Ny langrute strategi?

Originally posted by Someone
Hvorfor ikke LH via FRA? Kjenner flere som har den som sin foretrukne reisevei til IAH

For min del?
Tar gjerne 346 til LH ene veien og 333 til SAS andre veien.
Hvorfor mange firma har avtale med KL går vel på prisene antar jeg, i tillegg til at KL har 1-stop forbindelse fra de "store" byene i Norge til mange aktuelle destinasjoner.

Originally posted by Dag Viking

Hvorfor ikke LH via FRA? Kjenner flere som har den som sin foretrukne reisevei til IAH

For min del?
Tar gjerne 346 til LH ene veien og 333 til SAS andre veien.
Hvorfor mange firma har avtale med KL går vel på prisene antar jeg, i tillegg til at KL har 1-stop forbindelse fra de "store" byene i Norge til mange aktuelle destinasjoner.

LH bruker vel 747 på FRA-IAH og ihvertfall fra Oslo korresponderer flytidene bra.

LH bruker vel 747 på FRA-IAH og ihvertfall fra Oslo korresponderer flytidene bra.

Tror du jeg ville skrevet 346 hvis ruten ble flydd av en 744?:lol:

LH440 og LH441 blir flydd av 346 uten første klasse. Tidligere har den blitt fløyet av 343 (bl.a.)

Det er i allefall positivt at SAS går inn for Chicago og ikke ødelegger for Continental på NY-ruta. Hvis SAS klarer å prise Bangkok riktig (for seg selv og kundene) og finner egnet materiell, så er det vel ingen som er i tvil om at det blir en suksess.

SAS må som sagt skaffe seg mer materiell om de i det hele tatt skal kunne snakke om nye ruter - og inkludere Oslo. Håper det kommer noe konkret snart. Det holder ikke å klage over at de bare har 11 fly - gjør noe med det da!

KLM har ellers sikret seg en solig posisjon i Norge. Hadde ikke LH vært en del av SAS-systemet tror jeg at de ville hatt marginalt med norsk passasjerer.

Da har man 3 valg

a)La CO (+KLM og BA) og AY fortsette beite i bakgården.

b) Omprioritere de maskinene man har, det er vel ikke "klin umulig" for en Danske eller svenske som skal til ORD å fly via OSL, det er i det minste "rett vei"

c) Hente inn mer EQU.

Originally posted by P.A. VIKING
Da har man 3 valg a)La CO (+KLM og BA) og AY fortsette beite i bakgården. b) Omprioritere de maskinene man har, det er vel ikke "klin umulig" for en Danske eller svenske som skal til ORD å fly via OSL, det er i det minste "rett vei" c) Hente inn mer EQU.

Og kanskje det viktigste: En ny styresjef. Myklebust er en "one-trick pony" uten fantasi eller guts. Enhver søknad om penger til Intercont fra Lindgren blir møtt med "Njet!".

For all del folkens,ikke heng dere opp i ORD,eller noen annen destinasjon for den saks skyld,som et vedtak som er klappet og klart.Det hele er kun tanker rundt problematikken rundt oppstart av intercont ruter ut fra OSL.Det kan like gjerne vise seg å bli IAD,BOS,ATL eller kanskje SEA.Ingenting er avgjort. Lindgren sier at det eneste aktuelle flyet som er interessant i øyeblikket er A330-200. Disse vokser ikke på trær!
Som Merrillfield skriver,så tror jeg det er lenge,svært lenge til vi ser noen ekspansjon for Intercont ut fra OSL. Jeg tipper på minst 3 år med det satsningsklimaet som rår i Styret.:(

Er ganske snodig at vi har en så lang tråd om en haug what-if's om langruter fra OSL når det eneste av uttalelsene som var konkrete var at det kom frem at de har en tidsramme for hvor lønnsomt selskapet skal bli før 2011, og at om man ikke når det så skal de ta en avgjørelse på sin "uavhenghet".

