary payments which are due to the Employee and offset such retained payments against any/all training costs incurred by the Employer by any Present Lessee.
6.6 The Employee agrees that he will not, during the terms of this Contract or for a six month period thereafter, offer himself in direct employment to any Present Lessee without the prior consent and written agreement of the Employer.
 
Re: DY med ny base i Helsinki, basert på innleid crew.

Her er resten
7. Incapacitation and Death
7.1 If, during the terms of this agreement, the Employee shall be incapacitated through accident, ill- health or otherwise prevented from efficiently performing his duties thereunder, then should any period of such incapacity extend for 3 consecutive days or more (being days the Employee would otherwise have been roistered for duty) or for a total of 5 such days in any period of two months, then
7.1.1the Employer shall not be liable to make payment of salary to the Employee in respect to the total duration of any such periods of incapacity and
7.1.2the Employer shall be entitled to terminate this Contract by notice in writing to the Employee.
7.2 In respect of any period of incapacity through accident of ill health extending for 3 consecutive days or more, the Employee shall, at his own expense, furnish to the Employer a certificate from a registered Medical Practitioner setting out the nature of such incapacity and the probable extent of the period of incapacity.
7.3 The Employee shall, at any time during the period of this Contract submit at the request of the Employer to a Medical Examination by any registered Medical Practitioner nominated by the Employer and shall, as part of such examination, submit to any x-ray or other diagnostic tests and procedures proposed.
7.4 It shall be the responsibility of the Employee to ensure that he has all necessary vaccinations/ inoculations required for any state in which he may be required to perform his duties and that all such vaccinations/inoculations are kept up to date. The Employee will also ensure that he is inoculated as a protection against influenza and any other such infectious diseases as the Employer may direct.
7.5 The Employer shall have any liability whatsoever in the event of death or injury to the Employee or in the event of loss/damage to the Employee?s property when such harm/loss occurs when the Employee is not undertaking roistered duties on behalf of the Present Lessee and the Employee shall ensure that he makes his own adequate insurance agreements to covers such risks. Liability in respect of any incident which occurs whilst the Employee is undertaking roistered duties on behalf of the Present Lessee will be strictly in accordance with Estonian law.

8. Taxes
8.1 The Employee undertakes and accepts responsibility to comply with all of his income tax to the Estonian authorities, national insurance, personal incident/accident insurance and all other personal tax obligations.

9. Law 9.1 This Contract shall be governed by Estonian law.

10. Contractual revision 10.1 This Contract may not be altered unless in writing by mutual agreement between the parties.

11. Effectuation
11.1 This Contract shall not become binding until it is executed by the Employer. This Contract supersedes all prior agreements/contracts, whether written or oral between the Employee and the Employer.
 
Re: DY med ny base i Helsinki, basert på innleid crew.

Skånvik svarer i P2s Nyhetsmorgen. De er altså ikke i hovedsak estiske piloter som skal ansettes, men svensker og dansker. Og hovedargumenter for innleie er altså at dette er en oppstartsfase, og at man derfor antakelig (og forståelig nok) ikke vil ha en haug med faste ansatte i første omgang. Setter en liten (C) AirbusTrond på denne:

"
Norwegians åpning av en ny base i Helsingfors skaper strid mellom direktør Bjørn Kjos og pilotene. Basen blir bemannet med innleid personell fra et vikarbyrå i Estland.

Anne-Sissel Skånvik, kommunikasjonsdirektør, Norwegian, sier det store flertallet av pilotene i Norwegian er svært glad for at selskapet ekspanderer utenfor Skandinavia. - Det er riktig at noen har reagert på dette. Det gjelder trening av innleie. Men det er ikke noe opprør. Alle som reiser til Finland for å trene er eksplisitt spurt og synes det er helt i orden. Opplaget i DN i dag er dradd veldig langt i forhold til det som er realitetene, uttaler Skånvik.

Skånvik sier det ikke ville la seg gjøre å eksportere norske millionlønninger til Finland, hvor lønnsnivået er betraktelig lavere. - De estiske pilotene, dvs de aller fleste er svenske og danske, vil få et lavere lønnsnivå enn norske piloter, bekrefter hun.

- Det aller viktigste er at dette gir oss større fleksibilitet. Dette er en oppstartsfase. Det er et tøft marked, og vi må se hvordan det utvikler seg. Derfor mener vi det er riktig å bruke innleie en periode i Finland, forklarer Skånvik.

