Ny misvisende reklame fra SAS?

Status
Not open for further replies.
Det jeg egentlig blir mest imponert over, er at du klarer å vri hjernen din til å produsere en slik uttalelse. Jeg prøver å se på både denne, og andre reklamer, for tenke ut liknende ting. Men jeg klarer bare ikke :lol:

At du i det hele tatt gidder å bry deg om en sånn detalj... Er vel neppe størrelsen på flyvinduene sine SAS prøver å reklamere for her. Kanskje det ikke er SAS som har bestemt størrelsen engang, men reklamebyrået som har laget reklamen?

Det jeg egentlig blir mest imponert over, er at du klarer å vri hjernen din til å produsere en slik uttalelse.

Øvelsen er med på "hvordan fly mest mulig" lista, under punktet "gratis fritidssysler", sammen med kveruleringsinnlegg på vgd.no og diverse flyselskapers facebooksider.

Dag Viking said:
Øvelsen er med på "hvordan fly mest mulig" lista, under punktet "gratis fritidssysler", sammen med kveruleringsinnlegg på vgd.no og diverse flyselskapers facebooksider.

Hvor er like-knappen ;)

Vet ikke helt om jeg skal le eller gråte over dette.

Jeg synes det var en original og morsom reklame.

For tenk om SAS hadde trykket opp dette på en 20x20 meter plakat... Da hadde jo vinduet vært kjempestort, og det hadde vært kjempe misvisende. :p

Boeing og mange andre synes tydeligvis at en slik detalj er verdt ganske mange millioner.

Jeg kan ikke huske at Boeing har ment at reklamevinduer i XL størrelse er verdt mange millioner. Faktisk tror jeg at man ikke tenkte på akkurat det når man utformet reklamen, man ønsket de så store så man ble fristet av hva man kan se gjennom vinduet...

For tenk om SAS hadde trykket opp dette på en 20x20 meter plakat... Da hadde jo vinduet vært kjempestort, og det hadde vært kjempe misvisende. :p
Dette er som sagt ingen plakat og jeg har også allerede sagt at når noe reproduseres veldig stort eller smått ... eller bruker et papirfly til å illustrere ett fly... så er det lett å skjønne at det virkelige produktet ikke har den størrelsen.

Oppi all raljering om gigantiske reproduksjoner og personangrep er det noen andre som faktisk har sett dette reklame-objektet som mener det ikke ser ut som et naturtro vindu?

Jeg kan ikke huske at Boeing har ment at reklamevinduer i XL størrelse er verdt mange millioner.
Jeg snakker selvsagt om virkelige vinduer. At de er større enn på andre fly mener Boeing og andre er verdt mange millioner og da frister det selvsagt for de som ikke investerer i oppdaterte fly å skryte på seg mere konkurransedyktige vinduer enn hva de faktisk har.

Jeg snakker selvsagt om virkelige vinduer.

Så... med andre ord, så har du problemer med å se at det ikke er store vinduer SAS selger, men derimot reiser (som bør beskrives som ytelsens hovedegenskap?).

Hvor store kan et akseptabelt SAS vindu i reklamesammenheng være for deg?

Har du møtt mange som tenkte "så store fine vinduer" nå må vi bestille en SAS reise?

Nøyaktig hva er det SAS hevder her som kan tolkes som misvisende? Til info, så er det - til tross for en virkelighetsnær reklameinstallasjon - ikke i naturtro omgivelser.

Ja Boeing selger flyene sine med store vinduer, og det er positivt som de fleste liker.

BUDSKAPET i reklamen er ikke størrelsen på vinduene til SAS.

BUDSKAPET handler om de nye (direkte)rutene, som man kan "se gjennom vinduet" (en metafor for reisen med SAS).

REKLAMEN prøver å formidle dette BUDSKAPET på en - etter min mening - fin måte.

Kan vi legge dette bak oss? Føler at blodtrykket stiger...

Boeing og mange andre synes tydeligvis at en slik detalj er verdt ganske mange millioner.

Jeg ser egentlig ikke hvor Boeing kommer inn i bildet i denne reklamen. Mange andre? Alle flyselskapene som har fly med denne typen vinduer mener du? SAS har jo uansett ikke noen, ikke engang i bestilling.

Jeg sier (nesten) som Øystein Sunde: Jeg bare sitter på jobb og ler...

Nei kan ikke se problemet her, reklamen er jo fin og en ny vri på de ellers kjedelige reklameplakatene man har overalt. Who cares about this window.....

Nei kan ikke se problemet her, reklamen er jo fin og en ny vri på de ellers kjedelige reklameplakatene man har overalt. Who cares about this window.....
Joda det var en morsom vri, men man kan lure flere budskap inn i en reklame.

De som er helt inne i det vil vite at SAS ikke kommer med slike vinduer i sommer, men de som såvidt har hørt at det for tiden kommer nye fly med større vinduer vil kunne tro SAS er en av dem og det vil kunne gi dem mere lyst til å bestille hos SAS.

Ja, for de fleste reisende spiller vinduene liten eller ingen rolle, men det er en produktforbedring som Boeing har brukt mange millioner for å få frem og selskapene som skal kjøpe deres nye fly skryter ovenfor de reisende også av vinduene. De ville selvsagt ikke gjort det om de ikke trodde det ville ha betydning for de reisende og ville fått flere til å booke med de som hadde slike vinduer.

Så du ser altså hvorfor andre skulle kunne ha interesse av å lyge på seg større vinduer.

Det handler vel så mye om hvor du står når du ser reklamen. Jeg tviler sterkt på at reklamebyrået som leverte dette for SAS tenkte at de skulle lage en reklame hvor du må stå like tett på skiltet som du ville vært vinduet sittende ombord.

Hvis denne skulle blitt felt som villedende er det mange reklamebannere på OSL som må fjernes.

Så du ser altså hvorfor andre skulle kunne ha interesse av å lyge på seg større vinduer.

Men kan det være at SAS vil reklamere for at de har rulletekst i vinduene på sine nye fly?
Hvis ikke kan jeg se at reklamen er villedende. ;)
Ellers synes jeg det er kjempedumt at det ikke er ekte kredittkort på denne reklamen:

Attachments

• EC_OSL.JPG
    EC_OSL.JPG
    58 KB · Views: 309
Jeg synes at den måten SAS trekker til oppmerksom ved å bruke et vindu - det virker det - det ble en diskusjon av det her på forumet. Det kan være flere som har sett budskapet til SAS, enn at folk har kommitert vinduets størelse :spin

Jan

Status
Not open for further replies.
Back