-A

Originally posted by FlightDeck

Jeg tipper Norwegian åpner langdistanserute i løpet av de neste fem årene... Så SAS bør få fingern ut! Vi har sett nok ganger nå at Norwegian har kommet SAS i forkjøpet. Hvor blir det av drivet og ambisjonene?

Ja det kan ikke være lenge før noen andre snapper dette rett opp. SAS burde snart kjenne sin besøkelsestid!

Originally posted by MartinL

Jeg tipper Norwegian åpner langdistanserute i løpet av de neste fem årene... Så SAS bør få fingern ut! Vi har sett nok ganger nå at Norwegian har kommet SAS i forkjøpet. Hvor blir det av drivet og ambisjonene?

Ja det kan ikke være lenge før noen andre snapper dette rett opp. SAS burde snart kjenne sin besøkelsestid!

Eneste mulighet for Norwegian å starte en intercont. rute,er til USA hvor det er en "Open Skies" avtale. Alle andre destinasjoner er underlagt Bi-laterale avtaler mellom regjeringer. Man har i disse tilfeller "designert" hvilke selskaper som,i fall det blir opprettet en rute,skal operere denne. For Skandinavia sin del er det SAS som er førstevalget.Andre selskaper kan fly ruten hvis ikke SAS og motpartens selskap har noen innvendinger mot det. Det var et svensk selskap,husker ikke hva de het,som fløy til Pakistan fordi hverken SAS eller PIA hadde motforestillinger.

Fred. Olsen og Ludv. Braathen skaffet seg enerett på all interkontinental flyging til og fra Skandinavia midt på 30-tallet,og det var disse konsesjonene som førte til at staten "konfiskerte" disse konsesjonene,ga dem til DNL som medgift ved opprettelsen av OSAS i 1946. Strengt tatt,så er faktisk alle SAS' intercont. ruter "norske",med "norske" arbeidsplasser som er utlånt til DDL og ABA. Dersom SAS skulle bli oppløst,så tilfaller alle intercont. konsesjoner den norske stat. Det er en lang historie bak,men dette er fakta.

Originally posted by ph-ndr

Er ganske snodig at vi har en så lang tråd om en haug what-if's om langruter fra OSL når det eneste av uttalelsene som var konkrete var at det kom frem at de har en tidsramme for hvor lønnsomt selskapet skal bli før 2011, og at om man ikke når det så skal de ta en avgjørelse på sin "uavhenghet".

Jepp, her gjelder det å høre det man vil høre.

Heisann!

Herlov
og ikke ødelegger for Continental på NY-ruta

Jeg setter pris på at du/dere støtter opp ruten våres fra OSL, men jeg vet ikke hvordan jeg skal tolke slike innlegg? Forstår jeg det som vi kun flyr denne ruten kun på SAS sin nåde, siden de ikke flyr denne ruten lenger, men starks de bestemmer seg for å starte denne ruten opp igjen... blir det for tredje gang...? vil passasjerene trekke tilbake...?

Mulig jeg leser for mye mellom linjene her...:rolleyes:

Dag

Originally posted by FBU 4EVER

Eneste mulighet for Norwegian å starte en intercont. rute,er til USA hvor det er en "Open Skies" avtale. Alle andre destinasjoner er underlagt Bi-laterale avtaler mellom regjeringer. Man har i disse tilfeller "designert" hvilke selskaper som,i fall det blir opprettet en rute,skal operere denne. For Skandinavia sin del er det SAS som er førstevalget.Andre selskaper kan fly ruten hvis ikke SAS og motpartens selskap har noen innvendinger mot det. Det var et svensk selskap,husker ikke hva de het,som fløy til Pakistan fordi hverken SAS eller PIA hadde motforestillinger.

