Originally posted by FBU 4EVER
Originally posted by MartinL
Originally posted by FlightDeck
Jeg tipper Norwegian åpner langdistanserute i løpet av de neste fem årene... Så SAS bør få fingern ut! Vi har sett nok ganger nå at Norwegian har kommet SAS i forkjøpet. Hvor blir det av drivet og ambisjonene?
Ja det kan ikke være lenge før noen andre snapper dette rett opp. SAS burde snart kjenne sin besøkelsestid!
Eneste mulighet for Norwegian å starte en intercont. rute,er til USA hvor det er en "Open Skies" avtale. Alle andre destinasjoner er underlagt Bi-laterale avtaler mellom regjeringer. Man har i disse tilfeller "designert" hvilke selskaper som,i fall det blir opprettet en rute,skal operere denne. For Skandinavia sin del er det SAS som er førstevalget.Andre selskaper kan fly ruten hvis ikke SAS og motpartens selskap har noen innvendinger mot det. Det var et svensk selskap,husker ikke hva de het,som fløy til Pakistan fordi hverken SAS eller PIA hadde motforestillinger.
Fred. Olsen og Ludv. Braathen skaffet seg enerett på all interkontinental flyging til og fra Skandinavia midt på 30-tallet,og det var disse konsesjonene som førte til at staten "konfiskerte" disse konsesjonene,ga dem til DNL som medgift ved opprettelsen av OSAS i 1946. Strengt tatt,så er faktisk alle SAS' intercont. ruter "norske",med "norske" arbeidsplasser som er utlånt til DDL og ABA. Dersom SAS skulle bli oppløst,så tilfaller alle intercont. konsesjoner den norske stat. Det er en lang historie bak,men dette er fakta.