På spørsmål om Norwegian vil øke bruken av utenlandske flygere i tiden som kommer, sier Skånvik at man vil se hvordan det utvikler seg. - De fleste pilotene er skandinaver som har sett at det vi tilbyr er konkurransedyktige lønninger i et internasjonalt perspektiv. Men de er lavere enn det norske piloter har, bekrefter hun.

Skånvik sier at de ikke har sett noen stevning for Arbeidsretten og mener pilotene må svarere for dette selv.

Når det gjelder lønnsnivået sier Skånvik at de norske lønningene er "ganske høye". - Disse kan vi ikke eksportere til land og markeder hvor lønnsnivået er betraktelig lavere. Det er den sikre vei mot stupet, konstaterer hun.
 
Re: DY med ny base i Helsinki, basert på innleid crew.

Skånvik svarer i P2s Nyhetsmorgen. De er altså ikke i hovedsak estiske piloter som skal ansettes. Og hovedargumenter for innleie er altså at dette er en oppstartsfase, og at man derfor antakelig (og forståelig nok) ikke vil ha en haug med faste ansatte i første omgang:

"

Men vil ikke det da kunne løses enkeløt ved at det står i kontrakten at hvis satsningen lykkes så vil pilotene på innleie få tilbud om fast ansettelse etter en bestemt tid? F.eks 1 år, for å tenke på et tall?

Hadde de gjort det, samt forandret vilkårene i forbindelse med sykdom, tror jeg tingene hadde sett vesentlig annerledes ut.



Ellers som vanlig så fremstår Skånvik ganske amatørmessig i DN. Hun hevder blant annet at de må leie inn estisk arbeidskraft for å konkurere med Finnair siden det norske lønnivået er 36% høyere. Bare der forsvinner logikken, da hva det norske lønnivået igrunn er uvesentlig da det mer er hva det finnske er som er relevant. Man kan jo tolke det som at skulle DY ansatt finner på finsk lønn, så ville de hatt høyere lønnskostnader enn Finnair, og bare det er bullshit.

Ellers så merker man seg at "gladsak-Kjos" holder seg borte hver gang det er noe kritikk som Norwegian, da er det Skånvik som sendes ut. Men er det en hyggesak så dukker han frem med gliset sitt
 
Men vil ikke det da kunne løses enkeløt ved at det står i kontrakten at hvis satsningen lykkes så vil pilotene på innleie få tilbud om fast ansettelse etter en bestemt tid? F.eks 1 år, for å tenke på et tall?

Hadde de gjort det, samt forandret vilkårene i forbindelse med sykdom, tror jeg tingene hadde sett vesentlig annerledes ut.



Ellers som vanlig så fremstår Skånvik ganske amatørmessig i DN. Hun hevder blant annet at de må leie inn estisk arbeidskraft for å konkurere med Finnair siden det norske lønnivået er 36% høyere. Bare der forsvinner logikken, da hva det norske lønnivået igrunn er uvesentlig da det mer er hva det finnske er som er relevant. Man kan jo tolke det som at skulle DY ansatt finner på finsk lønn, så ville de hatt høyere lønnskostnader enn Finnair, og bare det er bullshit.

Ellers så merker man seg at "gladsak-Kjos" holder seg borte hver gang det er noe kritikk som Norwegian, da er det Skånvik som sendes ut. Men er det en hyggesak så dukker han frem med gliset sitt

De kunne f.eks ansatt de på "prosjektet" Finland, men uansett om de hadde blitt fulltidsansatt og prosjektet ikke lyktes, så kan en jo si opp folk pga manglende arbeid? Det skjer daglig i Norge.
Men at de går etter skandinaviske folk gjennom Estland lukter bare dårlig arbeidslover for de "ansatte". Hvorfor ikke da søke via ett finsk selskap???
Norwegian begynner å ligne mer og mer på Emirates ansettelse - politikk. Slik er desverre kapitalismenens mørke sider, en må bare være slu nok, han som har glist seg inn i norske hjerter.
 
Re: DY med ny base i Helsinki, basert på innleid crew.

Ble vel brukt av BA-piloter for noen år siden i forb. med en konflikt. Ikke direkte sammenlingbart med denne tråden, men de økte kostnadene fikk ledelsen raskt på banen igjen. De fløy hele innflygingsprosedyrer og aksepterte ikke shortcuts som visual approaches.