Fred. Olsen og Ludv. Braathen skaffet seg enerett på all interkontinental flyging til og fra Skandinavia midt på 30-tallet,og det var disse konsesjonene som førte til at staten "konfiskerte" disse konsesjonene,ga dem til DNL som medgift ved opprettelsen av OSAS i 1946. Strengt tatt,så er faktisk alle SAS' intercont. ruter "norske",med "norske" arbeidsplasser som er utlånt til DDL og ABA. Dersom SAS skulle bli oppløst,så tilfaller alle intercont. konsesjoner den norske stat. Det er en lang historie bak,men dette er fakta.

Nja vær ikke så sikker på det!

Når SAS og Norwegian kjempet om rute rettighetene til Russland var det Norwegian som fikk tilslaget. Dessuten håper jeg virkelig ikke Norske myndigheter og myndighetene i de land det ikke er open sky avtaler med, favoriserer og "designerer" enkelte selskap forran andre. Om det faktisk er slik du sier FBU4EVER, er dette pr definisjon et direkte korrupt system!

Når SAS og Norwegian kjempet om rute rettighetene til Russland var det Norwegian som fikk tilslaget. Dessuten håper jeg virkelig ikke Norske myndigheter og myndighetene i de land det ikke er open sky avtaler med, favoriserer og "designerer" enkelte selskap forran andre. Om det faktisk er slik du sier FBU4EVER, er dette pr definisjon et direkte korrupt system!

Sorry, men SAS ses som en nationell angelägenhet och favoriseras just därför framför andra bolag. SAS har företrädesrätt på dom marknader där endast ett bolag från respektive part får bedriva trafik eller där det råder "kapacitetsbegränsningar". Det luftfartssamarbete som råder mellan de skandinaviska länderna innebär en gemensam luftfartspolitik och som förnyades 1997 och gäller fram till och med 2020. Om jag har förstått det rätt kan varken Norge, Sverige eller Danmark enskilt förhandla eller fatta beslut om vilket bolag som ska få flyga en viss linje (förutsatt att marknaden är reglerad), utan detta bestäms i samråd mellan de skandinaviska länderna.

Hvis SAS i morgen skulle bestemme seg og si, greit vi øker på langdistanse flygningene så snart vi kan få materiell hvor raskt klarer SAS å skaffe fly?

Egnet materiell er jo som nevnt en Rolls Royce motorisert A330-200, som er det mest etterspurte av alle A330 modellene. Det vil si at alle egnede fly av typen blir plukket opp med en gang de kommer på markedet.

Dvs at SAS har to muligheter leie via ILFC eller lignende selskaper, eller gå til Airbus og legge inn ordre på nye fly.

Begge disse løsningene gir ikke SAS noe håp om fly i noen overskuelig fremtid, Airbus A330 har sitt beste år i antall ordre, slik at nye posisjoner på A330 linjen, stadig blir å finne lengre frem i tid.

Hvis SAS ser på helt nye fly som en annen løsning, snakker vi om enda lengre frem i tid. 787 og A350 er solgt ut så og si til 2012-15.

Hvis SAS skulle bestemme seg for økning, har de i det hele tatt sjangs å få tak i fly?

Les innlegget mitt MartinL og se om du forstår! Vi snakker om Intercont. ruter,ikke Europaruter.Og SAS har rettigheter fremdeles på både St. Petersburg og Moskva.De flyr bare ikke disse rutene for tiden.SAS kan starte opp når det passer.
Og det er overhodet ikke noe korrupt system,men snakk om bilaterale (to-sidige) avtaler mellom hvert enkelt land.Det er kun mellom Europa og USA at det eksisterer en "Open Skies"-avtale.Den er faktisk av ganske ny dato.Et annet ord for avtaleverket er "Grandfather's Rights".Praktisk talt ALL intercont. flyging går på bilaterale avtaler.

Originally posted by FBU 4EVER

Det er kun mellom Europa og USA at det eksisterer en "Open Skies"-avtale.Den er faktisk av ganske ny dato.

Den er faktisk ikke engang traadt i kraft .....

Back