Dette er et godt poeng. Når man lager systemer for prestasjonsavlønning skal man være rimelig sikker på at man egentlig vil at de ansatte skal gjøre det de får betalt for. Et typisk eksempel på noe man ikke ønsker er å betale for å ikke fly inn forsinkelser.

Min erfaring med prestasjonslønn er at det har en tendens til å havne i en av tre feller:
  • Man betaler de ansatte for feil ting.
  • Lage så komplekse systemer at ingen skjønner hvordan man lønnes.
  • Ingen sammenheng mellom betaling og egen innsats.

Og så kan man begynne å se på sikkerhetsimplikasjonene...
 
Re: DY med ny base i Helsinki, basert på innleid crew.

Det er bra at DY får sjansen til å forsvare seg, men ikke uventet er det et heller dårlig forsøk på bagatellisering og bortforklaring. Skal man tro Skånvik er det bare et fåtall piloter som er uenige, og at det nesten ikke er snakk om en konflikt. Det er selvfølgelig bare tull, for det er en grunn til det diskuteres på flere forum, at media fatter interesse, og at forening og Parat faktisk går til Arbeidsretten. Det gjør man ikke hvis det store flertallet synes det er helt greit.

Men hva er egentlig saken som Parat og pilotforeningen vil dra DY for arbeidsretten? Det gjelder ikke kontraktens innhold, lønn eller sosial dumping. Det gjelder først og fremst at DY vil bruke sine instruktører til å trene opp de kontraktsansatte til en fly en produksjon med helt andre betingelser, med en mulig konsekvens at de i neste omgang vil utkonkurrere de fast ansatte i NO/SE/DK. Det vil være et realistisk scenario at Kjos vil sette gruppene opp mot hverandre i alle kommende lønnsforhandlinger heretter. Enhver blåruss ville gjort det.

Men det spørs om ikke saken allerede er tapt for Parat og pilotene. Mens man venter på at saken kommer opp for arbeidsretten må pilotene og instruktørene gjøre den jobben de er satt til, og dermed kan DY rekke å trene opp pilotene i HEL uavhengig av hva arbeidsretten kommer frem til. Leser jeg det rett er foreningen uansett usikker på om de kommer til å vinne frem i arbeidsretten.

Skånvik sier også at de fleste av de som har søkt seg til HEL, er svensker og dansker. Dersom det er tilfelle så sier det litt om hvor desperate folk er etter å få seg jobb og er villige til å godt nesten hva som helst for å bygge erfaring. Men Skånvik sier de søker fordi de finner betingelsene konkurransemessig gode. Yeah right! Men de som ikke kjenner yrket inngående vil dessverre ikke forstå hvordan dette kan skje...

E24 skriver også: "Skånvik avviser overfor DN at dette dreier seg om sosial dumping, og henviser til at pilotene ikke skal fly ruter i Norge."

Så fordi selskapet ikke skal fly ruter i Norge, så er det ikke sosial dumping? Og som det sies her, hvis det er snakk om at de kontraktsansatte etterhvert skal over på fast ansattelse, hvorfor står ikke det i kontrakten? Hvorfor sier ikke Skånvik det med en gang, for da ville saken vært lagt død hvis det kun var en midlertidig løsning slik som med CPH.

Legger også merke til at det er et norsk rekrutteringsselskap fra Sandvika som står bak kontrakten via sitt datterselskap i Estland, Arpi Aviation. På selskapets websider sies det hvorfor man bør velge en løsning med kontraktsansatte, man slipper dyre fast ansatte med høye kostnader (min utheving av tekst):

If you have in your company posts in the case of which full time workers generate unnecessary costs and are unprofitable in the long term, our suggestion for you is to freely adjust the number of workers and the time of their work to the company’s needs.

In the case of a variable demand for employees, solutions such as temporary work or try & hire are financially effective, as they make it possible to turn fixed labour costs into variable labour costs, and to adjust the volume of employment to the current needs of the organization. At the same time, they allow the company to eliminate outlays on recruitment and human resources administration, minimizing total labour costs.

What is of vital importance is the fact that the unlimited possibility of using the flexible recruitment method allows employers to avoid long-term staff planning. Consequently, they are able to adjust quickly to the constantly changing economic reality.
(http://aviation.arpi.no/en/services.html)

Det er den veien det går med oss alle, og likevel smiler vi og er fornøyde?
 
Back
Top